جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

الزام‌بیمارستانهای خصوصی‌به کاهش‌سزارین

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 377199
وزیر بهداشت با اعلام اینکه هنوز در آغاز راه طرح تحول نظام سلامت هستیم، یکی از هدف گیری های این طرح را کاهش پرداختی از جیب مردم به هنگام بستری در بیمارستانهای دولتی عنوان کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد حوزه سلامت پرداخت و گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت در ۵۵۰ بیمارستان سراسر کشور اجرا می شود و تاکنون به آن نتیجه هایی که می خواستیم، رسیده ایم.

وی با اعلام اینکه بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دانشگاهی و دولتی، سهم پرداختی مردم بابت هزینه های بستری به ۱۰ درصد کاهش است، افزود: این وضعیت در روستاها و برای کسانی که دفترچه بیمه روستایی دارند به ۵ درصد می رسد. در مجموع پرداختی از جیب مردم به ۸ درصد رسیده که عدد قابل توجهی است.

وزیر بهداشت با اشاره به نگرانی هایی که بعضی ها از اجرای طرح تحول نظام سلامت دارند، اظهارداشت: آنها نگران این هستند که این طرح هم به سرنوشت طرحهای مشابهی دچار شود که با شدت شروع شد و ناکام ماند.

هاشمی بر تامین منابع پایدار برای اجرای هرچه بهتر طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد و افزود: ارزیابی که ما از نظرات نمایندگان مجلس داشته ایم، این بوده که اجرای طرح برای آنها مهم است و از همین رو ۲۳۹ نفر از نمایندگان، از وزارت بهداشت تقدیر کردند. بنابراین، انتظار می رود که بودجه سلامت در سال ۹۴ نه تنها مجددا تصویب خواهد شد، بلکه افزایش هم داشته باشد.

وی همچنین به یکی دیگر از هدف گیری های طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ترغیب به زایمان طبیعی به خاطر توجه به سلامت مادر و نوزاد، یکی دیگر از اهدافی است که در این طرح دنبال می کنیم. زیرا، سزارین عوارض زیادی برای مادر و نوزاد به دنبال دارد و از همین رو، دولت تصمیم گرفت خدمات زایمان طبیعی را به صورت رایگان در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی ارائه دهد.

هاشمی با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش ۱۰ درصد آمار سزارین در سال اول اجرای طرح تحول سلامت هستیم، افزود: برای جلوگیری از سرازیر شدن زایمانهای سزارین به سمت بیمارستانهای خصوصی، به آنها ابلاغ کرده ایم که این کاهش ۱۰ درصدی را مورد توجه قرار دهند، چون در ارزشیابی بیمارستانهای خصوصی لحاظ می شود.

وزیر بهداشت به طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای حمایت از هزینه های سنگین درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: ما درخواست کرده ایم که با ردیف بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی برای ایجاد صندوق حمایتی از زوجهای نابارور موافقت شود تا بتوانیم در قالب اعطای تسهیلات، از این افراد حمایت کنیم. زیرا، درمان ناباروری هزینه های سنگین و دوره های متعدد درمانی دارد.

وی در ادامه به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور اشاره کرد و افزود: جامعه پرستاری فشار زیادی را تحمل می کند و همین کمبود نیرو باعث شده تا میزان رضایتمندی مردم و بیماران از خدمات آنها متوسط باشد. البته این را باید بگویم که تا الان هیچ اقدامی برای رضایتمندی پرستاران انجام نشده است اما برنامه های زیادی برای آنها داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *