شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تعویق تصویب تحریم جدید علیه ایران

سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 325097
سنای آمریکا در اقدامی اعلام کرد که تا زمان شنیدن توضیحات وزیر خارجه این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران، تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران را به تعویق می‌اندازند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از رویترز نوشت: گروهی از دستیاران سنای آمریکا روز گذشته، اعلام کردند که قانونگذاران آمریکا تا شنیدن توضیحات «جان کری» درباره برنامه هسته‌ای ایران، تصویب تحریم‌های شدید علیه تهران را به تعویق می‌اندازند.

در عین حال، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که کری بعد از بازگشت از سفر خود به کشورهای خاورمیانه و اروپایی، در کمیته مالی سنا حاضر می‌شود تا در خصوص مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) توضیح دهد.

این تحریم‌های جدید در حالی به تعویق افتاده است که پیشتر سنا در صدد بود دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند و با اینحال دولت اوباما با تصمیم‌گیری عجولانه در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران مخالف است.

سناتور «باب کورکر»، سناتور جمهوری‌‌خواه با بیان اینکه سنا منتظر توضیحات جان کری خواهد ماند افزود: افرادی در دو حزب جمهوری خواه و دموکرات کنگره در حال بررسی این موضوع هستند که گام‌های بعدی چه باید باشد.

این سناتور جمهوری‌خواه با اشاره به اینکه همه ما خواستار دیپلماسی بودیم، افزود: اکنون هم همینطور است. ما از تلاش‌های وزیر خارجه تشکر می‌کنیم. این بهترین راه برای حل این مسئله است.

کورکر از نرمش احتمالی دولت باراک اوباما در قبال ایران انتقاد کرد و گفت: «ما نگرانیم که طبق توافق‌ها بخشی از اهرمی را که در اختیار داریم رها کند.»

به گفته سناتور کورکر تحریم‌ها موجب شده است که ایران حاضر به نرمش در برنامه هسته‌ای خود شود و سنا نگران از دست دادن این اهرم است.

وی همچنین تصریح کرد که سناتورها آماده‌اند اقدامات تنبیهی جدید را برای مدتی به تأخیر بیاندازد و با توجه به توافقات احتمالی نیز امکان کاهش تحریم‌های فعلی وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کری در صدد است روز چهارشنبه به کمیته بانکداری سنا در خصوص نشست ایران و ۱+۵ گزارش دهد.

یکی از مشاوران کمیته بانکداری سنا اعلام کرد که سناتور «تیم جانسون» رئیس این کمیته، هنوز تا بعد از برگزاری نشست محرمانه با کری، تصمیمی درباره ادامه کار در خصوص تحریم‌ها اتخاذ نخواهد کرد.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما در بازبینی پیامی که احتمالاً کری قرار است برای نمایندگان آمریکا داشته باشد، گفت: این احساس ما است که تحریم‌های بیشتر در حال حاضر قابلیت منحرف کردن و از بین بردن توافقنامه دیپلماتیک را دارد و به ایران فرصت می‌دهد تا واقعاً از طریق اختلاف و جدایی ائتلاف بین‌المللی، به کاهش تحریم‌ها دست پیدا کند.

«آبراهام فاکسمن» مدیر ملی اتحادیه ضدافترا نیز بعد از آنکه به همراه چند تن از رهبران یهودی آمریکا با مقامات کاخ سفید در پایان اکتبر دیدار کرد، موافقت کردند تا ترغیب کردن برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران را به حالت تعلیق درآورند.

وی روز دوشنبه اعلام کرد در حالیکه در ابتدا حرف‌های دولت اوباما را درست فرض کردند، اما دیگر رفاه یا گزینه‌ای برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران ندارند.

برخی رسانه‌ها پیش از این گزارش کردند که قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که قصد دارند تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کنند تا از سیاست سهل‌گیری دولت باراک اوباما در مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور پیشگیری‌کنند.

دور بعدی مذاکرات با ایران قرار است روز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در ژنو از سرگرفته شود. مذاکرات سه روزه اخیر در ژنو (۷ و ۸ و ۹ نوامبر) بدون رسیدن به توافقی بر اساس طرح اولیه برای کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران در مقابل تغییراتی در برنامه هسته‌ای این کشور پایان یافت.

این مذاکرات برای اولین بار در یک دهه اخیر با حضور اکثریت وزرای امورخارجه گروه ۱+۵ و ایران برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *