شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱

دستاورد «توفان قاطع» عربستان برای مصر

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 419032
با وجود حضور نه چندان چشمگیر عملی مصر در عملیات توفان قاطع به نظر می‌رسد این کشور بیش از دیگران از حمله عربستان به یمن سود برده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با توقف عملیات توفان قاطع عربستان علیه یمن که گفته می‌شود پیروزی نسبی برای جنبش انصار الله به شمار می‌رود به نظر می‌رسد مصر نیز از این ماجرا بهره برده باشد.

پایگاه خبری «یمن پرس»، گزارش داد مصر که خود پیشنهاد تأسیس ارتش عربی مشترک را داده بود با استقبال سریع از آغاز عملیات عربستان علیه یمن در رفتار خود تناقضی نشان نداده و با وجود اعلام علنی حضور مصر در این عملیات اما به گفته کارشناسان حضور عملی این کشور در این عملیات چندان چشم گیر نبوده است.

به این ترتیب مصر به صورت کامل جنبش انصار الله را هم از دست نداده و به گفته روزنامه های مصری سفر یک هیأت از انصار حزب الله به قاهره و رایزنی وزیر خارجه مصر با مقامات سعودی در زمینه رسیدن به راهکاری مسالمت آمیز صورت گرفته است.

بر این اساس مصر از این عملیات بهره فراوانی برد زیرا به بهانه توفان قاطع میزان نیروهایش و وجود نظامی‌اش را در تنگه استراتژیک باب المندب افزایش داده است.

از سوی دیگر با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر همکاری عربستان با اخوان المسلمین یمن علیه جنبش انصارالله و بیم مصر از پیشرفت این همکاری میان ریاض و اخوان المسلمین در خارج از یمن، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در اظهاراتی جالب توجه گفته بود که امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امنیت مصر است و برای قاهره این مسأله خط قرمز به شمار می‌آید.

در کل به نظر می‌رسد با توجه به حضور نه چندان قابل توجه مصر در این عملیات و مانور خبری بر مشارکت مصر در این عملیات چهره‌ای قوی تر از قاهره و نفوذش بر کشورهای منطقه ایجاد کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *