شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

حزب الله، تغییر دهنده بازی در سوریه

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 291839
در نتيجه نقش محوري حزب الله در بيرون راندن شبه نظاميان از قصير، شوراي همکاري خليج فارس که اعضاي آن کشورهاي ديکتاتوري متحد با غرب يعني بحرين، کويت، عمان، قطر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي هستند، اکنون به فکر اين افتاده‌اند که جنبش مقاومت حزب الله را در فهرست گروه‌هاي تروريستي خود قرار دهند.
حزب الله، تغییر دهنده بازی در سوریه
به گزارش جهان، تحولات در قصير تغيير شکل راهبردها در منطقه است و سوريه وارد دوران جديدي شده که به مذاق امريکا و اسرائيل خوش نمي‌آيد.

نيروهاي مقاومت حزب الله با کمک ارتش سوريه در يک پيروزي قاطع بر نيروهاي شورشي تحت حمايت امريکا و اسرائيل، شهر سابقا تحت کنترل شبه نظاميان قصير را آزاد کردند.

قصير که در غرب سوريه واقع است، يکي از اولين شهرهايي بود که توسط شورشيان ِ عمدتا سني سوريه در مارس ۲۰۱۱ اشغال شد. ارزش راهبردي اين شهر که تنها ۱۰ کيلومتر با مرز لبنان فاصله دارد، در اين مسئله است که يک دروازه راهبردي بين لبنان و سوريه براي تسليح و تجهيز شورشيان محسوب مي‌شود. آزادسازي پيروزمندانه قصير به دست نيروهاي تحت هدايت سوريه انرژي جديدي به دولت اسد در مبارزه با شبه نظاميان تحت حمايت خارج بخشيد و همچنين نقش بالقوه حزب الله را در تغيير معادلات در جريان درگيري‌هاي خونبار سوريه نشان مي‌دهد؛ درگيري‌هايي که از سوي رسانه‌هاي غربي «جنگ داخلي» سوريه ناميده مي‌شود.

بعد از اينکه اعضاي جبهه النصره مسئوليت تخريب حرم حجر بن عدي از صحابي پيامبر (ص) را بر عهده گرفتند، سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله به شورشيان وابسته به القاعده در مورد لزوم احترام به اماکن مقدس تذکر داد. وي به شورشيان هشدار داد که هرگونه وارد آوردن خسارت به حرم حضرت زينب (س) و ديگر مکان‌هاي مقدس در کشور بحران زده سوريه، با «عواقبي جدي» روبرو خواهد شد.

در نتيجه نقش محوري حزب الله در بيرون راندن شبه نظاميان از قصير، شوراي همکاري خليج فارس که اعضاي آن کشورهاي ديکتاتوري متحد با غرب يعني بحرين، کويت، عمان، قطر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي هستند، اکنون به فکر اين افتاده‌اند که جنبش مقاومت حزب الله را در «فهرست گروه‌هاي تروريستي» خود قرار دهند.

رژيم بحرين هرگونه ارتباط بين گروه‌هاي مخالف دولت و حزب الله را غيرقانوني اعلام کرده است. حمد بن عيسي آل خليفه ديکتاتور تحت حمايت سعودي بحرين خود پيشتر حزب الله را گروهي «تروريستي» عنوان کرده بود. ژنرال رشيد بن عبدالله آل خليفه وزير کشور بحرين نيز با الگو قرار دادن واکنش کشورهاي غربي، خواستار تحقيق در مورد «فعاليت‌هاي احتمالي حزب الله» در خاک بحرين شده است.

در ديگر نقاط جهان عرب نيز مداخله تدافعي حزب الله در سوريه عليه شبه نظاميان تحت حمايت خارج با هجمه روبرو شد. يوسف القرضاوي روحاني سلفي ساکن در قطر خواستار «جهاد» اهل تسنن عليه حزب الله شد. وي ۳۱ مي در دوحه گفت «هر مسلماني که براي مبارزه آموزش ديده و مي‌تواند اين کار را انجام دهد، خود رامعرفي کند.» سليم ادريس فرمانده ارتش به اصطلاح آزاد سوريه نيز هشدار داد که قادر نيست شورشيان خود را به خويشتنداري دعوت کند. وي گفت «ما تا جهنم حزب الله را دنبال خواهيم کرد.» حتي شخصيت‌هاي مذهبي به ظاهر ميانه رو از «انجمن انديشمندان اسلامي لبنان» نيز اکنون از پيروان خود مي‌خواهند که به شورشيان سوريه بپيوندند.

واکنش در غرب قابل پيش بيني بود. موشه يلعون، وزير امور نظامي رژيم اسرائيل گفت، اين رژيم «تا زماني که حزب الله به منافع ما مانند انتقال سلاح‌هاي پيشرفته، موشک‌، سلاح‌هاي شيميايي..يا وخيم‌تر کردن شرايط دست نزند» ما به دخالت حزب الله در سوريه پاسخ نخواهيم داد. اظهاراتي که با توجه به شکست بهت آوري که حزب الله در سال ۲۰۰۶ به اسرائيل وارد کرد، به هيچ وجه جاي تعجب ندارد.

اخضر ابراهيمي، نماينده سازمان ملل در سوريه گفت مذاکرات صلح در ژنو از اواسط ژوئن به ماه جولاي افتاد. ديويد کمرون نخست وزير انگليس اکنون در تلاش است تا تسليح مستقيم شورشيان سوريه را امکان پذير کند و اين در حالي است که نمايندگان پارلمان انگليس از تکرار سناريوي عراق در سوريه ابراز نگراني کرده‌اند. جي کارني، سخنگوي کاخ سفيد نيز گفت «ما همچنان بسيار نگران هستيم و در شديدترين لحن ممکن حمله رژيم اسد به قصير را محکوم مي‌کنيم..روشن است که رژيم به تنهايي قادر نيست در جايي مانند قصير با مخالفان مبارزه کند...»

چيزي که آقاي کارني و بيشتر غربي‌ها قادر يا حاضر به درک آن نيستند، اهميت عمليات دفاعي حزب الله در سوريه و محبوبيت دولت بشار اسد است؛ محبوبيتي که بر اساس آمارهاي ناتو ۷۰ درصد برآورد مي‌شود. يکي از اعضاي شوراي پرنفوذ روابط خارجي امريکا مي‌نويسد، «در حالي که رژيم بشار اسد در آستانه سقوط است،» حزب الله به دليل نگراني‌ها مبني بر «از دست دادن يک متحد نزديک» وارد سوريه شد.

از سوي ديگر، مايکل يانگ، دبير روزنامه لبناني ديلي استار (Daily Star) در مقايسه با انديشمندان غربي نگاهي شفاف‌تر در قبال وضعيت جاري در سوريه دارد. وي با تصديق اينکه شورشيان در سوريه در حال شکست هستند، مي‌گويد، «امريکا شرمنده شده است و اعتبار رويکرد ايران و روسيه (در قبال بحران سوريه) اثبات شده است.»

وي در ادامه مي‌افزايد «اکنون زمان سختي براي مخالفان دولت است...و اين در حالي است که دولت اوباما دو سال تمام را صرف صدور بيانيه‌هاي تو خالي بدون داشتن يک راهبرد مشخص کرد.» يانگ در رابطه با چرايي تصميم حزب الله براي ورود به درگيري‌هاي سوريه مي‌گويد، ضروري بود که جنبش مقاومت از خود در برابر «ائتلاف تکفيري‌ها، سلفي‌ها و افراط گرايان سني، امريکا و اسرائيل» دفاع کند.

پيش از موفقيت دولت سوريه در قصير با کمک حزب الله، اوباما رئيس جمهور امريکا طي يک تماس تلفني با سليمان، رئيس جمهور لبنان به صورت مبهم نگراني‌هايي را در مورد «نقش فعال و فزاينده حزب الله در سوريه و مبارزه در کنار نيروهاي دولت» ابراز کرده بود.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه که وضعيت سوريه را از چشم انداز نسبتا متفاوت‌تري مي‌بيند، مصرانه گفت «جامعه جهاني بايد تصميم بگيرد که در سوريه در کنار کدام طرف خواهد ايستاد. در طرف کساني که خواستار "تغيير رژيم اجباري" هستند يا آنانکه مي‌خواهند از طريق مذاکره به بحران پايان دهند؟»

جان مک‌کين، سناتور امريکايي بعد از سفر اخير خود به خاورميانه براي ديدار با سران کشورها و «مخالفان دولت سوريه» با تاکيد بر سياست مبهم امريکا در قبال سوريه گفت، «تنها قدرتي که به طور کامل در اين منطقه خود را متعهد نشان نداده است، ماييم.» علي رزق، رئيس دفتر پرس تي‌وي در بيروت در رابطه با اين سياست مبهم و نامعلوم امريکا، اظهار داشته است که موضع امريکا در قبال سوريه ممکن است به موضع روسيه يعني حمايت از يک راه حل سياسي نزديک شود.

جي کارني، سخنگوي کاخ سفيد با اجتناب از دادن بيانيه‌اي قاطع از جانب دولت اوباما در مورد وضعيت جاري در سوريه، زماني که با فشار خبرنگاران روبرو شد، گفت تصور مي‌کند که استفاده از سلاح شيميايي توسط دولت اسد - نه مداخله مستقيم حزب الله - جيزي است که رئيس جمهور امريکا آن را تغيير دهنده بازي قلمداد مي‌کند. همچنين با وجود گزارش‌هاي اخير مبني بر اينکه اوباما از ارتش امريکا خواسته است که برنامه‌اي را براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه طراحي کند، مقامات پنتاگون اين گزارش‌ها را تکذيب کرده‌اند.
مرجع : پرس تی وی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *