شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۶
۲۷
دو روي يک سکه؛

بررسي نقاط اشتراک و افتراق معين و فرجی‌دانا

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 369931
چنانچه فرضيه جريان مشارکت در آن دوران را قبول کنيم که ايشان فردي علمي است و سياسي نيست. گويا تقسيم کار کرده و کار‎هاي علمي را خود برعهده گرفته و کار‎هاي سياسي را به ظريفيان و سمنانيان و امثالهم سپرده است. اين در‎حالي است که فرجی‌دانا مي‎گويد که هرکدام از انتصاباتش را که وابستگي‎شان به فتنه توسط وزارت اطلاعات تاييد شود، عوض خواهد کرد. اما در مقابل استعلام‎ها و فيلم‎ها و امضاها مقاومت مي‎کند.
بررسي نقاط اشتراک و افتراق معين و فرجی‌دانا
گروه سیاسی جهان نيوز:

۱) سوابق مبارزاتي:

مبارزات انقلابي دو نفر که نزديک به يک دهه با يکديگر اختلاف سن دارند نمي‎تواند معيار مناسبي براي مقايسه بين آن دو باشد؛ چون يکي در هنگام مبارزات و بحبوحه انقلاب مشغول به پايان تحصيلات تخصصي طب در دانشگاه و ديگري در پايان دوران متوسطه بوده است. مصطفي معين متولد سال ۱۳۳۰ و رضا فرجی‌دانا متولد سال ۱۳۳۹ هستند. البته يکي در نجفآباد اصفهان و ديگري در قم. مصطفي معين شايد به‎واسطه سال‎‎هاي دانشجويي در شيراز، باب آشنايي‎اش با آيت‎الله دستغيب باز شده باشد کما اينکه بعد‎ها داماد ايشان نيز ميشود. ارتباط با آيت‎الله منتظري نيز از ديگر عواملي است که مصطفي معين را در مسير مبارزات انقلابي هدايت کرد. رضا فرجی‌دانا در شروع انقلاب، تحصيلات دبيرستان خود را به پايان رساند و درحالي‎که با رتبه ممتاز در دانشگاه شيراز پذيرفته شد، با تعطيلي دانشگاه‎ها در سال ۱۳۵۹به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و تا بازگشايي مجدد دانشگاه‎‎ها در پاييز سال ۱۳۶۱ مسئوليت‎‎هاي مختلفي را در سپاه، عهدهدار بود.

۲) سوابق علمي:

نگاهي به رزومه اين دو نشان مي‎دهد که شايد از نظر علمي نتوان تفوقي بين اين دو در نظر گرفت. شايد درست هم نباشد بين دو نفر با دو رشته مختلف، يکي پزشکي و ديگري مهندسي، يکي دانشآموخته ايران و ديگري دانشآموخته کانادا مقايسه و بررسي انجام شود. اما آنچه مسلم است، هر دوي اين اساتيد از چهره‎‎هاي علمي دانشگاه به‎شمار مي‎روند که حاشيه‎اي در خصوص سواد و تسلط آن‎ها وجود ندارد، بلکه به عکس به‎عنوان افراد نخبه در رشته‎‎هاي خود شناخته مي‎شوند. به‎ويژه دکتر فرجی‌دانا که به نسبت مدتزماني که از دکتري تخصصي ايشان مي‎گذرد، تعداد تاليفات و مقالات درخور توجه تري دارند.

۳) سوابق اجرایی تقنيني:

در اين بعد بي‎شک دست بالا با مصطفي معين است. کارنامه اين دو وزير علوم از اين جهت حتما دو کفه نابرابر ترازوست. معين از ابتداي انقلاب در مناصب و مسئوليت‎‎هاي بسيار رده بالايي حضور داشته است. وي رئيس دانشگاه شيراز، نماينده مردم شيراز در نخستين دوره مجلس، عضويت در ستاد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي بهمدت ۲۰ سال، نماينده مردم تهران در سومين دوره مجلس، وزير فرهنگ و آموزش عالي در دولت آيتالله اکبر هاشمي رفسنجاني، نماينده مردم اصفهان در پنجمين دوره مجلس، وزير فرهنگ و آموزش عالي در دولت آقاي محمد خاتمي و وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دولت آقاي محمد خاتمي بوده است. حال اين پرونده اجرايي را با دکتر فرجی‌دانا مقايسه کنيد که بالاترين پست اجرايي‎اش پيش از اين، رياست دانشگاه تهران و دانشکده فني اين دانشگاه بوده است.

يکي از مهم‎ترين فراز‎هاي اين نوشتار که بايد عميق تر به آن نگاه شود اين بخش است. عقبه فکري مصطفي معين کاملا مشخص است. وي به بدنه چپ تعلق دارد. در کابينه آقاي هاشمي هم بههمين عنوان شناخته مي‎شده است. هر سه دوره نمايندگي مجلس را نيز با همين عنوان کسب کرده است به‎ويژه در دوره دوم و سوم وکالتش. وي هيچ ابايي ندارد که عقبه فکري خويش را مشخص کند، رابطه‎اش با آقاي منتظري را علني بسازد و حتي به آن افتخار کند. در ميان وزرا کمتر سراغ داريم وزيري که دو بار استعفاي علني داده باشد.

مصطفي معين در غائله کوي دانشگاه يکبار و در سال ۸۲ يکبار ديگر استعفا داد که پذيرفته شد. کمتر فرد سياسي را سراغ داريم که رهبر معظم انقلاب صريحا از ايشان اسم برده باشند و گله کرده باشند.

ايشان در ديدار با اعضاي هيئت دولت هنگام طرح انتقادات و گليههايشان از اوضاع دانشگاه مي‎فرمايند: «اي کاش آقاي دکتر معين در اين جلسه مي‎بود و اين سوال را پاسخ مي‎داد. در خصوص اسلامي شدن دانشگاه‎ها، آن‎طور که به من گزارش رسيده، به‎نظرم تاکنون هفتاد و دو، سه جلسه تشکيل شده است. از آقاي دکتر معين بايد سوال کنيم چند تا از مصوبات تاکنون در دانشگاه‎ها اجرا شده و چگونه اجرا شده است؟ من به ايشان گفته‎ام اعتراض دارم؛ در مواردي عکس آن عمل شده است. الان در دانشگاه‎‎هاي کشور موسيقي ترويج مي‎شود؛ نبايد بشود. ترويج موسيقي، کاري است برخلاف مذاق اسلام. درست است که هر نوع موسيقي حرام نيست، اما معناي ترويج موسيقي اين نيست که با دقت بگردند موسيقي غيرحرام را پيدا کنند و آن را تعليم دهند و ترويج کنند. يا مثلا بعضي از رفتار‎ها را در نظر بگيريد. بعضي از سفر‎هاي خارجي را براي دانشجويان تدارک مي‎بينند. من در اين خصوص به آقاي دکتر معين پيغام دادم. دانشجو به خارج از کشور برود که چه بکند؟! به چه مناسبت؟! دانشجو را به کيش مي‎برند؛ به‎جاي کيش، سفر اصفهان يا مشهد را تدارک ببينيد؛ بگذاريد سفر او دستاورد معنوي داشته باشد. جوان هرجا برود، کيف حلال مي‎کند. جوان از خوشي‎هاي جواني لذت مي‎برد. در سنين ما، از غذايي که ما خيلي لذت نمي‎بريم، جوان مي‎خورد و لذت مي‎برد؛ از منظرهاي که اصلا براي ما جاذبهاي ندارد، جوان کيف مي‎کند، اين خاصيت جواني است چون پيرمرد‎ها اين دوره را گذرانده‎اند، مي‎دانند آنجا چه خبر است؛ دوستاني که اطلاع ندارند، بدانند. مي‎خواهيد جوان را سفر ببريد؛ يک سفر روستايي هم که او را ببريد، برايش تنوع است و شادي دارد. آيا بايد حتما او را به کيش ببرند چون در آنجا بعضي از ضوابط سست است ـالبته برخلاف حق سست استـ و اين جوان بتواند ضابطهشکني کند؟! اسلامي شدن دانشگاه‎ها اين است؟! يا مثلا اردوي مختلط برگزار مي‎کنند! من خيلي تعجب کردم؛ اردوي مختلط دانشجويي؟! نفس اردوي مختلط بد است. آقاياني که الان دست اندرکار اردوي مختلطند، همان کساني هستند که سال‎هاي ۶۳ و ۶۴ در کلاس‎هاي دانشگاه ديوار کشيدند! بنده به دستور امام رفتم در نماز جمعه گفتم اين کار بد است. من نمي‎فهمم اين‎ها چطور اين‎گونه عوض مي‎شوند و صدوهشتاد درجه جهت راهشان را تغيير مي‎دهند. امام به من گفتند اين چه‎کاري است؛ ما هم رفتيم در نماز جمعه تهران گفتيم اين کار، کار مناسبي نيست. ديوار کشيدن، خلاصه حرف انقلاب و حرف ما نيست. حالا همان آقايان نه در کلاس، بلکه در اردوي شبانهروزي چند روزي، دختر و پسر را همراه مي‎کنند! يعني چه؟! کار بسيار بي‎قاعده و غلطي است».

اين ديدار در شرايطي برگزار مي‎شود که دکتر معين که وزير علوم اين کشور است در ديدار با رهبري انقلاب حاضر نمي‎شود. در ماجراي کوي دانشگاه نقشآفريني جدي ايفا مي‎کند. در جمع دانشجويان حاضر مي‎شود و در نهايت در اعتراض به آنچه «ظلم و جنايت» مي‎خواند، استعفا مي‎دهد.

وي در مصاحبه‎اي در خصوص استعفا دادن از سمت وزارت علوم مي‎گويد: «من پاسخي نمي‎دهم چون دفاع از خود محسوب مي‎شود. منتها اگر شما از افکار عمومي در سطح دانشگاه و جامعه و کساني که در آن زمان دانشجو بودند، سوال کنيد مي‎بينيد قضاوتشان، قضاوت منصفانه‎اي است. بيشترين کاري که من مي‎توانستم براي حقوق دانشجويان به‎عنوان فرزندان معنوي خودم و امانت‎‎هاي مردم انجام دهم اين بود که شديدترين نوع اعتراض به آن ظلم و جنايت را داشته باشم که آن موقع استعفا بود. يعني به‎عنوان اعتراض، استعفا دهم. منتها محيط کار و کوي دانشگاه را ترک نکنم و از شب تا صبح پيش دانشجويان بنشينم که آن‎ها احساس امنيت داشته باشند. اين رفتار و استعفاي من و همدردي با دانشجو و دفاع از حيثيت نظام از نظر سيستمي که با سوءظن به همه‎چيز نگاه مي‎کند، حتي ممکن است جزو گناهان نابخشودني خود من هم تلقي شود.

من با استعفايم مي‎خواستم هم از دانشجو و دانشگاه مظلوم دفاع کنم و هم بگويم اين حرکت کار نظام نيست، کار برخي گروه‎‎هاي فشار و خشونت‎گرايي است که ماموريت دارند با دانشجو برخورد کنند. يعني اين‎طور نيست که دولت يا نظام اين تصميم را گرفته باشد و در نزد جهانيان اين‎طور تلقي شود که نظامي خواسته فرزندان خودش را له کند. به همين دليل فکر مي‎کنم کاري را که بايد انجام مي‎دادم، انجام دادم». اما به اذعان همگان استعفا در آن شرايط، هيچ تاثيري غير از ملتهب کردن اوضاع ندارد. شرايطي به‎ وجود مي‎آيد که تصور مي‎شود دولتي‎‎ها در يک طرف ايستاده‎اند و به‎جاي آرام کردن اوضاع، با اقدام‎‎هاي خود بر تنش مي‎افزايند.

روز ۲۰ تير آشوب در شهر و خيابان‎‎هاي اطراف کوي گسترش پيدا مي کند. در همين روز خاتمي با استعفاي معين مخالفت مي‎کند. شامگاه ۲۰ تير با حضور مصطفي معين در محوطه کوي، اعلام مي‎شود که از فردا ۱۰ صبح، معترضان در دانشگاه تهران تحصن خواهند کرد. مصطفي معين عضو جبهه مشارکت است. او در سال ۱۳۸۴ کانديداي برگزيده اين حزب مي‎شود هرچند که با حکم حکومتي به عرصه رقابت‎ها بازمي گردد و با احمدي‎نژاد و کروبي به رقابت برمي‎خيزد و رتبه چهارم را کسب مي‎کند.

اين‎ها بخشي از سوابق سياسي مردي است که اين روز‎ها مي‎خواهند از ترس وي و معاونينش به فرد ديگري پناه برده شود. اما دکتر فرجی‌دانا به اين صورت خطي، مانند معين قابل بررسي نيست. يعني معين از لحاظ سياسي و نه اعتقادي همواره يک خط مشخص را در پيش گرفته است. چه در بيان و چه در عمل. اين موضوعي است که در بالا به آن و مصاديقش اشاره رفت.

اما نام فرجی‌دانا از چه زماني بر سر زبان‎ها افتاد؟ نيمه شهريور ۸۲ رضا فرجی‌دانا نتوانست از مجلس ششم براي وزارت علوم راي اعتماد بگيرد. او از مجموع ۲۲۰ راي ماخوذه از نمايندگان مجلس، ۸۶ راي اعتماد (راي سفيد)، ۱۲۷ نماينده مخالف (راي کبود) و ۷ راي ممتنع (راي زرد) کسب کرد. اما چرا اين اتفاق افتاد؟ در آن زمان جريان اصولگرايي و برخي دانشگاهيان مجلس با فرجی‌دانا همراه بودند. چه‎کسي باور مي‎کند که گردش اين دوران چنين رقم زده باشد که در آن زمان، الهه کولايي، حدادعادل، حجت‎الاسلام ابوترابي و حاجي بابايي در يک خط از فرجی‌دانا حمايت کنند و در مقابل آنها، بهزاد نبوي، احمد شيرزاد، پورنجاتي و ناصر قوامي مخالف راي اعتماد به فرجی‌دانا باشند.

صحبت‎‎هاي آن دوران پس از ۱۱ سال بسيار خواندني است. الهه کولايي، نماينده تهران از موافقان راي اعتماد، تجربه کاري فرجی‌دانا را موفقيت‎آميز دانست و گفت وزير پيشنهادي تحول اساسي در دانشکده فني دانشگاه تهران ايجاد کرده است.

احمد پورنجاتي نماينده مردم تهران نيز از مخالفان راي اعتماد به فرجي دانا گفت: «روند انتخابات در دولت متاسفانه روند مناسبي نيست و در اين سال‎هاي آخر تصدي دولت، گويي فضاي احساس و تکليف حاکم است. وي با بيان اينکه ما شخصيت سياسي مي‎خواهيم نه شخصيت حزبي افزود اين انتخاب، انتخابي نيست که با انتخابات وزراي قبلي قابل مقايسه باشد».

سيدمحمدحسن ابوترابي، نماينده قزوين از جمله موافقان راي اعتماد به وزير پيشنهادي به رضايت هيات علمي دانشگاه تهران از نحوه مديريت وي اشاره کرد و گفت آقاي فرجی‌دانا در ناآرامي‎‎هاي اخير دانشگاه تهران و بعد از آن، برخوردي مناسب و عقلاني انجام داد که حاکي از توانايي وي در عرصه عمل است. ناصر قوامي نماينده قزوين در مخالفت با راي اعتماد وي با بيان اينکه مواضع سياسي فرجی‌دانا براي نمايندگان مشخص نيست گفت يکي از ويژگي‎‎هاي وزيران، همراه بودن آنان با اصلاحات است.

رئيس مجلس ششم از عدم کسب راي اعتماد دکتر رضافرجي دانا، وزير پيشنهادي رئيس‎جمهور براي تصدي پست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اظهار تاسف کرد و گفت: من پيام رئيس‎جمهور را نيز به نمايندگان اعلام کردم، اما سرانجام فرجی‌دانا موفق به کسب راي اعتماد از مجلس نشد. بهزاد نبوي نايب رئيس دوم مجلس با بيان اينکه ايشان مي‎تواند سال‎ها رئيس دانشگاه تهران بماند اما صلاحيت تصدي وزارت علوم را ندارد، تاکيد کرد: راي ندادن به فرجی‌دانا به‎منزله مجرم بودن ايشان نيست.

غلامعلي حدادعادل، رئيس فراکسيون اقليت مجلس هم در مورد راي عدم اعتماد به فرجی‌دانا گفت: از فضاي مجلس اين‎گونه استنباط مي‎شد که بعضي‎ها نگران از دست دادن دانشگاه‎ها به‎عنوان ابزار سياسي هستند. انتظار مي‎رفت مجلس با رئيس‎جمهور همراهي کند.

عضو کميسيون فرهنگي گفت: مسلما رئيس‎جمهور با در نظر گرفتن همه جوانب وي را پيشنهاد کرده بود و راي منفي نشانه اين است که تلقي مجلس با تلقي رئيس‎جمهور يکي نيست. با انتخاب فرجی‌دانا، دانشگاه از سياستزدگي خارج مي‎شد اما اين به‎منزله خارج شدن دانشگاه از سياست نبود.

حميدرضا حاجي بابايي نماينده همدان و عضو فراکسيون اقليت مجلس در مورد راي عدم اعتماد مجلس به فرجی‌دانا گفت: علي‎رغم تاکيدات رئيس‎جمهور، پيام او، تلفن مجدد و اصرار کروبي، حزب مشارکت به فرجی‌دانا راي نداد. نماينده همدان در پاسخ به اين پرسش که آيا راي ندادن به فرجی‌دانا را کارشکني در کار دولت مي‎داند يا خير؟ گفت: تعبير ديگري غير از اين نمي‎شود کرد. حزب مشارکت به‎دليل کار حزبي به اعضا و برنامه‎‎هاي خود راي مي‎دهد و نه برنامه‎‎هاي رئيس‎جمهور.

احمد شيرزاد، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز در مورد علت راي عدم اعتماد مجلس به فرجی‌دانا، گفت: سياسي بودن بهمعناي حزبي و جناحي بودن نيست بلکه مهم‎ترين عنصر، پايداري و ايستادگي بر مواضع است و فرجی‌دانا چهره سياسي در اين مورد نبود.

اين مواضع در آن دوران نشان مي‎دهد که فرجی‌دانا برخلاف معين، وابستگي سياسي شفاف و عملکرد سياسي يا به‎تعبير ديگر تا آن زمان سياسيکاري کمتري در پرونده خود دارد. اما اين روز‎ها گويي با دکتر فرجی‌داناي ديگري مواجه هستيم. دکتر فرجی‌دانايي که معاونين معين معاونينش و محکومين فتنه ۸۸ معاونين و مشاورين و رؤساي دانشگاهش مي‎شوند. با دکتر فرجی‌دانايي روبه‎رو هستيم که برخلاف استعلام وزارت اطلاعات، افرادي را که استعلامشان منفي است، به‎کار مي‎گمارد. اين شرايط چند گمانه را به ذهن متبادر مي کند. دکتر فرجی‌دانا، لقاي وزارت را جستجو مي‎کند و افراد ديگر کار‎هاي وزارت را انجام مي‎دهند. چنانچه فرضيه جريان مشارکت در آن دوران را قبول کنيم که ايشان فردي علمي است و سياسي نيست. گويا تقسيم کار کرده و کار‎هاي علمي را خود برعهده گرفته و کار‎هاي سياسي را به ظريفيان و سمنانيان و امثالهم سپرده است. اين در‎حالي است که فرجی‌دانا مي‎گويد که هرکدام از انتصاباتش را که وابستگي‎شان به فتنه توسط وزارت اطلاعات تاييد شود، عوض خواهد کرد. اما در مقابل استعلام‎ها و فيلم‎ها و امضاها مقاومت مي‎کند. در اين شرايط بود که ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس، درباره برخي انتصابات در وزارت علوم، به آقاي حسن روحاني، رئيس‎جمهور نامه‎اي ارسال و از او درخواست تجديد نظر کردند.

در بخشي از اين نامه آمده است: «ما نمايندگان امضا‎کننده اين نامه که قلبا و قويا علاقه‎مند به همکاري با دولت جنابعالي هستيم، مصرانه خواستاريم که جناب آقاي دکتر فرجی‌دانا را به تجديدنظر در اين انتصابات و برخي انتصابات سوالبرانگيز ديگر دلالت فرماييد. در آذرماه سال پيش وي در واکنش به اين سوالات نمايندگان و احتمال استيضاح از سوي مجلس، به يکي از اعضاي هيئت رئيسه مجلس اعلام کرده است که اگر مجلس استيضاحش را کليد بزند، عليه نمايندگان دست به افشاگري خواهد زد!

گفته مي‎شود وي در جريان انتصاب‎‎هاي خود در مجلس از ميان ۱۵ انتصاب خود فقط در مورد ۱۰ معاون خود استعلام انجام داده است و هيچ‎گاه در مورد ۵ معاون ديگرش استعلامي از دستگاه‎هاي امنيتي انجام نداده است که بنابر اظهارات وزير اطلاعات از ميان اين ۱۰ استعلام نيز پاسخ وزارت اطلاعات در مورد برخي از اين افراد منفي بوده است اما فرجی‌دانا بدون توجه به‎نظر کارشناسي مسئولين امنيتي، احکام اين افراد مسئله دار را صادر کرده است».

آن زمان مطرح بود که نمايندگان مجلس در حال تهيه طرحي هستند تا هرگونه انتصاب در مشاغل خاص دولتي براساس استعلام از وزارت اطلاعات صورت گيرد. وي با بيان اينکه نام اين طرح : «الزام استعلام از وزارت اطلاعات براي انتصاب در مشاغل خاص» است، افزود: «براساس قوانين فعلي کشور، الزامي براي استعلام از وزارت اطلاعات در انتصاب مشاغل خاص وجود ندارد بلکه در قانون قيد شده که مي‎توانند از وزارت اطلاعات استعلام کنند».

استيضاح براي استيضاح

به‎نظر مي‎رسد دير يا زود استيضاح فرجی‌دانا به جريان خواهد افتاد. فرجی‌دانا پس از عدم تمايل به توفيقي و عدم راي اعتماد به ميلي منفرد وزير شد اما در اولين اقدام خود با انتصاب توفيقي و ميليمنفرد، پيام خاصي براي مجلس مخابره کرد. سپس با همکاري اين دو تن و برخي افراد ديگر نظير ظريفيان و سمنانيان عزل و نصب‎‎هاي بي‎سابقه‎اي را در بدنه وزارت علوم و دانشگاه‎ها و حتي دانشکده‎ها انجام داد.

رفتار‎هاي سياسي به‎جاي برخورد‎هاي علمي از ديگر نقاط ضعف دوران مديريتي وي است. دکتر زاهدي، وزير اسبق علوم مي‎گويد: «اگر چه بنده جزو امضا‎کنندگان نامه استيضاح وزير علوم نبوده‎ام اما دلايل مطرح شده براي استيضاح وزير علوم به حدي جدي است که نمي‎توان از کنار آن ساده عبور کرد. مهم‎ترين دليل استيضاح وزير علوم از سوي نمايندگان، تحت تاثير قرار گرفتن جايگاه علمي کشور و از بين رفتن آرامش در دانشگاه‎هاست که موضوعي جدي و پراهميت محسوب مي‎شود؛ لذا استيضاح‎کنندگان به‎دليل قانع نشدن از توضيحات وزير علوم و ساير مسئولان اين وزارتخانه، مصر بر استيضاح هستند و نگراني از سلامت و امنيت آموزشي کشور را دليل شاخص خود براي استيضاح وزير علوم مي‎دانند.»

بايد منتظر پايان مهلت يک ماهه نمايندگان به وزير علوم بود. پس از طي اين مدت، يا مسير به صلاح کشور و وضعيت علمي آن پيش مي‎رود و اين مباحث منتفي ميشوند يا اينکه با اصرار وزير بر مواضع خود نمايندگان نيز بر مواضع خويش اصرار خواهند ورزيد. البته وزير و برخي نمايندگاني که پيشگام پيگيري اين موضوع هستند، هيچ بعيد نيست که پيش از تمام شدن مهلت يک ماهه نيز کار را به سرانجام ديگري برسانند.


منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد محسنی
فرجی دانا سالها در دانشکده فنی استاد بنده بوده است....
خب که چی ؟
خب که چی رو از جهان
بپرس که بقیشو سانسور کرد
United States
چی که چی
ارشد فلسفه
متاسفانه دوباره تندروها به دانشگاه نفوذ کردند ، همان تندروهایی که جنایت 78 را رقم زدند ،
شما ببینیند الان همان تندروها در سازمان های جاسوسی استخدام شدند ...
بازگشت ته مانده این ازاذل به دانشگاه ، یعنی بستر سازی برای فتنه و آشوب و به حاشیه راندن علم در دانشگاه ها ....
نترس برادر آرام باش
Iran, Islamic Republic of
با همین استدلال هم میشه گفت زاهدی و دانشجو دو روی یه سکه هستن!
این دو بزرگوار به دانشگاه خدمت کردند ...
Iran, Islamic Republic of
معین و توفیقی هم با هم فرقی ندارن
Iran, Islamic Republic of
... وا اسفا...
مجید مجد
زنده باد مخالفت با فتنه گران
اشتباه منفی دادم ...
حااااااااامد
ما که اصلا نفهمیدیم حب بغض سیاسیه ...
پدر حااااااااامد
چون بازم قرصات رو نخوردی ...
ul
نظر شما در مورد 3000 بورسیه بدون مجوز ....
دانشگاه جعلی هاوایی
کدوم ؟ همونی که نتونستید ثابت کنید ؟
نظر شما درباره دانشگاه هاوایی که برخی از وزرای خاتمی از اونجا مدرک جعلی گرفتن چیه ؟
احسان
یکی از بسیجیان دانشگاه مشهدم
انصافا فعالیتهای ایشان در احقاق حق دانشجویان ستاره دار مورد رضایت تمام دانشجوهاست هرچند از لحاظ فکری با ما متفاوت است ولی اکثر دانشجوها در اینجا حامی ایشان هستن
Iran, Islamic Republic of
دکتر ص... رئیس سازمان ... دانشجویان را از قلم انداختین
ایشان و س... تو... و ...
حااااااااااامد
چی گفتی عمویی؟!؟! خودت فهمیدی
حااااااااااااامد
وزیر بعدی..توفیقی. درود بر روحانی
حااااامد
مرگ بر فتنه گر خائن به وطن ...
حااااااااامد
جای من نظر نده. درود بر هاشمی
اسرافیل
بسمه تعالی
امروز دفاع از اسلام و ولایت از اوجب واجبات است .
مجلس نباید با فتنه گران همان داعش ایرانی تساهل داشته باشد . تعارفی با داعش ایرانی که همان فتنه گران هستند نداریم ، فتنه گران اگر خیال می کنند ( در عالم وهم هستند) بانفوذ در وزارت علوم و سایر وزرا می توانند در کشور اسلام آمریکائی را پیاده بکنند این آروزهایشان را به اذن خدا به گور خواهند برد .نظام جمهوری اسلامی که با خون دهها هزار شهید آبیاری شده و الان تحویل مسئولین کشور است مدیون فتنه گران نیست ، همین ملت ، مستضعفین ، پابرهنه ها ، اگر دوباره احساس کنند که داعشیهای کشور ایران دارند فتنه ایجاد می کنند ، هرچند در بدنه دولت هم نفوذ کرده باشند ، و در آنجا لانه درست کنند ، این فتنه گران را همان طور که محمد رضا خائن را از تختش پایین آوردند ، فتنه گران را نیز به درک واصل می کنند .
نظام اسلامی تجازه نمی دهد فتنه گران نان کشور را بخورند و با دستور اربابان خودشان ، که همان آمریکا و اسرائیل است کشور را به آتش بکشند .
فتنه گران از سرنوشت محمد رضا شاه خائن ، رضاخان قلدر عبرت بگیرند ،قبل از اینکه خود فتنه گران داعشی مورد عبرت دیگران باشند .
رضا
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک استاد دانشگاه فارغ ازاینکه گرایش سیاسی ای بنده خدارا قبول دارم یانه انصافا میتوانم شهادت دهم دانشگاه بامدیریت ایشان یکی از ارامترین ایام خودرا سپری میکند ....
من هم به عنوان یک دانشگاهی خواهان استیضاح این وزیر هستم ، جو دانشگاه را مشتنج کرده اند ،
من به عنوان یک استادیار دانشگاه خلافش را گواهی می دهم . امیدوارم کلمه ی استاد را درست بکار برده باشید
بهرام
دوست عزیز در دانشگاهی که در ظرف 2 ماه بیش از 35 معاون ،مدیر و ریس دانشکده عوض و عزل شوند نخبگان هم ارزش نداشته باشند این آرامش است که شما بیان می کنید !!!!!!!