جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

عراق از ترکیه شکایت کرد

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 361749
روابط آنکارا و بغداد در پی آغاز صادرات نفت شمال عراق توسط ترکیه به بازارهای جهانی و تصمیم بغداد مبنی بر شکایت از آنکارا به اتاق تجارت بین الملل در پاریس تیره شد .
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، وزارت نفت عراق در پی اعلان بارگیری یک میلیون بشکه نفت شمال عراق از پایانه نفتی بندر جیهان ترکیه برای فروش در بازارهای جهانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد : علیه ترکیه وشرکت خط لوله بین المللی ترکیه "بوتاس "- به اتاق تجارت بین الملل در پاریس شکایت و درخواست داوری کرده است .

روابط آنکارا و بغداد در پی آغاز صادرات نفت شمال عراق توسط ترکیه تیره شد

دراین بیانیه درباره دلیل این شکایت آمده است : ترکیه - انتقال وانبار کردن نفت از کردستان را از طریق بارگذاری نفت خام توسط نفت کشی در بندر جیهان ترکیه آغاز کرده و همه این اقدامات بدون اجازه وزارت نفت عراق صورت گرفته است . به این ترتیب ترکیه و شرکت بوتاس ، تعهدات مربوط به توافقنامه خط لوله انتقال نفت عراق ر ترکیه را نقض کرده اند .

تانر یلدیز" وزیر انرژی ترکیه با وجود مخالفت دولت بغداد از بارگیری یک میلیون بشکه نفت شمال عراق از پایانه نفتی بندر جیهان این کشور برای فروش در بازارهای جهانی خبر داد و گفت : این محموله نفتی احتمالا به آلمان و ایتالیا فروخته می شود .

تانر یلدیز" وزیر انرژی ترکیه از بارگیری یک میلیون بشکه نفت شمال عراق از پایانه نفتی بندر جیهان برای فروش در بازارهای جهانی خبر داد انی خبر داد.

یلدیز در پاسخ به سووالی درباره چگونگی آغاز صادرات نفت شمال عراق از پایانه نفتی جیهان درکنار دریای مدیترانه گفت : یک میلیون و۴۸ هزار بشکه از نفت شمال عراق که ازطریق خط لوله موجود بین دو کشور به بندرجیهان منتقل شده بود درکشتی ها بارگیری وبرای فروش به بازارهای جهانی عرضه شد .

وی گفت : این محموله نفت شمال عراق به احتمال بسیار به کشورهای آلمان و ایتالیا فروخته خواهد شد .

به گفته یلدیز حدود ۲ ۵ میلیون بشکه نفت خام شمال عراق در پایانه نفتی جیهان ذخیره شده است که با صادرات یک میلیون بشکه هم اکنون یک ونیم میلیون بشکه درانبارهای نفتی این پایانه باقی مانده است .

یلدیز درخصوص واکنش های آمریکا ودولت بغداد به اقدام یک جانبه ترکیه و تداوم فروش نفت شمال عراق توسط این کشور پاسخی نداد .

در این حال ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آغاز انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهان ابراز نگرانی کرد .
پایگاه خبری حریت ترکیه به نقل از "جان ساکی " سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نوشت : آمریکا از فروش نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه نگران است .

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت : موضع ما نسبت به گذشته تغییر نکرده است : ما با فروش نفت اقلیم کردستان عراق بدون رضایت بغداد مخالفیم .

ساکی آغاز فروش نفت اقلیم کردستان ازطریق ترکیه واین اقدام را به ضرر یکپارچگی عراق دانست .

وی گفت : آمریکا با نگرانی منتظر پیامدهای این اقدام است و با ترکیه در این مورد گفت و گو خواهد کرد .

مقام های اقلیم کردستان عراق ماه گذشته اعلام کردند که دیگر بیش از این منتظر بغداد نخواهند بود و بطور مستقل از دولت مرکزی از دوم ماه می مصادف با جمعه ۱۲ اردیبهشت صادرات نفت از پایانه جیهان ترکیه راشروع خواهد شد ولی این کار صورت نگرفت و دیروز صادرات نفت شمال عراق از بندر جیهان شروع شد .

"نچیروان بارزانی " نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عنوان کرده بود که درآمد حاصل از فروش نفت به حساب بانکی در ترکیه واریز خواهد شد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *