شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

از اسراف کنندگان غذا در مالزی تا اسراف کنندگان آب در ایران

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 381848
دولت مالزی افرادی که موادغذایی را اسراف می کنند جریمه می کند.
به گزارش جهان، پایگاه فکری "حوزه و روحانیت" نوشت:
به گزارش مباحث در خبرها شنیده شد رییس انجمن مصرف کنندگان مسلمان مالزی گفته رفتار دور ریز غذا و اسراف مقادیر بالای غذا در بین مردم مالزی باید اصلاح شود و با اسراف کنندگان برخورد جدی صورت گیرد.
نظیم یوهان همچنین افزوده است: عامل تاثیر گذار در اسراف غذا در حجم زیاد، سرو غذا در بوفه هاست که غذاها به صورت ناتمام و دست نخورده دور ریخته می شود.
وی با بیان اینکه مالزی نیز باید از الگوی مصرف و ارزش گذاری به غذا همانند آنچه در ژاپن اعمال می شود پیروی کند گفت در ژاپن هر میزان غذای دست نخورده باقی مانده باشد، مشتری باید به ازای آن جریمه بپردازد.
رییس انجمن مصرف کنندگان مسلمان مالزی تصریح کرده این سیاست جدید باید به تمامی رستوران ها، هتل ها و فعالان صنایع غذایی اعلام شود و مقامات محلی نیز بر روند پیشروی آن نظارت کنند.
 
اما آنچه از این خبر کوتاه به ذهن هر مخاطبی میرسد این است که در وضعیت کنونی بحران آب در کشور مسئولین و مراکز فکری و فرهنگی کشور چه تدبیری برای مبارزه با اسراف اندیشیده اند.
 
در شرایطی که در تهران برنامه ریزی ها برای انتقال و استفاده از آخرین ذخیره ی آبی نزدیک به پایتخت انجام میشود آیا مسئولین به این فکر میکنند که میشود با فعال کردن ظرفیت های نظارتی جلوی بخش زیادی از اسراف آب پایتخت را گرفت؟
 
براستی کسی میداند این روزها در پایتخت کشور عزیز اسلامیمان چند استخر خانگی با آب شرب شهری پر و خالی میشود؟
 
نقش حوزه علمیه و مراکز فکری در جلوگیری از اسراف چقدر است؟
 
آنچه مسلم است مردم کشور همیشه در شرایط بحرانی نگاهشان به حوزه و مراکز فکری دینی بوده است و به نظر میرسد بحرانی که ریشه در یکی از کلیدواژگان دینی یعنی اسراف دارد، مسئولیتش بیش از هر کجا با مراکز دینی و مذهبی است. به این معنی که انتظار میرود کرسی های تبلیغی، منابر و هیئات مذهبی نگاه ویژه ای به امر فرهنگ سازی و ایجاد روحیه ی خودنظارتی در مصرف استراتژیک و اساسی آب نمایند.
 
نظارت بر مشترکین پرمصرف میتواند از طریق منابر مذهبی به یک مطالبه عمومی تبدیل و راه دولت را بر حل این مشکل هموار نماید.
 
به نظر نویسنده این موضوع که در کشورهایی چون مالزی برای گناهانی چون اسراف که اثر اجتماعی معتنابهی دارد تعذیر در نظر گرفته شده است برای حوزه های علمیه ما یک فرصت و الگوی مناسب بشمار میرود و انتظار است در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش و ظرفیت مراکز مذهبی در زندگی اجتماعی مردم بیشتر و بیشتر گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *