سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

حمله جنگنده های مصری به مواضع داعش

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 407643
ارتش مصر اعلام کرد در واکنش به اعدام ۲۱ مسیحی مصری در لیبی به دست گروهک تروریستی داعش، ارتش مصر وارد عمل شده و مواضع این گروهک در لیبی را مورد هدف قرار داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در پی انتشار فیلم اعدام ۲۱ مسیحی مصری که در لیبی به وسیه داعش به گروگان گرفته شده بودند، ارتش مصر از حمله جنگنده‌های این کشور به مواضع داعش در لیبی خبر داد.

پیشتر«شورای دفاع ملی مصر» بعد از آنکه گروه تروریستی داعش تصاویری از کشتن ۲۱ مسیحی را منتشر کرد به دستور «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری تشکیل جلسه داده بود.

شبکه خبری «العربیه»، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گزارش داده بود مصر در حال بررسی گزینه اقدام نظامی در لیبی علیه گروه تروریستی داعش است.

بر اساس گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز»، ارتش مصر تأکید کرد مواضع انبار سلاح و آموزشی داعش در لیبی که خود را «ولایت طرابلس» نامیده را مورد هدف قرار داده است.

پیشتر وزارت خارجه مصر گفته بود دولت مصر در زمینه اقدام نظامی در لیبی عجولانه و احساسی تصمیم گیری نخواهد کرد و هرگونه اقدام در این زمینه باید با بررسی کارشناسانه موضوع و تحقیق همه جانبه بر مبنای منافع ملی مصر صورت بگیرد.

بر اساس این خبر شرایط حملات ائتلاف آمریکایی علیه داعش با اقدام نظامی مصر در لیبی متفاوت است زیرا اقدامات هوایی ائتلاف علیه داعش در عراق و سوریه به دلیل دور بودن از مرزهای این کشور چندان برای شهروندان کشورهای عضو ائتلاف خطرناک نیست اما مرزهای مشترک فراوان میان مصر و لیبی و حضور تعداد زیادی از شهروندان مصری در این کشور خطر بزرگی به شمار می‌آید که هرگونه اقدام نظامی در این کشور را با بازنگری مواجه می‌کند.

۷ روز عزای عمومی در مصر

شب یکشنبه (شب گذشته) تلویزیون مصر با انتشار بیانیه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور که مرگ شهروندان مصری در لیبی را تسلیت گفت خبر داد که ۷ روز عزای عمومی در مصر اعلام شده است.

چند روز پیش مجله الکترونیکی «دابق» وابسته به داعش تصاویر لحظه اعدام ۲۱ گروگان مصری را منتشر کرده بود که وزارت خارجه مصر صحت آن را تأیید نکرد (جزئیات بیشتر) .

انتشار این تصاویر با تظاهرات اعتراضی خانواده‌های قربانیان در مصر که دولت این کشور را متهم به کم کاری در آزادی فرزندانشان کرده بودند همراه شده بود.

واکنش ایالات متحده و سازمان ملل

این حادثه با واکنش سازمان ملل و وزارت خارجه آمریکا نیز مواجه شده است، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «سامح شکری» همتای مصری‌اش این حادثه را به مردم و دولت مصر تسلیت گفت.

در همین راستا روز دوشنبه (امروز) وزیر خارجه مصر برای شرکت در نشست مبارزه با تروریسم آمریکا که قرار است دو روز دیگر (چهارشنبه) برگزار شود قاهره را به مقصد نیویورک ترک کرد.

از سوی دیگر «احمد المساری» سخنگوی ستاد مشترک ارتش لیبی ضمن محکوم کردن کشته شدن ۲۱ شهروند مسیحی مصری در لیبی اعلام کرد که واکنش به مرگ شهروندان مصری جنگنده‌های ارتش لیبی مواضع داعش را به صورت گسترده تر مورد هدف قرار خواهد داد.

راهکار البرادعی برای خروج از بحران

در همین راستا، «محمد البرادعی» معاون پیشین رئیس جمهور موقت مصر ضمن محکوم کردن این حادثه راهکار مبارزه با آنچه «بحران منطقه» توصیف کرد مقابله امنیتی در کوتاه مدت و مقابله منطقی برای خارج شدن از بحران در طولانی مدت دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *