پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

رژیم صهیونیستی چگونه باعث قحطی در غزه شد؟

سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 886571
الجزیره سه‌شنبه در گزارشی وضعیت کشاورزی، ماهیگیری و دامپروری در نوار غزه را بعد و قبل از حملات رژیم صهیونیستی بررسی کرده است.
رژیم صهیونیستی چگونه باعث قحطی در غزه شد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ یکی از مشکلات اساسی فلسطینیان در نوار غزه قحطی و کمبود مواد غذایی است. طبق گزارش سازمان ملل متحد، با گذشت تقریباً 9 ماه از آغاز جنگ 96 درصد جمعیت نوار غزه با ناامنی غذایی مواجه هستند و یک‌پنجم آن‌ها، تقریباً 495 هزار نفر، با قحطی و گرسنگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. شبکه الجزیره قطر در گزارشی به وضعیت سیستم غذایی در نوار غزه پرداخته است.

کشاورزی

تصاویر ماهواره‌ای از نوار غزه نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد زمین‌های کشاورزی در حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند و یا به‌کلی نابود شدند.
در شمال غزه 69 درصد از زمین‌های کشاورزی آسیب دیده است. در تصاویر هوایی رد ادوات جنگی در زمین‌های کشاورزی به وضوح دیده می‌شود. پیش از شروع جنگ هزاران فلسطینی در باغ‌های توت‌فرنگی این منطقه شاغل بودند.


 
این آمار در شهر غزه بیشتر بوده و 76 درصد از مراتع تخریب شده‌اند. این شهر به باغات زیتون خود مشهور است و پیش از شروع جنگ یک‌سوم جمعیت نوار غزه (تقریباً 750 هزار نفر) در آن ساکن بودند. درخت زیتون برای فلسطینیان به نمادی از مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی تبدیل شده است.


 
حجم تخریب در مناطق مرکزی و جنوب غزه نیز شدید است و به 64 درصد باغات دیر البلح، 48 درصد مراتع خان‌یونس و 48 درصد زمین‌های کشاورزی رفح آسیب جدی وارد شده است.


 
ماهیگیری
علاوه بر این، فلسطینیان از آغاز شروع جنگ غزه از ماهیگیری نیز محروم شده‌اند. در گذشته با وجود تسلط رژیم صهیونیستی به مرزهای دریایی نوار غزه،  4000 ماهیگیر در این منطقه فعالیت داشتند و در حاشیه 22 کیلومتری ساحل به صید ماهی مشغول بودند.
با اعلام مرکز آمار فلسطین در سال 1400، قریب به 4700 تن ماهی در نوار غزه شکار می‌شد؛ اما با شروع جنگ غزه این آمار به شدت کاهش یافته است و تنها چند فلسطینی با به خطر انداختن جان خود به ماهگیری می‌پردازند. تصاویر هوایی حجم آسیب به بندر ماهیگیری را نشان می‌دهد.


 
دامپروری
سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد بهمن ماه سال گذشته در گزارشی وضعیت دامداری و دامپروری در نوار غزه را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش 626 چاه آب، 307 طویله خانگی، 235 مرغداری و 203 مرکز دامداری این منطقه آسیب دیده است.
علاوه بر این به 27 درصد گلخانه‌های غزه نیز خسارت وارد شده است. به گفته کارشناسان حملات رژیم صهیونیستی آسیب‌های جدی به خاک‌های حاصل‌خیز غزه وارد کرده و این زمین‌ها تا سال‌ها غیر قابل کشت خواهند بود.
سعد داغر، کارشناس کشاورزی در مصاحبه‌ای به الجزیره گفت: «به دلیل محتوای استفاده شده در مواد منفجره و بمب‌های فسفری به‌کار برده شده در آنجا، شاهد سال‌ها آسیب‌دیدگی (زمین‌ها) خواهیم بود. این‌ها در بلندمدت بر خاک و آب تأثیر خواهند گذاشت.»


 
رژیم صهیونیستی از سال 2007 تاکنون نوار غزه را از زمین، دریا و آسمان محاصره کرده است و امکان واردات مواد غذایی و خوراکی و ارسال کمک های بشردوستانه به فلسطینیان به شدت ضعیف است. فلسطینیان پیش از جنگ غزه با گسترش زمین‌های کشاورزی و توجه به مراتع خود توانستند از پس تحریم‌های شدید برآیند. اما با حملات رژیم صهیونیستی به این مراتع، نوار غزه با قحطی و کمبود مواد غذایی مواجه شده است.
رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از 37 هزار و 900 فلسطینی را به شهادت رسانده است و 87 هزار و 60 نفر دیگر در بمباران، حملات هوایی و موشکی این رژیم مجروح شدند.
https://jahannews.com/vdccmeq4s2bq4p8.ala2.html
jahannews.com/vdccmeq4s2bq4p8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *