شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
حجت الاسلام انصاری:

دولت خود را رقیب بخش غیردولتی نمی‌داند

يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 440156
معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت خود را رقیب بخش غیردولتی نمی داند، گفت: روش‌های رسوب شده و قوانین مزاحم وجود دارد که باعث می‌شود تا دولت مزاحم بخش خصوصی باشد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام مجید انصاری در افتتاحیه گردهمایی دوره آموزشی بررسی جایگاه مشارکت‌های مردمی و توسعه مدارس غیردولتی که در مجتمع کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد محدودیت ها منجر به سوءاستفاده، رانت ناحق و گسترش بی عدالتی می شود.

وی افزود: تجربه جهانی نشان می دهد وجود انحصار در هر فعالیتی باعث رکود می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: در حوزه اقتصاد و مدیریت منابع مالی و تامین هزینه ها به اقتصاد دولتی در گذشته روی آوردیم و در ابتدای انقلاب اسلامی نیز امام خمینی(ره)، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به موضوع رقابت توجه داشتند و در این راستا بعدها به سوی انحصارشکنی گام برداشتیم.

وی تصریح کرد: با انحصار دولتی نمی توانیم فرهنگ، اقتصاد و آموزش پویا داشته باشیم و تجربه دنیا خرید خدمت به جای تصدی‌گری است که نتایج خوبی را هم داشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: در برخی از حوزه های محدود، انحصارا حاکمیت و دولت باید تصدی‌گر داشته باشند.

حجت الاسلام انصاری اضافه کرد: در آغاز کار دولت یازدهم احساس شد باید در عرصه اقتصاد جلوی خونریزی اقتصادی و تورم ۴۰ درصدی گرفته شود .اکنون تورم تا مرز ۱۵ درصد مهار شده است و تا پایان سال ۹۳ رشد اقتصادی نیز به مثبت ۳ درصد رسیده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یکی از دلایل عدم رسیدگی به موقع برخی از فعالیت های آموزش و پرورش را کاهش درآمد دولت در سال های اخیر دانست که این اقدام همزمان با افت شدید و سقوط آزاد قیمت نفت بود، اظهار کرد: فروش نفت از ۱۰۷ دلار در سال ۹۱ به زیر ۵۰ دلار رسید و اکنون حدود ۴۰ دلار شده است و کاهش صادرات نفت در برخی روزها کمتر از یک‌میلیون بشکه است.

حجت الاسلام انصاری بیان کرد: در این شرایط بحرانی موضوع بدهی های سنگین چند ۱۰ هزار میلیاردی باقی مانده از گذشته به بخش خصوصی نیز وجود داشت.

وی ادامه داد: اکنون از مرز بحران اقتصادی به مرز ثبات رسیده ایم و علی رغم همه موانع ۱۲ رتبه ارتقاء فضای کسب و کار به خاطر مبارزه با رانت و فساد داشته ایم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید بخش غیردولتی حمایت و تقویت شود و در اسناد بالادستی بسیاری مانند سیاست های کلی سند تحول آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه وجود دارد که میتوان مدارس را به معلمان واگذار کرد یعنی نوعی واسپاری مدارس انجام شود.

حجت الاسلام انصاری یادآور شد: هیچ منافاتی میان قانون اساسی و خصوصی سازی آموزش و پرورش وجود ندارد. قانون گفته است آموزش رایگان باشد، اما امروز بهره وری حکم می کند به سمت شیوه های غیردولتی برویم و خرید خدمت مطلوب تر و ارزان تر تمام می شود.

وی تصریح کرد: دولت خود را رقیب بخش غیردولتی نمی داند، اما روش های رسوب شده قبلی و قوانین مزاحم به نوعی دولت را مزاحم بخش خصوصی می داند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: همه قوانین مزاحم باید شناسایی و اصلاح شود و هر کجا فکر می کنید قوانین باید اصلاح یا برداشته شود مسئولان و کارشناسان آنان را احصاء کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *