سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴
۱
پناهیان در همایش مشق حماسه:

حماسه‌سازان عزت را بر ذلت ترجیح می‌دهند/ در مقابل حماسه‌سوزان تا آخر ایستاده‌ایم

پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 280908
مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: حماسه‌سازان عزت را بر ذلت ترجیح می‌دهند و در نهایت نیز به منافع خود می‌رسند اما حماسه‌سوزان منفعت را بر عزت ترجیح می‌دهند و در نهایت نیز به ذلت می‌رسند.
حماسه‌سازان عزت را بر ذلت ترجیح می‌دهند/ در مقابل حماسه‌سوزان تا آخر ایستاده‌ایم
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در همایش مشق حماسه که در تالار سیدالشهدا برگزار شد، اظهار داشت: مفهوم تقوا در آیات کریمه قرآن جایگاه بسیار زیادی دارد و بالاتر از همه خوبی‌هاست.

مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عدالت یکی از فضایلی است که مادر فضائل محسوب می‌شود، اما خداوند در قرآن کریم آن را در ذیل تقوا قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه ما، جامعه بسیار خوشبختی است که موج تقوا به عنوان یک مطالبه اصلی در آن وجود دارد، گفت: جامعه ما از پرداختن به یک یا دو گونه از فضایل گذشته است و از عرصه عمل صالح عبور کرده و برای تحقق تمام اعمال صالح به دنبال تابلوی تقواست.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: تقوا یعنی برای اقامه حق، مسیری را انتخاب کنیم که در آن آئین‌نامه‌ها و مقرراتی که خداوند برای انسان‌ها تعیین کرده، رعایت شود.

مشاور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: اقامه حق کار ساده‌ای نیست و هر کسی نمی‌تواند به این امر بپردازد.

وی یادآور شد: سیاسیون به دنبال اجرای حق هستند، اما کسی که در مسیر اجرای حق آئین‌نامه‌های خداوند را رعایت می‌کند، محدودیت می‌یابد، تا هر رفتاری که می‌تواند او را به نتیجه برساند، نداشته باشد.

وی با بیان اینکه هرگز نمی‌توان تقوی را به سادگی به دست آورد و افراد با تقوا همواره غریب و مظلوم هستند، اظهار داشت: ممکن است همه افراد بتوانند داد بزنند که ما
کسی که در مسیر اجرای حق آئین‌نامه‌های خداوند را رعایت می‌کند، محدودیت می‌یابد و هر رفتاری که می‌تواند او را به نتیجه برساند نخواهد کرد.
به دنبال عدالت و پیشرفت هستیم اما نمی‌توان ادعا کرد که تقوی داریم و این موضوع را دیگران باید گواهی بدهند و از سوی دیگر کسانیکه بی‌تقوایی می کنند نمی‌توان آنها را لو داد.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه رعایت تقوی همچون رعایت حیا است گفت: به سادگی نمی توان تقوای کسی را ادعا و یا آن را انکار کرد مگر اینکه فردی خودش خود را رسوا کند و از طرف دیگر کسی که ادعا می‌کند من با حیا هستم این موضوع با حیا سازگاری ندارد و باید در عمل نشان داده شود.

وی شناسایی تقوی در میان سیاسیون را امری غیر ساده و سخت ارزیابی کرد و افزود: انشاءالله همه دلسوزان عرصه سیاسی که طبق فرمان قرآن و عترت و پیام مقام معظم رهبری به تقوی رسیده‌اند کمک کنند تا با تشریک مساعی تقوی در عرصه سیاسی جاری شود.

پناهیان با بیان اینکه کسانی که اهل تقوی در عرصه سیاسی هستند نباید از دیگران جا بمانند و کسانی که اهل سروصدا هستند از آنها جلو بزنند گفت: البته مردم در درک تقوای مسئولان در عرصه سیاسی هوشمند هستند.

این فعال سیاسی و فرهنگی با اشاره به رابطه حماسه و تقوی در عرصه سیاست عنوان کرد: اساسا محدودیت‌هایی که تقوی برای فرد ایجاد می‌کند خودش مقدمه تحقق حماسه است چرا که وقتی فرد به سمت حق حرکت کند با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود از این رو حماسه‌سازان بزرگ همیشه مظلوم بوده‌اند و حتی در شاهنامه فردوسی اگر چه او قطعه‌ای را تشکیل می‌دهد اما مظلوم است.

وی با اشاره به ارتباط حماسه و تقوی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رعایت تقوای سیاسی ادامه داد: تقوا مکانیزم تحقق حماسه سیاسی و حماسه  شیوه خاص اقامه حق است که منجر به شکل دادن شکوهی در حیات فرد یا جامعه می‌شود.

پناهیان با بیان اینکه در کلام ائمه تاکید شده که باید نقطه مقابل ایمان را
آیا مردمی که در شعارشان می‌گویند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست به دنبال برق ارزان و زندگی راحت هستند؟ ‌خیر مردم به دنبال عزتند. بعضی افراد فکر می‌کنند این شعار عزت‌طلبانه مردم را می‌توانند به شعار منفعت‌طلبانه تبدیل کنند
شناخت، گفت: تقوی در عرصه سیاست یعنی ما اهداف سیاسی خود را با رعایت مقررات الهی محقق کنیم.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تصریح کرد: تقوی در عرصه سیاست هم برای کسانیکه در قدرت هستند و هم برای کسانیکه در حاشیه قرار دارند حائز اهمیت است. چراکه کسانیکه در مکتب قدرت هستند به راحتی می‌توانند بی تقوایی کنند و کسانیکه در حاشیه قرار دارند نیز دست به تخریب می‌زنند. از این رو اگر تقوی رعایت نشود چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

پناهیان تاثیر رفتار سیاستمداران را بر معنویت جامعه بسیار بیشتر از اثر تربیت خانوادگی دانست و افزود: ما قبل از هر چیز باید یقه سیاسیون را بگیریم چرا که یک سخنرانی خوب در زمینه تقوی یک صدم اثر تقوای یک رجل سیاسی را هم ندارد. لذا این امر دغدغه مومنین است.

به گزارش فارس، این معلم اخلاق با بیان اینکه تقوی و سیاست به معنای اعمال محدودیت برای تحقق حماسه است و این محدودیت‌ها با آیین‌‌نامه دینی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ‌آنچه باعث حماسه می‌شود همین نکته است چرا که اگر قرار باشد ما برای رسیدن به هدف خود از هر وسیله‌ای استفاده کنیم دیگر نام این کار حماسه نیست و به همین دلیل می‌بینیم که نام هیتلر و صدام به عنوان یک جنایتکار و نه حماسه‌ساز در تاریخ ماندگار شده است.

وی ادامه داد: همه دنیا می‌دانند که ایران اسلامی حماسه خلق کرده است چرا که از محدودیت‌هایی که ما داشته‌ایم خبر دارند. و ما امروز می‌بینیم که جانبازان دفاع مقدس از عزت روز افزون برخوردارند چرا که آنها خلق حماسه کرده‌اند.

پناهیان تصریح کرد: در مقابل حماسه‌سازان، افراد ضد حماسه و حماسه‌سوزان قرار دارند و آنها حول حماسه مردم را هم می‌گیرند. از این رو امیدواریم انتخابات پیش رو عرصه تقابل این دو نباشد هرچند اگر چنین شود ما پای آن هستیم چرا که اینجا آزادی است.

وی تاکید کرد: چنانچه حماسه سوزان در مقابل حماسه سازان بایستند ما تا آخر ایستاده ایم.

این استاد دانشگاه با اشاره به تقوای
بعضی‌ها مصلحت را جزو حق نمی‌دانند، مصلحت بخش برتر از حق است و رعایت تقوا و محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند همین مصلحت است.
سیاسی و ویژگی‌های حماسه‌سازی گفت: حماسه‌سازان عزت را بر ذلت ترجیح می‌دهند و در نهایت نیز به منافع خود می‌رسند اما حماسه‌سوزان منفعت را بر عزت ترجیح می‌دهند و در نهایت نیز به ذلت می‌رسند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های حماسه‌سازان و حماسه‌سوزان گفت: آیا مردمی که در شعارشان می‌گویند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست به دنبال برق ارزان و زندگی راحت هستند؟ ‌خیر مردم به دنبال عزتند. بعضی افراد فکر می‌کنند این شعار عزت‌طلبانه مردم را می‌توانند به شعار منفعت‌طلبانه تبدیل کنند.

پناهیان در ادامه افزود: حماسه‌ساز حق‌طلبی را بدون خودخواهی دنبال می‌کند که با این کار هم نام خود را و هم حق را تثبیت خواهد کرد اما حماسه‌سوز حق‌‌طلبی را با خودخواهی در هم می‌آمیزند و در نتیجه هر دو را از دست می‌دهد، حماسه‌ساز از حق برای مصلحت جامعه استفاده می‌کند اما حماسه‌سوز از حق علیه مصلحت سوءاستفاده می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه همایش مشق حماسه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها مصلحت را جزو حق نمی‌دانند، مصلحت بخش برتر از حق است و رعایت تقوا و محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند همین مصلحت است. همچنین حماسه‌ساز بیشتر از قانونمداری، قانونمداری می‌کند و برخورد حداکثری با قانون دارد اما حماسه سوز در مسیر اجرای حق قانون را اجرا نمی‌کند. حتی حداقل قانون را نیز رعایت نمی‌کند.

وی در پایان سخنان خود در این همایش تصریح کرد: حماسه‌ساز خوبی‌های خودش را اندک و بدی‌هایش را بزرگ می‌شمارد. اما حماسه‌سوز خوبی‌های خود را بزرگ و بدی‌هایش را اندک می‌شمارد. حماسه‌ساز به خاطر اندک بدی‌ خودش احساس شرم می‌کند در حالیکه حماسه‌سوز خودش را همیشه برتر می‌داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شربتیان
انشاالله با پیروی از خط سرخ ولایت، حماسه ای بی نظیر در 24 خرداد خواهیم آفرید.