شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۱۶
تنها ۳۳ روز مانده به پایان توافق موقت؛

«سایه ترديد» بر توافق هسته‌ای سنگینی می‌کند/ غرب پیشنهاد لغو بخشی از تحریم‌ها را هم نمی‌پذیرد

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 387271
به نظر مي‌رسد به رغم توافق ژنو با دولت امريكا، برخي جناح‌هاي تندرو در داخل امريكا به دنبال اين هستند كه روند تحريم‌ها عليه ايران را در سطوحي ديگر دنبال كنند. ديروز گزارش شد كه يهوديان امريكايي ايالت پنسيلوانيا با همكاري نمايندگان دموكرات و جمهوري‌خواه، تحريم‌هاي جديدي عليه بخش انرژي ايران به ‏تصويب رساندند ‏بر اساس اين طرح هرگونه سرمايه‌گذاري در بخش انرژي ايران براي شركت‌هاي اين ايالت محدود مي‌شود.
«سایه ترديد» بر توافق هسته‌ای سنگینی می‌کند/ غرب پیشنهاد لغو بخشی از تحریم‌ها را هم نمی‌پذیرد
گروه سیاست جهان نيوز ـ ایران و ۱+۵ از امروز فقط ۳۳ روز فرصت دارند كه به توافق هسته‌ای دست پیدا كنند. یك هیئت كارشناسی ایرانی به سرپرستی بعیدی‌نژاد از امروز در وین دور جدیدی از مذاكرات كارشناسی را شروع می‌كند تا آن طور كه عباس عراقچی گفته اختلافات موجود بر سر «موضوعات بسیار مهم باقی مانده‌» را حل و فصل كند ولی هرچه به مهلت تعیین شده نزدیك می‌شویم، امید‌ها برای دستیابی به توافق در مهلت تعیین شده كمتر می‌شود. كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت كه «كار زیادی برای انجام دادن وجود دارد» و «هنوز درباره دستیابی به توافق تا ۲۴ نوامبر‌» مطمئن نیست. حالا هم مقام‌های ایرانی و امریكایی می‌گویند كه ایران در مذاكرات وین پیشنهاد جدیدی ارائه كرده كه طرف غربی آن را تأیید نكرده است.

دیپلمات‌های اروپایی دیروز در گفت و گو با رویترز گفتند كه ایران در مذاكرات وین، طرح جدیدی برای توافق با طرف غربی ارائه كرده ولی مذاكره‌كنندگان غربی طرح ایران را قبول نكرده‌اند. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند كه هرچند ایران همچنان بر لغو كامل تحریم‌های اقتصادی اصرار دارد ولی در مذاكرات وین گفته كه حاضر است پای توافقی را كه گام اول آن برداشته شدن آخرین تحریم هایی است كه غربی علیه ایران اعمال كرده، امضا كند، تحریم هایی كه مقام‌های ایران گفته‌اند در مقایسه با تحریم‌های قبلی، بسیار مخرب‌تر هستند.

مقام‌های ایرانی در گفت‌و‌گو با رویترز گفته‌اند كه منظورشان از تحریم‌های اخیر، همان تحریم‌های بعد از سال ۲۰۱۲ امریكا و اتحادیه اروپا علیه بخش بانكی و انرژی ایران است. مقام‌های ایرانی می‌گویند در حالی كه ایران همواره روی لغو كامل تحریم‌ها تأكید داشته، پذیرش لغو بخشی از تحریم‌ها یك انعطاف از سوی ایران به شمار می‌رود. یك مقام ایرانی در توضیح پیشنهاد ارائه شده از طرف ایران می‌گوید: «ایران خواستار بازگشت به وضعیت قبل از تحریم‌ها (تحریم‌های سال ۲۰۱۲) است. اگر این پیشنهاد را قبول كنند، این به رسیدن به یك مصالحه قبل از ۲۴ نوامبر كمك خواهد كرد.» البته رویترز از قول مقام‌های غربی ادعا كرده كه این پیشنهاد جدید، از حمایت رهبری ایران نیز برخوردار است ولی مقام‌های اروپایی غربی می‌گویند پیشنهادی كه ارائه شده، چیز جدیدی نیست و ایرانی‌ها نیز همواره این را می‌دانسته‌اند كه تحریم‌ها فقط به صورت تدریجی قابل لغو شدن است. آنها در توضیح منظورشان از لغو تدریجی تحریم‌ها گفته‌اند كه هر تحریمی، ابتدا فقط تعلیق و بعد از اثبات تعهد ایران، لغو خواهد شد.

مقام‌های غربی می‌گویند كه آنها نیز در وین، به ایران پیشنهاد كرده‌اند كه برنامه هسته‌ای خود را محدود كند و ایران نیز پیشنهاد آنها را قبول نكرده است، موضوعی كه به تعبیر رویترز نشان می‌دهد «دوطرف در حالی كه به مهلت زمانی ۲۳ نوامبر نزدیك می‌شوند، چقدر از همدیگر دور هستند.» جزئیات پیشنهادی كه طرف غربی پیشنهاد كرده، مشخص نیست ولی آسوشیتد پرس جمعه قبل به نقل از دیپلمات‌های امریكایی فاش كرد كه امریكا در وین پیشنهاد جدیدی ارائه كرده و گفته كه حاضر است قبول كند ایران تعداد بیشتری از سانتریفیوژ‌های خود را حفظ كند به شرط اینكه ایران ظرفیت انباشت مواد غنی‌سازی شده خود را كاهش بدهد.

آسوشیتدپرس در خبر خود عدد و رقمی بیان نكرده بود ولی منابع غیررسمی می‌گویند كه تعداد سانتریفیو‌ژهای ایران در این پیشنهاد حدود ۴ تا ۵ هزار است. روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: «دولت باراك اوباما پیشنهاد خود را برای ایران تلطیف كرده است و احتمال دارد با فعالیت ۴ هزار سانتریفیوژ در ایران موافقت كند.» ایران در حال حاضر ۹ تا ۱۰ هزار سانتریفیوژ نصب شده در حال كار دارد و ۱۰ هزار سانتریفیوژ نیز كار نمی‌كنند. البته برخی منابع ایرانی از پیشنهاد حفظ ۷ هزار سانتریفیوژ نیز خبر داده‌اند ولی عدد و رقم‌ها قابل تأیید نیستند و نه تنها هیچ منبع غربی (حتی غیررسمی) تاكنون عدد ۷ هزار را تأیید نكرده، بلكه طرف غربی پیشنهاد ایران برای لغو تحریم‌های سال ۲۰۱۲ را نیز نپذیرفته است. نكته قابل توجه اینكه، به نظر می‌رسد به رغم توافق ژنو با دولت امریكا، برخی جناح‌های تندرو در داخل امریكا به دنبال این هستند كه روند تحریم‌ها علیه ایران را در سطوحی دیگر دنبال كنند.

دیروز گزارش شد كه یهودیان امریكایی ایالت پنسیلوانیا با همكاری نمایندگان دموكرات و جمهوری‌خواه، تحریم‌های جدیدی علیه بخش انرژی ایران به ‏تصویب رساندند. ‏بر اساس گزارش خبرگزاری یهودیان فیلادلفیا، «تام‌كوربرت» فرماندار ایالت پنسیلوانیا لایحه ایالتی را تصویب كرد كه طی آن روز سه‌شنبه هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را برای شركت‌های این ایالت محدود می‌كند. ‏

راس: احتمال توافق كم است

چشم انداز مذاكرات در فاصله حدودا یك ماهه تا پایان مهلت تعیین شده در ژنو در حال كمرنگ شدن است و برخی منابع از همین حالا احتمال تمدید مذاكرات را بیش از گذشته می‌دانند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست وزرای خارجه اروپایی گفت: «امیدوارم تا ۲۴ نوامبر به توافق برسیم اما هنوز مطمئن نیستم تا این روز به توافق برسیم؛ كار زیادی برای انجام دادن داریم.» دنیس راس، مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه امریكا نیز در گفت و گو با فارین افرز گفت: «امریكا برنامه غنی‌سازی اورانیوم صنعتی را نخواهد پذیرفت و تنها با قابلیت غنی‌سازی محدود موافقت خواهد كرد. بنابراین توافق جامع تا ۲۴ نوامبر به نظر بسیار بعید می‌رسد.»

به گفته دنیس راس، منطق بازگشت به عقب برنامه هسته‌ای ایران، در ازای بازگشت به عقب تحریم‌ها، بیش از پیش دور از دسترس به نظر می‌رسد چراكه ایران در ازای بازگشت به عقب تحریم‌ها، تنها حاضر به انجام اقدامات شفاف‌ساز محدودی است در حالی كه واشنگتن این اقدامات را كافی نمی‌داند و تأكید كرده كه امریكا برنامه غنی‌سازی اورانیوم صنعتی را نخواهد پذیرفت و تنها با قابلیت غنی‌سازی محدود توافق خواهد كرد. بنابراین توافق جامع تا ۲۴ نوامبر به نظر بسیار بعید می‌رسد.

راس می‌گوید: «یك عضو مذاكره‌كننده گروه ۱+۵ به من گفت كه او انتظار دارد ایران در صورت عدم توافق، محدودیت‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود را برداشته و برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به سرعت افزایش دهد و تهران غنی‌سازی ۲۰درصدی را ازسرگیرد؛ موضوعی كه زمان ‌«گریز هسته‌ای‌» را كاهش خواهد داد.»


كاخ سفید نقش كنگره را نفی نمی‌كند

سخنگوی كاخ سفید گزارش‌ها مبنی بر تلاش دولت امریكا برای جلوگیری از مداخله كنگره در هرگونه توافق نهایی ایران و ۱+۵ را رد كرد. ‏به گزارش فارس، «اریك شولتز‌» سخنگوی كاخ سفید گزارش‌ها مبنی بر تلاش دولت «باراك اوباما» ‏رئیس‌جمهور امریكا برای نادیده گرفتن نقش كنگره در هرگونه توافق نهایی ایران و ۱+۵ را رد كرد. پایگاه اطلاع‌رسانی كنگره گزارش كرد كه شولتز روز دوشنبه در این باره گفت: «این ایده كه ما تلاش می‌كنیم تا از رایزنی ‏با كنگره خودداری كنیم و هرگونه انرژی گذاشتن روی این ایده، مضحك است. »‏

وی در خصوص نقش كنگره در توافق نهایی با ایران گفت: «این موضوعی است كه ما به شدت درباره آن با كنگره گفت‌وگو ‏می‌كنیم. ما به شدت به رایزنی با كنگره در این باره ادامه می‌دهیم.» ‏پیش از این، سناتور «مارك كرك‌» یكی از سناتورهای جمهوری‌خواه كنگره امریكا هشدار داده بود ‏كه دولت «باراك اوباما» رئیس‌جمهور امریكا با امتناع از دادن اجازه به كنگره برای تأیید هرگونه توافق نهایی هسته‌ای بین ایران ‏و ۱+۵ در واقع راه تقابل با كنگره را در پیش گرفته است. ‏

كرك در بیانیه‌ای برای پایگاه اینترنتی «آلگماینر‌» نوشت: «دولت اوباما با تهدید به قطع نقش كنگره در توافق هسته‌ای ایران، در ‏واقع كنگره را متحد می‌كند. ما از توافق اوباما و خامنه‌ای كه كودكان ما را محتوم به داشتن آینده‌ای كه در آن خاورمیانه پر از ‏سلاح‌های هسته‌ای باشد، حمایت نمی‌كنیم.»‏

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک شهروند
United States
امیدواریم دولت روی خط قرمزها بایستد و نشان دهد که محتاج توافق نیست. خدا کند عزت مان به تاراج نرود.
آقای ظریف همه توی دنیا از مقاومت خیر دیدند چون دیدند که ما از مطالبه حقوقمون و ایستادگی رو اون نتیجه گرفتیم. محکم باشید
سعید
چقدر عوضی اند این کابوی ها. لعنتی ها ما هر چی داشتیم و نداشتیم قفل و بست زدیم حالا بخشی از تحریم ها هم برداشته نمیشه؟!
United Kingdom
سلام رهبرمان گفت که دل به غربی ها نباید بست چون در نهایت این صهیونیست است که تصمیم آخر را میگیرد . امریکا وانگلیس وغیره هیچکاره اند فقط ژست میگیرن
شروین
بابا تمومش کنید بره پی کارش. آقای ظریف هر چی هست امضا کن جان مادرت بذار نجات پیدا کنیم.
حالا الان یک چیزی میگن تحریم ها رو بر نمیدارن. یک کم که بگذره ما شل کنیم مواضعمون رو توی منطقه اونها هم کوتاه میان حال میدن بهمون.
امتحانش که ضرری نداره.
تارینه
اگر ما از مواضعمون کوتاه بیایم ؛تمام منطقه به قرقه این کابوییها در میاد.اونوقت (بلایی سرمون میارن) که تا ده نسل بعد از خودمون جز لعنت چیزی نثارمون نمیکنن.
...کلمه ای که خودش نوشته بود استفاده کردم.
شورشو در اوردی با این کامنت چاپ کردنت.هنور بلد نیستی سانسور کنی.
...
کمی رعایت ادب هم خوبه! این چه طرز صحبت کردنه؟
امیدوارم منتشر بشه
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
نوکری شیطان بزرگ نجاتی نداره
عراق رو ببین. با ورود امریکایی ها چقدر کشته داده؟؟؟ نوکری آمریکا واسه کی خیر داشته؟؟؟ صدام ، حسنی مبارک، آل سعود؟؟؟؟
متین
مطمئنی که از امتحانش ضرر نمیکنیم ......؟!؟!؟!؟!؟!؟ با امضا کردن " هرچی هست " قرار است به چی برسیم ؟!؟ چی بدست اوریم که تا حالا نداشتیم ؟!؟!؟!
Iran, Islamic Republic of
شما چی مصرف کردی داداش
فکر کنم حالت زیاد خوب نیست بابا
Iran, Islamic Republic of
برادر شروین!
کاش ما هم به اندازه شما خوشبین بودیم، اما بیاین یک فرض ذهنی انجام بدیم. فرض کنیم ما امضاء کردیم و مواضعمون رو هم شل کردیم و اصلاً یک قدم جلوتر، رفتیم هر کار اینا راجع به حزب الله و فلسطین و عربستان گفتن هم انجام دادیم (تا همینجا داد بچه حزب اللهی ها دراومده ولی یک بحث فرضی هست، داریم فرض میکنیم)؛ فرض بفرمایید زد و از بد روزگار (!) اوباما گفت آقا! کنگره اجازه نمیده ما تحریمها رو برداریم و اینا با شما حال نکردن! این توافق هسته ای دیگه مقاوله نامه نیست، non-paper نیست، یک سندی هست که شرکاء راهبردی ما هم زیرش رو امضاء کردن... نمیشه بزنیم زیرش، کل دنیا علیهمون جبهه میگیرن. هدف آمریکا همین هست که فضایی درست کنه که اگر ایران مطابق توافق رفتار نکرد به دنیا بگه ایران یک چیزی رو پذیرفت بعد زد زیرش، اینا قابل اعتماد نیستن. البته دولت متوجه شده و داره سعی میکنه بگه ایران خیلی انعطاف نشون داده و آمریکا کوتاه نمیاد.
خلاصه میخوام بگم گفتین امتحانش ضرر نداره؛ شما یکی از دهها توافقی که ما طی 150 سال اخیر امضاء کردیم در نظر بگیر! هیچ کدومش دیگه به سادگی قابل برگشت نیست. شما یک جنس الکترونیک میخوای بخری هی میپرسی گارانتیش اعتبار داره؟ ساخت کجاس؟ بهمون نندازی یه وقت؟ حالا این توافق هسته ای یک معامله ای هست هزاران برابر بزرگتر و با تبعات به مراتب بیشتر.
پيروز
هميشه تاريخ وگذر زمان نشون ميده قدرتمندان ... چه كارهائي انجام داده اند من به عنوان يه هم وطن ازشما تقاضا ميكنم بريد و وضعيت ليبي درزمان قذافي وبعد قذافي رو خوب مرور كنيدقذافي حتي وسايل و كل تاسيسات هسته ايش رو بار كشتي كرد به روساي جمهور فرانسه و نخست وزير ايتاليا كمك مالي فراوان كرد خيلي هم بهشون حال داد و سست اومد توي كار آخرش هم خودش رو كشتند با اون وضع فجيع هم مردم كشورش رو آواره كردند هم منابعشون رو دارند غارت ميكنند هم زيرساختهاي كشور ليبي رو با حمله هوائي ازبين بردند و هم القاعده رو به اونجا فرستادند تا عامل حضور كشورهاي قدرتمند باشه اين ساده لوحيه كه شما فكر كنيد اگر توافق نيم بند يا سفت هم انجام بدند اينا راضي به وضعيت فعلي ميشن وبه قول شما به ما حال ميدند اونا اگه ميخواستند حال بدند به ما خوب بازار به اين خوبي رو از دست نميدادند بازرگانهاشون درصددند تا اگر آمريكا بذاره با ايران دادوستد كنند با اين حال كه وضعيت اقتصادي آمريكا بده آمريكا اجازه همچين كاري به بازرگانهاش نميده كشورما شاهراه انرژي دنياست بخصوص كه الان با تحقيقات سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا و ساير كشورها مشخص شده محور مقاومت انرژي نفت وگاز بسيار زيادي داره (يعني ميزان گاز موجود در سوريه ونفت عراق از سفره هاي زيرزميني قطر وعربستان بيشتره شما فكر ميكنيد آمريكا و انگليس وفرانسه وحتي روس و چين وجديدا تركيه از اين قضيه به راحتي گذشت ميكنن
Australia
...
با این روحیه ای که از مردم میگیرید میخواهید به چه نتیجه ای برسید
Iran, Islamic Republic of
اگر توافق نشد ...
مصطفی
طبق توافق موقت ،توافق نهایی شامل یک بسته است که یا بر تمام آن توافق می شود و یا توافقی نمی شود.