يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
رئیس ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت:

شورای شهر جای چانه‌زنی سیاسی نیست

فراکسیون‌های شورا باید تخصصی و با موضوعات شهری باشد
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 290131
رئیس ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با بیان اینکه شورای شهر جای چانه زنی و چالشهای سیاسی نیست گفت: در عرصه‌های اجتماعی احساس می‌شود کاستی و ضعف‌هایی وجود دارد که این کاستی‌ها مثل بهمن در حال شکل گرفتن است که ظهور و بروز آن می‌تواند خسارت زیادی برای شهر داشته باشد.
شورای شهر جای چانه‌زنی سیاسی نیست
به گزارش جهان، پرویز سروری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شورای شهر یک مجموعه فنی و تخصصی است که رویکرد اجتماعی و فرهنگی دارد،گفت: نباید با نگاه سیاسی وارد شورا شد، البته در دو دوره قبل افراد سیاسی در شورا بودند اما تعامل خوبی میان آنها بود و کمتر فضا را با نگاه سیاسی اداره کردند. در واقع شورای شهر درطول ۱۰ سال گذشته کمتر سیاسی بود.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر نگاه سیاسی را برای خارج شورای شهر بگذارند و در شورا بیشتر نگاه اجتماعی برای مدیریت شهر داشته باشند تصریح کرد: ورود تفکر سیاسی به شورای شهر می تواند مانند سم مهلک شهر را نابود کند. ما در مجلس فراکسیونهای تخصصی و سیاسی داشتیم چون طبیعت کار مجلس سیاسی است و حتی گلدانها هم در آنجا سیاسی هستند اما شورای شهر اینگونه نیست و نباید نگاه سیاسی غلبه داشته باشد. یکی از نگرانیهای ما هم همین است که در این دوره با افزایش افراد فراکسیونهایی تشکیل شود که به جای اینکه فنی و تخصصی باشند سیاسی و جناحی عمل کنند.

سروری اضافه کرد: سیاسی شدن کمیسیونها یک طوفان سهمگینی است که مدیریت شهری را نابود می کند. از این جهت تلاش می کنیم که رویکرد سیاسی در مدار و مدیریت شورای شهر نباشد. حرف ما این نیست که سیاسیون نباید در شورای شهر شرکت کنند چرا که شخصیت‌های سیاسی صاحب ظرفیت‌ها و کارآمدی در مدیریت شهری هستند که می‌تواند
حرف ما این نیست که سیاسیون نباید در شورای شهر شرکت کنند چرا که شخصیت‌های سیاسی صاحب ظرفیت‌ها و کارآمدی در مدیریت شهری هستند که می‌تواند برای شهر مؤثر باشد اما نباید نگاه سیاسی در عرصه مدیریت شهری داشته باشند
برای شهر مؤثر باشد اما نباید نگاه سیاسی در عرصه مدیریت شهری داشته باشند. ما در مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت تلاش داریم یک تیم هماهنگ با یک نگاه اجتماعی و فرهنگی در شورای شهر تشکیل شود که چشم انداز خوبی برای آبادانی شهر داشته باشد.

وی با بیان این که شورای شهر جای چانه زنی و چالشهای سیاسی نیست گفت: در عرصه‌های اجتماعی احساس می‌شود کاستی و ضعف‌هایی وجود دارد که این کاستی‌ها مثل بهمن در حال شکل گرفتن است که ظهور و بروز آن می‌تواند خسارت زیادی برای شهر داشته باشد.متاسفانه خلأ پیگیری مسائل اجتماعی هر روز بارزتر می‌شود. برای پیگیری حقوق مختلف مردم در قالب مسائل اجتماعی نیازمند مجموعه‌ای هستیم که بتوانیم مطالبات را از مسئولان پیگیری کنیم. در برخی از عرصه‌ها دچار آفت سیاست‌زدگی شده‌ایم، در عرصه اقتصاد و فرهنگ به نوعی دچار این آفت‌زدگی شده‌ایم و به دنبال این هستیم که اجازه ندهیم در عرصه اجتماعی دچار این آفت‌زدگی شویم.هر عرصه‌ای که دچار سیاست‌زدگی شود به نوعی بستری برای فرافکنی و فرار مسئولان از پاسخگویی ایجاد می‌کند. امروز برخی مسئولان برای عدم پاسخگویی نسبت به ضعف‌هایی که در حوزه عملکردشان دارند با کشاندن مسائل مختلف و جناحی و سیاسی کردن موضوعات فضا را از نقد و پاسخگویی خارج می‌کنند و مشکلات روی هم تلنبار می‌شود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000290/nf00290131-1.jpg

سروری با اشاره به این که عرصه اجتماعی امروز بی‌سامان است حقوق مردم تضییع می‌شود گفت: متأسفانه زمینه خوبی برای پاسخگویی از طرف مسئولان ایجاد نشده است.ناهنجاری‌های اجتماعی، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، حمل‌ونقل، آلودگی هوا از دیگر مشکلات شهروندان است.مسئولان با توجه به اینکه در فرایند سیاسی خود را مسئول می‌بینند نتیجه این می‌شود که موضوعات اجتماعی معلق بماند. به عنوان مثال آلودگی هوا چند
اگر مجموعه‌های دلسوز انقلاب این عرصه را به دست نگیرند و عناصر نامحرم و به نوعی معاند نظام وارد این عرصه شوند مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند
هفته مردم را آزار می‌دهد و چون مطالبه جدی مسئولان نیست چند جلسه برگزار می‌کنند و بعد موضوع را به سال آینده موکول می‌کنند. اگر مجموعه‌های دلسوز انقلاب این عرصه را به دست نگیرند و عناصر نامحرم و به نوعی معاند نظام وارد این عرصه شوند مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کنند. این عرصه رها شده است و مجموعه خدمت‌گذاران آبادانی و پیشرفت با این فلسفه شکل گرفته که در چارچوب نظام و مبتنی بر تقویت نظام اقدام کرده و مطالبات اجتماعی را پاسخگو باشند. این مجموعه فعلاً در ایستگاه انتخابات توقف کرده و ظرفیت‌سازی برای شورا می‌کنیم؛ البته صرفاً مصرف این مجموعه انتخاباتی نیست.

وی با بیان این که همه گروهها باید در شورای شهر نماینده داشته باشند تا نیازهای اصلی شناسایی و مدیریت شودگفت:بعضی دستهای پنهان به دنبال این هستند که با ایجاد مطالبات بدون پاسخ یک شورای فاقد کارایی را در شورای شهر به وجود آورند.الان یک تلاشی انجام شده تا گروهی اگر در گذشته نتوانستند به فعالیتهای خود برسند در شورای شهر و مدیریت شهری این سیاستها را دنبال کنند برای همین افرادی را به صورت غیر متعارف وارد شورای شهرمی کنند تا آن را تضییع کنند.وجود هنرمندان و صنوف و ورزشکاران نیاز است اما بدون اینکه از حد تعادل خارج شود و شورای شهر را از اهداف خود دور کند.

وی با ارزیابی عملکرد شورای شهر سوم گفت : یکی ازویژگی های شورای شهر که باعث کارآمدی آن شد مدیریت هوشمند آن بود که توانست در عین تفاوتهای سیاسی که در بین اعضای شورای شهر بود با نگاه خدمت محور باعث از بین بردن ظرفیتها نشود و این سلایق مختلف در حلقه خدمت به مردم قرار گیرد.با وجود اختلاف میان شورای شهر و دولت،اما به علت نگاهی
یکی ازویژگی های شورای شهر که باعث کارآمدی آن شد مدیریت هوشمند آن بود که توانست در عین تفاوتهای سیاسی که در بین اعضای شورای شهر بود با نگاه خدمت محور باعث از بین بردن ظرفیتها نشود
که مبتنی بر ارائه خدمت به مردم بود تلاش شد از رسانه ای و جنجالی شدن فضا جلوگیری شود.

سروری ادامه داد: در این دوره ظریفتهای مدیریت شهری افزایش یافت ونگاه تخصص محور شورای شهر برای مدیران شهری راهگشا بود تا بتوانند کارشان را انجام دهند.اقداماتی که در زمینه حمل و نقل عمومی انجام شد کار بزرگی بود. چون بعد از سهمیه بندی سوخت و محدودیت ها برای رانندگی نیازمند به حمل ونقل عمومی بودیم که که در حد قابل قبولی این کارها انجام شد.در ترمیم شبکه اتوبوسرانی در تهران ، افزایش سرانه فضای شهر و ورزش شاهد تحول بودیم.البته با وضعیت مطلوب فاصله داریم وبرای افزایش خدمات رفاهی و اجتماعی محله محوری باید تلاش شود،یعنی برای مدیریت شهری باید به سمت محله محوری حرکت کرد.سیاست قبلی این بود که مردم را به مراکز تفریحی ببرند اما امروز تلاش می شود که مراکز تفریحی و رفاهی را به مردم نزدیک کنند که درست است.

رئیس ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با اشاره به افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران گفت : اگر نگاه سیاسی برشورا حاکم باشد این افزایش خطر آفرین است چون توان خدمت به مردم را می گیرد.اما اگر مانند گذشته نگاه تخصصی و خدمت محور باشد کمک بزرگی برای اداره شهر است. از نظر ما حضور تخصصهای متفاوت و پاسخگویی به مطالبات مردم اصل است.الان این ۳۱ نفر ظرفیت بیشتری دارند وکمیسیونهای شورای شهر پربارتر خواهند بود،بنابراین هم فرصت است و هم تهدید.از اینکه به مردم خدمت کنند فرصت است اما اگر جناحی شود می تواند تهدید باشد.قبلا ۱۵ نفر بودند یعنی برای ۲۲ منطقه هم یک نماینده نبود و این افزایش الان می تواند خوب باشد. مجلس نهاد سیاسی است اما شورا نباید سیاسی باشد و فراکسیون‌های آن باید کاملاً تخصصی با موضوعات شهری باشد، اگر فراکسیون‌های سیاسی تشکیل شود این تهدید است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *