دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

چاره‌ای جز تفکیک آب شرب در تهران نیست

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۴۰
کد مطلب: 391960
مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور لار با بیان اینکه راهی جز تفکیک آب شرب از شستن برای تهران نیست زیرا منبع دیگری برای تأمین آب مورد نیاز نیست گفت:شبکه های آب رسانی بسیار قدیمی است و تلف شدن آب در این شبکه ها بسیار زیاد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد رنجبر امروز در دهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران گفت: وضعیت آب در کشور به مرحله بحرانی رسیده است و شهرها و دشت های کشور از مشکل کم آبی رنج می برند.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با خشکسالی باید اصلاح الگوی مصرف را پیاده کرد چرا که تنها امیدوار به ریزش باران نمی تواند چاره ساز باشد، ادامه داد: به جای ادامه روند قبلی مبنی بر مهار آب باید به جلوگیری از تلف شدن آب در شبکه‌ها نیز توجه کرد.

رنجبر اضافه کرد: شبکه های آب رسانی ما بسیار قدیمی است و تلف شدن آب در این شبکه ها بسیار زیاد است و دولت باید برای اصلاح این شبکه ها برنامه ریزی کند.

مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور لار افزود: مشکل آب به مرحله بحرانی رسیده است و بسیاری از شهرها و روستاهای ما از نبود منابع آب کافی به شدت رنج می برند، بنابراین تدوین سیاست های صحیح مقابله با خشکسالی و اصلاح الگوی مصرف از شرایط مهم برای رسیدن به راه حل مشکلات آبی کشور است.

مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور لار با اشاره به اینکه در آینده با استمرار خشکسالی رو به رو خواهیم بود، تصریح کرد: اتخاذ سیاست‌های مقابله ای و اصلاحی در نگرش به موضوع آب بسیار مهم است و باید به جای ادامه کارهای گذشته، که بر روی مهار آب و استفاده از آن استوار بود، به داشته‌های فعلی خود توجه کرده و برای منابع موجود برنامه ریزی کنیم.

رنجبر افزود: چالش جدی بخش آب این است که برای حفظ منابع فعلی آب برنامه ریزی مناسبی انجام دهد و برای رفع این چالش چاره ای جز مشارکت دولت و بخش خصوصی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای ورود بخش خصوصی ابتدا دولت و وزارت نیرو باید بخش حاکمیتی را حل کنند و در مرحله بعدی باید یکسری از قوانین اصلاح شود، تاکید کرد:

وی ادامه داد: یکسری سیاست ها مانند دادن مجوز استفاده از منابع زیر زمینی، اصلاح سرانه مصرف در شهرها، اصلاح الگوی کشت در دشت ها اصلاح شبکه آبرسانی در شهرها در دست دولت است و می‌تواند تغییرات جدی در این مباحث ایجاد کند.

*چاره ای برای تفکیک آب شرب از بهداشتی برای تهران نیست

مدیر عامل گروه مهندسین مشاور لار تصریح کرد: یکی از راه های پیش روی دولت برای رفع مشکل آب رسانی به شهرها استفاده از دو شبکه جدا برای توزیع آب شرب و آب برای مصارف غیر شرب است.

وی افزود: دولت می تواند در طرح های توسعه‌ای خود و در شهرهای جدید از این سیستم برای آب رسانی استفاده کند، تا آب شرب و گران صرف شست و شو و مصارف متعارف نشود.

وی تأکید کرد: در تهران هیچ راهی به جز تفکیک آب شرب و غیر شرب نداریم؛ زیرا منبع دیگری برای تأمین آب مورد نیاز شهر تهران وجود ندارد که بخواهیم از آن استفاده کنیم.

رنجبر با اشاره به فعالیت های شرکت زیر مجموعه خود در حوزه آب و توانایی مشارکت در طرح های بزرگ، اظهار داشت: یکی از مهمترین طرح های استان تهران، پروژه قمر بنی هاشم علیه السلام (کمربند آب رسانی تهران) است که باید در افق بلند مدت خود تا سال ۱۴۱۰ تکمیل شده و مشکل گردش آب در غرب و شرق تهران را حل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *