يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱۱

سن ازدواج مردان و زنان چند سال است؟

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 399482
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشوربا بیان اینکه نخستین موضوع مطرح شده در سیاست‌های جمعیتی رفع موانع ازدواج است، گفت: سن ازدواج به ۲۸ سال برای مردان و حدود ۲۴ سال برای زنان رسیده است. این آمار نشان‌دهنده وجود موانعی برای ازدواج است؛ البته دولت و خانواده‌ها در کنار هم در این زمینه نقش دارند.
سن ازدواج مردان و زنان چند سال است؟
به گزارش جهان، علی‌اکبر محزون در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در زمینه چهار واقعه حیاتی پیش‌بینی‌های خوبی نمی‌کنیم. نرخ باروری یا متوسط تعداد فرزند، کمتر از ۲.۱ یعنی سطح جانشینی است، بطوریکه رشد جمعیت در کشور با این شرایط در سال‌های آینده به صفر می‌رسد و سپس رشد منفی را تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده از ظرفیت کنونی جمعیت می‌توانیم از کاهش جمعیت و رشد منفی آن پیشگیری کنیم، اظهارکرد: در سیاست‌های جمعیتی به طور دقیق راهکارهای جلوگیری از کاهش جمعیت ذکر شده است که لازم است به خطوط کلی نظام که در سیاست‌های جمعیتی به آن پرداخته شده، توجه کنیم.

محزون گفت: بهتر است دولت و مجلس روی برنامه ششم توسعه به عنوان اولین گام اجرایی کردن سیاست‌های جمعیتی متمرکز شوند.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشوردر ادامه با بیان اینکه آمار طلاق نگران کننده است، اظهار کرد: در حال حاضر ولادت و ازدواج به عنوان دو واقعه مثبت کاهش و وفات و طلاق به عنوان دو واقعه منفی، افزایش یافته است.

محزون در عین حال گفت: طی ۹ ماهه سال جاری یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۱۵ واقعه ولادت ثبت شده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد کرده است. این رشد اگرچه ملایم است اما می‌تواند پایداری مثبتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پایداری مثبت افزایش ولادت به چند عامل بستگی دارد، اظهارکرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی یکی از این عواملی است که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند، علاوه بر آن در تحلیلی که خانواده باید از شرایط اجتماعی و اقتصادی خود و آینده فرزندانش داشته باشد، موثر است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: سیاست‌های حمایتی و تشویقی دولت‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. این سیاست‌ها نیاز به قانون دارد که باید در مجلس پیگیری شود که متاسفانه روند کندی را طی می‌کند. علاوه بر آن در دولت تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی شده است که باید در دولت زودتر به نتیجه برسد.

محزون در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وضع سیاست‌های تنبیهی می‌تواند باعث افزایش جمعیت شود گفت: سیاست‌های تنبیهی جدید نیستند چراکه در قانون مدنی از زمان شاه مطرح بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...با پنج میلیون وام ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
باید فرهنگ سازی کرد تا سن ازدواج کاهش یابد
فرهنگ سازی؟
شما حاضری به کسی که شغل نداره کار نداره زن بدی طرف نون از کجا بیاره؟
تازه دو سال هم باید بره سربازی!
United States
از بس خانمها ... که دیگر اطاعت شوهران را نمی کنند و بدبینی دختران به پسران و بر عکس باعث شده و یک موضوع دیگر مد کرایی و تبلیغ در تلویزیون است
از یک طرف مسئولین می گویند بای ازدواج کرد تولید نسل کرد ... ولی نمی گویند چه طوری به چه شکل اون هم با تورم الان جامعه ما.....حداقل یه قدم کوچکی هم خودشان در این راستا بر نمی دارند نه یه وام درست و حسابی نه ایجاد شغل صحیحی....نه برنامه ای برای این کار همین طوری متاسفانه یه حرفی رو می زنند....تازه از اون ور هم فرهنگ ساری نشده که خانواده ها چه طوری با این مساله برخورد کنند.... باید بنشینند و اساسی فکر کنند اگه همین طوری پیش بره یقیناً تا چند ساله آینده سن ازدواج شدیداً بالا می ره و پدیده های شومی را به دنبال خواهد داشت....از ما گفتن بود.... خودشون می دونند با عواقبی که این مساله در پیش داره...
متاسفانه علیرغم تبلیغات , کشور به هیچ وجه در روند درستی قرار ندارد و تا زمانی که این وضعیت است نباید انتظار اصلاح داشته باشیم.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
با این وضع قیمت مسکن و میزان حقوق و بیکاری جوانان و رعایت نکردن حق و انصاف در استخدام و گزینش ادارات خصوصی و دولتی انتظار دارید سن ازدواج پایین باشه هر عاقلی تو این وضعیت اصن به فکر ازدواج نمی افته !!!!!!!
چه كمكي به جوان امروزي ميكنيد مثلا بهش وام درست حسابي ميديد باچه انگيزه اي بايد
...
Iran, Islamic Republic of
من میخام ازدواج کنم و مستقل بشم.
نمیتونم...
United States
فرهنگ سازی برای ازدواح آسان (از نظر تشریفات ومالی) ودر عوض توجه به اخلاق واعتقادات وظیفه رسانه ها وعموم مردم است.