يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
سلطانیه: غنی‌سازی را یک لحظه هم متوقف نمی‌کنیم

اقدامات مضحک آمریکا در جعل ‌سند هسته‌ای علیه ایران

سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 241622
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه فعالیت های غنی سازی را حتی یک لحظه تعلیق نخواهد کرد زیرا از آن برای اهداف صلح آمیز استفاده می کند.
اقدامات مضحک آمریکا در جعل ‌سند هسته‌ای علیه ایران
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، علی اصغر سلطانیه در نشست خبری در حاشیه نشست وزرای خارجه  شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد درپاسخ به سؤال خبرنگارخبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه ایران به رغم خواسته جامعه جهانی، فعالیت های غنی سازی را تشدید کرده است افزود: ایران قصد توقف فعالیت های غنی سازی را ندارد و آژانس نیز موظف به راستی آزمایی گزارش های ارائه شده از سوی کشورهاست و حق قضاوت ندارد.
 
نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حق مسلم خود در بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای ، چرخه سوخت و غنی سازی کوتاه نخواهد آمد.

علی اصغر سلطانیه گفت : جمهوری اسلامی به همه تعهداتش به ویژه ان پی تی و اساسنامه آژانس متعهد است و به همکاریهایش با این سازمان ادامه می دهد اما بدیهی است از حقوق مسلمش در زمینه چرخه سوخت و غنی سازی کوتاه نخواهد آمد.

وی افزود: این حقی غیرقابل انکار است که همه کشورهای جهان از چرخه سوخت استفاده کنند.

سلطانیه گفت: در چند سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای نشان دادن واقعیت به مردم جهان دریغ نکردند و با نهایت شفافیت همه فعالیتهای هسته ای ما زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای بوده و هست.
وی افزود: بیش از 5 هزار ساعت نفر بازرسی از تأسیسات هسته ای ما بی سابقه است و علیرغم این بازرسی ها در 10 سال گذشته هیچ انحرافی در فعالیتهای هسته ای ما و مواد هسته ای مشاهده نشده است.

سلطانیه گفت: بازرسان دائماً بر فعالیتهای ما نظارت داشته اند و در صدور ویزا برای حتی یک بازرس ساعتی تأخیر نشده است به نحوی که آنان به طور دائم از فعالیتهای ما بازرسی کرده اند و رضایت کامل داشته و دارند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس افزود: در این مدت جمهوری اسلامی ایران موفقیتهای فراوانی در عرصه هسته ای داشته است که متخصصان مجرب آژانس نیز بر آن صحه گذاشته اند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همزمان با موفقیت ها و دستاوردهای هسته ای ، لحظه ای از تعهداتش غفلت نداشته و با آژانس همکاری کاملی کرده است.
سلطانیه با رونمایی از کتاب حاوی بیانیه های مقامات کشورهای عضو غیرمتعهدها در حمایت از فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از خانواده جنبش غیرمتعهدها قدردانی کرد.
 
 فعالیت ممنوعی نداریم ولی آماده مذاکره ایم
 
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گفت : با اینکه هیچ فعالیت ممنوعی در زمینه هسته ای نداریم ولی آماده مذاکره هستیم  به شرط این که مذاکرات چارچوبی داشته باشد.

علی اصغر سلطانیه در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست وزرای امور خارجه

شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مطرح شدن موضوع پارچین در گفتگوهای وین افزود: با پنج هزار نفرروز بازرسی و بیش از صد بازرسی سرزده ، هیچ گونه شواهدی از انحراف در فعالیت هسته ای کشورمان دیده نشده است.

وی گفت: مشکل ما اتهاماتی است که از آمریکا مطرح کرده ولی ما با همکاری نزدیک با آژانس حتی فراتر از تعهدات خودمان ثابت کرده ایم که این اتهامات بی اساس است.
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: در سال 2007 چارچوبی توافق شد که آژانس علاوه بر بازرسی های عادی هر سؤالی که دارد یک بار برای همیشه مطرح کند تا مسائل را حل کنیم.

سلطانیه گفت: در آن چارچوب شش موضوع مطرح شد و ما همه آن شش موضوع را با کار فشرده با آژانس و حتی زودتر از تاریخ معین بررسی و حل کردیم و پس از آن آقای البرادعی در گزارش خود اعلام کرد که اتهامات و ادعاها بی اساس است.

وی با اشاره به ادعاهای غرب گفت: یکی این ادعاها موضوع لب تاب آمریکایی بود که چند سال مطرح شد اما خوشبختانه با همکاری فشرده با آژانس و با این که آمریکایی ها مانع تحویل مدارک به ایران شدند همکاری ها ادامه داشت به گونه ای که البرادعی اعلام کرد با رفتار آمریکا و این که مدارک در اختیار ایران قرار نگرفت، راستی آزمایی های آژانس به خطر افتاده است .

سلطانیه افزود: در نهایت آژانس موارد ادعایی را در یک پاورپوینت ارائه کرد و ما نیز با برگزاری صد ساعت جلسه با کارشناسان آژانس ثابت کردیم که این اتهامات و ادعاها بی اساس و ساختگی است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آنها در ادعاهایشان و در پاورپوینتی که ارائه کردند عنوان می کردند که ایران طرح سری برای ساخت سلاح های هسته ای دارد و برای اثبات آن  نامه ها و مکاتباتی را ارائه کردند.

وی افزود: وقتی ما دلیل تعلق این مکاتبات و نامه ها را به جمهوری اسلامی ایران جویا شدیم آنها ادعا کردند که مطالب فارسی تایپ شده اما هیچ گونه مهر محرمانه و طبقه بندی نداشت و تا آن زمان کارشناسان نیز از این موضوع اطلاعی نداشتند.

سلطانیه گفت: ما در آن جلسات مطرح کردیم که چگونه ممکن است وزارت دفاع کشوری بخواهد پروژه ای سری اجرا کند اما مکاتباتش طبقه بندی نداشته باشد؟
وی افزود: آنها در یکی از نامه هایی که ارائه کردند مکاتبه ای برای طرحی سری مربوط به سلاح هسته ای جعل کرده بودند اما یادشان رفته بود در پایین نامه ارسال رونوشت به کتابخانه را حذف کنند.

سلطانیه گفت: هنگامی که پس از مذاکرات به وین برگشتم ازسفارتخانه یک مهر محرمانه برداشتم و به آقای البرادعی دادم و از او خواستم این مهر را به سفیر آمریکا بدهد تا از این پس آن را پای سندهای ساختگی بزند.

وی افزود: پس از برگزاری جلسه بررسی اتهامات ما آماده بودیم که مذاکرات ادامه یابد اما آنها اسناد دیگری مطرح کردند که اعلام کردیم پاسخ اتهامات را یک بار داده ایم.
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه داد:با این حال به رغم این که هیچ فعالیت ممنوعی نداریم آماده ایم مذاکره کنیم اما مذاکرات باید چارچوب داشته باشد زیرا بازرسی های عادی طبق ان پی تی دفعات و نحوه بازرسی ها مشخص است.

سلطانیه گفت: با توجه به اینکه موضوع به امنیت ملی کشورمان مربوط است نمی خواهیم بدعت تاریخی گذاشته شود بلکه می خواهیم همه چیز  برای ما و همه کشورها به ویژه کشورهای عضو عدم تعهد ضابطه مند باشد و این کشورها نیز این موضوع را درک می کنند.

وی افزود:در بیانیه هم آمده است که مدارک ادعایی باید به ایران تحویل داده شود.
سلطانیه گفت: مذاکرات در مسیر صحیح در حال پیشرفت است که جمعه گذشته جلسه ای برگزار و برخی اختلاف نظرها حل شد و برای دیگر اختلافات نیز البته با تعیین چارچوب باید مذاکره شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *