شنبه ۹ تير ۱۴۰۳ - 29 Jun 2024
 
۱

پایان‌بندی سریال «سلمان فارسی»/ غدیرخم یا رحلت پیامبر؟

سه شنبه ۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 885738
مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» با فیلمبرداری فصل ایران در شاهرود به کار خودش ادامه می‌دهد؛ اما برای بسیاری سؤال است سریال با واقعه غدیرخم به پایان راه می‌رسد و یا رحلت پیامبر اکرم(ص).
پایان‌ «سلمان»/ غدیر یا رحلت پیامبر؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، این روزها کاروانِ‌ سریال «سلمان فارسی» در شاهرود ادامه فیلمبرداری فصل ایران را در دستور کار دارد. دوران جوانی سلمان با بازی امیررضایی جلوی دوربین داود میرباقری است.  پیگیری‌ها نشان می‌دهد ستاره اسکندری در نقش مادر سلمان، بهناز جعفری و اشکان هورسان بازیگری که در سریال «جیران» ایفای نقش کرد در جمع بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند. 

با این اوصاف هر روز نام بسیاری از بازیگران شناخته شده مطرح می‌شود که در سریال «سلمان فارسی» به ایفای نقش می‌پردازند؛  بارها برخی دیگر از عوامل این سریال اعلام کرده‌اند که نزدیک به هر فصل و بخش، بازیگر مرتبط به آن انتخاب می‌شود و جلوی دوربین قرار می‌گیرد، حتی حسین طاهری تهیه‌کننده سریال درباره فرآیند انتخاب بازیگران به خبرنگار تسنیم گفته بود: از سراسر ایران گروه فرستاده شده‌اند تا بچه‌ها استان به استان برنامه‌ریزی و نگاه کنند برای اینکه یک مقداری عمومی‌تر و جامع‌تر در انتخاب بازیگران داخل کشور باشد.

در کنار گمانه‌زنی بازیگران درباره شروع، پایان و جریانِ داستان «سلمان فارسی» هم بحث‌هایی مطرح می‌شود؛  سریالی که به زندگی و زمانه یارِ ایرانی پیامبر اسلام(ص) می‌پردازد از سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراطوری بیزانس و حجازِ صدر اسلام برخودار است و به جهت آماده بودن فضایِ کار، کارگردان روایت «سلمان فارسی» از بیزانس تصویربرداری شد و به فصل ایران رسید.

سریال در دو بخش کودکی سلمان تا رحلت پیامبر(ص) و بازگشت سلمان به مدائن طراحی شده است.

پیش‌بینی شده در فصل‌بندی این بخش از داستان سریال «سلمان فارسی» از تولد روزبه (سلمان) تا پیش از وفات پیامبر اسلام (ص) روایت شود و تا 1405 آماده پخش شود. اما در این میان برخی شنیده‌ها حاکی از آن است «سلمان فارسی» با غدیرخم به پایان برسد و اگر صداوسیما شرایط را فراهم کند این سریال فصل دیگری داشته باشد تا رحلت سلمان فارسی، داستان روایت شود.

اما گفته می‌شود که ماجرای غدیرخم در سریال "سلمان فارسی" روایت خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که تمهیدات "میرباقری" برای روایت داستان‌های سلمان فارسی در 40 قسمت پیش‌بینی شده چیست؟ آیا سریال در ماجرای غدیر به پایان می‌رسد و یا تا رحلت پیامبر اکرم(ص) ادامه پیدا خواهد کرد؟ 

در واقعه غدیرخم حقایقی وجود دارد که پرداختن به آن در همین سریال می‌تواند بسیاری از ناگفته‌ها را در معرض نگاه مخاطبان قرار دهد. هرچند که می‌توان بسیاری از غدیرخوانی‌ها را تلویزیونی کرد و به تصویر کشید.

بیش از 40 بازیگر خارجی در جلوی دوربین داوود میرباقری حاضر شدند و چراغ‌خاموش بازی کردند؛ دو نفر از آنها که تونسی و ارمنستانی بودند دارفانی را وداع گفتند.

همان‌طور که اشاره شد این روزها نقش جوانی سلمان فارسی جلوی دوربین است؛ این نقش را امیر رضایی بازی می‌کند که بیشتر روی صحنه تئاتر و چند تله‌فیلم تلویزیونی دیده‌ شده است، ایفا می‌کند. انتخاب او بیشتر به‌خاطر جنبه شبیه بودن به شجاع‌نوری انتخاب شده است، البته این شخصیت بخش نوجوانی و کودکی هم دارد که به‌مرور بازیگرانش انتخاب می‌شوند و جلوی دوربین می‌روند.

کنار نام‌ بازیگرانی که اشاره شد می‌توان به حضور یوسف صیادی، حسام منظور و تورج نصر اشاره کرد. بازیگرانی که حضورشان آرام‌آرام رسانه‌ای شد، مثلاً در برهه‌ای تصویری از تورج نصر با علیرضا شجاع‌نوری بازیگر نقش سلمان فارسی منتشر شد که نشان می‌داد این بازیگر و دوبلور پیشکسوت در چند نقش، حضور متفاوتی را در این سریال تجربه می‌کند.

گفته می‌شود حسام منظور در این سریال نقش مهمی را به‌عهده دارد و نقش پدر سلمان فارسی را بازی می‌کند، همچنین انوش معظمی که در سریال مختارنامه هم نقش حرمله را با یک هیبت متفاوتی ایفا کرد این روزها در نقش یک سپهسالار تجربه جدیدی را جلوی دوربین داوود میرباقری تجربه می‌کند.

البته پیش از این به نام فرهاد اصلانی و محمدرضا هدایتی اشاره شده بود که از فصل بیزانس کار خودشان را در این سریال آغاز کردند. در مرحله بیزانس علاوه بر حضور تاجر داستان یعنی فرهاد اصلانی و رسانه‌ای شدن تصاویر نقش‌آفرینی محمدرضا هدایتی با لباس هندی‌ها، هشام رستم بازیگر تونسی سریال سلمان، نقش "راهب" را ایفا کرد، اسقف را هم مرحوم چنگیز جلیلوند به‌عنوان برگ زرینی در کارنامه‌اش به‌یادگار گذاشت، بازیگری که اجل مهلت نداد آخرین هنرنمایی‌اش را از قاب تلویزیون ببیند.

یکی از کاراکترهای دیگر این سریال را مهدی فقیه ایفا کرد، که قبلاً هم در سریال‌های تاریخی مثل "ملک سلیمان" از او نقش‌های شگرفی دیده‌ایم، مقابل دوربین داود میرباقری هم در نقش "جذامی" ظاهر شد. البته چندی بعد به حضور احترام برومند، علی دهکردی و چند تن از بازیگران دیگر هم اشاره شد. علی دهکردی که کمتر درباره نقش و حضور او در این سریال صحبت شد اما گفته می‌شود او نقش یک سردار ایرانی را بازی می‌کند.

همچنین مشخص شد بهناز توکلی که نقش مادر وهب را در سریال مختارنامه بازی کرد در تجربه دیگری با داوود میرباقری حضوری متفاوت خواهد داشت، همچنین به نام‌هایی همچون محمدعلی نجفی که او را بیشتر به‌عنوان خالق «هزاردستان» می‌شناسیم در این سریال ایفای نقش دارد و همین‌طور از نقش متفاوت یوسف صیادی که نقش یک کاروانسرادار را بازی می‌کند یاد می‌کنند.

اما گمانه‌زنی‌ها کماکان ادامه دارند و نام‌های بازیگرانی همچون الهام کردا به گوش می‌رسد یا شکرخدا گودرزی، آتش تقی‌پور و حتی محمد فیلی و برخی بازیگران دیگر از حضورشان در این سریال می‌گویند. به تازگی فصل ایران شروع شده و بسیاری از بخش‌ها باقی مانده بازیگران  دیگری به جمع هنرمندان سریال «سلمان فارسی» بپیوندند. چرا که داود میرباقری با یک ظرافت و وسواس‌های ویژه‌ای بازیگران را انتخاب می‌کند و آرام آرام به کار اضافه می‌‌شوند.

ناگفته نماند که بخش حجاز بازیگران بیشتری دارد که احتمالاً نام‌های دیگری که امروز به گوش می‌رسند از جمله مهدی فخیم‌زاده، شاید در روزهای فیلمبرداری آن بخش به کار اضافه شوند. 

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد بیش از 50 درصد سریال فیلمبرداری شده است و کار تصویربرداری فصل ایران باستان با فشردگی پیش می‌رود. همه تلاش کارگردان و گروه هنرمندان و عوامل بر رسیدن سریال به پخش در سال 1405 است. همچنین گفته می‌شود این روزها خانه پدری سلمان فارسی در حال ساخت است و بازسازی دکورهای شهرک نور که اغلب در فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی استفاده شده، در دستور کار است تا برای فصل حجاز سریال «سلمان فارسی» مورد استفاده قرار گیرد.

بنابر رایزنی‌های انجام‌شده قرار است سال آینده فصل حجاز فیلمبرداری شود.

مرقد مطهر سلمان فارسی صحابی ایرانی پیامبر اکرم(ص) و از یاران حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در 30کیلومتری جنوب‌شرقی شهر بغداد در شهر مدائن قرار دارد؛ کنار حرم سلمان فارسی مرقد طاهر فرزند امام محمدباقر(ع)، مرقد عبدالله‌بن جابر انصاری و مرقد حُذَیفة‌بن یمان قرار دارند، سلمان فارسی(ع) هشت صفر سال 36 هجری قمری درگذشت.
https://jahannews.com/vdcgwn977ak97u4.rpra.html
jahannews.com/vdcgwn977ak97u4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *