يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰
مدیر شبکه فن‌بازار ملی ایران:

پارک‎های علم‌وفناوری کارکرد پارک ندارند

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب: 339736
مدیر شبکه فن‌بازار ملی ایران از وضعیت پارک‎های علم و فناوری در کشور انتقاد کرد و گفت: پارک‎های علم و فناوری کارکرد پارکی ندارند و کارکرد آنها معطوف به مراکز رشد شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سیداحمدرضا اعلایی طباطبایی اظهار داشت: حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه‎های اقتصاد مقاومتی است که پارک‎های علم و فناوری می‎تواند نقش برجسته‎ای در این راستا داشته باشد.

وی بر ضرورت فعالیت دانشگاه‎ها در ارائه تحقیقات بنیادی تاکید کرد و افزود: خروجی دانشگاه‎ها می‎تواند نقش مهمی در شرکت‎های تازه تاسیس و مراکز رشد داشته باشد و محلی برای جبران رشد ریسک قرار بگیرد.

۵ هزار شرکت دانش‎بنیان در دنیا وجود دارد

مدیر شبکه فن بازار ملی ایران با بیان اینکه سابقه پارک‎های علم و فناوری و مراکز رشد به دهه ۶۰ میلادی برمی‎گردد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ هزار پارک فناوری و ۵ هزار شرکت دانش‎بنیان در سطح دنیا وجود دارد.

اعلایی طباطبایی بیان داشت: پارک‎های علمی و فناوری در کشور کارکرد پارکی ندارند بلکه کارکرد مرکز رشد دارند و انواع مراکز می‎توانند در پارک مستقر شوند.

وی به مزیت‎های ایران در توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: دسترسی به بازار، برخورداری از نیروی متخصص، دسترسی به دانشگاه، امکانات حمل و نقل و دسترسی به تسهیلات اقامتی از جمله مزیت‎های توسعه فناوری است.

پارک‎های علم و فناوری در رفع نیازهای کشور نقش مهمی دارند

مدیر شبکه فن‌بازار ملی ایران با تاکید بر اینکه در مکان‎سنجی پارک‎ها باید مطالعه صحیح انجام شود، ابراز داشت: تولید روتین جایگاهی در پارک‎های علم و فناوری ندارد بلکه تولید در شهرک‎های صنعتی باید مورد توجه قرار بگیرد در مکان‎یابی پارک‎ها نیز دسترسی آسان به شهرک‎های صنعتی مسئله مهمی است.

اعلایی طباطبایی در خصوص پارک فناوری پردیس گفت: فاز نخست این پارک که به عنوان پردیس نوآوری از آن یاد می‎شود ۸۰ شرکت را در خود جای داده است، فاز دوم آن نیز در حال آماده‎سازی است که بخش عمده‎ای از فضای آن به شرکت دانش در ۱۸ هکتار واگذار شده است.

وی بیان داشت: از ۱۴۰ شرکت عضو نزدیک به ۸۰ شرکت از نوع شرکت‎های متوسط و کوچک هستند.

مدیر شبکه فن‌بازار ملی ایران نقش پارک‎های علم و فناوری را در رفع نیازهای کشور مهم خواند و افزود: ۱۲۰ میلیارد تومان توسط ۲۷ شرکت در حوزه آرندی هزینه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *