دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۶
۲۷
بازتاب کمرنگ پرتاب ماهواره فجر در روزنامه‌های اصلاحات؛

سانسور "عزت" در رسانه‌های لیبرال‌ دموکرات / وقتی روحانی دستاورد دولت گذشته را تصرف می‌کند

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 405966
پرده دیگر این ماجرا زمانی مشخص می‌شود که رونمایی از چنین دستاورد بزرگی که بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های جهان در پی داشته است مورد بی‌مهری رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته و به حاشیه رانده شده است.
سانسور "عزت" در رسانه‌های لیبرال‌ دموکرات / وقتی روحانی دستاورد دولت گذشته را تصرف می‌کند
گروه سیاست جهان نيوز ـ سید یوسف آل داود: ماهواره فجر دوشنبه هفته گذشته در حالی به فضا پرتاب شد که این دستاورد ملی نگاه سیاسی دولت و اصلاحات را در پی داشت.

از یک طرف دولت به‌دنبال ثبت این فناوردی عمدتا بومی شده در دوران احمدی‌نژاد به نفع خود بود و از سوی دیگر روزنامه‌های جریان لیبرال با دلایل مشخصی سعی در کم‌اهمیت جلوه دادن پرتاب این ماهواره داشتند.

ماهواره فجر بعد از مدت‌ها حاشیه‌ پررنگ صنعت فضایی کشور و ابهام درخصوص سرنوشت سازمان فضایی در حالی پرتاب شد که به نظر می‌رسد دولت به گونه‌ای درصدد ثبت این دستاورد به نام خود و ساکت کردن صدای منتقدان درباره سرنوشت مبهم سازمان فضایی بود.

این ماهواره که عمده مراحل طراحی و ساخت آن در دولت دهم صورت گرفت با آب و تاب فراوان با دستور حسن روحانی به فضا پرتاب شد و معلوم نیست این وقفه طولانی مدت در پرتاب این ماهواره با چه انگیزه‌ای صورت گرفته است.

سازمان فضایی که با آمدن دولت یازدهم و با دلایلی چون نزدیک بودن به جریان انحرافی منحل شد انجام تحقیقات تخصصی بر روی فعالیت‌های فضایی را در دست داشت و از سوی دیگر به نوعی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.


هدف از تشکیل این مجموعه که در دوران حیاتش با موفقیت‌های خارق‌العاده همراه بود استفاده از توان و تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و متخصصان علوم فضایی برای ترسیم یک راهبرد فضایی توصیف شد.

تمرکز دانشمندان بر روی پروژه‍‎‌‌های فضایی و در قالب یک سازمان مستقل توانست پیشرفت خوبی را در صنعت فضایی برای کشور به ارمغان آورد تا جایی که برخی از دستاوردهای سازمان چون فرستادن موجود زنده به فضا عملا مورد تردید غربی‌ها قرار گرفت.

پرده دیگر این ماجرا زمانی مشخص می‌شود که رونمایی از چنین دستاورد بزرگی که بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های جهان در پی داشته است مورد بی‌مهری رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته و به حاشیه رانده شده است.


اظهارات مقامات امنیتی آمریکا بعد از پرتاب ماهواره فجر که با رویکرد ایرانی هراسی انجام شد برنامه موشکی ایران را نگران کننده توصیف کرد.

در همین راستا «جنیفر ساکی» بدون اشاره به فاصله ۴۷۰ کیلومتری ماهواره‌ «فجر» از زمین، پرتاب این ماهواره را به برنامه موشکی نظامی ایران مرتبط کرد و گفت «برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه است.»

رسانه‌های لیبرال که معمولا تیترهای صفحات خود را مطابق با خوشایند مقامات آمریکایی تنظیم می‌کنند عملا این دستاورد را در حاشیه قرار دادند.

به عنوان مثال روزنامه شرق تیتر «بزرگ‌ترین فساد قرن در دولت گذشته رخ داده است» حمله به دولت احمدی‌نژاد را واجب تر از بازتاب این دستاورد ملی دانست. از سوی دیگر روزنامه آرمان کاریکاتور احمدی‌نژاد را با اندازه‌ای بزرگ در صفحه اول خود چاپ کرده است در حالی که کوچکترین تصویر یا توصیفی از پرتاب ماهواره فجر در این روزنامه دیده نمی‌شود.


صفحه نخست روزنامه شرق یک روز پس از پرتاب ماهواره فجر به فضا
متاسفانه اصلاح طلبان که جناح رقیب را متهم به بداخلاقی یا دامن زدن به دعواهای سیاسی می‌کنند حتی حاضر نیستند تا یک روز از فرایند سیاه‌نمایی خود چشم‌پوشی کنند و با برجسته کردن یک دستاورد ملی مردم را نسبت به فضای سراسر ناامیدی و ابهام بوجود آورده شده بر سر مذاکرات توسط دولت را امیدوار تر نمایند.

بر این اساس باید اذعان کرد که هنوز بلوغ سیاسی رسانه‌های اصلاح طلب به حدی نرسیده است تا بازتاب یک دستاورد رونمایی شده توسط دولت نزدیک به خودشان را بر تخریب چهره رغبا اولویت دهند.


این بی‌تفاوتی در قبال توانایی موشکی و فضایی کشور در حالی صورت می‌گیرد که از سوی دیگر طرف غربی مذاکرات در تلاش است تا به هر نحو ممکن محدود کردن قابلیت موشکی کشور را به نوعی در متن توافق هسته‌ای بگنجاند تا جایی که در واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از رایزنی بر سر قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک‌های ایرانی در مذاکرات مطرح می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
کلا دولت شما خوبه روحانی
اصلا اگر نبود فکر کنید خوبید
Iran, Islamic Republic of
اگر اینطور هرچی احمدی نژاد هم افتتاح کرده مال دولت خاتمی بوده
مگه خاتمی کاری هم جزء پلمپ کردن بلد بود؟!
خداییش به هر گوشه اون سالها نگاه میکنم فقط مسخره بازی و سر مردم شیره مالیدن می بینم.
Germany
آخه خوش انصاف این ماهواره از سال 92 آماده پرتاب بود ولی سیاست دولت مبنی بر تسلیم در مقابل غرب مانع شده بود پرتاب گردد الان که می بینند آن همه ذلت پذیری دستاورد مفیدی نداشته و دست دولت برای افتتاح پروژه ها خالیست آمده اند و این ماهواره را پرتاب کرده اند والا شما بگو در این یک ساله و نیم چگونه این ماهواره را طراحی و ساخته اند؟؟؟ آن وقت افتتاح های سالهای اولیه دولت احمدی نژاد را هم بررسی کن و بیا حرف بزن نه براساس کینه و بغض
مهردادبابصیرت و متفکر و نابغه و اسلام شناس
سلام خدا بر سیدحسن خمینی...
سلام خدا بر مجاهدان راه حق که تن پرور نیستند
علی
United States
دستاوردهای فضایی و هسته ای مربوط به برنامه هایی است که از دولت سازندگی و دولت زمان جنگ طرح ریزی شده بود. دولت اصلاحات هم در آن برنامه ها نقش داشت. نهایتا در دولت نهم و دهم این برنامه ها ادامه پیدا کرد. لطفا آدرس غلط ندهید.
مهدی
شما یه نگاهی به سایت آم.... عصر ایران که تمام اظهار نظر مقامات امریکایی که بویی از موافقت با توافق هسته ای دارد را منتشر می کند، بیندازی متوجه می شوی که اصلا این خبر را تیتر نکرد ه است البته شما هم دیر متوجه شدید
مجید مجد
United States
دولت یازدهم علاوه بر دارا بودن خصلت ها و ویژگیهای زیادی که دارد اما بقول یکی از جامعه شناسان سیاسی کشور یک خصوصیت خاص دارد که در ظاهر امر بر تمام دیگر خصوصیات ارجحیت دارد و ان هم سیاست عکسبرداری است که دولت یازدهم برای خود بر گزیده است در این روش دولت بدلیل نیاز به مقبولیت و محبوبیت در افکار عمومی کشور ضمن تلاش برای ساکت کردن منتقدان خود کوچکترین فعالیت عمرانی و اقتصادی و اجتماعی خود را که انجام می دهد بزرگ نمایی کرده و بر طبل تبلیغاتی خود می کوبد .همه ما به یاد داریم که رئیس دولت چندی پیش خروج کشور را از رکود اعلام کرد و یا میزان رشد اقتصادی کشور را در جایی که اقتصادهای مهم دنیا با رشد بسیار ناچیزی روبرو بوده الام رشد اقتصادی بالای 4% تعجب همگان را بر انگیخت انهم در جایی که از عمر این دولت چیزی نگذشته است .امروز این دولت دائما طرح هایی را افتتاح می کند که راه اندازی ان قطعا با عمر کوتاه دولت یازدهم همخوانی ندارد و دستاورد ها علمی و عمرانی دولت دهم کماکان در این دولت اقتتاح می شود کیست که نداند سد سازی و پل سازی و فعایت های مخابراتی و ... به سالها مطالعه و بررسی نیاز دارد و دولت یازدهمبا سیاست تخریب ابتدا ان فعالیت ها را در افکار عمومی تخریب کرده و سپس با عناوین دیگر همان را ادامه می دهد مثال : مسکن مهر را مسکن اجتماعی نامگذاری کردند و...و بنظر می رسد دولت بهتر بود تا حداقل اگر هم ان دستاوردها را مالخود می کند لااقل از تخریب دست بر دارد و بر توانیی های مدیریتی خود تکیه کند که این هم واقعیت نزدیکتر است و هم به انصاف و عدالت سیاسی و اجتماعی .
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا
مگر دولت مهرورز دستاوردی هم داشت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای شما جهان نیوز که منافع ملی را درک نمی کنید.
پرتاب موشک که این دولت آن دولت ندارد!
منصف باشید.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا منظور جهان همينه که اين دولت و ان دولت نداره ... نه اينکه کلا دست به تخريب بزني يا کلا منکرش بشي ... چرا .... چون تو دولت قبل اين اتفاق افتاده ......
Iran, Islamic Republic of
درست مثل زمانی که احمدی نزاد دستاوردهای هاشمی عزیز وخاتمی محبوب رو به نفع شما ها مصادره میکرد شماهم لذت میردید واون دکترالکی شماها هم به همراه رفقا خودشون رو برای محمود ج.......
Germany
آخه خوش انصاف بین هاشمی و احمدی نژاد هشت سال فاصله بود چطور می گویی افتتاح ها مال زمان هاشمی است. حالا می گفتی خاتمی باز شاید قابل قبول باشه ولی دیگه هاشمی !!!! واقعا انصافت کجاست؟؟؟
محمد
United States
وقتی دولت قبلی تمام دستاوردهای هسته ای و موشکی دولت های قبل خودش را تصرف کرد چرا از این تیترها خبری نبود جهان جان؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز بی انصاف است. ...
ناآشنا
آخه مجیدجانها !!!! دولتهای قبل ازاحمدی نژاد بغیراز(پل پرستو) که اونم رو سر مردم خراب شد ویه عده ای رو لت و پار کرد چه دستاوردهائی داشتند ؟؟؟!!!
شما هم مثل جهان نیوز بی انصافی . مجید هم خودتی مودب باش
کاملا مطلب درستی رو چاپ کردید. ماهواره فجر در دولت دهم ساخته شده بود و قرار بود بهار یا تابستان 91 پرتاب شود که با انتخابات ریاست جمهوری مصادف شد و پرتاب آن به دولت بعد محول شد و اینکه چرا اینهمه پرتاب آن وقفه افتاد جای سوال دارد . شاید خواستند کار دولت قبل را به نام خودشان تمام کنند
خواستند طبق مثله قدیمی که میفرماید،کار را که کرد آن که تمام کرد. همه چیز را به نام خودشان بزنند.خخخخخخ
جهان ، مطلبی رو نوشتی آمپر طرفداران باسواد دولت یازدهم رو پروندی. فکرش رو نمیکردن که ته این پرتاب رو در بیاری. احسنت به این درایتت.
Iran, Islamic Republic of
اینها دستاورد دانشمندان کشور است و ربطی به دولتها ندارد.
Germany
ساختن جاده ها و سد و نیروگاه و پالایشگاه و بیمارستان و بقیه ساخت و سازها هم محصول کار مهندسان و آحاد جامعه است به دولتها ارتباطی ندارد با این طرز تفکر و منطق یعنی هیچ کاری را دولتها ندارند زیرا بودچه و سختارهای اداری هم محصول کار کارشناسان مالی و اداری کشور می باشد. عزیز من دولت نقش اصلی را دارد زیرا توجه و علاقه دولت و پیگیری های آن است که موجب می شود پروژه ای زود یادیر تمام شود
هموطن
United States
وقفه انداختن تا به اسم خودشون تموم بشه....
سوال من از معاون رییس جمهور جناب مخترع آبگوشت بزباش اینه که چرا پرتاب ماهواره فجر که سه سال پیش ساخته شده بود اینقدر طول کشید؟!
مجیداعتمادی
پیروزی دولتها درمسائل فن آوری مربوط به یک جناح نیست مردم ازمطالبات خود دست برنمیدارند مواردی مثل ماهوارها،مسائل هسته ای،دفاع بازدارندگی، نانو،علوم پزشکی،اقتصادمقاومتی و سایرموضوعاتی که به استقلال وآزادی وجمهوری اسلامی ایران کمک میگردد.درموردهمین سازمان فضائی کمی که مورد بی مهری دولت قرار گرفت عکس العمل مردم آنان رابه راه آورد
Iran, Islamic Republic of
با رو کار اومدن روحانی دوباره باید شعرهای زمان انقلاب رو خوند " بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر ....
بهلول !!؟؟
جناب ال داود ! ماهم بعد از ...حسن روحانى ، درباره
اين موضوع. دقىقاً نظرات شمارا در مورد مصادر بمطلوبِ اين
دستاورد مهم علمى در دوره دولت قبل ، وعقب انداختن اجراى
آن بيشاز يكسال ونيم را، ارسال كردم ولى جهان صلاح ندانست درج كند ! چرا ؟؟؟؟؟