سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۰

محاسبه خسارات مالی در تصادفات با مشاوره حقوقی

پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 883273
محاسبه خسارات مالی در تصادفات با مشاوره حقوقی
یکی از مسائلی که در هنگام تصادفات به وجود می‌آید، خسارات مالی است که وسایل نقلیه درگیر در تصادفات وارد می‌شود.

یا مواردی مثل درخت، ساختمان و وسایلی از این دست که در مسیر ماشین تصادفی قرار داشته و به آن آسیب وارد شده است.

قوانین مربوط به تصادفات، موارد مربوط به خسارات مالی در تصادفات را به صورت روشن بیان کرده است که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.
 

قوانین مربوط به ایجاد خسارت مالی در تصادفات


برخی از تصادفات تنها منجر به آسیب‌های مالی به خودروها می‌شوند و برای تعیین اقدامات ضروری در چنین مواقعی، باید به قوانین مرتبط با خسارات مالی توجه کرد.

این قوانین که بر مبنای قانون بیمه و آیین دادرسی مدنی تدوین شده‌اند، شامل موارد زیر هستند:

در صورت وقوع تصادفات خسارتی، طرفین باید با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرند تا پلیس در محل حادثه حاضر شده و کروکی تصادف را ترسیم کند و مقصر را تعیین نماید.

اگر مقصر حادثه دارای بیمه بدنه خودرو یا موتور باشد، طرفین باید به شرکت بیمه بدنه راننده مقصر مراجعه کنند.

کارشناس بیمه در این شرکت، خسارت را ارزیابی کرده و مبلغ آن را تا سقف تعهدات بیمه‌نامه به زیان دیده پرداخت می‌کند.

اگر راننده مقصر بیمه بدنه نداشته باشد یا خسارت ناشی از تصادف از سقف پوشش بیمه بدنه وی بیشتر باشد، راننده مقصر موظف است به صورت شخصی، مبلغ خسارت یا مازاد آن را به راننده زیان دیده پرداخت کند.

پرداخت افت قیمت خودرو در صورت تصادف تنها زمانی توسط شرکت بیمه بدنه انجام می‌شود که راننده در زمان انعقاد قرارداد بیمه بدنه، پوشش اضافی مربوط به افت قیمت را خریداری کرده باشد.

بنابراین، اگر راننده مقصر این پوشش اضافی را نداشته باشد، باید افت قیمت خودرو را شخصا پرداخت کند، مگر اینکه بر اساس قانون، خودرو آسیب دیده مشمول افت قیمت نشود یا راننده زیان دیده از دریافت این مبلغ صرف‌نظر کند.

در تصادفات خسارتی که تنها به خودروها آسیب می‌رسد، طرفین می‌توانند بدون مراجعه به مراجع قضایی، به شرکت بیمه بدنه راننده مقصر مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم و طی مراحل مشخص، خسارت را از شرکت بیمه دریافت کنند.

اما اگر راننده مقصر بیمه بدنه نداشته باشد یا طرفین نتوانند به توافق برسند، راننده زیان دیده می‌تواند از طریق شکایت حقوقی، خسارت خود را مطالبه کند.
 

مهلت زمانی دریافت خسارت


حداکثر زمانی که بیمه‌ شده می‌تواند وقوع تصادف و خسارت را به شرکت بیمه اطلاع دهد، پنج روز از تاریخ وقوع حادثه است.

در صورتی که بیمه‌ شده در این مدت اقدام نکند، شرکت بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.

با این حال، اگر بیمه‌ گزار بتواند ثابت کند که به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه یا آسیب‌های ناشی از تصادف قادر به اطلاع‌رسانی در این مدت نبوده، این موضوع استثنا خواهد بود.

(بر اساس ماده 15 قانون بیمه)

بر اساس قانون بیمه، مهلت ارائه و تنظیم شکایت برای مطالبه خسارت از شرکت بیمه فرد مقصر، حداکثر دو سال از تاریخ وقوع حادثه است.

پس از این مدت، شرکت بیمه تعهدی به پرداخت خسارت نخواهد داشت و راننده مقصر باید خود مسئولیت پرداخت خسارت را بر عهده بگیرد. (طبق ماده 36 قانون بیمه)
 

نقش کارشناس در تعیین میزان خسارت مالی


یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در تصادفات، چه مالی، چه جرحی و چه جانی، صورت می‌گیرد، ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس بیمه برای تعیین مقصر است.

این کارشناسان موظفند بر اساس قوانین مربوط به کارشناسی تصادفات، میزان و سهم تقصیر هر یک از طرفین را مشخص کنند.

این قوانین به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

براساس قوانین کارشناسی تصادف، اگر یک خودرو در حاشیه اتوبان توقف کرده باشد و سپس خودرویی از پشت به آن برخورد کند، راننده متوقف به عنوان مقصر شناخته خواهد شد.

اما در سایر حالات که تصادف از پشت، در حال حرکت رخ می‌دهد، راننده‌ای که از پشت به یک راننده دیگر برخورد کند، به عنوان مقصر شناخته می‌شود.

همچنین، طبق قوانین کارشناسی تصادف، در برخی موارد، سهم هر دو راننده در یک تصادف یکسان تعیین می‌شود و در این صورت، کارشناس بر اساس ماده پنجاه پنجاه از قوانین کارشناسی تصادفات، مسئولیت ارائه نظر و صدور گزارش مربوط را بر عهده دارد.

در تحلیل تصادفات رخ داده در میدان‌ها و چهارراه‌ها، عموما اولویت حق داده می‌شود به خودرویی که نسبت به خودروهای دیگر تقدم داشته است.

در تصادفاتی که بین جاده‌های اصلی و فرعی رخ می‌دهند، معمولا خودرویی که از جاده فرعی وارد جاده اصلی می‌شود، به عنوان مسئول تصادف تلقی می‌شود.

به عبارت دیگر، این خودرو از جلو یا از جانب با خودرویی که در حال ورود به جاده فرعی است، برخورد کرده است.

با توجه به قوانین کارشناسی تصادفات، در صورتی که تصادف از سبقت غیر مجاز ناشی شود، راننده‌ای که سبقت غیر مجاز گرفته است به عنوان مسئول تصادف شناخته می‌شود.

همچنین، در صورتی که در تصادفات از جانب راننده‌ای رخ دهد که بدون بررسی آینه‌ها و اطلاع از مسیر، تغییر مسیر داده و به صورت غیرمجاز از سمت راست، سمت چپ یا از بغل به بغل حرکت کند، این راننده به عنوان مسئول تصادف تلقی می‌شود.

همچنین، در تصادفات شاخ به شاخ، کارشناس معمولا راننده‌ای را که سبقت گرفته است، به عنوان مقصر تصادف مشخص می‌کند.
 

نکات مهم در خسارت مالی هنگام تصادف


برخی از نکات قانونی مورد توصیه مشاوره حقوقی که می‌تواند هنگام تصادف مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر است:

بدون توجه به موجودیت گواهینامه راننده، شرکت‌های بیمه بدنه و شخص ثالث مسئول پرداخت خسارات و دیه ناشی از تصادف هستند. اما شرکت بیمه حق دارد از بیمه‌گذار خودرو خسارات پرداختی را دریافت کند.

تصادف بدون گواهینامه، به عنوان قتل عمدی محسوب نمی‌شود و از موارد تصادف غیر عمدی است. همچنین، در تصادفات که خسارت آن‌ها تا سقف ۳۰ میلیون تومان باشد، در صورت توافق دو راننده، می‌توان بدون ارائه کروکی از شرکت بیمه، خسارت را دریافت کرد.

با توجه به ماده 36 قانون بیمه اجباری، در صورت فوت فرد در تصادف، می‌توان بدون نیاز به دادگاه، پس از دریافت گزارش، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه می‌تواند خسارت را به ورثه قانونی متوفی پرداخت کند.

با توجه به ماده ۳۴ قانون بیمه اجباری، در تصادفات جزئی غیر از فوت، بیمه‌گر باید حداقل ۵۰٪ از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کند و مابقی را پس از تعیین میزان قطعی دیه پرداخت نماید.

در صورت وقوع تصادف با اجسام ثابت مانند درخت یا جدول، برای دریافت خسارت، گزارش و کروکی پلیس باید به شرکت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارائه شود تا خسارت به راننده پرداخت شود.
https://jahannews.com/vdciypavpt1avr2.cbct.html
jahannews.com/vdciypavpt1avr2.cbct.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *