جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

فرار نزدیک به هزار زندانی از زندان‌های عراق

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 301256
با حمله گروه القاعده به دو زندان امنیتی مهم عراق به نام‌های "ابوغریب" و "تاجی" در نزدیکی بغداد، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تن از زندانیان موفق به فرار از این زندان‌ها شدند که عملیات جستجو برای یافتن آن‌ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا،‌ عملیات جستجو برای دستگیری این زندانیان همچنان ادامه دارد و در میان فراری‌ها نام مقام‌های ارشد القاعده نیز به چشم می‌خورد. این حمله منجر به کشته شدن ۳۶ تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شده‌ است.

یکی از اعضای ارشد کمیته امنیتی و دفاعی در پارلمان عراق عنوان داشت: بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ زندانی در نتیجه این حملات گریخته‌اند. بیشتر این افراد از اعضای ارشد القاعده بودند که به محکوم به مرگ بودند.

نیروهای القاعده‌ی عراق با حمله به دو زندان ابوغریب و تاجی، پس از ساعت‌ها درگیری با نیروهای امنیتی عراق، با استفاده از خمپاره و عملیات انتحاری موفق به آزاد کردن صدها تن از زندانیان شد. این حمله بامداد روز دوشنبه صورت گرفت.

در میان فراریان از زندان ابوغریب شماری از زندانیان اعضای القاعده هستند که محکوم به اعدام شده‌ بودند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که از زندان ابوغریب واقع در ۳۰ کیلومتری غرب بغداد، ۵۰۰ تن و از زندان تاجی در شمال بغداد ۱۰۰ تن فرار کرده‌اند.

مقا‌م‌های امنیتی عراق در حال حاضر عملیات گسترد‌ه‌ای را برای یافتن زندانیان فراری آغاز کرده‌اند. به گفته کارشناسان این بزرگترین حمله القاعده در چهار سال اخیر بوده است.

مقا‌م‌های امنیتی عراق در اولین گزارش‌هایی که بامداد دوشنبه منتشر شد، اعلام کردند که حمله القاعده را دفع کرده‌اند.

حمله به هر دو زندان تقریبا هم‌زمان شروع شد. به گفته مقام‌های عراقی، مقامات این دو زندان مرتکب اشتباهات سنگین امنیتی شده‌اند و باید مسئولیت این واقعه را برعهده گیرند.

ارتش با استفاده از بالگرد توانست کنترل این دو زندان را دوباره به دست گیرد.

ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین القاعده یک سال پیش اعلام کرده بود که کانون اصلی حملات این گروه قوه قضاییه عراق خواهد بود تا مسلمانان زندانی را آزاد کند.

زندان ابوغریب نامی سیاه در تاریخ عراق دارد. در دوره صدام، دیکتاتور پیشین عراق هزاران زندانی سیاسی در این زندان شکنجه و کشته شدند. پس از سقوط صدام نیز این سربازان آمریکایی بودند که با شکنجه زندانیان و گرفتن عکس به هنگام سوءرفتار با آن‌ها رسوایی جدیدی به پا کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *