شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کیفیت در خودروهای ایرانی شانسی است!

شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب: 353154
در دنیای کنونی خودروسازی به عنوان دومین فعالیت پرسود دنیا شناخته می شود که در کشور ما به دلایل گوناگون نه تنها هنوز نتوانسته سهمی در بازار جهانی خودرو داشته باشد، بلکه بازار داخلی نیز از فروش خودروهای داخلی تامین نشده است و هر روز شاهد ورود خودروهای لوکس خارجی به کشور می باشیم.
سرویس اقتصادی جهان ـ حامد افروغ: در زنجیره صنعت خودروسازی کشور، حلقه ‌های گم شده بسیاری وجود دارد که اکنون از آنها به عنوان حلقه مفقوده نام برده می‌ شود. اتفاقا این حلقه‌ های مفقوده اصلی ‌ترین ستون‌ های یک شرکت خودروسازی موفق هستند که این روزها صنعت خودروسازی ما بدون آنها به کار خود ادامه می ‌دهد.

با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و رکورد شکنی ‌های بی ‌سابقه در این بخش، سطح توقعات مردم نسبت به خودروهای داخلی و کیفیت آن بیش از گذشته افزایش یافته است. کیفیت ساخت، قیمت مناسب و عادلانه، ایمنی و بهره‌ وری بالا که زنجیره ‌های اصلی صنعت خودروسازی ‌است، همان حلقه هایی هستند که در صنعت خودروسازی کشور مفقود شده ‌اند.

بحث ارتقای کیفیت خودرو در کشور ما به قدری فراگیر بوده و هست که از پلیس و مجلس گرفته تا مردم و صدا و سیما، همیشه در رابطه با آن اظهار نظرهایی داشته اند. طی سال های گذشته بحث بهبود کیفیت خودروهای داخلی به حدی جدی شده که در مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان ارتقای کیفیت خودرو نیز تصویب شده است. اما شواهد نشان می دهد این قانون در سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده در حال خاک خوردن است.

با این حال به نظر می رسد
با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و رکورد شکنی ‌های بی ‌سابقه در این بخش، سطح توقعات مردم نسبت به خودروهای داخلی و کیفیت آن بیش از گذشته افزایش یافته است. کیفیت ساخت، قیمت مناسب و عادلانه، ایمنی و بهره‌ وری بالا که زنجیره ‌های اصلی صنعت خودروسازی ‌است، همان حلقه هایی هستند که در صنعت خودروسازی کشور مفقود شده ‌اند
هنوز هم آن چنان که باید و شاید کیفیت در صنعت خودروسازی کشور به تکامل نرسیده است، تا جایی که بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، همچنان میزان شکایت از کیفیت خودروها بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این تا جایی پیش رفته است که برخی مصرف ‌کنندگان موضوع کیفیت در خودروهای داخلی را امری شانسی دانسته و خرید خودرو را به خرید هندوانه سربسته ‌ای تشبیه می ‌کنند که مشخص نیست درون‌ آن، سرخ یا سفید باشد.

به عبارت دیگر، با وجود تمام قوانین و اجبارهایی كه طی سال های گذشته به منظور ارتقای كیفیت به خودروسازان ابلاغ شده است، بررسی شكایات مردمی طی دو سال گذشته نشان می دهد كه مشتریان هنوز هم نسبت به سطح كیفی خودروهای داخلی بسیار گله دارند. طبق آنچه در نمودار زیر مشاهده می نمایید حدود ۵۸ درصد از شکایت مشتریان از شرکت های خودرو ساز داخلی به موضوع کیفیت این خودروها باز می گردد.

البته طی چند سال اخیر به واسطه اجبارهایی که از سوی سازمان استانداردهای ملی ایران به خودروسازان ابلاغ شده است، کیفیت خودروهای تولید داخل نسبت به گذشته بهبود نسبی و بیشتری داشته است‌؛ اما با وجود مشکلاتی که در حال حاضر بر سر راه خودروسازان برای تامین قطعه، چه قطعات داخلی و چه قطعات خارجی وجود دارد، کیفیت خودروهای تولید داخل همخوانی زیادی با قیمت آن ندارد و هر روز شاهد افزایش ورود خودروهای گران قیمت از خارج کشور می باشیم.

زمانی‌ که خودرو خریداری و پس از مدتی با نقص فنی مواجه می شود، مردم نسبت به خودروهای داخلی بی‌ اعتماد می ‌شوند و این به منزله از دست دادن مشتری می باشد. بعضا دیده شده است خودروهای داخلی پس از طی مسافتی با مشکلاتی رو به ‌رو می‌ شوند که در خودروهای حداقل دو سال به بالا قابل رویت است.

در این میان برخی نمایندگی‌ ها و تعمیرگاه‌ های خودرو در تبلیغات منفی علیه خودروهای ساخت داخل کم نمی‌ گذارند و برای آن که قطعات خود را بفروشند مرتب
زمانی‌ که خودرو خریداری و پس از مدتی با نقص فنی مواجه می شود، مردم نسبت به خودروهای داخلی بی‌ اعتماد می ‌شوند و این به منزله از دست دادن مشتری می باشد
از شرکت خودروساز، انتقاد می ‌کنند که به دلیل پائین آمدن کیفیت خودرو، باید قطعات بخش‌ های مختلف خودرو پس از تحویل از خودروساز تغییر کند تا خودرو بتواند مدت طولانی ‌تری حرکت کند. بخشی از ماجرای کیفیت خودرو به دسته یاد شده مربوط است اما پائین بودن سطح کیفی خودروها را در کارخانه‌ ها نباید نادیده گرفت. خودروسازان به رغم فشارهای متعدد سازمان استاندارد، فقط حداقل ‌ها را رعایت می ‌کنند و هنوز برای ارتقای کیفی که سبب افزایش رضایت مردم شود، فاصله زیادی دارند.

در مسایل مربوط به کیفیت خودروها از ۲ بعد می توان موضوع را مورد بررسی قرار داد. بعد اول مربوط به قطعات خودرو و بعد دوم مربوط به شیوه مونتاژ این قطعات بر روی هم می باشد. به عبارت دیگر، نگرانی درباره کیفیت خودروها از آنجا اهمیت پیدا می ‌کند که میزان کیفیت خودروی تولید شده با کیفیت قطعه آن ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین با توجه به شرایط فعلی نگرانی از پس‌ رفت کیفی خودروسازان می ‌تواند یک نگرانی جدی باشد.

اما با توجه به مشکلات مالی قطعه ‌سازان و محدودیت آنها در تامین مواد اولیه، تولیدات آنها کاهش چشمگیری داشته است که همین موضوع هم باعث شده است خودروسازان برای تامین قطعات خود به واردات قطعه، برای پیش بردن تولیدات خود رو بیاورند.

وارداتی که به دلیل شرایط فعلی در سطح وسیع و از کشور چین در حال انجام است. این میزان از حضور قطعات چینی در کشور باعث نگرانی کارشناسان از افت كیفی تولیدات خودروسازان شده است. البته حضور قطعات چینی به خطوط تولید خودروسازان ختم نمی ‌شود و قطعات
که شاید خودروسازان داخلی نیازی حقیقی به مشتریان خود و جذب مشتری بیشتر از طریق ارائه خودرو با کیفیت ندارند و کم و بیش به دلیل حمایت نفتی دولت از آنان و ایجاد انحصار، خودروسازان می‌ توانند بدون مشتری‌ های چشم ‌گیر هم به کار خود ادامه دهند
یدکی چینی بازار لوازم یدکی را هم قرق کرده‌ است. در بلند مدت کاهش تولید قطعه‌ سازان داخلی باعث افت کیفیت قطعات تولید داخل خواهد شد. اما با توجه به افزایش قیمتی که خودروسازان داشته ‌اند و با توجه به بالا رفتن انتظارات مشتری‌ ها از کیفیت خودرو، حفظ کیفیت فعلی ضروری به نظر می ‌رسد.

این در حالی‌است که اگر مصرف ‌کنندگان دست به خرید خودروهای تولید شده خودروسازان داخلی نزنند خودروسازان به طور طبیعی باید ورشکستگی مواجه می شوند و حقیقت هم جز این نیست. زیرا در همه‌ جا این مشتریان هستند که باعث سود و جهش تولید کنندگان می ‌شوند.

برعکس خودروسازان بزرگ جهانی، تولید کنندگان خودرو در کشور ما، نه تنها برای ارتقای کیفیت خودروهای خود تلاش نمی‌ کنند بلکه در مقابل پول چشم ‌گیری که مشتریان به آنها می ‌پردازند، حاضر به ارائه خدمات پس از فروش به آنها نیز نیستند.

این موضوع شاید یک دلیل عمده داشته باشد؛ آن هم این است که شاید خودروسازان داخلی نیازی حقیقی به مشتریان خود و جذب مشتری بیشتر از طریق ارائه خودرو با کیفیت ندارند و کم و بیش به دلیل حمایت نفتی دولت از آنان و ایجاد انحصار، خودروسازان می‌ توانند بدون مشتری‌ های چشم ‌گیر هم به کار خود ادامه دهند.

عدم وجود بخش خصوصی در صنعت خودروسازی کشور و حضور دولت در راس شرکت های خودروسازی در ایران یکی دیگر مشکلاتی است که بر سر افزایش کیفیت خودروهای داخلی وحود دارد. در ایران خودروسازان به صورت کاملا خصوصی اداره نمی‌ شوند و دولت از لحاظ مالی یا مدیریتی همیشه دستی در شرکت‌های خودروسازی دارد و حتی کمک‌ های چشم ‌گیری هم به آنها می ‌کند. پس از انقلاب همیشه سعی شده است از صنعت خودروسازی حمایت های بی شماری انجام شود که این موضوع باعث شده صنعت خودروسازی
در ایران خودروسازان به صورت کاملا خصوصی اداره نمی‌ شوند و دولت از لحاظ مالی یا مدیریتی همیشه دستی در شرکت‌های خودروسازی دارد و حتی کمک‌ های چشم ‌گیری هم به آنها می ‌کند
تاکنون نتوانسته است بر روی پای خود بایستند و همیشه چشم به دلارهای نفتی دارد که از سوی دولت به آنها پرداخت می شده است.

اگر اکنون به خودروسازان برتر جهانی توجه کنید آنها به طور کلی و حقیقتا بخش‌ خصوصی هستند. یعنی از مراحل مدیریت تا جذب مشتری و نیروهای کاری آنها از طریق بخش خصوصی واقعی انجام می ‌شود و دولت‌ ها نه از لحاظ مدیریتی و نه از لحاظ مالی کوچکترین کمکی به آنها نمی‌ کنند، مگر در مواقع به شدت بحرانی، آن هم با بست و بندهای خاص خود.

این امر باعث می ‌شود که شرکت ‌های خودروسازی چشمی به دولت نداشته باشند و خود برای افزایش سود و مشتریان خود همه ‌گونه تلاشی را سازمان دهند. برای همین سعی می ‌کنند در تولید و کیفیت بی ‌رقیب باشند.

زمانی که یک واحد تولیدی متوجه شود که کمکی دولتی و بی‌ حد و حصر دارد و اگر در مرز بحران هم بیافتد باز دولت یا سازمانی مسیرهای اشتباه آن را با پرداخت منابع مادی جبران می ‌کند حلقه ‌های وابستگی آن با مشتری کاسته می ‌شود. یعنی خودروسازان ایرانی برای رشد سود و توسعه مشتری ‌های خود نیازی به مردم و مصرف‌ کننده ندارند و هر طور که خود بخواهند عمل می ‌کنند. اگر می ‌خواهیم به صنعت خودروی جهان برسیم باید شرکت ‌های خودروسازی روی پای خود بیاستند و سعی کنند از طریق اهمیت به مشتری ‌های خود به کسب سود و رشد جهانی دست یابند.

با توجه به مطالب بیان شده در خصوص کیفیت خودروهای داخلی، به نظر می رسد کیفیت در خودروهای تولید در داخل کشور با مشکل کیفیت مواجه بوده و اگر خودرویی با کیفیت تولید شود و در اختیار مشتری قرار بگیرد، این موضوع شانسی است که مشتری از آن برخوردار بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *