پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

"بیوه سیاه" عامل حمله به ایستگاه ولگاگراد

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 334278
بیوه ای بیست و شش ساله اهل داغستان مجهز به ده کیلو تی ان تی، حمله انتحاری به ایستگاه قطار ولگاگراد روسیه را اجرا کرد؛ این حادثه چهارده کشته و چهل زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش جهان، واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان نوشت: دست کم چهارده تن در حادثه بمب گذاری در ایستگاه قطار شهر ولگاگراد در جنوب روسیه کشته شدند. لحظه انفجار در این ایستگاه در دوربین مداربسته ضبط شده است. بمبگذار یک زن انتحاری بوده است. دو ماه پیش نیز حادثه ای مشابه در این شهر رخ داده بود.در حمله امروز همچنین چهل تن دیگر مجروح شدند.

دیانا مگنی خبرنگار سی ان ان از مسکو گزارش داد: خبرگزاری رسمی روسیه، "ریا نووستی" نام مظنون این حمله را "اکسانا ازلا نوا" زنی بیست و شش ساله اهل داغستان اعلام کرد . داغستان قلب منطقه ناآرام شمال قفقاز است.

وی افزود: همچنین ما می دانیم که وی چند بار ازدواج کرده است. همسر قبلی وی کشته شده و از این رو وی "بیوه سیاه" است. کاری که این افراد می کنند انتقام گرفتن از کشته شدن همسران، فرزندان یا پدرشان است. وی همچنین دوست زنی بوده است که در ماه اکتبر در حمله مشابه در این شهر فعالیت داشته است. حمله انتحاری ماه اکتبر در شهر ولگاگراد شش کشته بر جای گذاشت.

خبرنگار سی ان ان ادامه داد: این حادثه ظهر روز یکشنبه در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی و پر ازدحام ترین تعطیلات سال رخ داده است. ایستگاه قطار ولگاگراد یکی از پر ازدحام ترین مناطق است و خطوط ریلی جنوب غرب از سوچی تا جنوب شرق شمال قفقاز همه برای ارتباط با مسکو از این نقطه می گذرند.

ولادیمیر مارکین رئیس کمیته تحقیقات روسیه در این زمینه گفت: بر اساس اطلاعات موجود افسر پلیس نزدیک به عامل انتحاری با دستگاه امنیتی موجود در ایستگاه متوجه وی شده است و این عامل انتحاری عصبی شده و بمب خود را فعال کرده است. بمبی که وی حمل می کرده از ده کیلوگرم تی ان تی تشکیل شده است.

دیانا مگنی خبرنگار سی ان ان از مسکو ادامه داد: حفاظ امنیتی ایستگاه قطار شامل ماموران امنیتی، دستگاه های فلز یاب باعث شده وی نتواند به قسمت پر ازدحام ایستگاه که مسافران بی شماری در آن حضور داشتند، نزدیک شود. در این صورت احتمال افزایش تلفات وجود داشت. البته این حمله بسیار نزدیک به المپیک سوچی رخ داده است و نگرانی های فراوانی را درباره امنیت برگزاری مسابقات المپیک ایجاد کرده است. البته در زمان برگزاری مسابقات سوچی تدابیر شدید امنیتی رعایت خواهد شد، اما چنین حملاتی می تواند نگرانی های فراوانی را برای افرادی که می خواهند برای حضور در مسابقات به روسیه سفر کنند، ایجاد کند.

وی افزود: تاکنون پیام های تهدید آمیزی از سوی اسلامگرایان افراطی درباره حملات تروریستی در زمان برگزاری مسابقات سوچی ارسال شده است. رئیس جنبش افراط گرای قفقاز که اولین نفری است که در روسیه تحت تعقیب قرار دارد در ماه ژوییه پیامی منتشر کرده و از پیروان خود خواسته که از حداکثر تلاش خود برای برهم زدن این مسابقات استفاده کنند. وی این مسابقات را "رقصی شیطانی در آرامگاه نیاکانمان" عنوان کرد.

وی همچنین در پیامی ویدئویی مشابه ممنوعیت حملات انتحاری در خارج از چچن را که چند سال پیش خودش وضع کرده بود، لغو کرد. در چند سال اخیر بیوه های سیاه حملات متعددی را انجام داده بودند، اما نه خارج از منطقه قفقاز. پس از این لغو دستور، در دو ماه گذشته دو حمله در ولگاگراد که در حدود چهارصد و شصت مایلس در شمال غرب مرز داغستان واقع شده، رخ داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روسیه باید به دنبال مسببان اصلی در سعودی بگردد و برنامه ای برای مهار ویژه خواران نفتی سعودی فراهم کند