چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

تماس دفتر اشمیت با باقری

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 251049
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اینکه عنوان می‌کنند ایران به میز مذاکره برگردد، مبنایی ندارد زیرا به قول رهبر انقلاب ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم.
به گزارش جهان، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به روند موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد: ما در 10 سال گذشته در موضوع هسته‌ای مقاومت و پیشرفت را در کنار هم داشته‌ایم. این یک واقعیت است که در جامعه جهانی بازیگران دیگری نیز هستند. هر چند که لزوماً رفتارهای همه آنها عقلایی نیست و ما باید در تعامل با این بازیگران اهداف خود را تامین کنیم.
 
وی افزود: در این مسیر باید به توانمندی‌های خود باور داشته باشیم و در عین حال با ارزیابی دقیق بازی آنها و در راس آنها دشمنان خود به اهدافمان دست پیدا کنیم.
 
باقری با اشاره به جریان انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در ادامه حمله آمریکا به عراق و جنگ‌های 33 و 22 روزه، گفت: این توانمندی‌ها و اهداف ما بود که در منطقه و در سطح ملی مورد تهاجم قرار گرفت.
 
معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به همکاری‌های ایران در منطقه در بحث جنگ آمریکا علیه طالبان و موضوع عراق با آمریکا اشاره کرد و گفت: 2 رویکرد اصلی در برخورد با سیاست‌های بازیگران اصلی در نظام بین‌المللی علیه ایران در سیاست خارجی کشورمان وجود داشته است. یک تفکر بر مبنای دستیابی به منافع ملی بر اساس حق‌مان و یک رویکرد بر اساس پیگیری منافع ملی بر اساس سهم تعیین شده.
 
باقری با بیان اینکه در این دنیا بازیگران مختلف حضور دارند و بعضی دشمن هستند، اظهار داشت: چند بازیگر عمده ساز و کار اصلی را با نام نظام بین‌المللی تعریف کرده‌اند و بر این اساس سهمی را برای هر کدام از بازیگران تعیین کرده‌اند.
 
وی گفت: بر این اساس اگر ما بر اساس حق‌مان به دنبال منافع‌مان باشیم، در این نظام بین‌المللی دچار تنش می‌شویم و این تنش برای ما هزینه دارد، پس بر این مبنا باید به سهم‌مان قانع باشیم.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه بر اساس سیاست خارجی دولت اصلاحات ما باید با عنوان تنش‌زدایی به سهم‌مان قانع باشیم، گفت: این سیاست با عنوان تنش‌زدایی در راس سیاست خارجی دولت اصلاحات قرار گرفت، اما بر اساس تامین منافع ملی بر اساس حق‌مان دیگر تنش زدایی وجود ندارد بلکه تهدید زدایی تعریف می‌شود و بر این اساس هر جا تهدید باشد، باید برطرف شود.
 
وی گفت: در سال 76 گفتمان تنش زدایی در سیاست خارجی ایران جا افتاد و بر این اساس در سال 81
وی با بیان اینکه امروز دوشنبه از دفتر اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی تماس گرفته شد، گفت: من به آنها گفتم که امروز جلسه دارم و در روزهای آینده با آنها گفت‌وگو خواهم کرد.
موضوع هسته‌ای ایران کلید خورد.
 
باقری با بیان اینکه در آن مقطع بر اساس رویکرد تنش زدایی ما با طرف غربی همکاری فراتر از قوانین آژانس داشتیم، بیان کرد: نتیجه این همکاری تعطیلی تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود و اوایل دولت نهم فعالیت‌های هسته‌ای از سر گرفته شد.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پروسه مذاکرات ایران و 1+5 در دولت نهم گفت: نگاه طرف مقابل حذفی است. ما با توجه به اینکه تا به حال بر اساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های خود را دنبال کرده‌ایم، در ادامه آن را نیز پیگیری می‌کنیم.
 
باقری گفت: مشکل طرف مقابل با موضوع هسته‌ای ایران بر اساس اظهارات مقامات آنها فنی و حقوقی نیست بلکه سیاسی است. همان مشکلی که در موضوع منافقین رخ داد و پس از آنکه آمریکا نام آنها را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد، اروپا نیز در پی انجام این کار است.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سخنان یکی از مقامات کشورهای غربی گفت: آنها اظهار می‌کنند چون ایران در موضوع هسته‌ای با آنها کنار نمی‌آید آنها نیز مجبورند از ابزارهای دیگری مثل حقوق بشر، منافقین و مسائل دیگر برای فشار وارد کردن به ایران استفاده کنند.
 
باقری با اشاره به مذاکرات انجام شده بین ایران و 1+5 از ابتدای سال 91 گفت: ما همواره برای انجام مذاکره با طرف مقابل آماده بوده‌ایم و پیشنهادات خود را به شکل روشن در مذاکرات مسکو برایشان تبیین کردیم.
 
وی افزود: بر اساس توافق صورت گرفته در نشست مسکو مذاکرات کارشناسان و معاونین در استانبول برگزار شد و ما مجدداً پیشنهادات خود را برای طرف مقابل تشریح کردیم.
 
معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های طرف مقابل بحث فعالیت فردو بود، تصریح کرد: در نشست کارشناسان برای آنها بیان کردیم که فعالیت‌های این مرکز زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دنبال می‌شود. بر این اساس هر نوع فعالیتی که با نظارت انجام می‌شود، جای نگرانی ندارد و آنها نیز این را پذیرفتند.
 
به گزارش فارس، باقری ادامه داد: طرف 1+5 عنوان می‌کند که ایران به میز مذاکره برمی‌گردد‌، مبنایی ندارد زیرا به قول رهبر معظم انقلاب ما میز مذاکره را ترک نکردیم. پیشنهاد ما هنوز نزد آنهاست اما آنها جواب نداده‌اند.
 
وی با بیان اینکه امروز دوشنبه از دفتر اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وی تماس گرفته شد، گفت: من به آنها گفتم که امروز جلسه دارم و در روزهای آینده با آنها گفت‌وگو خواهم کرد.
 
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان گفت: ما باید به عنوان جامعه نخبه بر احقاق منافع ملی‌مان بر اساس حق‌مان و نه بر پایه سهم‌مان تاکید کنیم و نباید خطای راهبردی گذشته را دنبال کنیم چرا که اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد امروز ایران هسته‌ای نداشتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *