دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱
۶
در حاشیه دیدار رهبر انقلاب با فرهنگیان؛

خطر بزرگی که با درایت رهبری از بیخ گوش کشور گذشت/ شش نکته مهم در این باره بخوانید

چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 836272
همیشه برای اقدامات اشتباه، ویرانگر و خطرناک، از سوی عده ای، توجیه و بهانه آورده می شود. در مورد خصوصی سازی آموزش و پرورش هم با توجیه خرج سنگین، بودجه سنگین و ... می خواستند که این کار اشتباه صورت بگیرد.
خطر بزرگی که با درایت رهبری از بیخ گوش کشور گذشت/ شش نکته مهم در این باره بخوانید
گروه سیاسی جهان نيوز: مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته با معلمین به مسأله برونسپاری آموزش و پرورش و دادن آن به دست بخش خصوصی انتقاد کردند و فرمودند: «این فکر در گذشته در بعضی از مسئولین کشور وجود داشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخشهای خصوصی و این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش ‌و پرورش برداریم! دستشان درد نکند؛ برای نابود کردن کشور، این فکر خوبی است».
 

در این زمینه چند نکته وجود دارد:
 
یک: برونسپاری آموزش و پرورش به معنی سرمایه داری کردن و تجاری سازی عرصه آموزش و پرورش در کشور است. چنین کاری در نهایت، هم آسیب مهلک به کشور می زند و هم به جایگاه و قداست علم ضربه خواهد زد.

دو: متأسفانه برونسپاری و یا ورود نابجای بخش خصوصی در برخی زمینه ها مانند عرصه بهداشت و درمان، نتایج خوبی را به ما نشان نمی دهد. امروز با گسترش فعالیت بخش خصوصی در عرصه درمان و سلامت ( مخصوصاً جراحی ها و ... ) با انواع و اقسام بحران ها روبرو هستیم. سرمایه داری و تجاری سازی درمان و سلامت، هم به جان مردم آسیب می زند و هم به نوعی جیب آنها را خالی می کند. 

سه: به دلیل اهمیت موضوع، برابری و عدالت در ارائه خدمات و دسترسی یکسان به آن، کاهش هزینه ها، جلوگیری از به وجود آمدن اختلاف طبقاتی، جلوگیری از آسیب دیدن مردم  و ... برخی عرصه ها هستند که باید همیشه در دست حاکمیت ها باقی بمانند. آموزش و پرورش و عرصه سلامت، دو مورد از این موارد است.

چهار: همیشه برای اقدامات اشتباه، ویرانگر و خطرناک، از سوی عده ای، توجیه و بهانه آورده می شود. در مورد خصوصی سازی آموزش و پرورش هم با توجیه خرج سنگین، بودجه سنگین و ... می خواستند که این کار اشتباه صورت بگیرد.

پنج: همین الآن که آموزش و پرورش ما دست دولت است، با مشکلات فراوان در زمینه های فرهنگی، سبک زندگی، پرورشی و ... روبرو هستیم، در نظر بگیرید که سوداگران، سرمایه داران، تاجران و ... با نگاه صرفاً مادی وارد حوزه آموزش و پرورش شوند؛ آنگاه چه بلایی بر سر این مملکت خواهد آمد؟

شش: توجه کنیم که محیط تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش با بازار، صرافی و مجتمع تجاری، زمین تا آسمان فرق دارد. انسان ها باید در آموزش و پرورش تربیت شوند، زندگی کردن یاد بگیرند و آنگاه وارد اجتماع شوند. آموزش و پرورش باید براساس نیازهای کشور و مبتنی بر ارزش های اسلامی ایرانی، دانش آموزان را رشد دهد.
 
با همه اینها، مقام معظم رهبری دیروز با قاطعیت فرمودند: «شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است؛ هیچ نظامی نمی تواند این شأن را از خودش دور کند، از نظام قابل تفکیک نیست. تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است، در همه‌ی دنیا [هم] همین‌جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد، مثل همین مدارسِ به‌اصطلاح  «غیر انتفاعی» که حالا در کشور وجود دارد؛ اینها موارد استثنائی است. کار تعلیم و تربیت و اداره‌ی تعلیم و تربیت [کار دولتی است]، قانون اساسی ما هم که این را بصراحت بیان کرده. بنابراین، مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد؛ این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست».
https://jahannews.com/vdcfevdc0w6dm0a.igiw.html
jahannews.com/vdcfevdc0w6dm0a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در زمان دولت تدبیر و امید بنرهای بزرگی برای تبلیغ مدارس غیر دولتی در محوطه اداره کل آموزش و پرورش نصب کرده بودن .جالب اکثر مدارس غیر دولتی دست بازنشستگان آ.پ. هست که خودش بعضی معضلات درپی دارد که برای این نقیصه اقدامی باید کرد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
تاسیس مدارس غیر انتفاعی از دولت هاشمی شروع شد و ضربه بزرگی به کشور و قداست علم وارد کرد.
محم
Iran, Islamic Republic of
آموزش و پرورش از پایه های اساسی انسان سازی هر ملتی میباشد..
زندگی
Iran, Islamic Republic of
خداوند نگهدار رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران باشد. سایه شان مستدام باد.انشاالله
سيد مجتبى بنيادى
Iran, Islamic Republic of
ايران عزيز، بيش از چهل سال همچون كشتى گرفتار دردرياهاى متلاطم گرفتار موجهاى سهمگين خائنين بوده كه بحمدالله توسط ناخداى حاذق كشتيبانى شده و بسلامت راه خود را طى خواهد كرد ، و ما مردم هم از خداوند متعال براى داشتن اين كشتى بان بكورى چشم خائنين راضى و سپاسگزاريم.
Iran, Islamic Republic of
بساط این مدارس غیر انتفاعی که باعث شکاف طبقاتی شدید در کشور شد رو جمع کنید مدارس فقط دولتی البته با کیفیت تا همه اقشار در کنار هم باشند .
الان پول تعیین میکنه فرد در کجا و با چه امکاناتی تحصیل کنه حتی در دانشگاه
باعث تاسفه