چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۴
۶
درخواست جمعی از دانشجویان بورسیه از وزارت علوم؛

اگر دنبال اهداف سیاسی نیستید، اشتباه خود را جبران کنید

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 375345
در چنین شرایطی، انتظار از مسئولان وزارت علوم و به ویژه سازمان امور دانشجویان این است که نسبت به بازسازی این فضای رسانه ای اقدام جدی نمایند. اگر فضای رسانه ای اخیر حاصل بی تدبیری و ناپختگی در اظهارنظر توسط مسئولین وزارت علوم است، هزینه اصلاح آن نیز بر دوش این مسئولین می باشد.
اگر دنبال اهداف سیاسی نیستید، اشتباه خود را جبران کنید
به گزارش جهان، جمعی از دانشجویان بورسیه از وزارت علوم با ارسال بیانیه ای به جهان نيوز درباره اتهامات گسترده و فضاسازی که از سوی طیفی از سیاسیون حامی دولت و رسانه های زنجیره ای علیه آنان مطرح شده، توضیحاتی عنوان کرده اند که در آن آمده است:

از چندی پیش و پس از طرح موضوع دانشجویان بورسیه غیر قانونی توسط رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این موضوع مستمسک برخی رسانه ها ( که رسانه های نزدیک به دولت نیز جزء آنها می باشند) برای انتشار مطالب موهن و دور از واقعیت در مورد همه دانشجویان بورسیه گردید ودر شش ماه گذشته، دانشجویان بورسیه - اعم از بورسیه های داخل و خارج - آماج نسبت های گوناگون، از رانت خوار و آقازاده گرفته تا بی سواد و فاقد صلاحیت قرار گرفتند.

و اما آنچه در نگاه به این موضوع می توان مورد تحلیل قرار داد:

۱- به فاصله کوتاهی پس از مصاحبه رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص بورسیه های غیر قانونی و انعکاس گسترده آن توسط رسانه ها در قالب ۳ هزار دانشجوی بورسیه غیر قانونی، سازمان مذکور مجددا از طریق سایت رسمی آن سازمان اعلام نمود که بحث بورسیه غیر قانونی تنها مشمول عده ای محدود از دانشجویان بورسیه می باشد( به نقلی ۱۸۰ نفر و به نقلی ۳۰۰ نفر) و خواستار رعایت اخلاق رسانه ای در انعکاس اخبار و خودداری از نشر اکاذیب و توهین نسبت به دانشجویان بورسیه گردید.

۲- پس از اتفاق مذکور، همچنان خط خبری و تحلیلی با تیتر سه هزار دانشجوی بورسیه غیر قانونی (که در تعارض با اصل موضوع منتشر شده توسط رئیس سازمان امور دانشجویان بود) به تواتر در برخی از رسانه ها پیگیری شد. پیگیری این بحث در رسانه های مذکور را از دو منظر می توان تحلیل نمود:

الف- حساسیت در رعایت قانون و عدالت در اعطای بورسیه به افراد صاحب صلاحیت

ب- ایجاد فضای عمومی و نگرش اجتماعی منفی نسبت به عموم دانشجویان بورسیه به علل و انگیزه های سیاسی

ناظر به دو دغدغه قید شده، قطعا شفاف سازی در مورد رعایت قانون و عدالت در اعطای بورس خواست عموم آحاد جامعه است. اما آنچه در چند ماه گذشته با استفاده از این حساسیت عمومی منطقی توسط برخی از رسانه ها پیگیری شد منکوب کردن و برچسب زدن به همه دانشجویان بورسیه بود.

به نظر می رسد این طیف رسانه ها با استفاده از فرصت ایجاد شده در صدد هستند فضایی را فراهم آورند تا ذهنیت عمومی نسبت به همه دانشجویان بورسیه را مخدوش نمایند. از آنجا که اکثریت دانشجویان بورسیه(به اذعان رئیس سازمان امور دانشجویان) افراد حائز صلاحیت علمی و نخبگان کشور- و البته از افراد متعهد و پیوند خورده با آرمان ها و ارزش های نظام وانقلاب- هستند، چنین بی محابا با تاختن به این دانشجویان نه شرط عدالت و انصاف و نه در راستای مصالح جامعه است.

۳- در چنین شرایطی، انتظار از مسئولان وزارت علوم و به ویژه سازمان امور دانشجویان این است که نسبت به بازسازی این فضای رسانه ای اقدام جدی نمایند. اگر فضای رسانه ای اخیر حاصل بی تدبیری و ناپختگی در اظهارنظر توسط مسئولین وزارت علوم است، هزینه اصلاح آن نیز بر دوش این مسئولین می باشد.

انتظار عمومی از مسئولین وزارت علوم این است که ضمن شفاف سازی دقیق در مورد روند اعطای بورس( و میزان چند و چون دقیق خلاف قانون های مرتکب شده) نسبت به فضاسازی رسانه ای مسموم علیه عموم دانشجویان بورسیه اقدام موثر وجدی نمایند. در غیر این صورت این شائبه جدی خواهد بود( که البته شواهدی دال بر تایید این شائبه نیز وجود دارد) که این روند حاکم رسانه ای مطلوب طیف سیاسی حاکم در وزارت علوم است و آنان قصد بهره برداری سیاسی از این موضوع را دارند؛ که در این صورت واسفا که بهترین سرمایه های کشور و وقت و عمر و آبروی جمعی از بهترین نخبگان علمی این مملکت بایست هزینه تنازعات سیاسی شود.

۴- نگارندگان این سطور، که جمعی از دانشجویان بورسیه خارج کشور هستند، نه جزو آقازاده ها و وابستگان به افراد دولت قبل و نه از صاحبان رانت سیاسی و اقتصادی هستند، بلکه به گواه اسناد و شواهد جزو برترین های علمی قبل از عزیمت، و در زمره بهترین دانشجویان در محل تحصیل خود( که از بهترین دانشگاه های دنیا هستند) می باشند که در قالب فرآیندی قانونی و در چارچوب آیین نامه های مصوب توانسته اند بورس شوند.

لذا درخواست و انتظار جدی این جمع، و البته عموم دانشجویان بورسیه، این است که چنانچه مسئولین فعلی وزارت علوم دنبال مقاصد سیاسی در طرح موضوع بورسیه های غیر قانونی نیستند، نسبت به شفاف سازی دقیق و واقعی در خصوص تخلفات احتمالی صورت گرفته و رد اتهام از بقیه دانشجویان مبادرت ورزند. هم چنین انتظار به جا و منظقی دانشجویان بورسیه این است که وزارت علوم به عنوان متولی این عرصه نسبت به فضاسازی های رسانه ای مسموم و غرض ورز عکس العمل جدی و در خور نشان دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
نمی تونه کدخدا اجازه نمی ده
United Kingdom
خود متن این نامه با ملاحظات سیاسی نوشته شده مگر نه هر آدمی سالمی باید خواستار برخورد قاطع با آن بورسیه های غیرقانونی باشد
اقای وزیر یا وزارت یا اینکه اشتباه را جبران کن و اسامی بورسیه های غیر قانونی را قانونی اعلام کن فیصله پیدا می کن
Iran, Islamic Republic of
بورسیه های غیرقانونی دولت سابق ، علت اصلی استیضاح فرجی دانااست . اکثربورسیه های غیرقانونی ، ازنزدیکان نمایندگان استیضاح کننده هستند .
مجلس از آغاز با روند بازآوری آشوب طلبان به مخالفت برخاست چرا قضیه رو وارونه می کنید ؟
Iran, Islamic Republic of
جرمش این بود که اسرارهویدامیکرد ...