جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۷

بررسی طرح پارلمانی‌شدن انتخاب رییس جمهور در اجلاس خبرگان

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 275253
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری از بررسی طرح پارلمانی‌شدن انتخاب رییس جمهور در اجلاس سیزدهم مجلس خبرگان رهبری خبر داد.
به گزارش جهان، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالهادی حسینی شاهرودی، نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با رسا از بررسی طرح پارلمانی شدن ریاست جمهوری در اجلاس سیزدهم مجلس خبرگان رهبری خبرداد.

وی با بیان این که سیزدهم دوره اجلاس مجلس خبرگان رهبری پانزدهم و شانزدهم اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد، گفت: در اجلاسیه این دوره، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری شیوه ریاست جمهوری پارلمانی را به بحث و بررسی خواهند گذاشت تا مشخص شود آیا ریاست جمهوری پارلمانی بهتر است یا مستقیم و یا ریاست جمهوری که مجلس و خبرگان با هم نظر دهند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نمایندگان خبرگان مجلس خبرگان در این نشست طرح ریاست جمهوری پارلمانی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و یا مجلس پیشنهاد خواهند کرد تا با برنامه ریزی هایی زمینه برگزاری یک رفراندوم در این خصوص نیز فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی با بیان این که در راستای این طرح باید بندهایی از قانون اساسی نیز اصلاح شود، بیان داشت: با گذشت بیست سال از آخرین اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی باید این اصلاحات نیز صورت گیرد.

وی همچنین از پیشنهاد برخی از مراجع تقلید درباره اصلاح ساختار ریاست جمهوری و پارلمانی شدن آن خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به این که برخی از مراجع عظام تقلید نیز در این باره نظر مساعد دارند و اطلاعیه نیز دادند نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بررسی این طرح را در اجلاس سیزدهم پیگیری و پیشنهادات لازم را ارائه خواهند داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیماراسخ
چرا می خواهند اتلاف وقت و خرج تراشی کنند؟پرواضح است که اگر ده بار هم به رفراندوم گذاشته شود مردم رای منفی خواهند داد.در یک حکومت مردمسالار انتخاب رییس جمهور به شیوه ی پارلمانی کاری است در تضاد کامل با اصل مرمسالاری دینی.از صدر اسلام بیاموزیم که سه خلیفه ی راشدین سقیفه ای (به زعم امروز پارلمانی)انتخاب شدند اما خلیفه ی چهارم امام علی اول بانی حکومت مردمسالاری دینی در اسلام روبرو با مردم بیعتشان را پذیرفت.یعنی در فضای آزاد و نه پشت درهای بسته.
Iran, Islamic Republic of
این ایده ای خوب است. پارلمانی انتخاب شدن سبب میشود تا یک دستی بین مسئولین بیشتر بشود و تفرقه آنها کمتر. در نتیجه مشکلات مردم از بین میرود.
amin
موافقم صد در صد که یک دستی بین مسئولان زیاد می شود.
فقط یه سوال از کجا مطمئنی که در جهت رفع مشکلات مردم باشد؟
یاسین
United States
باید بحث کارشناسی دقیقی بشه چون
1. اگر به همین روال باشه مسائلی رو که رؤسای جمهور (هاشمی،خاتمی و احمدی نژاد) بوجود آوردند تکرار میشه و راهی هم برای برخورد با آنان با هزینه کمتر نیست ولی اگر پارلمانی باشه رئیس جمهور خودش هم مثل وزرا به مجلس پاسخگو میشه و قضایایی مثل سوال از رئیس جمهور و پاسخ‌های عجیب مشاهده نمیشه
2.اگر پارلمانی باشه مسائل بالا حذف میشه ولی انتخاب مردم محدودتر میشه.
در کل فکر کنم اگر مجلسین مشترکا رئیس جمهور رو انتخاب کنند بهتره چون اگر مجلسی مثل مجلس ششم سر کار بیاد رئیس جمهورش .... چه شود؟!؟!؟!
ولی نباید طوری بشه که مثل بعضی کشورها هر وقت دلشون خواست دولت، مجلس رو و مجلس دولت رو تعطیل کنه و انتخابات زودرس برگزار کنند
مسعود
Iran, Islamic Republic of
من به شخصه به هیچ عنوان با این مساله موافق نیستم.در این روش انتخاب،مواضع سیاسی کاندیداهای ریاست جمهوری خیلی مهم می شود و مشخص نیست که فرد انتخابی مجلس (که معلوم نیست چند نفر از نماینده های آن واقعا به فکر مردمند نه چیزهای دیگر) چقدر به فکر مردم و این نظام باشد.
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما موافقم.

تا وقتی مجلس و قوه قضاییه تو این مملکت به هیچ نهاد و احد الناسی پاسخگو نیستند، پاسخگو کردن دولت چه فایده ای داره؟
Iran, Islamic Republic of
تغییر ساختار انتخاباتی در شرایطی که نمایندگان مردم در مجلس در وظایف ساده تر غفلت میکنند چه سودی دارد؟
ما نیاز به انقلاب فرهنگی دقیق و صحیح داریم که جز با مشارکت جدی مردم و مسولین بلند پایه به خصوص مسولین فرهنگی میسر نمیباشد
چرا مردم باید یک ماهه در هجمه ای از تبلیغات انتخاباتی قرار گیرند و در اخر نیز با شناختی بسیار سطحی و ضعیف در انتخابات مختلف سیاسی و اجتماعی شرکت کنند
تغییر ساختاری که عقب نشینی در مشارکت مردم را در پی دارد فقط میتواند مقطعی موثر باشد تا فرصتی ایجاد شود برای بررسی دقیق و راه حلی بهتر