يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

احساس افغانی‌ها از تحصیل در ایران

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 400791
وقتی مقرر شد نماینده دولت افغانستان و هیأت رسانه‌ای این کشور، روند تحصیل دانش‌آموزان افغانی در ایران را بازدید کنند، همراه‌شان شدیم تا از نزدیک وضعیت تحصیلی آنان را بررسی کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حضور افغان‌ها در ایران به چند ده سال قبل باز می‌گردد؛ برخی در زمان‌هایی که مشکلات فراوانی اعم از جنگ، مشکلات داخلی و مسائل اقتصادی در افغانستان به وجود آمد، مهاجرت به ایران را انتخاب کردند.

بیشتر کودکان افغان که در ایران زندگی می‌کنند، در کشورمان متولد شده‌اند و والدین آنها نیز از زمان‌های گذشته به کشورمان مهاجرت داشته‌اند.

آموزش و پرورش ایران شرایطی را فراهم کرده است که دانش‌آموزان افغان نیز بتوانند همانند دانش‌آموزان ایران تحصیل کنند و از امکانات آموزش بهره‌مند شوند.

در همین ماه نیز که به طور موردی، مطالبی در مورد مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان افغانی در برخی سایت‌ها منتشر شده بود، وزارت آموزش و پرورش مداخله کرد و مانند گذشته شرایط مناسب تحصیلی همانند دانش‌آموزان ایرانی را برای آنان تأکید کرد.

امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای به مدیران مدارس سراسر کشور که از دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس خود ثبت نام کرده اند ، اعلام کرد: ۱- کماکان و مانند همیشه روش‌های آموزشی، تربیتی در بین تمام دانش‌آموزان ایرانی و اتباع خارجی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران یکسان است.

۲- هیچ دانش‌آموز اتباع خارجی به واسطه عدم مشارکت در طرح خودیاری نباید حتی برای یک ساعت از حضور در مدرسه منع شود.

۳- اکیداً توصیه می‌شود در ارتباط با جلب مشارکت اولیا در طرح خودیاری رعایت حال اولیای دانش آموزان اتباع خارجی همانند شهروندان ایرانی توسط مدیران مدارس مدنظر قرار گیرد.

* بازدید از روند تحصیل دانش‌آموزان افغان

وقتی مقرر شد نماینده دولت افغانستان و هیأت رسانه‌ای این کشور، روند تحصیل دانش‌آموزان افغانی در ایران را بازدید کنند، همراه‌شان شدیم تا ما نیز در قالب گزارش خبری، وضعیت تحصیل این دانش‌آموزان را به تصویر بکشیم.

در بین این هیأت افغان، سیمین حسن‌زاده، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان در امور نشریات این کشور نیز حضور داشت که وضعیت کودکان افغان را رصد می‌کرد.

یکی از جنوبی‌ترین نقاط استان تهران که حدود ۴۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله داشت، مقصد سفر درون شهری‌مان بود؛ به رغم آنکه در مناطق مختلف تهران، دانش‌آموزان افغان مشغول تحصیل هستند اما هیأت رسانه‌ای افغان منطقه جنوبی تهران را انتخاب کرده بود و بازدید برای دو مدرسه دخترانه و پسرانه پیش‌بینی شده بود.

وارد اتوبان قدیم قم که می‌شویم از منطقه کهریزک عبور می‌کنیم تا به «شورآباد» یعنی مقصد سفر برسیم.

در یکی از خیابان‌های بزرگ این منطقه، تعداد زیادی مدرسه و مجتمع آموزشی وجود دارد و جالب اینکه یک مدرسه ابتدایی پسرانه و یک مدرسه ابتدایی دخترانه مخصوص تحصیل کودکان افغان پیش‌بینی شده است.

* در این مدرسه‌، دانش‌آموزان افغان درس می‌خوانند

مدرسه پسرانه سید احمد خمینی و مجتمع تحصیلی دخترانه یاران مهدی(عج) که در جوار یکدیگر قرار داشتند از مدارس دولتی بودند که زیر نظر آموزش و پرورش کهریزک و به طور کلی زیر مجموعه اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران هستند.

هر دو مدرسه دارای حدود ۱۰ کلاس درس و در دو طبقه ساخته شده‌اند که حتی آزمایشگاه و دیگر تجهیزات مورد نیاز در مدرسه نیز در آن وجود دارد.

در کنار تخته‌های کلاس‌ که هنوز تشنه نوشته شدن با گچ هستند، تخته‌های کوچک وایت برد نیز مهمان کلاس‌های درس شده‌اند.

*مدیر مدرسه: تحصیل حدود ۶۰۰ کودک افغان در این مدارس

مژگان قاسم‌زاده که مدیر هر دو مدرسه کودکان افغان است و مدارس خود را به نام «مدارس حامی» نامگذاری کرده‌ است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این دو مدرسه هر روز در نوبت عصر و از ساعت یک آغاز به فعالیت می‌کند.

وی افزود: در شیفت صبح مدارس کودکان ایرانی در مدرسه حضور دارند و شیفت عصر مدرسه، دانش‌آموزان افغان درس می‌خوانند.

قاسم‌زاده با اشاره به تعداد دانش‌آموزان افغان که در این دو مدرسه مشغول تحصیل هستند، گفت: در مدرسه پسرانه ۹ کلاس درس دایر است که در مجموع ۲۹۳ کودک افغان امکان تحصیل تا پایه ششم دبستان را دارند و در مدرسه دخترانه ۱۰ کلاس درس با ۲۹۵ دانش‌آموز افغان در اختیار داریم.

*آموزش کتب درسی، فوق برنامه و کلاس مهارت‌های زندگی برای کودکان افغان

مدیر مدرسه کودکان افغان تصریح کرد: تمام آموزش‌ها مطابق با کتب ارائه شده از طرف آموزش و پرورش است و در کنار موضوعات درسی، بحث کلاس‌های فوق برنامه، کلاس زبان، آموزش مهارت‌های زندگی و حتی برگزاری کلاس نهضت برای والدین این کودکان را انجام می‌دهیم.

*ارائه کارنامه تحصیلی معتبر در پایان هر پایه تحصیلی

قاسم زاده با اشاره به وضعیت مدارک تحصیلی این دانش‌آموزان افغان خاطرنشان کرد: کودکانی که در کلاس ششم تحصیل می‌کنند و دارای کارت شناسایی هستند، اسفند در آموزش و پرورش ثبت نام می‌کنند تا در خرداد در امتحانات نهایی شرکت کنند؛ ضمن اینکه با پایان هر پایه تحصیلی به این دانش‌آموزان کارنامه تحصیلی معتبر ارائه می‌دهیم.

وی در خصوص حضور معلمان در این مدرسه گفت: با تمام معلمان قرارداد همکاری داریم و چند معلمی که در نوبت صبح همین مدارس تدریس می‌کنند با ما همکاری دارند و مابقی نیز سابقه فعالیت آموزشی داشته‌اند.

انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده برای تحصیل این کودکان فعالیت می‌کند و امکان خدمات تحصیلی رایگان را برای این دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

فاطمه اشرفی، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به موارد مختلفی در خصوص آموزش این کودکان اشاره و اظهار داشت: مأموریت کاری انجمن حمایت از زنان و کودکانی است که در مناقشات مختلف سیاسی و مسلحانه دچار مشکلاتی می‌شوند.

وی افزود: پیش از این در کشورهای مسلمان هم‌چون لبنان، بوسنی و سومالی فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم و اکنون تمرکزمان روی کشور عراق و افغانستان است.

اشرفی با بیان اینکه برای تحصیل کودکان افغان در این محل با آموزش و پرورش کهریزک در ارتباط هستیم، خاطرنشان کرد: از آموزش و پرورش می‌خواهیم که برای تحصیل این کودکان به ما کمک کند.

*تحصیل ۱۷۰۰ کودک پناهجو در ۷ مرکز آموزشی

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده با بیان اینکه در آغاز شروع به کارمان در سال ۱۳۸۷ با ۱۷۶ دانش‌آموز کار را آغاز کردیم گفت: اکنون ۷ مدرسه یا مرکز آموزشی داریم که در آن مجموعاً حدود ۱۷۰۰ کودک مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: یک مرکز آموزشی با ۴۵۰ دانش‌آموز در مشهد، دو مرکز آموزشی با ۲۵۰ دانش‌آموز در سمنان، دو مرکز آموزشی در منطقه ۵ تهران با ۲۶۰ دانش‌آموز و دو مرکز آموزشی در شورآباد با حدود ۶۵۰ دانش‌آموز داریم.

*از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و کشور مجوز فعالیت داریم

اشرفی در خصوص دریافت مجوزها برای راه‌اندازی این مراکز آموزشی برای کودکان افغان گفت: سال‌ها پیش پیشنهادهایی در خصوص ساماندهی کودکان افغان به وزارت کشور ارائه دادیم و مورد موافقت قرار گرفت و از آموزش و پرورش نیز مجوز فعالیت گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه جدی‌ترین مشکل کنونی کمبود منابع مالی است، بیان داشت: در سال ۲۰۱۴ سهم منابع بین‌المللی برای پشتیبانی آموزش افغان‌ها ۴ میلیون دلار بود و در بخش سلامت این عدد فقط ۸ میلیون دلار برای کشور بوده است.

کودکان افغان در مدارس حامی از روپوش رایگان، امکان تحصیل رایگان، برخی اقلام بهداشتی رایگان و سرویس نیمه رایگان برخوردار هستند.

*نماینده دولت افغانستان: زنان افغانستان در کابینه و وزارت افغانستان هستند

سیمین حسن‌زاده، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان در امور نشریات این کشور با حضور در کلاس‌های درس مدارس افغان‌ها در شورآباد ضمن گفت‌وگو با کودکان محصل در این مدارس گفت: امیدوارم هر روز شرایط افغانستان نسبت به دیروز بهتر شود تا امکان بازگشت به افغانستان برای تمام مهاجران فراهم شود.

وی در بازدید از کلاس دانش‌آموزان دختر مدرسه افغان‌ها تصریح کرد: زنان افغانستان در کابینه و وزارت افغانستان حضور دارند و با توجه به اینکه افغانها زیرک و باهوش هستند امیدوارم روزی به افغانستان بازگردید و هر کدام از شما دانش‌آموزان شاید روزی رئیس جمهور کشورتان شدید و به وطنتان خدمت کنید.

نماینده دولت افغانستان ادامه داد: شما دانش‌آموزان افغان هر پیامی به مردم و رئیس جمهور کشورتان دارید می‌توانم آن را به گوششان برسانم ضمن اینکه از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم که هموطنانم در کنار یکدیگر امکان تحصیل دارند.

* گفت‌وگوی نماینده دولت افغانستان با دانش‌آموزان و معلمان

گفت‌وگوی نماینده دولت افغانستان با دانش‌آموزان و معلمان مدارسی که کودکان افغان در آن مشغول تحصیل هستند را در ذیل می‌خوانید.

نماینده دولت افغانستان: آیا افغانستان شناسی یا زبان پشتو را آموزش می‌بینید؟

معلم کلاس: در بحث کشورها در کتاب تفکر و پژوهش دانش‌آموزان افغان درباره کشور خودشان صحبت می‌کنند.

یکی از دانش‌آموزان دختر ابتدایی: از رئیس جمهور کشورم می‌خواهم کشور را آباد کند و نمی‌خواهیم آنجا هرج و مرج باشد و می‌خواهیم طالبان که باعث انفجار و ناامنی هستند را بیرون کنند؛ از اشرف غنی می‌خواهم که به تحصیل دانش‌آموزان توجه کند و بعضی از دختران به خاطر اینکه کارت شناسایی ندارند امکان ادامه تحصیل ندارند و اگر امکان دارد این مشکل را حل کنید.

معلم یکی از کلاس‌های درس افغان ها: بیشترین نگرانی این کودکان ادامه تحصیل است.

نماینده دولت افغانستان: قرار است با اداره اتباع وزارت امور خارجه ایران صحبت کنیم تا دانش‌آموزان که از کلاس ششم دبستان فارغ التحصیل می‌شوند بتوانند در مدارس ادامه تحصیل دهند.

یکی از دانش‌آموزان افغان: آیا کسانی که مدرک ندارند می‌توانند کارت شناسایی دریافت کنند؟

نماینده دولت افغانستان: تفاهمنامه‎هایی در این باره انجام شده است.

یکی از دانش‌آموزان دختر افغان: کسانی که مدرک شناسایی ندارند اجازه ادامه تحصیل هم نخواهند داشت و همین طور سن آنها بالا می‌رود و با توجه به استعدادهایی که دارند مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

نماینده دولت افغانستان: هزینه‌های صدور مدرک تحصیلی نصف شده است و کسانی که سرپرست خانواده ندارند و مشکلات مختلفی دارند می‌توانند به صورت رایگان مدارک دریافت کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *