جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
ابعاد سیاسی و امنیتی پرونده شنود در گفت‎وگو با کامران؛

مراقب دام سوژه‎سازی‎‎های مصنوعی باشیم

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 300513
در این پرونده سه احتمال ممکن است وجود داشته باشد. اول این‎که ممکن است که به قول شما این مسأله تنها یک صحنه‎سازی و پاپوش اطلاعاتی باشد. همچنین ممکن است که واقعا ناشی از غفلت و رفتار نادرست برخی مسئولین امنیتی باشد و گزینه سوم هم ممکن است این باشد که این اتفاق واقعا بر اساس ضرورت و مصلحت روی داده باشد و این مسأله برای مراقبت و اشراف بهتر این مسأله ضرورت داشته باشد. در هر سه فرض مسأله نوع واکنش مهم است.
مراقب دام سوژه‎سازی‎‎های مصنوعی باشیم
جهان نيوز - صادق وفایی: دکترحسن کامران از نمایندگانی است که در ادوار مختلف مجلس درگیر امور امنیتی بوده است و در ادوار چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی حضور داشته است.

وی پیش از حضور در مجلس نیز از ابتدای انقلاب در سمت‎‎های مرتبط با مسائل حفاظتی مشغول به کار بوده است. مسئولیت حراست و حفاظت نخست‎وزیری در ایام شهید رجایی و فرماندهی حفاظت اطلاعات نزاجا و حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سوابقی است که نشانگر اشراف کامران به امور امنیتی -اطلاعاتی کشور است.
در ادامه گفت‎وگو با وی در رابطه با ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی مسأله شنود خواهید خواند:

حضرتعالی با توجه به سوابق امنیتی خود، اشراف مناسبی به این مسائل دارید. تحلیل حضرتعالی از جنجال شنود دفتر علی مطهری چیست؟
برای ورود بهتر به این مسأله باید قبل از هر چیز به وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات توجه کنیم. وظیفه ذاتی این وزارت‎خانه ضدخراب‎کاری، ضدبراندازی و ضدجاسوسی و حفظ امنیت و مصالح کشور است. این وزارت‎خانه واقعا مانند نام سربازان آن ناشناخته است و ابعاد مختلف فعالیت‎‎های آن، نظیر پایین کشیدن هواپیمای ریگی و... روشن نشده و پیچیدگی فرایند آن آشکار نشده است. و اگر به تاریخ انقلاب و تاریخ تأسیس وزارت اطلاعات نگاه کنید؛ خواهید دید که جبهه کفر و نفاق نیز تمام تلاش خود را برای تضعیف این دستگاه و بعضا نفوذ به آن به‎کار برده است. پس طبیعی است که فعالیت‎‎های مختلف این وزارت‎خانه چندان قابل اطلاع و ارزیابی نباشد.

حالا ممکن است در خلال حجم بالای فعالیت‎ها و مأموریت‎‎های وزرات اطلاعات، برخی از آن‎ها مورد پسند برخی افراد و گروه‎ها نباشد. این به آن معنا نیست که ما اصل مأموریت را نفی کنیم یا کل وزارت اطلاعات را به یک موضوعی متهم کنیم. این خط خبری- تحلیلی قطعا مورد پسند ضربه‎دیدگان از وزارت اطلاعات است. بالأخره اهداف دشمن و رفتار برخی افراد در طول انقلاب با اصول و موازین وزارت اطلاعات هم‎خوانی نداشته است. این‎ها از مأموریت‎‎های این وزارت‎خانه لطمه دیده‎اند و منافع خود را در تضعیف این نهاد امنیتی می‎دانند.

در رابطه با پرونده اخیر نیز باید با دید بازتری به موضوع نگاه کرد و باید در رابطه با عواقب این سوژه سازی‎‎های مصنوعی تأمل کرد. ضمن این‎که اتهام به کل دستگاه امنیتی نیز با مصالح ملی و حکم عقل نیز منافات دارد. همچنین باید این موضوع را در نظر بگیریم که دشمن به هر مکانی ممکن است رخنه کند و هر فردی از مسئولین و غیرمسئولین ممکن است مورد طمع دشمن قرار گیرد و ما از این‎گونه رصد‎ها نباید نگران و ناراحت باشیم. بلکه باید استقبال کنیم. آن‎ را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟ فرضا من هم مورد رصد وزارت اطلاعات قرار بگیرم و در اتاق بنده نیز شنود قرار دهند. اگر بنده مواضع یا رفتار مغایر با قانون و مصالح کشور نداشته باشم، حتی باید از این مسأله استقبال کنم!

وزارت اطلاعات ایران در میان پیشرفته‎ترین دستگاه‎‎های اطلاعاتی و امنیتی دنیا قرار داد و نوع شرح ماجرا از سوی آقای مطهری نشان‎گر رفتار مبتدیانه و غیرحرفه‎ای این عوامل بوده است. چه میزان احتمال دارد که این موضوع صرفا یک صحنه‎سازی در جهت تخریب وزارت اطلاعات باشد؟
در این پرونده این فرضیه و نگاهی که شما مطرح کردید نیز وجود دارد و باید بررسی شود. نمی‎توان به راحتی وزارت اطلاعات را مقصر اصلی این مسأله معرفی کرد. ببینید در این پرونده سه احتمال ممکن است وجود داشته باشد. اول این‎که ممکن است که به قول شما این مسأله تنها یک صحنه‎سازی و پاپوش اطلاعاتی باشد. همچنین ممکن است که واقعا ناشی از غفلت و رفتار نادرست برخی مسئولین امنیتی باشد و گزینه سوم هم ممکن است این باشد که این اتفاق واقعا بر اساس ضرورت و مصلحت روی داده باشد و این مسأله برای مراقبت و اشراف بهتر این مسأله ضرورت داشته باشد. در هر سه فرض مسأله نوع واکنش مهم است. اولا باید مراقب رفتار خود باشیم و بدانیم که مغرضین و دشمنان به اندازه کافی به این وزرات‎خانه نیش و ضربه می‎زنند؛ دیگر ضرورتی ندارد که این نهاد از سوی دوستان و افراد خودی مورد تهمت و لطمه قرار گیرد.

احتمال ورود دستگاه‎های امنیتی موازی وزارت اطلاعات نیز وجود دارد؟
بالأخره گاهی اوقات در این مسائل کار‎ها شیر تو شیر می‎شود! و بعید نیست که کار دیگر دستگاه‎ها هم باشد.

در مقاطع مختلف انقلاب شاهد بوده‎ایم که انتشار برخی پرونده‎ها و مسائل مرتبط با این وزارت‎خانه و همچنین بعضی پرونده‎سازی‎‎ها از سوی برخی جریان‎های سیاسی داخلی شکل گرفته است. این‎گونه اقدامات به چه دلیلی است؟
دشمن در طول انقلاب به دو شکل تلاش داشته است که به نهاد‎های اطلاعاتی و امنیتی ضربه وارد کند. اگر به اوایل انقلاب به خصوص حوالی سال ۶۰ بازگردید خواهید دید که دشمن در آن ایام عمده تلاش خود را در نفوذ به این دستگاه‎ها به‎کار برد. ایام تأسیس نهاد‎های امنیتی در اوایل انقلاب بهترین زمان برای رخنه بود و حجم بالای فعالیت‎‎های خرابکارانه دشمن در این زمینه تعریف می‎شد. اما به ‎دلیل زیرساخت‎‎های قوی انقلاب و همچنین ساختار نظام‎مند دستگاه‎های امنیتی این نوع هجمه‎ها‎ نتوانست به سرانجام برسد و با وجود ضرباتی که به نظام وارد کردند، به هدف اصلی خود نرسیدند.

رویکرد دوم مسأله‎سازی مصنوعی برای وزارت اطلاعات است که دشمن در سال‎های بعد تلاش زیادی را در این راستا انجام داد و نمونه‎‎های از آن را در سال‎های گذشته شاهد بودیم. جریانات سیاسی نیز اگر ادعای حمایت از انقلاب و نظام دارند باید به این مسأله دقت کنند که در دام پروژه‎‎های سوژه‎سازی مصنوعی جریان‎‎های معاند گرفتار نشوند که تنها خروجی این پروژه تضعیف دستگاه‎های امنیتی و در قدم بعدی تضعیف نظام است.

به‎طور کلی رویکرد امام و رهبری در مقابله با این مسائل چه بوده است و چه موضعی در قبال این‎گونه مسائل اتخاذ می‎کردند؟
باید به مستندات موجود در هر کدام از مصادیق به‎طور جداگانه نگاه کرد. اما مثلا رویکرد حضرت امام در فرمان هشت ماده‎ای که ایشان صادر کردند یا دغدغه‎ای که در تدوین قانون اساسی و مسائلی از این دست داشتند نشان می‎دهد که اولویت ایشان در مواجهه با دستگاه‎ها حفظ حقوق شهروندی بوده است. دقت و وسواس در بررسی پرونده‎ها و نوع مواجهه با مسائل امنیتی تأکیدی بود که هم از سوی امام لحاظ می‎شد و هم رهبری بر آن تکیه دارند تا مبادا در خلال بررسی پرونده‎‎های امنیتی به کسی ظلمی شود.

شما در مرام امام و رهبری مشاهده می‎کنید که حتی نسبت به مجرمینی که حکمشان قطعی شده است با عفو و بخشش برخورد می‎شود. این حساسیت در مورد افرادی که جرمی انجام نداده‎اند یا صرفا در مسأله‎ای متهم هستند بیشتر است. و در همه مراحل تحقیقات، بررسی اتهام و اجرای مجازات وجود دارد.

در برخی مقاطع خبر و سوژه‎ای کوتاه منتشر می‎شود و در پی آن خط خبری و موج‎سازی از سوی رسانه‎‎های بیگانه دنبال می‎شود. به‎نظر شما شفاف‎سازی برخی مسائل از سوی مسئولین امنیتی تا چه میزان می‎تواند در مواجه با این خبرسازی‎ها مؤثر باشد؟
باید به مصداق‎ها توجه داشت. در برخی پرونده‎ها ممکن است شفاف‎سازی و بیان حقیقت از سوی مسئولین امنیتی بتواند موج خبری دشمن را خنثی کند. در رابطه با خبرسازی دشمن هیچ‎وقت سکوت و عدم پاسخ‎گویی گزینه مناسبی نیست. اما در برخی پرونده‎ها که جریانات داخلی آن را پیگیری میکنند باید بر اساس مصداق و بنا بر حفظ مصالح نظام برخورد کرد. گاهی سکوت و گاهی نیز شفاف‎سازی می‎تواند علاج این جو‎سازی‎ها باشد.

تا‎کنون مجلس و کمیسیون امنیت ملی در این موضوع وارد شده‎اند؟
تا الان که بنده با شما صحبت می‎کنم این مسأله در کمیسیون امنیت ملی مطرح نبوده و بحثی نشده است و باید منتظر گزارش وزارت اطلاعات بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *