پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

شهریه دانشگاه آزاد کجا خرج می‌شود؟

يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 412778
با این که بسیاری از دانشگاه‌های کشور به سمت شکوفایی اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌اند، اما برخی از آنها هنوز هم از ظرفیت افزایش شهریه دانشجویی به جای پیش برد علم و فناوری استفاده می‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از هرمزپرس، چند وقتی می شود که سردر جدید دانشگاه آزاد بندرعباس رو نمایی شده و البته به دنبال ان سوالات زیادی برای دانشجویان این دانشگاه بوجود آمده است.

برای جویا شدن وضعیت فعلی دانشجویان به سراغ بزرگترین جامعه دانشگاهی در سر تا سر استان هرمزگان یعنی دانشگاه آزاد بندرعباس رفتیم تا با برخی از خواسته های دانشجویان آشنا شده و صدای آنها را به گوش مسئولین برسانیم .

احمد یکی از دانشجویان رشته عمران در خصوص افزایش دوباره شهریه به خبرنگار هرمز می گوید :هیچ دانشجویی از افزایش ناگهانی شهریه راضی نیست و به تمام ورودی هایی که دو ترم از شروع تحصیلشان می گذرد شهریه متغییر اضافه شده که در خصوص افزایش این مقدار در هیچ رسانه ای حتی در روابط عمومی این دانشگاه توضیح خاصی داده نشد و این امر نگرانی هایی را برای دانشجویان بوجود آورد.

وی می گوید: دانشگاه آزاد بندرعباس در۶ ماه گذشته ۲ بار افزایش شهریه داشته است که یک بار آن اضافه شدن مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به کل ورودی های این دانشگاه در ازای شهریه متغییر بوده که پیش از این در روی هر درس به صورت مجزا و با هزینه مختصر دریافت می شده ،اما علت ان هنوز شفاف نشده است و دیگری افزایش شهریه از طریق اعلام سراسری بوده که با توجه به این بالا و پایین ها تفاوت خاصی جهت ارتقا و رفاه دانشجویان صورت نگرفته است.

علی دیگر دانشجوی رشته حقوق در خصوص تغییرات ناگهانی فضای دانشگاه و ارتباط آن با افزایش شهریه ها می گوید:تنها تغییری که در نیم سال دوم ۹۳ مشاهده شد ، نصف کردن کلاس های درس با دیوارهای چوبی و تبدیل کردن ساختمان آموزش به ایجاد دانشکده های مصنوعی در حد تابلو و اسم بوده است.

وی می گوید: طبق قانون هر دانشکده بودجه خاص خودش را داشته و هر دانشکده ای باید یک ساختمان و ورودی مجزا داشته باشد ، در صورتی که این دانشکده های تازه تاسیس فقط در حد یک تابلو هستند و دانشگاه ازاد بخاطر این که بودجه بیشتری اخذ کند اقدام به ایجاد این دانشکده های مجزا آن هم بدون در نظر گرفتن رفاه دانشجویان در کنار هم کرده است.

این دانشجو در خصوص بی توجهی به بالا نرفتن سطح علمی دانشگاه می گوید: متاسفانه حرکت دانشگاه آزاد در سالهای اخیر به جای آنکه به سمت بالا بردن سطح علمی دانشجویان باشد ، بیشتر در زمینه افزایش شهریه و فشار به دانشجویان بوده که انتظار می رود ، جهت جلوگیری از گسترش مشکلات دانشجویان چاره ای علمی نه مادی اندیشیده شود.

حمید از دیگر دانشجویان این دانشگاه می گوید : چند بار به بهانه های مختلف شهریه متغیر دروس مختلف افزایش پیداه کرد که بعد از آن تنها تغییری که در دانشگاه بوجود آمد ساخت مسجد و سردر دانشگاه بود.

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته عمران می گوید: تنها دلیل منطقی که شاید دانشگاه ازاد برای افزایش شهریه دروس داشته است ، این بود که ورودی دانشجوها به دلیل افزایش موسسه های آموزشی در حال کم شدن است و تنها برداشتی که بیشتر دانشجوها از افزایش شهریه داشتند این بوده که دانشگاه خواسته به نحوی کسری بودجه خودش را بخاطر کم شدن دانشجوهای ورودی از بقیه دانشجوها دریافت کند و به نوعی این توازن را حفظ کند.

وی می گوید : دانشگاه ازاد با اضافه کردن مبلغ خاص به شهریه ثابت و افزایش ۱۵۰ هزارتومنی شهریه قانون را به گونه ای دور زد ه و شهریه ثابت که نباید تغییر پیدا کند را افزایش داد و گفته میشه که این مبلغ خاص از شهریه متغیر کم میشود که تا حالا این اتفاق نیفتاده است.

این دانشجو می گوید: ۲ سال پیش برای ساخت سردر دانشگاه ازاد از هر دانشجو مبلغ ۱۰۰ هزارتومن گرفتن که با یک حساب سر انگشتی حدود ۳میلیاردو چهارصد میلیون تومان از کل دانشجو ها جمع آوری شد، در صورتی که اگه از هر دانشجو هزار تومن هم می‌گرفتند می‌شد ۳۴میلیون، حال جای سوال است، که این مبلغ چشم گیری که از دانشجو ها بابات سردرد گرفته شده ایا صرفا برای ساخت همین سردر بوده یا هچنان ادامه دارد .

آنچه حائز اهمیت است ، امروزه بسیاری از دانشگاه های کشور و حتی استان هرمزگان به سمت تولید در اقتصاد مقاومتی پیش رفته است ، راهکاری که نمونه آن در جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد پیام نور حاجی آبا د به چشم می خورد ، این دانشگاه ها به جای فشار به دانشجویان و افزایش شهریه با احداث شرکت های دانش بنیان هم بودجه دانشگاه را تامیین کرده ، هم اشتغالی پویا برای مردم منطقه خود ایجاد کرده اند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
با سلام
کلا سیستم مالی در دانشگاه آزاد فاسده. از نرخ شهریه ها تا پروژه های عمرانی و ...
....