شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
گزارش جهان از روند برگزاری دور دوم انتخابات؛

حضور چشمگیر مردم در پای صندوق های رای

جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 221075
میزان مشارکت در انتخابات دور دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز آغاز شده، نسبت به دور دوم هشتمین انتخابات مجلس از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.
به گزارش خبرنگار جهان، دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح امروز در ۱۴ هزار و ۳۲۳ شعبه اخذ رأی در ۳۳ حوزه انتخابیه در ۱۸ استان آغاز شده است و تا ساعت 18 امروز ادامه خواهد داشت.

در انتخابات امروز ۶۵ نامزد از بین ۱۳۰ داوطلب انتخاب خواهند شد و حوزه انتخابیه تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر با ۲۵ کرسی از ۶۵ حوزه باقی مانده، بیشترین سهم را در این مرحله به خود اختصاص داده است.

همچنین به گفته مسئولان برگزاری انتخابات قرار است در هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای یعنی 7 حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شود. 

در همین خصوص رئیس ستاد انتخابات کشور ساعاتی قبل با بیان اینکه مشارکت مردم در دور دوم این انتخابات بیشتر از دور دوم انتخابات مجلس هشتم بوده است، گفت:‌ در این دوره حدود ۴۵ هزار نفر رای اولی در این ۳۳ حوزه انتخابیه وجود دارد. 

شعب اخذ رای یک هشتم مرحله اول

صولت مرتضوی با بیان اینکه گزارشات واصله از ۳۳ حوزه انتخابیه از سطح حوزه فرعی بخش و شهرستان‌ها، حوزه اصلی و استان‌ها حاکی از آغاز یک انتخابات خوب و مطلوب است، گفت: تمام امکانات و لوازم برای انتخابات تدارک دیده شده است و تمامی شعب در همان لحظه‌ آغاز رای گیری فعال بودند. 

بر اساس اخبار واصله در مقایسه با دوره دوم مجلس هشتم انتخابات این دوره تا کنون مطلوب‌تر و با مشارکت گسترده‌‌تری برگزار شده است همچنین به دلیل اینکه اکثراً انتخابات دور دوم در کلانشهرها برگزار می‌شود، شعب اخذ رای یک هشتم مرحله اول هستند.

شرکت متولدین ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۳ و قبل از آن در انتخابات امروز

در این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تمامی متولدین ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ به قبل می توانند در انتخابات شرکت کنند؛ که این موضوع بیانگر حضور تعدادی رای اولی‌ها در مرحله دوم انتخابات می‌باشد. 

احتمال تمدید زمان انتخابات

همچنین رئیس ستاد انتخابات کشور زمان اخذ رای را از ساعت 8 به مدت ۱۰ ساعت یعنی تا ساعت 18 اعلام کرد و گفت: در صورت لزوم مدت زمان رای گیری تمدید خواهد شد.

شایان ذکر است افرادی که در مرحله اول در هریک از حوزه های وارد شده به مرحله دوم رای داده‌اند، باید در همان حوزه رای خود را به صندوق بی‌اندازند و افرادی که به هر دلیل نتوانسته‌اند در مرحله اول انتخابات شرکت کنند،‌ مجاز به رای دادن در هریک از حوزه‌های مجری انتخابات مرحله دوم هستند همچنین منتخبان ملت از هفتم خردادماه کار خود را در مجلس نهم آغاز کنند. 

اسامی حوزه های انتخابیه در دور دوم

اسامی حوزه‌های انتخابیه‌ای که امروز ۱۵ اردیبهشت تکلیف کرسی‌های آنها مشخص می‌شود به شرح زیر است:

تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، تبریز،اسکو و آذرشهر، اردبیل، نمین، سرعین و نیر، دهلران آبادانان و دره شهر، ایلام، شیروان، چردوال، ایوان و مهران، اصفهان، لنجان و سمیرم، اردل،فارسان، کوهرنگ و کیار، مشهد و کلات، اهواز، دزفول، دشت آزادگان، آبادان، ایذه و باغملک و بهبهان، شیراز، بوانات و خرم بید، سنندج، دیواندره و کامیاران، کرمانشاه، گرگان و آق قلا، تالش، رضوانشهر و ماسال، خرم آباد، ازنا و درود، پلدختر، بروجرد، تویسرکان، همدان، مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *