جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۲

چرا آمریکا برای نابودی کامل داعش نیازمند همکاری با ایران است؟

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 376890
ایران به سبب اتحاد نظامی و اطلاعاتی با سوریه و حضور مستقیم متحدینش همانند حزب‌الله لبنان، در دو سال اخیر در تحولات امنیتی سوریه اطلاعات امنیتی و نظامی بسیار گسترده ای درباره داعش دارد.
چرا آمریکا برای نابودی کامل داعش نیازمند همکاری با ایران است؟
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: ناظرن بین‌المللی بر این عقیده‌اند، آمریکایی‌ها برای جلوگیری از ضررهای امنیتی داعش و نابودی کامل این گروه تروریستی تنها به حمله نظامی به مواضع این گروه تکفیری در خاک عراق نمی‌توانند اکتفا کنند بلکه باید در سوریه نیز داعش را مورد هدف قرار دهند. این درحالی است که آمریکا همچنانکه در عراق برای مبارزه با داعش به همکاری ایران نیازمند است؛ در سوریه نیز وابستگی بیشتری به کمک جمهوری اسلامی ایران دارد. در این‌باره نکات ذیل قابل تامل است:

الف: روزنامه واشنگتن پست طی گزارشی نوشت: حمله آمریکا به سوریه برای مقابله با گروه داعش با مانع شکاف اطلاعاتی روبروست و واشنگتن نمی‌تواند برای حمله به داعش در سوریه به ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین خود تکیه کند. مقام‌های آمریکایی در شرایطی طرح حمله به مواضع داعش در سوریه را مورد بررسی قرار داده‌اند که به نظر می‌رسد حمله آمریکا به سوریه برای مقابله با داعش با شکاف اطلاعاتی روبه‌رو بوده و دولت باراک اوباما قادر نیست تنها به ناوگان پهپادهای نظامی خود برای حمله به داعش تکیه کند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا روزانه پروازهای شناسایی را در طول مرزهای عراق و سوریه در هفته‌های اخیر انجام داده که این بخشی از گسترش برنامه‌های شناسایی آمریکا علیه داعش بدون ورود به مرزهای سوریه به شمار می‌رود.

طبق این گزارش، مقام‌های رسمی آمریکایی اعلام کردند؛ سازمان سیا نیز شبکه های اطلاعاتی خود در داخل سوریه را گسترش داده و شبه‌نظامیان زیادی را در دو سال گذشته برای این منظور در اردن آموزش داده و به وسائل و امکانات لازم مجهز کرده ولی هنوز برخی از مقام‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکایی که نامشان فاش نشده اعلام کرده‌اند که نهادهای جاسوسی آمریکا هنوز به اطلاعات لازم و کافی برای آغاز حملات نظامی آمریکا علیه داعش در سوریه دست پیدا نکرده‌اند و شکاف اطلاعاتی مانع از آغاز عملیات نظامی آمریکا علیه داعش در سوریه است.

آدام شیف عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در این باره تاکید کرد: اطلاعات ما از زمانی که منابع خود را برای این کار اختصاص داده این ارتقا یافته است ولی هنوز شفافیت نسبی در خصوص آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد داریم. یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا نیز گفته است: شاید چند ماه طول بکشد تا واقعا بتوانیم ساختار اصلی مربوط به اطلاعات مورد نیاز خود را ایجاد کنیم و حملات هوایی علیه داعش در سوریه را همانند حملات هوایی عراق آغاز کنیم.

ب: واشنگتن پست در ادامه گزارش خود به نکته مهم دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: آمریکا برای هدف قرار دادن اهداف القاعده در یمن و پاکستان از تاکتیک پهپادهای نظامی و مسلح استفاده کرده و تاکنون صدها هدف را منهدم کرده‌اند. این هواپیماها همچنین ماموریت‌های شناسایی را در هر دو کشور انجام می‌دهند و پیش از هدف قرار دادن اهداف خود روزهای زیادی را صرف عملیات شناسایی می‌کنند. ولی استفاده از این هواپیماها در سوریه با ریسک و خطر بیشتری روبرو است. حریم هوایی سوریه مجهز به سیستم‌های موشکی و هواپیماهای جنگنده است. داعش به دنبال سرنگونی دولت سوریه است و حمله علیه این گروه به نفع "بشار اسد" خواهد بود. ولی اجازه دادن به پهپادهای آمریکایی برای نزدیک شدن به شهر رقه پایگاه اصلی داعش در سوریه شاید از سوی بشار اسد تهدید ارزیابی شود چرا که پهپادهای آمریکایی می‌توانند با ورود به داخل سوریه اطلاعات ارزشمندی را از نیروهای نظامی ارتش سوریه جمع‌آوری کنند.

ج: ایران به سبب اتحاد نظامی و اطلاعاتی با سوریه و حضور مستقیم متحدینش همانند حزب‌الله لبنان، در دو سال اخیر در تحولات امنیتی سوریه اطلاعات امنیتی و نظامی بسیار گسترده ای درباره داعش دارد. به تعبییر دیگر ایران پس از خود سوریه مهمترین کشور قابل اتکا در حوزه اطلاعاتی و شناسایی مواضع داعش در سوریه می باشد. با این وجود امریکا برای به دست آوردن اطلاعات و شناسایی دقیق مواضع داعش در سوریه به ایران نیازمند هست. ضمن انکه آمریکایی ها برای هماهنگ شدن با دولت سوریه برای حمله نظامی به مواضع داعش در خاک این کشور نیازمند وساطت و جلب نظر ایران خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
France
حضرت امام (ره) از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد کرده است . از شر و دسیسه و مکر شیطان غافل نباشید.
آمریکا در پی ایجاد تله ای برای وارد ساختن ایران به یک جنگ ناخواسته ای است که آمریکا، انگلیس و اسرائیل آن را پی ریزی کرده اند .
ورود ایران به جنگی منطقه ای و طایفه ای به نفع آمریکا که سودش را همانها خواهند برد ممکن است زیان های جبران ناپذیری را داشته باشد .
ملت سوریه و عراق خود می دانند چگونه با دشمن سرسختی مانند داعش که هم اکنون با حمایت های عربستان، قطر، و ترکیه به عنوان بزرگترین و مهمترین متحد منطقه ای آمریکا و اسرائیل مسلح می شوند و حمایت های سیاسی ، مالی و تسلیحاتی دریافت می کنند، بجنگند .
بیدار باشید، این مقطعی تاریخی است و ورود ما به بازی که برنده ای ندارد، بسیار خطرناک و دردسر ساز خواهد بود.
ما می توانیم در کنر ملت و دولت سوریه و عراق بر علیه سلفیون، صهیونیست ها و تکفیری ها به ریشه کن کردن آنها حضور داشته باشیم.
اما دست آمریکا به عنوان شیطان بزرگ را فشردن مانند همان سخن حضرت آقاست که دست چدنی آنها در زیر دست کشی مخملیپنهان مانده است.
مرگ بر آمریکا