شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
مذاکرات آلماتی 2 در روز نخست پایان یافت

باقری: پیشنهاد ایران مورد توجه 1+5 قرار گرفت

جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 279714
دوردوم مذاکرات ایران و 1+5 در روز نخست پایان یافت و بر اساس توافق طرفین ادامه گفت وگوها به فردا(شنبه) موکول شد.
باقری: پیشنهاد ایران مورد توجه 1+5 قرار گرفت
به گزارش جهان، مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

علی باقری معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 در روز نخست در جمع خبرنگاران گفت: ایران در جلسه صبح امروز برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح جامع مسکو را در ابعاد کوچک ارایه کرد و تاکید کرد که اقدام هایی که از آن به عنوان گام اعتمادساز یاد می شود باید بخشی از راه حل باشد نه جدای از آن نه در کنار آن.

وی ادامه داد: در جلسه بعد از ظهر نمایندگان شش کشور سوال‌ها و ابهام‌های خود درباره پیشنهادهای ایران را ارایه کردند و دکتر جلیلی به تفصیل به آنها پاسخ داد و قرار شد جلسه فردا (شنبه) برای جمع بندی بحث‌های امروز ادامه یابد.



معاون جلیلی با اشاره به دیدارهای دوجانبه امروز (جمعه) میان نمایندگان ایران و 1+5 اظهار کرد: دیدارهای دو جانبه بین نمانیدگان ایران و برخی کشورهای طرف مقابل برگزار امروز صورت گرفت و امشب و فردا هم برگزار می‌شود. سپس جلسه عمومی صبح فردا از سر گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که که جلسه بعد از ظهر چه نکته تازه‌ای داشت؟ گفت: نکته مهم این بود که پیشنهاد ایران مورد توجه آنها قرار گرفت و آنها سوالات و ابهامات خود را در نشست عصر مطرح کردند.



این عضو تیم مذاکره کننده به حزئیات بیشتر از نشست روز نخست اشاره‌ای نکرد.

باقری از احتمال ملاقات دو جانبه با نماینده روسیه نیز خبر داد.

دور اول روز نخست مذاکرات ایران و 1+5 صبح امروز (جمعه) 16 فروردین ماه ساعت 10:30 دقیقه به وقت آلماتی در هتل ریکسوس شهر آلماتی قزاقستان آغاز شد.

دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در روز نخست، ساعت 4 و 45 دقیقه عصر امروز به وقت آلماتی آغاز شد.

مهدی صفری به هیات مذاکره کننده ایران در آلماتی پیوست

به گزارش ایسنا، در این دور از مذاکرات مهدی صفری به هیات مذاکره کننده پیوست.



سعید جلیلی رییس هیات مذاکره کننده، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، مهدی صفری، سفیر ایران در چین، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، رسول موحدیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس اعضای تیم مذاکره کننده ایران را تشکیل می دهند.

نمایندگی ایران در مذاکرات خزر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اروپا در کارنامه دیپلماتیک صفری دیده می شود.

گفتنی است وندی شرمن، نماینده آمریکا، سایمون گس، نماینده انگلیس، ما ژائوشو، نماینده چین، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در این مذاکرات است.

سخنگوی اشتون:1+5 حرف جدیدی ندارد

مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در محل استقرار رسانه‌ها در هتل اینترکنتیننتال با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما منتظر شنیدن نظرات و پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در مذاکرات قبلی به ایران ارایه کردیم، هستیم.

وی گفت که قرار نیست حرف جدیدی از سوی 1+5 در این مذاکرات مطرح شود.

سخنگوی اشتون در ادامه تکرار مواضع غرب درباره ایران گفت که ما می خواهیم ایران برنامه اعتمادسازی را دنبال کند و به اثبات کند که برنامه هسته‌یی‌اش به سمت و سویی نمی‌رود که ابعاد نظامی داشته باشد.

مان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا 1+5 از سوی اسراییل تحت فشار است یا نه؟ گفت که من اینجا درباره مواضع اتحادیه اروپا و 3+3 (آمریکا، روسیه، چین + انگلیس، فرانسه و آلمان) صحبت می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اگر ایران آن چه مدنظر شماست را امروز پاسخ ندهد مذاکرات فردا ادامه می‌یابد؟ گفت: ادامه مذاکرات و زمان آن به محتوای مذاکرات بستگی دارد. ما بر روی این که مذاکرات دو روزه باشد از قبل توافق کردیم اما این مساله اجباری نیست. اگر مسایل بحث شود ممکن است یک روزه مذاکرات تمام شود.

سخنگوی اشتون درباره تهدیدات اخیر کره شمالی و احتمال این که این مساله بر روی موضوع ایران تاثیر بگذارد، گفت: مساله کره تمرکز ما را بر روی موضوع ایران از بین نمی‌برد این دو، موضوع‌های جدا از هم هستند و مواضع اتحادیه اروپا درباره کره شمالی اعلام شده است.

حضور جلیلی در نماز جمعه آلماتی

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از پایان دور نخست مذاکرات برای شرکت در نماز جمعه آلماتی راهی مسجد جامع این شهر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *