سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

طارق الهاشمی برای بازگشت شرط گذاشت

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 320126
معاون سابق رئیس‌جمهوری عراق اعلام آمادگی کرد، در صورت برپایی یک "قضاوت عادلانه" فورا در دادگاه حضور خواهد یافت و به عراق باز می‌گردد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا،‌ به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس‌جمهوری عراق که از سوی دادگاه حکم غیابی اعدام وی صادر شده است، گفت: در صورت ضمانت برگزاری قضاوت عادلانه آماده‌ام تا فورا در دادگاه حاضر شوم.

وی درعین حال افزود، در حال حاضر فرصتی برای برپایی یک قضاوت عادلانه در عراق وجود ندارد.

وی در جریان یک نشست خبری که در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، عنوان داشت: به دلیل تبانی مدحت المحمود، رئیس شورای عالی عراق با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و اقدامات این چنینی که موجب تخریب وجهه ملی و بین‌المللی عراق شده است فرصت‌های برگزاری یک قضاوت عادلانه در عراق از بین رفته است.

الهاشمی اظهار داشت: من الان آماده حضور در مقابل دادگاهی هستم که با قضاوت عادلانه، فرصت واقعی را برای اثبات بی‌گناهی محکومان فراهم می‌کند.

شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۰، تلویزیون عراق صحنه هایی از اعترافات چند تروریست عضو تیم حفاظت الهاشمی را به نمایش گذاشت و پس از آن وزارت کشور حکم بازداشت وی را صادر نمود. پس از آنکه پنج قاضی ارشد نیز دستور بازداشت الهاشمی را صادر کردند، وی به همراه تعدادی از همراهان خود به کردستان عراق فرار کرد و حاضر به تسلیم و حضور در دادگاه برای دفاع از خود نشد. بسیاری از مردم عراق نیز با برگزاری تظاهرات اعتراضی خواستار تحویل وی برای محاکمه شدند.

اعضای ارشد تیم حفاظت هاشمی در اعترافات خود به نقش مستقیم وی در آمریت ترورها و بمب‌گذاری ها اشاره کردند. احمد شوقی، افسر محافظ الهاشمی در اعترافات خود گفت: «در اولین مأموریت، بمب را از خانه هاشمی و به دستور وی و از طریق دامادش در منطقه یرموک بغداد به محل حمل کردیم. پس از موفقیت در قتل فرد مورد نظر، الهاشمی شخصاً از من قدردانی کرد و سه هزار دلار به عنوان پاداش در اختیارم گذاشت. در مأموریت دوم نیز با اسلحه صدا خفه کن یک مسئول وزارت خارجه را در میدان النسور بغداد ترور کردیم. در مأموریت سوم هدف ما یک نظامی شیعه بود و در اول ژانویه ۲۰۱۱ وی را ترور کردیم.»

بمب گذاری در مسیر کاروان هادی العامری وزیر حمل و نقل عراق، ترور سرهنگ مصطفی و ترور یک افسر راهنمایی و رانندگی در بغداد از دیگر عملیات ها بود. بمب گذاری در مسیر یک خودرو هامر عراقی به دستور شخص الهاشمی در باب المقبره، بمب‌گذاری در نزدیکی یک مرکز پلیس و کشته شدن سه پلیس، از جمله عملیات‌هایی بود که به دستور هاشمی صورت پذیرفته و وی پاداش نقدی آن را نیز شخصاً پرداخت کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *