شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۳۹

حق مسلم ما اول مسکن و شغل است بعد انرژی هسته ای

يکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 141815
کلا، ازدواج‌های غیرشرعی و غیراخلاقی زیاد شده است. یعنی تامین جنسی بدون ازدواج زیاد شده است. این، خطر بزرگی است که ازدواج‌ها را به هم می‌ریزد.

به گزارش جهان اگرچه آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال، رشد نرخ ازدواج، طی پنج، شش سال اخیر را نشان می‌دهد اما همچنان صحبت از عدم تمایل به ازدواج در جامعه می‌شود. کماکان هم خانواده‌ها نگران «فرار از ازدواج» فرزندان‌شان هستند و از سوی دیگر آمار طلاق در چند سال اخیر به این نگرانی دامن زده است. 

آمار و شرایطی که جامعه ایران را نگران کرده است، از نظر حضرت آیت‌الله سید محمد مهدی طباطبایی شیرازی، در چرخه بسته تاریخی سیر می‌کند و یکی از دلایل‌اش طبیعی است؛ از این رو، خارج از اختیار بشر است. 

وی که سال‌هاست در برنامه‌های مشاوره تلویزیونی حضور دارد، معتقد است که نباید گذاشت، این آمار، جدایی‌ها را تقویت کند. 

حاج آقا طباطبایی در دفتر کار در خانه‌اش –جایی که پذیرای مراجعین جهت مشاوره هم است- از دیگر عوامل این جدایی‌ها، سخن گفت و تأکید داشت باید بیشتر بر عوامل تحکیم خانواده تمرکز کرد. از نظر او، این دوره کمتر از یک دهه دیگر تمام می‌شود و شیوه ازدواج، رنگ و بویی دیگر می‌گیرد.

بخش‌هایی از گفتگوی همشهری ماه با سید مهدی طباطبایی در ادامه می‌آید:

• حرف من این است که بسیاری از مسائل اجتماعی، دلایل طبیعی دارد و به طبیعت زندگی بر می‌گردد؛ پس به عنوان جبر طبیعت به حساب می‌آید و در اختیار ما نیست. فقط هم در حد آگاهی اشاره می‌کنم که هر خواننده‌ای بداند و افزایش طلاق باعث نشود، افراد خود را ببازند. همین ترسیدن‌ها، جدایی‌ها را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مردم از ازدواج بترسند. پس بخشی از این آمار‌ها طبق امور طبیعت دارد پیش می‌رود و بهتر است این‌قدر خودمان را نترسانیم.

• چه بخواهیم، چه نخواهیم، تحولات اقتصادی، اصولاً کارها را کند می‌کند و تفرقه می‌اندازد. مخصوصاً وقتی که دیوار بین فقیر و غنی خراب شود و به اصطلاح طبقات اجتماعی درگیر یکدیگر بشوند که این مسأله پیش آمد. بحثی در بزرگی یا کوچکی دینی نیست، از نظر مادی دارم عرض می‌کنم. این باعث می‌شود که یک مقداری اختلاف در ازدواج‌ها پیش بیاید.

• کلا عرض می‌کنم، قسمتی از مشکل‌دار شدن ازدواج در مملکت، بستگی به اقتصاد کشور دارد و قسمت دیگری هم به تحولات جامعه. این نوع تحولات باعث شده است که فرهنگ خانواده‌ها به هم بریزد، فرهنگ مصرفی مردم هم بالا برود و فرهنگ قناعت و آسودگی‌شان پایین برود.

• در مورد اقتصاد کشور که گفتم، به منظور هزینه‌های بالای زندگی و مشکلات مسکن بود. اقتصاد در کشور‌مان، یک مقدار به حالت بیمار درآمده است به طوریکه تعدادی، حتی اجاره و کرایه را هم نمی‌توانند بپردازند. پیدا کردن شغل مشکل است و جوانان مجبور می‌شوند از ازدواج دست بردارند. یعنی اقتصاد، مانع ازدواج و گاهی باعث جدایی می‌شود.

• دولت بیش از هر چیزی باید کمک به ازدواج و اشتغال جوانان بکند. باید بگویم، حق مسلم ما، مسکن و شغل است. البته همه می‌دانند، انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، اما نه به این حدی که مسکن و ازدواج را فراموش کنیم. از وظایف اولیای مملکت است که برای درس خوانده‌ها و درس نخوانده‌ها، زمینه ازدواج و اشتغال را فراهم کند. فرهنگ خانواده را، فرهنگ ارتباطی نکنند. امروزه، تلویزیون خیلی این کار را انجام می‌دهد.

• کلاً، ازدواج‌های غیرشرعی و غیراخلاقی زیاد شده است. یعنی تأمین جنسی بدون ازدواج زیاد شده است. این، خطر بزرگی است که ازدواج‌ها را به هم می‌ریزد. مخصوصا مواردی که اشخاص به واسطه برخورد با زنان بیوه یا افراد غیرمتزوج -اعم از پسر یا دختر- به اشباع جنسی می‌رسند و علاقه‌شان به ازدواج کم می‌شود.

• 30 درصد اختلافات ازدواجی برای مهریه است. برای اینکه پسر نمی‌خواهد مهریه را قبول کند. ولی پدر دختر زور می‌کند و او هم قبول می‌کند. این موضوع، بغضی می‌شود برای پسر که مدام می‌خواهد از خودش دور کند و نمی‌تواند؛ پس کار به دعوا کشیده می‌شود. در این سال‌ها، دیده‌ام که افراد پولدار، مهریه کم می‌کنند و اکثر مهریه‌های زیاد مربوط به قشر کم‌درآمد جامعه می‌شود. با تمام این اوصاف، باید به جای اینکه عوامل جدایی را جست‌وجو کنیم، دنبال این باشیم که عوامل تحکیم چه بوده است که حالا نیست. عوامل تحکیم وقتی نباشد، خود به خود جدایی پیش‌بینی می‌شود.

• عوامل تحکیم سه چیز است که از قدیم هم بوده و بر اصول طبیعت استوار است. اول مساله شناخت یکدیگر است. شناخت همیشه به سلسله گفتار نیست. درگفتار، اکثر مردم همدیگر را گول می‌زنند؛ چون بشر وقت گفتار خود سانسور است و هم اینکه در طبع بشر همیشه حالت خود محوری وجود دارد، این موضوع،‌خواه نا‌خواه درکلمات پدید می‌آید. وقتی که در کلمات آمد، دیگر نمی‌توانند با هم زندگی کنند. در قدیم عوامل تحکیم به این گونه بود که هیچ وقت از بیگانه زن نمی‌گرفتند. زن و شوهر، یا قوم و خویش بودند، یا همشهری بودند یا هم محله. این اختلاف بین این سه گروه همیشه کم بوده است؛ چون به یک شکل بار آمده بودند و می‌توانستند با هم زندگی کنند. از این جهت در ازدواج‌ها خیلی اختلاف روش پیش می‌آید. خلاصه اینکه، شناخت گفتاری امروز فراوان است و شناخت کرداری نیست. باید با خانواده طرف مقابل آشنا شوند و بدانند که فامیل‌اش چه کسانی هستند. وقتی ازدواج صورت بگیرد، زن یا شوهر فامیل دارد و می‌خواهد رفت و آمدی صورت بگیرد. نمی‌توان که تنها زندگی کرد. به ویژه اینکه جوانان کشور‌مان نمی‌توانند تنها زندگی کنند؛ اکثر آنها، دست‌شان خالی است و نیازمند کمک پدر و مادر هستند.

• دومین مورد، در اثر تحولات علمی به‌وجود آمده است. در تحولات علمی، پدر سواد ندارد و فرزند لیسانس و دکترا دارد. او از ابهت پدری‌اش نمی‌خواهد کم بشود و فرزند هم از ابهت مدرک‌اش نمی‌خواهد کم بشود. لذا غالبا خیلی مومن باشند یا خیلی متمدن، همدیگر را گول می‌زنند؛ یعنی فرزند ظاهرا اطاعت از پدرش می‌کند ولی عملا قبولش ندارد. پدر هم در ظاهر به مدرک فرزندش احترام می‌گذارد اما در باطن تحقیرش می‌کند؛ چون اعتقاد دارد که تجربه‌اش کم است.

• بچه از دید خودش کسی را انتخاب می‌کند و پدرش مخالف است. او برای اینکه پدر را راضی کند، یک چیزهایی می‌گوید که پدر راضی شود. یا پدر می‌خواهد یک مورد را به دخترش تحمیل کند، یک چیزهایی می‌گوید که دختر را گول می‌زند. در حقیقت هر دو گول می‌خورند و بعد از اینکه رفع گول شد، جدا می‌شوند. یعنی آنچه که بوده و آنچه که می‌گویند با هم فرق دارد. اعم از تحکم والدین به اولاد یا حرمت گذاری زیاد اولاد به پدر و مادر؛ این دردسر‌ساز می‌شود.

• سومین عاملی که خیلی امروزه به نظر بنده قابل توجه است، اینکه اصلا زن و شوهر یکدیگر را درک نمی‌کنند. درک، غیراز شناخت است. درک یعنی ویژگی طرف را دیدن، دانستن و پذیرفتن و حتی گاهی، بین زن و شوهری که 20 سال با هم زندگی کرده‌اند، این درک وجود ندارد.

• درگیری به وجود آمده بین زن و شوهر، نشانه عدم درک است. شما با سیم برق، لوله گاز یا لوله آب هیچ وقت درگیر نمی‌شوید. وقتی به کسی می‌گویند، سیم برق ندارد و دست می‌زند، درگیر می‌شود. پس ببینید، درک نکرده بود که برق دارد. اگر درک کرده بود که دچار برق‌گرفتگی نمی‌شد. من اگر بدانم با گفتن این کلمه، داد زنم در می‌آید، خب نمی‌گویم. این خانم اگر بداند شوهرش به این حرف‌ها حساس است، تحریکش نمی‌کند.

• من می‌گویم، آدم‌ها درست است که تفاوت دارند اما اگر دست بگذارم روی موضوعی که طرف مقابل حساس است و لجش را در بیاورم، یعنی زندگی خودم را درک نکرده‌ام. باید هر کاری که کمک به آرامشم می‌کند، انجام دهم. اگر خلافش را انجام دادم، پس خودم را درک نکردم. آدم گاهی خودش را درک نمی‌کند.

• بحث این است که زندگی قبل از ازدواج به درک نمی‌رسد. خود را باید راضی کرد به این معنی که هر چه در بدن و ظاهر اوست، مایدرک او هم همین است. باز هم تکرار می‌کنم، عوامل تحکیم خانواده، اول معرفت است که به عنوان یک شناخت مکتبی، رفتاری و کرداری باید باشد. دوم، شناخت فامیل‌ها و اطرافیان است. آخرین مورد هم، درک یکدیگر است که پس زندگی به وجود می‌آید. از نظر من، کسانی که تحصیلکرده هستند، یک مقدار دیرتر ازدواج کنند و تحصیل نکرده‌ها یا آنان که نمی‌توانند تحصیل کنند، زودتر ازدواج کنند. 

• کلاً وقتی جامعه برای مدت طولانی به یک سو حرکت کرد، خسته می‌شود و برمی‌گردد. در طول زندگی‌ام تا به حال دو بار این اتفاق افتاده است. در دوران پهلوی، زمانی که بچه بودم، ازدواج‌ها خیلی زیاد شد. بعد از حدود 20 سال، دوباره جدایی‌ها، زنان سر برهنه و مردان مخلاف سر برهنه، درگیری‌ها و غیره شروع شد. با شروع انقلاب دوباره ازدواج‌ها ارزان و آسان شد. در خانه من، زن و شوهر‌های زیادی برای عقد می‌آمدند (به عنوان تبرک نزد من عقد می‌کنند) که لباس رزم تن‌شان بود. شاید بیش از 100 زوج را عقد بستم که عروسی نگرفتند. حسینیه‌ای بود به نام حجازی در خیابان عارف، آن زمان در دست من بود. مهمان‌های عروس و داماد که به 50 نفر هم نمی‌رسید، می‌آمدند شام می‌خوردند و عروس و داماد هم می‌رفتند خانه خودشان. به این صورت اکثر ازدواج‌ها مجانی بود. 5 سال این گونه بود؛ دوران جنگ. این وضع تمام شد. امروز دوباره بر عکس شده است و مهریه حدود هزار - دو هزار سکه شده است. تا 7 الی 10 سال دیگر هم این روش ازدواج دوام نمی‌آورد و بر می‌گردد؛ چون به صورت خستگی در آمده است.

متن کامل این گفتگو را در همشهری ماه شماره 56 بخوانید.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنظرم باید فرهنگ ازدواج موقت تو کشور نهادینه شه...
Iran, Islamic Republic of
آقا از خواب بیدار شوید؟؟؟؟!!!!! شما پاسخ بدهید برای مسکن دار شدن مردم در مجلس چکار کرده اید شما که 286 نفرید ؟؟؟؟ زنده باد غیرت احمدی نژاد تکی این امر را محقق ساخت.
Latvia
مسئولين محترم كشوري ! براي آگاهي و آسیب شناسی بیشتر لطفا به اشتياق و آمار مسافرت جوانان و مردان متاهل ايراني به تايلند!!! و افزايش خيانت برخي مردان و زنان متاهل ايراني به همديگر و مشكلات جنسي موجود و تاثير آن بر آمار بالاي طلاق مراجعه فرماييد!
Iran, Islamic Republic of
حرف های ایشون درسته چون بلاخره با قشر جوون زیاد سرو کار دارن اما این نوع گفتن باعث خلط مبحث میشه
مگه امیرالمومنین (ع) نسبت به کلام حقی که اراده باطل از آن می شود تذکر نداده اند؟!!
Latvia
بسيار سخن بجا و منطقي فرمودند (حق مسلم ما اول مسکن و شغل است بعد انرژی هسته ای). بنده 3 سال قبل به جرم گفتن مشابه همين جمله( نجات معتادان و بيكارن جامعه بجاي تمركز مفرط بر انرژي هسته اي) كارم به حراست كشيد و در آستانه اخراج! قرار گرفتم!
Iran, Islamic Republic of
به نظرم حرف متینه
اما نمیشه ما تک بعدی به مسائل جامعه نگاه کنیم
به نظرم حیطه موضوع هسته ای با موضوع مسکن و اشتغال فرق می کنه
به همشون باید توجه و نگاه دقیق بشه و هر حوزه به افراد کاردان و کارشناس سپرده بشه تا در تسهیل ازدواج جوانان و همزمان احقاقا حق هسته ای کشورمون مشکلی بوجود نیاد و هر دوش رو با تدبیر و زکاوت به دست بیاریم
Netherlands
ندیدن تلاش های دولت برای ساخت مسکن و حل و فصل مشکلات مادی جوانان برای تسهیل ازدواج بی انصافی است
ما مشکلات فرهنگیمون هم کم از اقتصادی نداره
چرا بعضیا که کارو درامد هم دارن باز سراغ ازدواج نمی رن؟ یا بعضی از اونهایی شون هم که ازدواج کردن بازم دنبال فساد می رن؟
مشکل زیاد شدن فساد هست که دست و پای جوونا رو بسته بعد مشکل اقتصادی هرچند مشکلات اقتصادی هم خیلی سخت حل می شه برای جوونا
Iran, Islamic Republic of
البته با همه ارادتی که به بعضی ها داریم ،اما متاسفانه این بعضی خواص بی بصیرتند، نمونه اش اینکه عامل فتنه "براندازی" را پوشیدن شال سبز توسط رئیس جمهور می دانستند!!..حالا هم کیست که نداند این دولت در کنار حفظ حق هسته ای بیشترین اهتمام را به بحث مسکن و ازدواج جوانان دارد
Iran, Islamic Republic of
شما که استاد مسائل اخلاقی هستید
به شهردار محترم بفرمایید اینکه زنها در قسمت عقب اتوبوس می نشستند نشانه تحقیر ایشان نبوده است بلکه کمتر در دید افراد بوده و راحت تر بودند
دختران شعیب هم پشت سر حضرت موسی حرکت می کردند
به یقین کسی که با شکستن عرف مسلم ادیان ابراهیمی زمینه را برای شکستن حیا فراهم می کند را چه باید نامید؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی همه صاحبان زر و زور دنیا و استکبار جهانی تمام توان و قدرتشو بسیج کرده تا ایران رو از حق مسلم هسته ای که در دراز مدت بار بزرگی از نظر اقتصادی رو از روی دوش مردم بر می داره ، محروم کنه در این شرایط دمیدن بر شیپور حق چندمی بودن این مساله می تونه به قدرت گرفتن استکبار در این دعوا منجر بشه
هیچ عاقل و وطن دوستی منکر اولویت اشتغال و ازدواج نیست اما شرایط گاهی ایجب می کنه آدم به برخی مقولات بیشتر از حدشون بپردازه
Iran, Islamic Republic of
چه لزومي داره كه حاج آقا از كنايه اي سياسي اينچنيني استفاده كنند كه بيشتر شائبه سياستزدگي (يا خوشبينانه) بي بصيرتي رو به ذهن متبادر كنه؟!
Iran, Islamic Republic of
خط و ربط افراد را باید در انتخابات جستجو کرد...
Iran, Islamic Republic of
مدیریت قوی یک کشور این است که قبل از اینکه مشکل به وقوع بپیوندد از موجبات آن جلوگیری نماید حالا بگذریم از اینکه تو ایران همه جا رو سیل برده و هیچ کاری نکرده ایم و حالا هی دم از فنته و منافق و طلحه و أین عمار ...می زنیم!!!!
اگر دستاورد مثبتی این دولت معرفی می کند سریع می گویند ، این که مال دولتهای گذشته است!
ببخشید جناب استاد!!!
فقر و فساد و فحشا محصول احیای کلمه دین در این دولت است یا کلمه آزادی در دولت قبل؟
متاسفانه بی بصیرتی ها باعث شد خیلی مثل شما در دولت قبل سکوت پیشه کرده و حالا که می بینند کار به جاهای باریک کشیده شده یادشان افتاده که وظیفه انتقاد داشته اند.
انرژی هسته ای جهاد ملت ایران با کفر و الحاد در دنیای امروز و در جایگاه خود واجب است
جناب طباطبایی ..... انرژی هسته ای فقط حق من و شما نیست حق تمام نسل های ایران بعد من و شماست.....
اگه الان شما پیچ بخاریتان را تا ته می پیچانی که گرم بشی در آینده این کشور دیگه نفت و گازی نیست که فرزندان و نسل آینده من و شما از آن استفاده کنند که اگر انرژی هسته ای نباشد یخ زدن آنها همان و نفرینشان به جون من و شما گفتن همان .......... کاری که نسل های پیش با ما کردن و ما نباید با آیندگانمان بکنیم ...... در ضمن این حق مسلم گفتن ما هم در برابر قدرت های زورگوست که می گوییم وگرنه در ایران همه که میدانند این حق ماست
Iran, Islamic Republic of
این جمله یک حرف انحرافی و سفسطه است . شعار انرژی هسته ای به عنوان حق مسلم در برابر بیگانگان و زورگویان و کسانی که در دنیا مانع رسیدن این حق به ملت ایران هستند مطرح میشود . و از دولت , مجلس و نظام میخواهد که این امر را پیگیری کنند . اما نان و آب و مسکن و شغل و غیره البته که جزء حقوق اساسی مردم است و چیزی نیست که که در سطح بین الملل , شورای امنیت و آمریکا و دیگر دشمنان مانع تحقق آن باشند در حقیقت این دو تقریباً دو مقوله جدا از هم هستند .ما نمی توانیم هر حرفی را که ظاهر آن شاید عوام پسند بوده و مورد خوشحالی برخی قرار می گیرد را به راحتی بگوییم و این همه کار و فعالیت و مقاومت دولت را با یک جمله بخواهیم زیر سوال ببریم .
Iran, Islamic Republic of
سید جان مشکل مسکن و ازدواج دراین 5سال بوجود آمد یا در این مدت
بینی وبین الله بهتر شده آیا از یک استاد اخلاق انتظار این نیست که با بصیرت وبه دور از تعلقات سیاسی صحبت کند
Iran, Islamic Republic of
البته منظور ايشان توجه به مقوله ازدواج و اشتغال است كه دولت نهم و دهم بيشترين توجه را به اين مقولات داشته است.
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض ادب خدمت ايشان تعجب مي كنم كه چرا به نقش ماهواره در ازدواج نكردن ويا طلاق اشاره اي نكرده اند.زمينه همه عواملي كه اشاره كرده اند اشاعه فرهنگ برهنگي در ميان مردم است. من در محل كارم متاسفانه شاهدم كه مردان متاهل و پدران براحتي داستانهاي جنسي كه همراه همسرشان در ماهواره ديده اند را براي هم تعريف مي كنند .بايد حرمت نگاه كردن به چنين برنامه هايي را به مردم گفت تا عشق ومحبت ميان زوجين ازبين نرود.
Iran, Islamic Republic of
الآن مهریه های سنگین خود به خود یک ریسک بزرگی برای پسرها میباشد وقتی فرار از ازدواج کانون خانواده راازهم می پاشد وتسلط بیگانه را بیشتر میکند چرا علما کاری نمیکنند الآن قتل و دیه تکلیفش در دین مشخص است ولی این مهریه نه
اصلا پویا بودن فقه پس کجا بدرد میخورد اخر 400سکه یا4000هزار سکه یعنی چه این در دراز مدت هم به خانمها لطمه میزند هم به پسر ها وقتی ما میگوئیم ازدواج سنت رسول الله است و از نبی مکرم اسلام (ص) نقل است خوش یمن ترین زن مهریه پائین دارد به این مضوم پس ما سنت رسول الله را در نظر نداریم علما به داد جوانان برسند
Netherlands
آقاي طباطبايي خودش بگويد در زمينه اخلاق و فرهنگ در زمينه ازدواج و رفع فساد چه كرده است. بعد بيايد به دولت گير بدهد.گير دادن را كه همه بلدند ديگر لازم نيست استاد اخلاق باشي.
در ضمن "انرژي هسته اي حق مسلم ماست" تا ابد.همين و بس.
در ضمن گفته وي در متن جور ديگري گفته است بنظر تيترتان هم زاويه دار است.
هر چند آقاي طباطبايي هم در زمينه انتقاد بي دليل از رييس جمهور محترم مسبوق به سابقه است.
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرافت انسانهاي آزاده اي چون جناب طباطبايي كه در اين وانفساي فقدان منتقد، حرف دل مردم را مي زند. اي كاش دوستداران رئيس جمهور اينقدر احساسي نبودند!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلا اين 2موضوع چه ارتباطي با هم دارند ...
حرف شما بسیار متین
اما این دو چه ربطی بهم دارند
هر چیزی سرجای خودش
اتفاقا انرژی هسته ای نه بخاطر فواید نوعی خودش بخاطر اینکه موضوعی است که سر آن می خواهند دشمنان ایران و ایرانی را حقیر کنن بایستی مساله اول کشور باشد اون هم در بعد سیاست خارجی
در داخل هم که بیشتر از هر رییس جمهوری تا حالا دارن زحمت می کشن
Iran, Islamic Republic of
سيد جان مسكن مهر پس چيه اين همه مشوق براي ازدواج چيه تو همين اداره ما تو اين پنج سال چيزي حدود 700 نفر مشغول كار شدند كه علت زيادي جوانان كه در دهه 60 متولد شده اند هست
شما خودتون نماينده مجلس بوديد گزارشتون رو درباره عملكرد بفرماييد
اساسا این مقایسه غلطه و باید در جای خودش به هر کدوم رسیدگی بشه
موضوع هسته ای اولویت خارجی ما و اشتغال و مسکن و طرح هدفمندی و ... در اولویت داخلی ما هستند و منافاتی هم با هم ندارند
چون در کل سیاست های هر دولتی در دوبخش کلی به داخلی و خارجی تقسیم میشه و هر کدوم هم اولویت هایی دارن
اینم که بحث هسته ای زیاد گل کرده خواست دولت نیست بلکه فشار از سمت غربه که هرچه بیشتر زور میگن دولت بیشتر به مردم تکیه می کنه تا حق مردمو از غرب بگیره
در سیاست خارجی دولتها نیاز مستقیم و غیر قابل انکاری به حمایت مردمی دارن و باید مسائل با اونا در میون گذاشته بشه
Iran, Islamic Republic of
من از بچگي در محله اي بودم كه ايشان زندگي مي كردند خدا وكيلي كار را بنداز محله بودند و حل اختلاف ها چه بين زن و شوهر چه ديگران ايشون از باب اهتمامي كه به اين موضوع دارند اين حرف را زدند از طرفي اين مساله واقعا حائز اهميت است اما بهتر بود ايشان اهميت اين موضوع را به صورت ديگري مي رساندند و پاي انرژي هسته اي را وسط نمي كشيدند
با سلام
حاج آقا ببخشید شما چند سال قبل کجا بودید که طبقات اجتماعی رشد کردند
ودر دولت قبل شعار آزادی در همه ابعاد داده میشد و زمینه برای فساد فراهم شد و حتی قدمی برای مسکن مردم برداشته نشد
و حتی دیدیم مسکن به ارقام نجومی رسید
شما کجا بودید ؟
چه چیز باعث شده که چشمهای خود را ببندید و این همه تلاش برای مسکن و دیگر احتیاجات مردم را نبینید و حداقل سخنان رهبری را در مورد خدمات دولت کنونی بشنوید؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آیا فکر می کنید کشور های پیشرفته جهان که به انرژیهای نو دست یافته اند در حال حاضر مشکل مسکن و بیکاری ندارند این مشکلات همیشه وجود دارند که می توان آنها را به حداقل ممکن رساند اما آینده نگری و برنامه ریزی برای آینده هم خود مقوله ایست که نباید نا دیده گرفته شود .
دیگران کاشتند ما خوردیم
ما بکاریم تا دیگران بخورند .
خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه
آمین
قبلی ها که همه رو پایمال کرده بودند
هم انرژی هسته ای را و هم مسکن و شغل را
محمود اگر چه معصوم نیست ولی یاور محرومان است و مزدش رو هم از مردم گرفت.
Iran, Islamic Republic of
ایشون که یک وقتی نماینده مجلس بودند برای این مسأله چه اقداماتی کردند؟!
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا باید خدمت ایشان عرض بشه که اصل مشکل در فرهنگ است چرا که در همین شرایط چه بسیار ازدواجها با 14 سکه مهریه انجام میشه و زندگی با حداقل امکانات شروع میشه ...
Iran, Islamic Republic of
سوال اينست كه اين دلسوزان كه امروز وا اسفا راه انداخته اند طي سي سال گذشته كجا بوده اند يا آنوقت كه به قرآن و اسلام و امام حسين حمله ميشود هيج موضعگيري نميكنند ...... استاد محترم اخلاق خدا را در اظهار نظرتان مد نظر داشته باشيد
متاسفانه برخی از ملت سریع قضاوت می کنند اگر شخصی گفت فلان مشکل است فوری جبهه گیری می کنیم که نیست در صورتی که اینها واقعیت هستند وامروز یکی از مشکلات اساسی ایران مسئله بیکاری است که اگر فکری به حال ان نشود فردا خیلی دیر است
Iran, Islamic Republic of
یعنی آقای طباطبائی معتقدند تا آن دو مسئله به طور کامل حل نشده نباید سراغ انرژی هسته ای رفت؟!!
Iran, Islamic Republic of
ازدواج یک فرهنگ است که شرع مقدس هم بر آن تاکید زیادی کرده است. قرآن کریم دلیل ازدواج را آرامش زن و مرد در کنار یکدیگر و زیاد شدن نسل بشر میداند. ولی متاسفانه در این زمان این فرهنگ دستخوش تغییرات زیربنایی شده، به گونه ای که عده ای از مردم وقتی ازدواج می کنند به جای اینکه مایه آرامش یکدیگر باشند، سوهان روح یکدیگرند. همچنین به جای اینکه با تولید مثل به ازدیاد نسل بشر بپردازند، از فرزند دار شدن می ترسند!!
خداوند در قرآن می فرماید: مبادا از ترس فقر و تنگناهای مالی از ازدواج دوری کنید که خداوند روزی دهنده است.
در نتیجه کسانی که از ترس مشکلات مالی ازدواج نمی کنند، به فرمایش خداوند کفر ورزیده اند و کسانی که به جای ایجاد آرامش در محیط خانواده به جنگ و دعوا می پردازند نیز در مقابل فرمایش خداوند ایستاده اند.
یکی دیگر از دلایل مشکلات مطرح شده، توقعات بالای خانواده ها نسبت به یکدیگر است. باید خانواده دختر، داماد را از خود بداند و خانواده پسر هم عروس را دختر خود بداند، وقتی این تفکر در جامعه به وجود آمد، زن و شوهر همه چیز را برای یکدیگر می خواهند، نه برای خود و بالطبع بسیاری از مشکلات نیز رفع خواهد شد.
به امید آنکه فرهنگ صحیح ازدواج باز هم در جامعه ما رونق پیدا کند. ان شاءالله
این کلام در مسیر سست نمودن خواسته ملت ایران است در خصوص انرژی هسته است و بوی شیطنت از آن بلند است وگرنه خواسته انرژی هسته ای با درخواست شغل و مسکن منافاتی ندارد
Iran, Islamic Republic of
عزیزان خواننده انگار فقط تیتر میخونند-واقعا برای تعصب کور کورانه بعضی خواننده ها متاسفم-ایشون خودش گفته انرژی هسته ای حق مسلم ماست-اما باید به دیگر حقوق مسلم ملت مثل اشتغال و مسکن و ازدواج اهتمام بشه-الان این همه معتاد و بیکار و جوونای ول تو خیابونا و ... بخاطر چیه؟-بعضی ها انگار تعصب عقلشون رو هم فاسد کرده!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت حاج اقا
هيچ دولتي به اندازه اين دولت به مسكن و ازدواج و شغل اهتمام نداشته..نمونه هاش : مسكن مهر، گشايش صندوق مهر با وام هاي ازدواج ..خود اشتغالي و حتي مسكن ..طرح خدمت سربازان متاهل در محل زندگي،انتقال دانشجويان متاهل به محل زندگي.. باز كردن حساب تامين اتيه نوزادان براي كم شدن دغدغه ازدواج و بچه دار شدن و ...اينها همه با وجود دستيابي به انرژي هسته ايه...سيد جان بحث فرهنگيه ربطي به انرژي هسته اي نداره ضمن اينكه توانايي در انرژي هاي نو از جمله انرژي هسته اي ميتونه هزاران شغل مرتبط در زمينه هاي پزشكي ، كشاورزي و .. بوجود بياره اينها در حاليه كه در دولت گذشته كه زايشگاه اين مشكلات بود از انرژي هسته اي هم با خفت دست كشيده بودند...مع السلامة