جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۴۰
آخرین خبرها از سریال "مختارنامه"

صحنه عاشورا سانسور نشد/چهره حضرت ابوالفضل (ع) نشان داده می شود

شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 145944
تصاوير مربوط به امام حسين (ع) در عاشورا، مربوط به قسمت‌هاي بعدي سريال است كه در قالب فلاش‌بك روي آنتن مي‌رود. استادي درباره تصميم سازندگان درباره پخش تصوير حضرت ابوالفضل (ع) در سريال نيز تصريح كرد: تا به حال تصميم همان تصميم قبلي مبني بر نشان دادن چهره آن بزرگوار است.
صحنه عاشورا سانسور نشد/چهره حضرت ابوالفضل (ع) نشان داده می شود

مدير روابط عمومي مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» گفت: چيزي از صحنه‌هاي مربوط به عاشورا در اين سريال حذف نشده است و در ادامه سريال به روي آنتن مي‌رود.

به گزارش فارس، پس از پخش قسمت «نينوا» از مجموعه مختارنامه در شب گذشته و مروري كوتاه و در حد چند دقيقه‌اي از حادثه عاشورا، علي رغم انتشار اخباري مربوط به تصوير نماز ظهر امام حسين (ع) در اين سريال، رضا استادي در گفت‌وگو با فارس گفت: چيزي از ماجراي مربوط به عاشورا در سريال مختارنامه حذف نشده است و قسمت نينوا به طور كامل روي آنتن رفت. 

وي ادامه داد: تصاوير مربوط به امام حسين (ع) در عاشورا، مربوط به قسمت‌هاي بعدي سريال است كه در قالب فلاش‌بك روي آنتن مي‌رود.
استادي درباره تصميم سازندگان درباره پخش تصوير حضرت ابوالفضل (ع) در سريال نيز تصريح كرد: تا به حال تصميم همان تصميم قبلي مبني بر نشان دادن چهره آن بزرگوار است. 

وي در پاسخ به اين مسأله كه برخي علما نشان دادن صورت آن حضرت را جايز نمي‌دانند، اين رويكرد تغييري در تصميم گيري شما نخواهد داشت؟ اظهار داشت: مسأله به اين شدت و بزرگي كه در برخي رسانه‌ها مطرح شده، نيست. نشان دادن تصوير حضرت ابوالفضل (ع) هدف اصلي كارگردان نيست و در بخش كوتاهي بنا بر ضرورت، بينندگان تصويري از ايشان مي‌بينند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
1- اين اقاي بازيگر مطمئناً بعد از اين سريال در نقشهاي سخيف سينما به كار گرفته خواهد شد و ...
2- هر مسلمان شيعه در ذهن خود شمايل حضرت ابوالفضل را به گونه اي تداعي كرده است كه اين اقدام مطمئنا تبعات ناخوشايندي به دنبال خواهد داشت.
3- سريال مختارنامه تا به اينجا هم توانسته مخاطب را به بهترين وجه ممكن جذب كند و واقعا نيازي به اين قبيل بدعت ها نيست.
سريال مختارنامه براي هميشه ماندگاري دارد زير براساس تاريخ مستند ساخته شده است ولي بهتر است چهره حضرت ابوالفضل رابارايانه نوراني كنند ونشان ندهند
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هیچ ضرورتی در نشان دادن تمثال مبارک حضرت عباس (ع) نیست.
لطفا بفرمایید ضرورت کجاست آقای استای؟
به نظرم علما از شما بیشتر می فهمند.
چه کسی پاسخ گوی تبعات باز ی های بعدی این بازیگر خواهد بود؟
در کل با نظر 1 موافقم.
(شاید ضرورت فقط معرفی این بازیگر جدید باشد)
بهتر بود آقای میر باقری با این کار از محبوبیت خودشان کم نمی کردند.
Iran, Islamic Republic of
حق ندارند
باید چهره را نورانی کنند
Iran, Islamic Republic of
بینندگان این سریال پرمخاطب کمی عجله کردندتصاویر مربوط به عاشورااحتمالازمانی که مختارقیام و قاتلین امام وشهدا زبان به اعتراف گشودندپخش خواهدشد
Iran, Islamic Republic of
كاربري كه عنوان كرده اين كار بدعته اشتباه ميكنه
معني بدعت چيزه ديگه ايه
نشون دادن چهره حضرت عباس (ع) بدعت نيست
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
به نظر بنده بهتر است چهره این بزرگوار را نشان دهند هیچ دلیلی برای نشان ندادن چهره این بزرگوار وجود ندارد. ما معمولا به خاطر احترام به ائمه معصومین از نشان دادن چهره این بزرگواران امتناع می کنیم. ولی حضرت عباس امام معصوم نیست بلکه امامزاده است پس نشان دادن چهره ایشان اشکال فقهی و شرعی ندارد
بدعت نيست. ولي کار بسيار مخربي است. من هر وقت اين بازيگر نقش مريم مقدس را با حجابي نا مناسب مي بينم ياد حضرت مريم مي افتم که اصلا خوب نيست.
Iran, Islamic Republic of
حضرت ابوالفضل العباس معصوم نبودندبنابراین نمایش دادن چهره ایشان هرگزبدعت نیست ضمن اینکه چون حضرت علی اکبر درجاتی ازعصمت رادارا بودندچهره ایشان نمایش داده نخواهدشد.ضمن اینکه سعی کنیدائمه ومعصومین روهمانطورکه دررویاهاتون میبینید ببینیدواینقدرروی مسائل حاشیه ای زوم نکنید
Iran, Islamic Republic of
کی میگه حضرت ابوالفضل معصوم نیستند؟!!!!!!! هم ایشان معصوم هستند و هم حضرت زینب.منتها حضرت ابوالفضل امام نیستند.ایشون طبق گفته برخی بزرگان یکی از دو نفر معصوم خیلی والامقام هستند.
Iran, Islamic Republic of
نظر دهنده محترمی که گفتند: حضرت اباالفضل معصوم نیست ولی حضرت علی اکبر رگه هایی از عصمت دارند! از کجا به این نتیجه رسیده اند؟!!!
اولا: اگر حضرت علی اکبر فرزند امام معصوم است، حضرت اباالفضل هم فرزند امام معصوم است. شاید از نظر مقامات و کرامات بسیار بالاتر از حضرت علی اکبر هم باشند. حضرت امام سجاد(ع) درباره عموی بزرگوارش حضرت اباالفضل(ع) فرمود: خدا رحمت کند عمویم عباس را. خداوند در قیامت به عمویم مقامی عنایت می فرماید که تمام شهداء به مقام آن بزرگوار حسرت می برند.
ثانیا: معصومین 14 نفر بیشتر نیستد، ولی بعضی از اولیاء الهی مانند حضرت ابالفضل(ع) و حضرت زینب(س) تالی تلو معصومند. لذا هر چند این بزرگواران معصوم نیستند، ولی احترامشان مانند معصومین واجب است.
ثالثا: نشان دادن چهره معصوم و غیر معصوم مانند حضرت اباالفضل، حضرت زینب(س)، حضرت علی اکبر(ع) و سایر اولیاء الهی از رسانه های عمومی مخصوصا صدا و سیما که انعکاس ملی و بین المللی دارد، تحریک کننده احساسات مشتاقان و ارادتمندان این بزرگواران خواهد بود و این امر عکس العمل هایی را هم در پی خواهد داشت.
لذا مصرانه از مسئولین امر تقاضا می شود که در هنگام پخش قسمت های مربوط به چهره حضرت اباالفضل(ع) تدبیری بیندیشند و بیهوده جامعه را به التهاب نکشانند.
Switzerland
قابل توجه دوستان محترم
عصمت مراتبی دارد ک کمترينه ان عصمت از محرمات است،و بالاترين درجه ان عصمت تام ولايي،که همان عصمت 14 معصوم است.میباشد.
حضرت قمر بنی هاشم،حضرت زينب،حضرته علی اکبر همگی مراتب بالایي از عصمت را درا بودند،منتها نه ان عصمت ولایي من.
به دوستانه عزيز پيشنهاد ميکنم به جای فتواي شخصی،به تخصص احترام گزارند و از دفتر مراجع در قم سؤال بفرمايند.
Iran, Islamic Republic of
اقایان اجازه دهید که فیلم بدون سانسور تاثیرش را روی مخاطب چهل میلیونی بگذارد.
تا کی می خواهید در عزاداری حرف های تکراری بزنید
بگذارید و تاثیر فیلم را ببینید.
Iran, Islamic Republic of
بحث سر معصوم بودن و نبودن نیست
درست نیست تصویر ائمه و خاندان آنها نشان داده شود.
چون هر شخصی نقصی در صورت دارد و یا بهتر بگم چهره هر شخصی برای دیگران دارای نقص خواهد بود.
درست نیست چهره شخصی که سالها مردم برای وی اشک ریخته اند را با چهره شخصی دیگر نمایش دهند.
نا خودآگاه مردم در ضمیر خود خواهند گفت اه حضرت این شکلی بوده؟
ای بابا چرا بیخودی مردم رو متشنج میکنید خب نشون دادن چهره ی قمربنی هاشم(ع) تبعات بدی در جامعه داره
Iran, Islamic Republic of
سلام
اگر نشان دادن چهره ی حضرت عباس (ع) در این فیلم بدعت نمی باشد و کارگردان فقط سعی در رساندن مطلب و ماجرا دارد پس چرا از قرار دادن تمثال حضرت عباس(ع) در مراسم محرم جلوگیری می شود؟؟
Iran, Islamic Republic of
من فقط می خواهم یک نفر فقط یک نفر به من توضیح دهد که چه نیازی به پخش چهره بازیگر حضرت عباس
(ع) هست و این پافشاریهای برای چیست؟
آیا خون دل خوردن جدیدی در راه است؟
حیف است واقعا حیف است فیلمی اینچنین زیبا با این اقدام تحت تاثیر قرار گیرد
از مراجع و علما می خواهم تا مانع این امر شوند.
حق ندارییییییییییییییید ..........
Iran, Islamic Republic of
نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) حتما کار درستیه عوامل فیلم و کارشناسانی که آن صحنه را دیده اند هم از تاثیر بسیار فراوان صحنه های حضرت عباس(ع) سخن میگویند در شرایط فعلی که همه نواهای شیطانی در جهت منکوب کردن قیام عاشوراست حتما نیازه که این فیلم کامل پخش بشه تا تاثیر بگذاره.
Iran, Islamic Republic of
در مورد نشان دادن یا ندادن چهره حضرت عباس(ع) نظر سنجی بگذارید.
Iran, Islamic Republic of
انبیاء الهی هم معصوم هستند پس چرا وقتی چهره ی ایشان را نشان دادند (نمونه اش همین فیلم ملک سلیمان)کسی اعتراض نکرد؟ حتی حضرت ابراهیم (ع) را که پیامبر اولوالعزم بودند و علاوه بر پیامبری مقام امامت هم داشتند را نیز نشان دادند و کسی چیزی نگفت . با سیاست چند گانه کاری پیش نمیرود اگر نشان دادن چهره ی معصومین درست نیست چهره ی پیامبران هم نباید نمایش داده میشد اما مثل اینکه برخی تازه از خواب برخواسته اند! خدا عاقبت مارا به خیر کند.
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم چرا به زور میخواهید بگویید بدعت !!!
بدعت یعنی چیزی که در دین نیست را وارد دین کنند ولی این که بدعت نیست، ما هر ساله در ایام عاشورا مراسم شبیه خوانی و تعزیه خوانی را داریم که یک نفر حتی در نقش امام حسین (ع) هم ظاهر میشود و رجز ها را میخواند و مردم هم به کنه مطلب پی میبرند و با بصیرت خاص خودشان اصل مطلب را درک میکنند
بهتر است اینقدر این موضوع را حساس نکنیم و این سریال بسیار مهم و تاثیر گذار راه خود را همانگونه که پیش بینی شده ادامه دهد تا مردم که مخاطب اصلی این سریال هستند ، در کمال آرامش به اصل ماجرا به صورت تصویری پی ببرند.
Iran, Islamic Republic of
اصلا چه اصراریه که چهره ایشان نشان داده بشه؟!!
اگر چهره ایشان را نشان ندهند هیچ مشکلی پیش نمی اید و سر و صداها هم می خوابد ولی اگر نشان بدهند هیچ سودی ندارد وهیچ عایدی نصیب کسی جز معروفیت بازیگر آن نقش نمی شود بنابراین انسان عاقل نفع عده کثیری را به نفع یک بازیگر ترجیح نمی دهد.
United Kingdom
این نظر که نمایش چهره حضرت عباس سبب شهرت هنرپیشه آن میشود و یا آنکه ایفای نقش دیگر توسط آن هنرپیشه وهن به مقام شامخ آنحضرت میباشد ، توهین آشکار به شعور مخاطب میاشد زیرا سالهای خیلی پیشتر از این ایام مردم نقش تعزیه ای افراد را با نقش واقعی آنها تمیز میدادند واعمال غلط آنها باعث وهن این اسطوره ها نمیشد . امروزه باگسترش امواج تلویزیونی این امر جای خود دارد. ...
Iran, Islamic Republic of
بحث بر سر معصومیت نیست بحث برسر تقدس ومقام بالای قمر بنی هاشم است که برای مسلمانان وبخصوص شیعیان از جایگاه رفیعی برخوردار است . به یقین نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل العباس ذره ای از هیبت الهی آن حضرت را نشان نخواهد داد واین کار بیهوده ایست . مقام باب الحوائجی مختص عباس ابن علیست (ع) .
Iran, Islamic Republic of
احسنت به تمام مخاطبان با بصيرت و با معلومات كه گفته اند:
1.بحث بر سر معصوميت نيست
2.حضرت زينب(س) و قمر بني هاشم(ع) و مانند ايشان هرچند معصوم نيستند اما تالی تلو معصومند
مگر نواميس امام حسين (ع) چون برخی دختران امروزی اند كه روسري بر پشت سر ببندند و گوشواره هايشان را عيان كنند؟ چگونه است در فيلم دختر 8-9 ساله ايي را چنين نشان ميدهند؟ حضرت رقيه(س) سه ساله بود اما حجاب از سر برنداشت!

براي روشن شدن بيشتر بصيرتتان
كافي است از خود بپرسيد:
چرا در فيلم امريكايي محمد رسول الله (ص) چهره پيامبر نشان داده نشده؟

چه كسي را در حد زيبايي "قمر بني هاشم" يافته اند براي ايفاي نقش؟

جلال و شكوه ايشان را چگونه و با كدام جلوه هنري به نمايش در مي آورند؟
چرا بسياري از كساني كه با امام زمان (عج) ملاقات داشته اند چهره ايشان را به خاطر ندارند؟

اگر اين فيلم را برادران اهل سنت با نشان دادن چهره بزرگاني چون قمر بني هاشم(ع) ساخته بودند خون شيعيان به جوش نمي آمد و به اعتراض بر نميخواستند؟

مارا چه شده كه خود به كوچك نمودن و بي اعتباري عقايد و مقدساتمان مي پردازيم؟
زيبايي فيلم مهمتر است يا حفظ قداست و احترام معصومين و اهل بيت ايشان _ علیهم السلام _؟
تاثير مثبت و جاذبه يك فيلم را از خدا ميدانيم يااز هنر خودمان؟
...
اين سوالات و هزارن سوال ديگر براي آن است كه كمي بيدار شويم. زمان ميگذرد و ما از قافله جا مانده ايم
خدا همه مارا ببخشد انشالله
Iran, Islamic Republic of
جهان برخی از مخاطبان به راحتی فتوا داده اندو خود را در مقام مرجعیت قرار داده اند من با این که یک روحانی هستم چنین جسارتی به خودم نمی دهم که به راحتی یک نظریه فقهی بدهم . حتما بگذارید
Iran, Islamic Republic of
نشان دادن چهره ی حضرت ابوالفضل ع دقیقا همان عواقب سوئ ای را دارد که با نشان دادن چهره حضرت یوسف ایجاد شد (عکس های اقای زمانی که بعد از سریال به دست جوانهای ما رسید گویای این مطلب است) مگر اینکه بازیگر این نقش خیلی مهم در فیلم مختار نامه به حساس بودن این نقش توجیه شوند که همانند حضرت یوسف......بالاخره جوانهای ما بخاطر قداستی که اینگونه نقشها به بازیگران میدهد ازانان الگو میگیرند..
Sweden
لابد اگر تا بامروز چهره حصرت ابوالفضل العباس علیه السلام در فیلم ها نشان داده نشده است دلیلی داشته اینطور نیست؟چه شده که امروز به این نتیجه رسیده ایم که اشکال ندارد؟ البته به نظر بنده اگر مراجع بزرگ تایید کنند انهم با شرایطی حرف دیگریست.
Iran, Islamic Republic of
سلام
آنتونی کویین در فیلم معروف الرساله نقش حضرت حمزه را به قدری زیبا بازی کرده است که ما هیچ گاه تصور نمی کنیم که او نقشهای دیگری نیز بازی کرده است فیلمهایی که دیدنش ممکن است از بصیرت بکاهد.
Iran, Islamic Republic of
لطفا به خاطر جایگاه بالای حضرت چهره ایشان رانشان ندهید
استفتاء از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورد نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع)

سوال :
با سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مرجع بزرگوار شیعیان جهان، از آنجاییکه در سریال مختارنامه که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است، بناست در چند قسمت به حضرت عباس بن علی (ع) پرداخته و چهره ایشان با بازی کاوه فتوحی نمایان شود. از آنجایی که قداست ایشان در عموم جامعه ایران و جهان محرز است و از طرفی بیم اینکه این بازیگر در فیلم‌های دیگر هم بازی نماید آیا قداست ایشان خدایی نکرده شکسته نمی‌شود؟ آیا نمایش ایشان آن هم با بیم اینکه بیان شد، حرام نیست؟

جواب :
بسم الله الرحمن الرحيم
با اهداء سلام و تحيت؛
جواب : در مورد حضرت قمر بنی هاشم (علیه السلام)، نشان دادن چهره آشکار مصلحت نیست و بهترین راه حل این است که مانند معصومین (علیهم السلام) چهره ایشان را به صورت مبهم یا در هاله ای از نور نشان دهند تا مشکلی پیش نیاد و ما هم این موضوع را به مسئولین ذیربط تذکر خواهیم داد.
همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی: / بخش استفتاءات
نمی‌دونم چرا هر موضوعی باید مورد بحث باشه خدا نگذره از اونایی که فقط فضا رو متشنج می‌کنند اون موقع که اون همه تصویر خیالی تو تکایا پخش شد مهم نبود حالا که سریال فاخری در حال پخشه باید چوب بذارید لای چرخش دیگه
Iran, Islamic Republic of
ممنون از این همه توجه به نظر مردم و محبین اهل بیت!

مارو بگو که فکر میکردیم نظرات مردم تاثیر گذار است چون گویا این فیلم برای مردم درست شده است!

الحمدلله هیچ صحنه ای سانسور نشده و تصویر حضرت عباس هم همچنان پابرجاست!
مگه قداست و بزرگي حضرت عباس، به چهرش بوده كه حالا با نشون دادن اون، زبانم لال، از بزرگي و جلال اون حضرت كم بشه؟؟ اصلا هدف فيلم چيز ديگه اي هست. هدف نشون دادن هدف متعالي قيام امام حسين هست. هدف اينه كه ما پيام عاشورا رو درك كنيم و بفهميم كه چرا امام حسين حج رو نيمه تمام گذاشت، همه ي اهل بيتش رو با خودش همراه كرد و پا در راهي گذاشت كه مي دونست تهش شهادته. لطفا اينقدر اين بحث رو حاشيه اي نكنيد. معلومه كه هيچ كس نمي تونه بزرگي حضرت عباس رو نشون بده، اما بزرگي مقام ابوالفضل، به ظاهر يا چهرش نيست. اگر بخوايم اين طور فكر كنيم، بر همه واضح و مبرهنه كه بزرگي رفتار و حالات اون حضرت هم براي هيچ بازيگري قابل تقليد نيست، پس نوراني كردن چهره فايده اي نداره و بهتره براي اينكه مقدساتمون زير سوال نره! اصلا اين نقش حذف بشه!!! جلال حضرت عباس به ظاهرش نيست كه بخوايم چهرش رو نوراني كنيم، چون ايشون هم مثل ما انسان بودند، اما چيزي كه باعث ميشه متمايز باشند، رفتار و عقايد و معنوياتشون هست. نقش حضرت عباس تو سريال فقط يك نماد هست. همه مي دونن كه اين فقط يك بازيگره. به نظر شما اينكه تا آخر سريال به جاي اين بزگوار، هاله ي نوري ببينيم، خيلي خسته كننده نيست؟؟ قرار نيست كه اون بازيگر با حضرت عباس مقايسه بشه، اين فقط يك نقشه. و به نظر من اگر ما بخوايم بزرگي اون حضرت رو به چهرش نسبت بديم، داريم گناه بزرگي مرتكب ميشيم. جالبه كه تو سريالي كه مي خواد هدف و بزرگي قيام امام حسين رو به تصوير بكشه، داريم در مورد يك مساله ي حاشيه اي بحث مي كنيم. امام حسين رفت كه ما دليل قيامش رو بفهميم و بفهميم كه قيام در برابر ظلم، حتي از طواف خانه ي خدا هم واجب تره. نرفت كه ما در مورد چگونگي ظاهرشون الان بحث كنيم. نرفت كه براي چگونه كشته شدنشون گريه كنيم كه اون بزرگواران از اول، آخر اين راه رو مي دونستند. اما رفتند تا ما هدفشون و آرمانگرايي در راه دين رو بشناسيم. نشون دادن چهره ي حضرت عباس، تنها يك نماد هست براي به تصوير كشيدن گوشه اي از رشادت و معنويت اون حضرت. هيچ وقت نمي تونم اين استدلال رو بپذيرم كه نشون دادن چهره ي اون حضرت، بزرگي و قداستش رو زير سوال ميبره، كه بزرگي پيشوايان ما به چهرشون مربوط نيست. به اميد روزي كه به جاي بحث كردن در مورد مسايلي كه هيچ ربطي به اصل واقعه ي كربلا ندارن، در مورد معنويت اين جهاد اعظم بحث كنيم.
Iran, Islamic Republic of
يكي از دوستان نظر مرجع عاليقدر تقليد حضرت آيت الله مكارم شيرازي را در اين مورد جويا شده است همانطور كه دوستان شاهد بودند ايشان اين امر را جايز ندانستند و چند روز پيش نيز حضرت آيت الله مظاهري از علماي بزرگ و محترم اين امر را جايز ندانسته بودند. بنابراين چه اصراري است كه چهره حضرت اباالفضل العباس عليه السلام نشان داده شود. مراجع تقليد مرجع خوبي براي اينگونه موارد هستند.
حضرت عباس (ع) با حضرت امام علی (ع) و حضرت امام رضا (ع) فرقی ندارد. آیا تصاویر آن دو عزیز را نشان دادید؟
Iran, Islamic Republic of
من فقط یک سوال دارم از آقای میر باقری:
هدف از نمایش چهره حضرت عباس چیست؟
والسلام
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
به نظر من فیلم مختار خیلی خوب است