يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱۸

هاشمی با روی خوش غرب و آن همه وام خارجی تورم 50 درصدی به بار آورد وای به حال اینکه...

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 238260
اکنون که هاشمی رفسنجانی علاقمندی خود در حوزه تاریخ‌نگاری را با انتشار برخی خاطراتش نشان داده است، شاید بد نباشد تا به بیان خاطرات خود از نحوه مدیریت اقتصادی‌اش هم بپردازد تا مشخص شود که با تکیه بر کدام تجربه موفق، برای «اقتصاد مقاومتی» نسخه عملیاتی می‌پیچد.
افزایش تکاپوی سیاسی هاشمی رفسنجانی و جریانی که در سال 88 نقش محوری در هدایت و حمایت از فتنه پر هزینه آن سال‌ را داشتند، این روزها و به بهانه نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری موجب شده است تا این جریان با فرار به جلو و بدون درنظر گرفتن سوابق اجرایی و مدیریتی خود به اظهارنظرهای جالب توجه روی بیاورد که آخرین آن‌ها را می‌توان اظهارنظر هاشمی رفسنجانی درباره «اقتصاد مقاومتی» و لزوم وجود مجری صالح برای این سیاست کلان دانست.
 
به گزارش  جهان به نقل از رجا، هاشمی رفسنجانی در جمع تعدادی از چهره‌های سیاسی همفکر خود به شرایط فعلی کشور اشاره کرده و گفت: «مجموعه‌ای از عملکردها و سیاست‌ها امروز ما را به «اقتصاد مقاومتی» رسانده و لازم است که این راهکار جدید ابتدا به درستی تعریف و سپس کارشناسانه و مدبرانه سیاستگذاری شود و مجری مناسب و صالحی اجرای آن را به عهده بگیرد. اجرای اقتصاد مقاومتی، مجریانی کاردان، صالح و لایق می‌خواهد و امیدواریم با فراهم شدن شرایط لازم، زمینه تحقق این امر به وجود آید.»
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون راهکارهای افزایش تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی، تجربه دوران دفاع مقدس و مدیریت پس از جنگ را زمینه خوب و روشن پیش‌روی مسئولان نظام برای اجرای سیاست جدید اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: «هم اکنون نیز اگر به درستی و مدبرانه عمل کنیم و روابط خود را با دنیا تلطیف و تنش‌زدایی را مبنای عمل قرار دهیم، می‌توانیم با توان مدیران با تجربه کشور و دلسوزان نظام از برهه حساس کنونی به خوبی گذر کنیم.»
 
هاشمی رفسنجانی در حالی از تجربه موفق! اقتصادی و مدیریتی دوران پس از جنگ به عنوان الگویی برای اجرای اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید، که اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت سازندگی نه تنها در شرایط خاصی که نیاز به مقاومت داشته باشد اعمال نمی‌شد، بلکه به دلیل در پیش گرفتن سیاست تنش‌زادی و اجرای برخی عقب نشینی‌ها همچون برگزاری گفتگوهای انتقادی، سیاست‌های دولت وی با استقبال از سوی دولت‌های متخاصم با ایران هم همراه بود و با این وجود، باز هم موجب تحمیل تورم 50 درصدی به جامعه شد به نحوی که علاوه بر اعتراضات شدید حوزه‌های علمیه و مردم شورش‌هایی را نیز در برخی نقاط کشور همچون اسلام‌شهر و مشهد مقدس رقم زد.
 
این درحالی بود که در کنار فضای غیرمقاومتی و عادی بین‌المللی نسبت به دولت هاشمی رفسنجانی که خود اجرای سیاست‌های اقتصادی را آسان‌تر می‌کرد، دولت سازندگی، علاوه بر درآمدهای نفتی، بدهی خارجی قابل توجهی را نیز به بهانه سازندگی و آبادنی کشور برای ایران بوجود آورده بود و با وجود همه این‌ها باز هم شرایط اقتصادی کشور در دولت وی جامعه را به سمت بحران‌های اجتماعی کشاند به نحوی که در انتخابات 76، ناطق نوری، کاندیدایی که رویکردهای بسیار نزدیکی به هاشمی رفسنجانی داشت به دلیل رویگردانی مردم از سیاست‌های غیرقابل تحمل دولت سازندگی با اختلاف زیاد رقابت را به رقیبش واگذار کرد.
 
حال مشخص نیست در حالی که رویکرد مد نظر هاشمی رفسنجانی در زمانی که کشور در شرایط عادی اقتصادی بود، تنها به بهانه سازندگی کشور، در بهترین حالت علاوه بر افزایش تورم به 50 درصد به افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی هم دامن زده است، اگر در شرایط کنونی و در حالی که کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی به طور رسمی اعلام جنگ اقتصادی کرده‌اند دولت «صالح و کاردان» وی بر کشور حاکم بود چه بر سر کشور می‌آورد و یا اینکه قرار بود  در قبال افزایش چندین برابری فعالیت‌های عمرانی و صعنتی در کشور و اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تحمل شدیدترین تحریم‌های نفتی و بانکی تورم و فشار چند درصدی را به مردم تحمیل کند!؟ 
 
اکنون که هاشمی رفسنجانی علاقمندی خود در حوزه تاریخ‌نگاری را با انتشار برخی خاطراتش نشان داده است، شاید بد نباشد تا به بیان خاطرات خود از نحوه مدیریت اقتصادی‌اش هم بپردازد تا مشخص شود که با تکیه بر کدام تجربه موفق، برای «اقتصاد مقاومتی» نسخه عملیاتی می‌پیچد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما به فال نیک بگیرید لطفا مگر ما نمیخواستیم همه نظر رهبر رو تمکین کنن خب ایشون هم فعلا در همین مسیر دارن قدم بر میدارن ان شاء الله خواهش میکنم دنبال گرد و خاک کردن نباشید رهبری امر به وحدت کردن مطیع باشیم.
Iran, Islamic Republic of
البته خودتان هم مي دانيد آن زمان تورم واقعي اعلام شد، و تنها چند روز و مدت بسيار کوتاه بود و بلافاصله دولت هاشمي آن را کنترل کرد، نه مانند حال که از دست در رفته است!!!
نفت در گرانترين زمان بشکه اي 7 دلار و آنروزي که تورم 49درصد شد به 4 دلار رسيد،شرايط جنگي کشور را از هرلحاظ آسيب ديده کرده بود و حتي کوچکترين واحدهاي توليدي کشور با بزرگترين مشکلات روبرو بودند،زير ساختها نابود شده بودند و البته از زمان رژيم پهلوي هم زير ساخت آنچناني نمانده بود و...!
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه اون دوست عزيزي كه تورم دوران آقاي هاشمي را تنها براي چند روز و مدت كوتاهي دانسته بودند . تورم براي يك دوره مالي و غالبا سالانه برآورد مي‌شود و تورم 50 در صدي ميانگين دو سالانه داشته است .
Iran, Islamic Republic of
يكي از مهمترين دلايل تورم 49.9 درصدي زمان هاشمي اصلاح قيمت ارز و اعمال سياست شناور سازي نرخ ارز بود. در راستاي اين سياست نرخ ارز از 7 تومان به 175 تومان افزايش پيدا كرد. اما اكنون كه سالهاست از تك نرخي شدن ارز مي‌گذرد و اين اصلاحات ساختاري سالهاست كه انجام گرفته و بسياري از زيربناهاي تخريب شده زمان جنگ ساخته شده است نبايد مملكت اينجوري اداره بشه و عملكرد متغيير هاي اقتصادي اينگونه ياشد.
Iran, Islamic Republic of
اينكه ان زمان تورم بوده صحيح اما شما چرا آرزوي ركورد زدن تورم بالا را داشتيد وعملي كرديد
Iran, Islamic Republic of
واقعا هاشمی اگر فشار به مردم آورد ولی مردم فهمیدند که دولت سازندگی در حال اجرای پروزه های زیر ساختی است. نه یارانه به مردم دادن که براحتی استفاده کنند و هیچ حاصل قابل توجهی نداشته باشد!
والله هاشمی چیز بدی نگفته چرا شما اصرار به خراب کردن این مرد بزرگ دارید اخه رجا نیوز روزی صد نفر نمیبینن شما اومدین از اون نقل می کنید واقعا که
Germany
سلام شايدنسل جديد خبرندارد اما يادمان است در پايان دوره دوم رياست جمهوري آقاي هاشمي خيلي از افكار عمومي براي ادامه رياست جمهوري متقاضاي اصلاح قانون اساسي براي ادامه كار آقاي هاشمي بودند -مردم شعورشان بالاست براي توجيه برخي از عملكردها نياز به سياه نمايي دوره هاي قبلي نيست همه اشان داراي اشتباهات در اجرا بوده اند و اين طبيعي است .براي مردم اگر كسي كاركند قدردان هستند و منظوريت دارند .چرا در پايان رياست جمهوراينقدر نسبت به تخريب وي متوسل ميشوند و يا براي توجيه دوره هاي قبل را سياه نشان ميدهند
لازم به ذكره كه در زمان آقاي هاشمي دلار از 7 تومان به 175 تومان نرسيد بلكه از 6 تومان به 500 تومان رسيد يعني حدود 90 برابر شد و تورم بيش از 50 درصدي را رقم زد.
هاشمی هر چی هم که باشه،
قهر 11 روزه با رهبری نکرده.
من نمی دونم اگه الان اوضاع بده چرا امثال هاشمی باید تقدیس بشن اونها که خودشون هم یکی از پایه های آزار مردم در دولتهاشون بودن و در دوره شون مردم له شدن چه سیاسی چه اقتصادی. از نمد اوضاع الان کلاهی برای هاشمی تهیه نخواهد شد
United States
متاسفانه دولتهای قبلی خودشان هم در برخی موارد جورچینهای رسیدن به وضع فعلی هستن مثل ترویج فرهنگ مصرف گرایی و دنیا گرایی و میدان دادن به عناصر مشکوک و ناسالم در عرصه مدیریتی
Iran, Islamic Republic of
ای بابا ایشون کی میاد ضغفهای آن دوران را در کتاب یا خاطراتش بیاورد و آنهمه من ، من کردن هایش را خراب کند .
در زمان دولت هاشمی تورم واقعی بود ولی الان چی
مرغ3000 تومانی شد 7000 تومان شیر 1100تومانی شد 1700 تومان در بخش مصالح ساختمانی بینید تورم چند درصد است خواهش می کنم از شما قیمت هر کالایی را در یک سال قبل با اکنون مقایوسه کنید اگر تورم بالای 60درصد نشد و خواهش می کنم کمی واقع بین باشیم
Iran, Islamic Republic of
چرا ايشان در جلسه حضور نداشتن؟؟؟؟؟؟شهرستان بودن؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود بجای خاطره نویسی به مطالعه قران می پرداختند که بدرد آخرت بخورد نوشتن این خاطرات بعد از مرگ به چه درد میخورد جزء اینکه ایل و تبار ایشان دو قورتو نیمشان همواره بر این ملت باقی باشد .
هاشمی کاش قهر 11 روزه که چه عرض کنم مدام العمر می کرد ولی یکبار پشت سران فتنه و ایادیشون در نمی اومد. یا لااقل جلوی خاندانشو می گرفت تا آتیش نسوزونن