چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۶
۱۸

هاشمی، اعضای کابینه را شگفت‌زده کرد

سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب: 347743
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نشان دادن عکس هایی از آلودگی هوا و تشریح آثار مرگبار این پدیده، شگفتی اعضای هیأت دولت را برانگیخت.
هاشمی، اعضای کابینه را شگفت‌زده کرد
به گزارش جهان، دکتر سید حسن هاشمی در سایت شخصی خود نوشت: در جلسه هیأت دولت، گزارشی در مورد آلودگی هوا ارائه دادم؛ البته از نگــاه سـلامت. این‌که آلاینده‌ها بر حوزه حیاتی بهداشــت و درمـان چه اثری دارند و نادیده گرفتن آن چه هزینــه‌های کلان اجتـمــاعی و اقتـصـادی برای کشور در بر خواهد داشت.

برایم جالب بود که مدیران ارشد کشور هم از این که می‌شنیدند، هوای آلوده می‌تواند انسان را بکُشد، تعجب می‌کردند. آن‌جا تأکید کردم که این واقعیت است؛ توهم نیست.

آن روز تصویری از تهــران را نشـان دادم که از جاده ساوه گرفتــه شده‌ بود، همـه فکــر کردند هوا ابری اسـت؛ اما عکس، لایه ضخیمی از دود را نشان می‌داد؛ دودی که همه ما زیر آن زندگی و تنفس می‌کنیم.

دیوی سیاه که راه بر نفس انسان می‌بندد و وجودش افزایش بیماری‌های ریوی را به دنبال دارد.

به عنوان نمونه هم خودم را مثال زدم. من در گذشته اکثر زمان کاری را در اتاق عمل سپری می‌کردم؛ جایی که داشتن سامانه تصفیه هوا برای آن الزامی است و تجربه مشکل تنفسی نداشتم. اما حالا ۲ ماه و نیم است که حالاتی شبیه آسم دارم و مجبورم از اسپری استفاده کنم.

نتیجه آن‌که باید تصمیمی جدی گرفته شود. در دنیا هم شهرهای زیادی این شرایط را داشته‌اند؛ راه‌حل‌هایی هم هست. در آن جلسه نشان دادم، لندن، مکزیکوسیتی، استانبول و... چگونه این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند. اما واقعیت این است که چنین تصمیمی بسیار پرهزینه خواهد بود و شرایط فعلی دولت اجازه انجام چنین حرکتی را نمی‌دهد. آن‌چه من بر آن تاکید داشتم این بود که برای پرهیز از آزمون و خطا و دست‌یابی سریع‌تر به شرایط مطلوب، بهره‌گیری از تجارب کشورهای دیگر در قالب تیم‌های مشاور علمی ـ تحقیقاتی کمک کننده است.

نکته جالب این‌که یک تیم مشاور از شرق آسیا با تقبل تمام هزینه‌ها، طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ در همراهی با سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری، وضعیت آلودگی هوای تهران را بررسی، آلاینده‌ها را با دقت مشخص و میزان آنها را اندازه‌گیری کرد که این مطالعه معتبرترین مرجع ما در سهم آلاینده‌ها تا کنون می‌باشد.

متأسفانه برنامه‌های پیشنهادی آن تیم و مدل‌سازی‌های آنها با تغییر شرایط سیاسی بلاتکلیف باقی ماند.

طی چند هفته گذشته، از نزدیک شاهد تلاش‌ها و دغدغه‌های دستگاه‌های اجرایی متولی بودم و امیدوارم روزی نتایج این تلاش‌ها را در آسمان آبی شهرهای‌مان به تماشا بنشینیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ممنون آقای دکترسید حسن هاشمی واقعا جهادگری نمونه هستید.
Iran, Islamic Republic of
کارشناسان دولت و تفکر ایرانیان در بحث رفع آلودگی هوا کافی نیست از متخصصین و مشاوران خارجی هم باید کمک گرفته شود ./
110
با این که از منتقدین دولت فعلی محسوب می شوم، نمی دانم چرا از این وزیر خوشم می آید. شاید به خاطر روحیه خدمت گزاری ایشان است.
ما طرفدار اشخاص نیستیم!
خدمت از طرف هر کسی باشد طرفدارش هستیم!!
Iran, Islamic Republic of
آفرین به این وزیر اصلاح طلب کابینه. ...
حمید
Iran, Islamic Republic of
انصافا این وزیر یک طرف کل دولت یک طرف.خداییش ادم خوب و منطقی هست.خدا بهش توفیق خدمت به مردمش رو بده.آمین
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبه دیگه
Iran, Islamic Republic of
یارانه تهرانی ها صرف این کار کنید هر کس هم که ناراضی است می تواند مهاجرت نماید ماشین های آلوده با وام نوسازی شود تیم کاری با سرپرستی مدیران لایق مثل دکتر هاشمی و قالیباف شکل گیرد و موضوعات آغاز شود.
Iran, Islamic Republic of
قالیباف؟/؟؟/؟ لابد میخواد گاز انبری مشکلو حل کنه
ما حصل عدم کارامدی در دهه گذشته
محسن
Iran, Islamic Republic of
اگر میشد امتیازی بدهیم تا آلودگی هوا هم برطرف شود این دولت این کار را میکرد.
با سلام
عیب ما این است که مثل بسیاری از جوانان می خواهیم خودمان همه چیز را تجربه کنیم و حاضر نیستیم در بسیاری از امور از تجربیات دیگران که موفقند استفاده کنیم،دلیل آن هم این است که بی تجربه هستیم.
Iran, Islamic Republic of
اگر یک آدم درست و حسابی تو این کابینه باشه اونم همین وزیر بهداشته
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
درود بر وزير با شرف و اصيل و غمخوار مردم دكتر سيد حسن هاشمي وزير محترم بهداشت و درمان دولت تدبير و اميد .
گرچه از دولت تدبيرو اميد دل خوشي ندارم اما بخاط انتخاب ايشان از آقاي روحاني متشكريم . لازم به ذكر است آلودگي هوا و محيط زيست ناشي از سودجويي و خود خواهي سرمايه داران دولتي و خصوصي است كه مشتركا" باعث آلودگي شهر هاي بزرگ و كاهش ميانگين عمر و بروز همه ناملايمات در زنگي شهري و حتي برخي مناطق روستايي شده اند .
سرمايه گزاري كلان براي توليد خودرو صنايع آلاينده در كشور خبط بزرگ دولتهاي گذشته بوده و ادامه آن در آينده نه چندان دور موجب هلاكت بسياري از مردم خواهد شد همانند مرگ هاي خاموشي كه گاه و بيگاه در اثر گاز منو اكسيد كربن در رسانه ها خبرش را مشنويم مرگ تدريجي شهروندان نيز در آينده نه چندان دور نتيجه استمرار وضعيت موجود در كشور دور از لانتظار نيز نخواهد بود ، لذا يك روز تاخير هم به صلاح نيست از همين امروز بايد توليد خودروها و موتورسيكلت ها و وسايل آلاينده ديگر متوقف و بجاي آنها به سوي توليد وسايل نقيله برقي يا حد اقل با آلايندگي كمتر پيش برويم و از طرف ديگر تمهيداتي بيانديشيم تا از تراكم جمعيت در شهر هاي بزرگ كاسته شود و مردم به ميل و رغبت به شهر ها كم جمعيت و حتي روستاها مهاجرت كنند .تا بلكه بتوانيم طي سي چهل سال آينده به وضع مطلوبي دست پيدا كنيم .
Iran, Islamic Republic of
بدترین کاری هم در موقع آلودگی اینه که دعا کنیم بارون بیاد آلودگی رو از هوا ببره تو خاک تا جلوی چشم نباشه!
هادی
دکتر هاشمی بهترین ، کار کشته ترین و خدمت گزار ترین وزیر دولت یازدهم است.
Finland
درود بر مرد دلسوز دولت یازدهم
پس برای خودش اتفاق افتاده که به فکر بقیه مردم افتاده