سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

2 رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری برزیل

يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب: 384095
انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی امروز دوشنبه برگزار می شود که دیلما روسف رئیس جمهور کنونی و مارینا سیلوا فعال محیط زیست دو رقیب جدی به شمار می روند و به نظر می رسد رقابت اصلی بین این دو نفر به دور دوم کشیده خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، انتخابات ریاست جمهوری برزیل قرار است امروز ۵ اکتبر در سراسر این کشور برگزار شود. بر همین اساس نگاهی کوتاه داشته ایم به زندگینامه دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی دیلما روسف و مارینا سیلوا که در نظرسنجی های اخیر رقابت تنگاتنگی داشتند.

روسف کیست؟
دیلما روسف اقتصاددان است سی و ششمین رئیس جمهور برزیل به شمار می رود. وی نخستین زنی است که در انتخابات ۲۰۱۰ میلادی به ریاست جمهوری برزیل رسیده است. وی پیش از این رئیس دفتر لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی بوده است. بر اساس این گزارش روسف در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی نشریه فوربس دومین زن قدرتمند جهان پس از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان شناخته شده است.

وی از یک پدر بلغاری و مادری برزیلی متولد شده و و در خانواده ای متوسط در "بلو هوریزنته" بزرگ شده است. وی در مدرسه کاتولیک های فرانسوی زبان تحصیل کرد و پس از کودتای ۱۹۶۴ میلادی به گروه های مبارز چریکی پیوست که علیه دیکتاتوری مبارزه می کردند. وی در طی سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ میلادی بازداشت شد و تحت شکنجه های شدیدی قرار گرفت و بعد از آزادی از انجام فعالیت های سیاسی منع شد. وی پس از آزادی زندگی جدیدی را در پورتو آلگری همراه با کارلوس آرائوجو آغاز کرد که حدود ۳۰ سال به عنوان همسر در کنارش بود. هر دو کمک زیادی به تاسیس حزب کارگر دموکراتیک داشتند و در مبارزات انتخاباتی زیادی شرکت کردند.

سپس وارد دانشگاه شد و در رشته اقتصاد مدرک کارشناسی دریافت کرد. روسف در طول دوران مبارزات خود اعتقادی به درگیری مسلحانه نداشته و مبارزات سیاسی را دنبال کرده است. رئیس جمهور کنونی برزیل در دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد فعالیت های دولتی شد. وی ابتدا وزیر خزانه داری شهر پروتو آلگری در دولت آلسیو کولارس شد و سپس وزیر انرژی ایالت ریو گرانده دوسول در دولت های کولارس و اولیویو دوترا شد. در سال ۲۰۰۰ در پی اختلاف در کابینه دوترا وی از این حزب کناره گیری کرد و به حزب کارگر پیوست.

وی در سال ۲۰۰۲ میلادی به کمیته مسئول سیاست انرژی در دولت لولا داسیلوا پیوست و از وی برای قبول سمت وزیر انرژی دعوت شد. در سال ۲۰۰۵ میلادی افشای پرونده رسوایی مالی منجر به استعفای خوزه دیرسیو رئیس دفتر لولا داسیلوا شد و روسف این پست را در اختیار گرفت. وی در سال ۲۰۰۹ میلادی مبتلا به بیماری سرطان غدد لنفاوی شد و ماه ها تحت شیمی درمانی قرار گرفت و توانست از این بیماری جان سالم بدر برد.

وی تا ۳۱ مارس ۲۰۱۰ میلادی در این پست فعالیت کرد و سپس برای شرکت در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۰ از این سمت استعفا داد. وی در انتخابات ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ به پیروزی رسید و رئیس جمهور برزیل شد. وی در دور نخست این انتخابات موفق به کسب ۴۷ درصد آرا شد و خوزه سرا نامزد حزب راستگرا ۳۳ درصد آرا را کسب کرد. در دور دوم انتخابات نیز روسف با کسب ۵۶ درصد آرا توانست خوزه سرا را شکست دهد.

سیلوا کیست؟
مارینا اوسمارینا مارینا سیلوا وازدی لیما در ۸ فوریه ۱۹۵۸ میلادی متولد شد. وی فعال محیط زیست و سیاستمدار برزیلی است. سیلوا یکی از همکاران چیکو مندس بوده که به خاطر دفاع از محیط زیست ترور شد. بر اساس این گزارش مارینا سیلوا تا ۱۹ اوت ۲۰۰۹ میلادی از اعضای حزب کارگر بوده و تا قبل از رسیدن به سمت وزیر محیط زیست در سال ۲۰۰۳ میلادی سناتور مجلس سنای برزیل بوده است.

در سال ۱۹۹۶ میلادی مارینا سیلوا موفق به کسب جایزه گلدمن برای حفظ محیط زیست در جنوب و آمریکای مرکزی شد. در سال ۲۰۰۷ میلادی برنامه محیط زیست سازمان ملل وی را به عنوان یکی از قهرمانان کره زمین معرفی کرد.

سیلوا در انتخابات سراسری ۲۰۱۰ برزیل از سوی حزب سبز شرکت کرد و موفق به کسب ۱۹.۳۳ درصد کل آرا شد. در سال ۲۰۱۰ میلادی وی یکی از افرادی بود که از سوی نشریه فارین پالیسی به عنوان یکی از اندیشمندان برتر جهان معرفی شد. در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز وی یکی از ۸ نفر برگزیده برای حمل پرچم مراسم افتتاحیه بازی های المپیک لندن بود.

در آوریل ۲۰۱۴ میلادی ادواردو کمپس نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر را اعلام کرد و مارینا سیلوا را نیز به عنوان معاون خود انتخاب کرد. پس از مرگ کامپوس در سانحه هوایی ۱۳ اوت وی از سوی حزب سوسیالیست به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب شد.

سیلوا در روستای کوچکی در ۷۰ کیلومتری ریو برانکو به دنیا آمده است. زمانی که ۱۶ ساله و یتیم شده بود به شهر ریو برانکو رفت تا تحت درمان بیماری هپاتیت قرار گیرد. وی توسط راهبه ها آموزش های کاتولیک را فراگرفت و به عنوان نخستین فرد در خانواده اش خواندن و نوشتن را یاد گرفت. سیلوا در رشته تاریخ از دانشگاه فدرال آکره فارغ التحصیل شده و فعالیت های سیاسی خود را به شدت آغاز کرد. در سال ۱۹۸۴ میلادی وی کمک زیادی برای ایجاد نخستین اتحادیه کارگری در ایالت آکره داشت.

وی همراه با چیکو مندس رهبری تظاهراتی را بر عهده داشت که نسبت به تخریب جنگل ها هشدار می داد. در سال ۱۹۹۴ میلادی به عنوان نماینده مجلس سنا انتخاب شد. با تلاش های مستمر سیلوا میزان تخریب جنگل در برزیل طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی بیش از ۵۹ درصد کاهش یافت. سیلوا به عنوان یکی از اعضای حزب کارگر برزیل در سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی لولا داسیلوا رئیس جمهور وقت این کشور به عنوان وزیر محیط زیست انتخاب شد. وی تا سال ۲۰۰۸ میلادی در این سمت فعالیت کرد.

اما انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی امروز دوشنبه برگزار می شود که دیلما روسف رئیس جمهور کنونی و مارینا سیلوا فعال محیط زیست دو رقیب جدی به شمار می روند و به نظر می رسد رقابت اصلی بین این دو نفر به دور دوم کشیده خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *