چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱
۱۵

ایران به نشست ژنو ۲ دعوت رسمی شد/ واکنش آمریکا و مخالفان سوریه و پاسخ ایران

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 338570
دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت کند.
ایران به نشست ژنو ۲ دعوت رسمی شد/ واکنش آمریکا و مخالفان سوریه و پاسخ ایران
جهان نيوز - عبدالله الماسی: بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بر نقش مهم و کلیدی ایران برای حل بحران سوریه تاکید کرد و افزود: پس از انجام گفت‌وگوهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که کشورهای ایران، لوزامبرگ، مکزیک، یونان، استرالیا، بلژیک،بحرین، کره جنوبی، هلند و واتیکان به فهرست دعوت شوندگان به کنفرانس بین المللی صلح سوریه اضافه کنیم.

وی افزود: همان‌گونه که بارها بر اهمیت و ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو دو تاکید کردم، نقش تهران برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه تاثیرگذار خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه ایران به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه بزرگ سوریه نقش کلیدی برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور دارد به گفت وگوی تلفنی اش با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: تهران همچون سایر کشورها می‌داند که مفاد قطعنامه ژنو یک (۳۰ ژوئن ۲۰۱۲) باید اجرایی شود.

وی همچنین از دولت و گروه‌های مخالف سوری خواست با حسن نیت در کنفرانس مذکور شرکت کنند و همه تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ و خونریزی و زندگی اسفبار مردم سوریه به کار گیرند.

بان‌کی‌مون با بیان اینکه در ۴۸ ساعت گذشته گفت‌وگوهای تلفنی بسیاری با رهبران و مقام های کشورهای مختلف جهان به منظور حمایت آنان از کنفرانس صلح سوریه انجام داده است ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به حفظ یکپارچگی این کشور شود.

وی درباره مواضع تهران درباره مفاد کنفرانس ژنو نیز گفت که در جریان تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران، بار دیگر بر نقش سازنده تهران در این کنفرانس تاکید کرده است.

بان‌کی‌مون درباره برگزاری انتخابات آتی در سوریه گفت: در زمان حاضر بنا نداریم در این باره اظهار نظر کنم اما بدون شک در کنفرانس صلح بین‌المللی سوریه در این خصوص مذاکرات مهمی انجام خواهد شد.

آمریکا برای حضور ایران در «ژنو۲» شرط گذاشت

از سوی دیگر، شبکه «بی بی سی» گزارش داد که «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس «ژنو۲» گفته است، این دعوت مشروط به حمایت صریح و علنی ایران از بیانیه ژنو و از جمله استقرار هیأت ناظر بر گذار سیاسی در سوریه است.

وی ضمن اعلام این مطلب گفت که ایران پیشتر هرگز از بیانیه ژنو ۱ اعلام حمایت نکرده است و آمریکا آن را از مدت‌ها پیش ضروری می‌دانسته است.

ساکی با خط و نشان کشیدن برای ایران ادامه داد در صورتیکه ایران حمایت خود از بیانیه ژنو یک را علنی نکند این دعوت می‌بایست پس گرفته شود.

وی در عین حال گفت واشنگتن کماکان نسبت به نقش ایران در «سرکوب ظالمانه مردم سوریه» توسط حکومت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نگران است.

یک سخنگوی هیأت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به سخنان بان کی مون گفت: حالا زمان آن رسیده که ایران روشن کند دعوت دبیر کل سازمان ملل را پذیرفته است. این کار مشخص می کند که اساس شرکت افراد در کنفرانس ژنو دو، اعمال مفاد اعلامیه ژنو یک است که در تابستان سال ۲۰۱۲ صادر شد و خواستار گذار سیاسی در سوریه با توافق دو طرف شد.

اعتراض مخالفان سوریه به حضور ایران در ژنو۲

همچنین «اسکای نیوز» نوشت، منابعی در میان ائتلاف معارضان سوری، روز دوشنبه، اعلام کردند در پی دعوت سازمان ملل از ایران برای حضور در گفت وگوهای بین المللی صلح در سوریه، این ائتلاف مشارکت خود را در این نشست به حالت تعلیق در آورد.

«احمد رمضان» از اعضای ائتلاف معارضان گفت: «ائتلاف تصمیم به تعلیق مشارکت در ژنو ۲ را رسما گرفته است.»

وی افزود: «تصمیم ما برای حضور در نشست ژنو ۲ مشروط به عدم دعوت از ایران در این کنفرانس بوده است. ما رسما به اخضر ابراهیمی (نماینده سازمان ملل در سوریه) ابلاغ کردیم که در صورتی که از ایران برای ژنو ۲ دعوت شود، ما کنار خواهیم رفت.»

این عضو ائتلاف معارضان سوری با بیان اینکه ایران با بیانیه ژنو ۱ به عنوان مرجع اصلی کنفرانس ژنو ۲ مخالف است، ادعا کرد نیروهای نظامی ایران در جنگ علیه ملت سوریه مشارکت دارند.

افخم: ایران بدون هیچ پیش‌شرطی در نشست ژنو ۲ درباره سوریه شرکت می‌کند

در  همین حال، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دعوت از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو ۲ و در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما همواره ضمن رد هرگونه پیش‌شرط، از هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت کرده و جزو اولین کشورهایی بوده‌ایم که بر گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌‌جویانه بعنوان تنها راه حل برای پایان دادن به بحران سوریه تأکید داشته‌ایم و از نظر ما کنفرانس ژنو ۲ می‌تواند زمینه‌های مناسب برای برداشتن گام‌های موثر در این چهارچوب را فراهم سازد.

افخم با تاکید بر نقش و اهمیت کشورمان در کمک به یافتن راه حل بحران سوریه و دعوت به عمل آمده از ایران تصریح کرد: پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم هیچ گونه پیش‌شرطی را برای حضور و مشارکت در ژنو ۲ نمی‌پذیریم و بر اساس دعوت به عمل آمده ایران بدون پیش‌شرط در این کنفرانس شرکت می‌کند.

کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به نشست ژنو ۲ قراراست دوم بهمن ماه در شهر مونترو سوییس برگزارشود و نمایندگانی از ۴۰ دولت درآن دعوت شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بحرين؟؟؟؟؟؟؟
چه ربطی به بحرین داشت؟
اراکی
Iran, Islamic Republic of
جالبه ! موضوع حل بحران سوریه فقط در میدان نبرد مشخص میشود ....
خداییش تو این سه سال دشمنای مقاومت تونستن غلطی کنن؟؟؟
رضا
دوست عزیز فقط به دولت سوریه نگاه نکن که به نظر من هم تو این شرایط بهترین گزینه همین دولت فعلی هست ولی مهمترین نکته که کاملا تو حاشیه رفته دختر بچه و پسر بچه هایی هستند که بجای بازی دارن تو سرما زجر می کشن میدونی سه روز غذا نخوردن واسه یه بچه سه ساله یعنی چی !!!!!!!!!!!!!!!!!
ساده نباشیم و ساده ننگریم
مرگ بر آمریکا و اسرائیل
کاش دعوت نمی شدیم حالا ظریف اونجا کل سوریه رو تقدیم امریکا می کنه و بعد می گه ما توافق بزرگی انجام دادیم
مجتبی
یعنی... سوریه که خط مقدم مقاومت علیه اسراییل هست را هم فروختند؟ به خدا بشار اسد از این آقایان ولایت مداریش بیشتر است،،،،،
خداییش اگر شرط اونارو ایران قبول کنه سوریه هم تمام!
امیدوارم محور مقاومت رو به سادگی ازش عبور نکنن
Iran, Islamic Republic of
دبیرکل سازمان ملل: ایران مفاد ژنو 1 را پذیرفت
امریکا:ایران پیش شرط ژنو 1را پذیرفت
وزارت خارجه ایران:هیچ پیش رطی را نمپذیریم
کی راست میگه؟؟
یکی داره دروغ میگه
درست عین توافق هسته ای
ای لعنت به ژنو
من که دیگه اصلا به این دشمنای خون اشام اطمینان ندارم
مرگ بر سازمان ملل آمریکایی
Iran, Islamic Republic of
وقتی دیپلماسی یه دولت عوض تاکید رو اصول اعتماد سازی قدرتا جهانیه طبیعیه که به همچین دعوتی صورت میگیره چون خروجیش چیزیه که اونا میخوان.فقط از ایران هزینه میکنن حالا ببین
بااین کارهای این دولت ودیپلماسی اینها وازدست دادن سرمایهای کشوروتعلیق انزی هسته ای دیگر ایران درانزوا نیست /