جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷
۳۵

بزرگراه طبقاتی صدر افتتاح شد +ویژگی‌ها

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 328581
بزرگراه طبقاتی صدر به طول ۱۱ کیلومتر امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ، محمد باقر قالیباف شهردار تهران ، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.
بزرگراه طبقاتی صدر افتتاح شد +ویژگی‌ها
به گزارش جهان، پل شهید صدر ۱۱ کیلومتری از شهریور سال ۹۰ کلید خورد و با مدیریت ۲۶ ماهه شهرداری تهران و تلاش مهندسان قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء(ص) سپاه پاسداران به بار نشسته است. برای ساخت این پل 630 میلیارد تومان هزینه شده است.

این پل اولین پل تک پایه در ایران است و تنها چهار کشور دنیا تکنولوژی ساخت چنین پلی را دارند.

استفاده از مصالح ساختمانی تماما داخلی، مقاومت در برابر زلزله و طراحی دیوارهای جاذب صوت در کشور برای اولین بار از ویژگی های پروژه پل صدر است.

علت ساخت:

دلیل احداث این بزرگراه، توسعه جمعیتی در شرق و شمال شرق تهران اعلام شد. شرق پایتخت با توسعه محدوده محله‌هایی چون تهرانپارس، نارمک و همچنین تولد بافت‌های مسکونی خاک‌سفید، حکیمیه و شمیران‌نو روبه‌رو بود. این محله‌ها که همگی یک شبکه حمل‌ونقل محله‌ای داشتند تنها با دو محور شریانی به نام‌های ۴۵متری رسالت در مرکز و خیابان تهران‌نو در جنوب به دیگر نقاط شهرمتصل می‌شدند.


این خطوط ترافیکی نیز به‌علت توسعه کاربری‌های نامناسب مجاور و تعدد تقاطع‌ها، فاقد کشش لازم در ساعات اوج رفت‌وآمد اهالی شرق تهران بودند، به‌صورتی که در ساعات اولیه روز حرکت شرق به غرب و در ساعات خاتمه فعالیت‌های روزانه حرکت غرب به شرق با تراکم فزاینده‌ای در معابر روبه‌رو بود. علاوه بر عبور و مرور ساکنین شرق، دسترسی سایر اهالی تهران به نواحی شمال‌شرقی تهران و همچنین تردد کامیون‌ها به بافت صنعتی واقع در این محدوده نقش دسترسی به جاده دماوند را حیاتی می‌ساخت و حتی در ایام تعطیل نیز به‌علت هجوم مردم به ییلاقات دماوند و آبعلی امیدی به کاهش بار ترافیکی در محدوده یادشده نمی‌رفت.

مختصات جغرافیایی:

پل طبقاتی صدر از سمت شرق در محدوده تقاطع بزرگراه صدر- بزرگراه امام علی (ع) آغاز می­‌شود. با ساخت رمپ شرقی دسترسی با بزرگراه بابایی و لوپ شرق به شمال و رمپ­‌های شرق به جنوب و جنوب به غرب دسترسی با بزرگراه امام علی (ع) تامین شده است.

این پل از روی میدان نوبنیاد و بزرگراه صیاد شیرازی عبور کرده در محل تقاطع با بلوار شهید کاوه و بلوار قیطریه رمپ و لوپ­‌ها دسترسی­‌های لازم را تأمین می­‌کند. در ادامه پس از عبور از روی تقاطع صدر- شریعتی در محدوده بلوار مدرس وارد تونل­‌ نیایش می­‌شوند.


بزرگراه طبقاتی صدر، ضمن تکمیل کارکردهای ترافیکی بزرگراه نیایش به تسهیل جریان ترافیک در ۷ بزرگراه شهید مدرس ، شهید همت، حکیم، رسالت، شهید زین الدین، یادگار امام (ره) وشهید چمران کمک می‌کند.

مختصات فنی و مهندسی

یکی از عوامل مهم در انتخاب سیستم سازه پل طبقاتی صدر، باز نگه‌داشتن بزرگراه صدر برای عبور ترافیک معمول در حین ساخت پل بوده است. بر این اساس سیستم زیرسازه این پل به صورت تک­‌پایه بتنی انتخاب شد تا با جانمایی پایه‌­ها در رفیوژ میانی بزرگراه صدر از سطح سرویس‌­دهی موجود آن کاسته نشود.

پل طبقاتی صدر دارای ۲۳۴ پایه است که استفاده از تک­‌پایه در تمامی طول پل ممکن نبوده و بعضی از آنها به صورت پایه تیر دروازه‌ه­ای طراحی و اجرا شده­‌اند. پایه­‌های تیر دروازه­ای با انتقال مقادیر بار سرستون به دو پایه کناری خود به لحاظ جانمایی محل پایه امکان بیشتری را در اختیار طراح هندسی قرار می­‌دهد. این امکان بخصوص در محل رمپ­‌های اتصالی پل با تونل­‌ها اهمیت بیشتری یافته است. تا پیش از این تنها پل سید خندان تک پایه بوده است.


روش اجرای عرشه این پل نیز بدین شکل است که پس از نصب قطعه صفر بر روی پایه، قطعات بعدی عرشه در دو سمت قطعه صفر به صورت متعادل نصب و از طریق کابل­‌های تنیدگی طراحی شده برای مرحله اجرای عرشه محکم شده‌اند. قطعات عرشه به همین ترتیب از دو سمت پایه به سمت میانه دهانه جلو می­‌آیند تا در نهایت با اجرای قطعه کلید به صورت در جاریز عرشه یکپارچه می­‌شود. در نهایت کابل­‌های اصلی اجرا شده و عملیات تکمیلی پیگیری می­‌شود.

تولید قطعات بتنی پیش‌ساخته در پروژه بزرگراه طبقاتی صدر از ابتدای آذرماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد. کل قطعات مورد نیاز برای احداث پل اصلی، عرشه پل‌های رمپی و سرستون های این پروژه در مجموع شامل ۵۷۷۰ قطعه بتنی است که با فعالیت شبانه روزی ۱۳۰۰ نفر در دو شیفت کاری در کمتر ۷ ماه تولید شد تا روند عملیات نصب قطعات بدون هیچ معطلی پیش برود.

حجم میلگردهایی که در بزرگراه طبقاتی صدر استفاده شده است رقمی معادل ۶۰هزار تن، یعنی تقریبا یک‌سوم وزن برج میلاد است. برای ساخت بزرگراه طبقاتی صدر از سه‌هزار و ۴۰۰ سگمنت (قطعه پیش‌ساخته) سه‌متری در پل اصلی و برای رمپ‌ها و لوپ‌ها نیز از سه‌هزار و ۳۰۰ سگمنت دومتری استفاده شده است. عرض سگمنت‌ها نیز ۲۲متر و ۷۰ سانت است و دارای دو باند در هر بخش و یک باند عبور اضطراری است.

چرا بزرگراه طبقاتی است

دو طبقه شدن بزرگراه شهید صدر که از تقاطع این بزرگراه با بزرگراه شهید مدرس آغاز و در انتها با تقاطع بزرگراه شهید صیادشیرازی هماهنگ می شود، از اوایل سال ۹۰ آغاز شد.


هدف از طرح طبقاتی افزایش ظرفیت ترافیکی بزرگراه صدر از طریق انتقال بخشی از ترافیک آن به طبقه فوقانی است. دسترسی‌های پیش بینی شده فقط در ابتدا یعنی بزرگراه مدرس و در ادامه قیطریه و کامرانیه در انتها نوبنیاد پیش بینی شده است که بعد از این تقاطع با صیاد شیرازی هماهنگ می‌شود.

دیوار صوتی

بزرگراه صدر به یک دیوار جاذب صوتی مجهز است. این دیوار جاذب‌ صوتی که با ارتفاع مناسب و باتوجه به فاصله و ارتفاع ساختمان‌ها از لبه بزرگراه نصب ‌شده، سروصدای ناشی‌از تردد خودروها روی پل‌طبقاتی صدر را جذب و از دید مستقیم به فضاهای ‌مسکونی مشرف ممانعت می‌کند.

حجم ترافیکی

طبق پیش بینی مسئولان عمرانی پروژه، از بزرگراه شهید صدر ۱۰ هزار خودرو در ساعت عبور می‌کند که با احداث پل ۴ هزار خودرو به روی پل منتقل می‌شود. با این حساب ۴۰ درصد از ترافیک بزرگراه کاهش می‌یابد.

خط سامانه اتوبوس‌های تندرو

در تراز صفر بزرگراه شهیدصدر راه اندازی خطوط BRT پیش بینی شده که قرار است پس از افتتاح پروژه راه اندازی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
تهران ظرفیت تامین اکسیژن برای خودروها را ندارد بنابراین دوطبقه کردن بزرگراه ها کاری غلط است
مجهول
خسته نباشید از این فشار بی امان بر مغز مبارک
Iran, Islamic Republic of
شما حالا حرص نخور
Iran, Islamic Republic of
[جالبه به هر طزیقی شده می خوان ایراد بگیرن
مؤذنيان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اين بزرگراه و پل طبقاتي آن به نام عالم جليل القدر و شهيد بزرگوار حضرت آيت الله سيد محمد باقر صدر (رضوان الله تعالي عليه) ناميده شده كه متأسفانه كلمه مقدس "شهيد" مانند ساير عبارات كه مربوط به بزرگراهها، خيابانها و كوچه ها از آن حذف شده در حالي كه به تعبير استاد شهيد آيت الله مطهري (ره) مقدس ترين كلمه در اسلام مي باشد. نمي دانم آيا از بكار بردن اين كلمه كه صدها هزار نفر از فرزندان اين مرز و بوم در راه اهداف والاي انقلاب اسلامي جان خود را فدا نموده و به درجه رفيع شهادت نائل شدند هراس داشته و مي ترسيم. چرا بايد كلمه مقدس شهيد بصورت درشت و برجسته در نام كوچه ها، خيابان ها و بزرگراهها درج نشود مثلا ننويسند بزرگراه شهيد صدر، بزرگراه شهيد مدرس. به هرحال بايد بدانيم اين شهادت بوده است كه بر مقام اين علما و شهداء گرانقدر افزوده است و الا آنها هم مانند ساير علما فقط به علمشان شناخته مي شدند.
از شما صميمانه مي خواهم در اين خصوص تحقيق نماييد و ببينيد چه ايستگاهها، كوچه ها و... فاقد اين كلمه مقدس هستند مثل ايستگاه شهيد منتظري واقع در خيايان تهرانو (دماوند)
با تشكر - 9/9/1392
... بجای این همه حرف روی اثرات مخرب زیست محیطی و مشکلات شرکتهای بزرگ خودرو سازی مسئولین ... را هم مد نظر میداشتی....
درود بر ایشون
خیلی پروژه خفنیه
دم قالیباف گرم....
ترافیک هم وحشتناک بود
مشهد هم به یکی شبیه قالیباف نیاز شدید داره
United States
پل بزرگ صدر
درود بر قالیباف
United States
شما مگه رفتی؟
وحید
برادران عزیز! واقعا امیدوارم که مشکلی از مشکلات تهران حل بشه اما من که خودم ساکن شمال تهران هستم یک چیز رو با چشم خودم دیدم و اون اینه که در دوره آقای قالیباف در هر کوچه و پس کوچه ای تراکم فروختند و بدتر از اون جواز تجاری دادند تا بتونن هزینه همچین پروژه ای رو تامین کنند.
بعنوان مثال خیابان اوین که یکی از دو راه اصلی دسترسی به منطقه اوین و درکه و همچنین دانشگاه بهشتی و منطقه ولنجک و بام تهران هست، یک خیابان باریک بود که در حالت عادی هم ظرفیت کافی برای این جمعیت را نداشت. حالا در این چند ساله تقریبا کل خیابان در دوطرف مغازه و بانک باز شده!
کدوم عقل سلیمی قبول میکنه که برای احداث یک پروژه تمام محلات رو درگیر کنیم!
رئیس اگه تراکم نفروشن که باید از دریای خزر تا خلیج فارس خونه کنار هم بچینیم تا این جمعیت توش جا بشه
United States
تبریک
درود بر قالیباف
خسته نباشید
Iran, Islamic Republic of
قالیباف اگر شانس داشت رئیس جمهور می شد
امیر
هیچ کس نگفت که چه مقدار هزینه انجام این پروژه شده است. ....
United States
یکبار دیگه متن خبر رو بخون
عباس
تادیروز قالیباف اخ بود که رقیب شمابود حالابه شده.....
مهدی
دم دولت حقوقدانان گرم واقعا کارش درسته! توی صد روزعجب پلی ساخته صد تا سرهنگ هم نمی تونن مثلش رو بسازن!!
سیدفرهاد
دم قرارگاه خاتم سپاه گرم
Latvia
با اون همه پولی که هزینه کردن اگه اسکناسارو کنار هم میچیدن پل ساخته میشد شق القمر نکردن
حسین
با سلام این همه امکانات وبودجه صرف هزینه این

طرح ها کرده اید ایا تا کنون نتیجه انسانی بدست داد

مردم شهرکهای اطراف شهر تهران که جزو تهران

بحساب می ایند هیچ تواجهی نمی شود پول رو خرج

تهران میکنید ونتیجه آن دود آلودگی هواست کمی هم نظری به اطراف خود بیاندازید
امین
سلام
من از یکی از مسئولین اجرایی پل که برای بازدید به اونجا رفتیم رقم قرارداد رو پرسیدم یک میلیارد دلار اعلام کرد که با قیمت الان میشه سه هزار میلیارد تومن نه 660 میلیارد؟!!
حسابدار
اگر هم حرف شما درست باشه -که معلوم نیست- بخش عمده ای از هزینه های ارزی این پروژه قبل از گران شدن دلار به انجام رسیده. حتی اگر هم بعدش هزینه ای داشته احتمالا با دلار ارزان انجام شده. نه اینکه همه هزینه های این پل، به دلار باشه و همه را آخر پروژه حساب کنید تا بشه سه هزار میلیارد تومن ای حقوقدانِ ریاضیدان
United States
امروز خودم رفتم خیلی جالب بود
خدا خیرشون بده
United States
از این پلها تهران زیاد نیاز داره
البته اگر اصلاح طلب ها بزارن
مسعود
Iran, Islamic Republic of
درود بر قالیباف قهرمان و درود بر مدیر جهان نیوز
United States
محشره ای ول قالیباف
مهربان
اقای قالیباف سپاس فراوان از زحمات بیکران شما درضمن کورشه ان که نتواند زحمات وترقی شمارا ببیند
کورش
به عنوان یک مهندس عمران باید بگم که این پل صدر یک افتضاح طراحی و مهندسی در قرن 21 است. استفاده از سازه بتنی بیش تنیده پس کشیده آنهم با این هیبت غول پیکر و در طول 11 کیلومتر نه تنها اقتصادی نبوده بلکه از نظر سرعت اجرا نیز بسیار بیشتر از اجرای پل بتنی بصورت نرمال قالب بندی و بتن ریزی بوده است. ستونهای بیش از حد دست بالا طراحی شده و هیبت غول آسای پل در مقایسه با پلهای مشابه کشورهای دیگر نشان از ضعف طراحی پل است. استفاده از بتن پیشتنیده در مواردی است که دهانه پل (فاصله پایه ها از هم) زیاد بوده و امکان کم کردن آنها نباشد در حالیکه پایه های این پل بر روی آیلند وسط بزرگراه قرار داشته و براحتی امکان کم کردن فواصل و طراحی آن بصورت نرمال بتنی و با ابعاد متعارف وجود داشته است (همانند بخشی از بزرگراه امام علی که در محل تقاطع با بزرگراه محلاتی یصورت دو طبقه و بسیار هنرمندانه طراحی و اجرا شده است). سازه بتنی پیش تنیده در این حجم دارای انرژی پتانسیل بسیار بزرگی است و این سازه در حقیقت یک بمب ساعتی با قدرت تخریبی زیاد برای تهران است و با پایان عمر مفید پل که برای سازه های بتنی پیش تنیده حداکثر 30 سال می باشد و نه 100 سال! این بمب بالقوه به حالت خطرناک خواهد رسید. گزارش کامل و مصور اینجانب در خصوص معایب طراحی و اجرایی این پروژه بزودی متشر خواهد شد.
.... مهندس عمران

خسته نباشی قالیباف عزیز
ما تهرانی ها در حق شما جفا کردیم
سعید
من کاری به اصلاح طلب واصول گرا ندارم ولی کسی که داره برای مردم زحمت میکشه را بایدبزرگ داشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر سرهنگ نه حقوقدان
Iran, Islamic Republic of
هنوز افتتاح نشده ترافیکه
حسن
این پل راسرهنگ ساخته نه حقوقدان