شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

بازگشایی مشکوک سفارت عربستان در بغداد

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 399930
رسانه‌های رسمی سعودی در حالی از تصمیم سران این کشور برای بازگشایی سفارت در بغداد خبر داده‌اند که به احتمال تبدیل سفارتخانه به کانون توطئه چینی و پناهگاه تروریست‌ها و قانون شکنان به دیده تردید نگریسته می‌شود.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله خبرداد: تصمیم عربستان مبنی بر بازگشایی سفارت در بغداد این تردید را به وجود می آورد که این محل به کانون توطئه چینی، پناهگاه تروریست‌ها و قانون شکنان تبدیل خواهد شد.

در همین ارتباط رسانه های رسمی سعودی روز گذشته (شنبه) اعلام کردند یک هیئت از ریاض عازم بغداد می شود تا زمینه بازگشایی سفارت در بغداد را فراهم کند.

تملق گویی سیاستمداران فراری عراق از ریاض

در این میان آن دسته از سیاستمداران عراقی که از این کشور گریخته و تحت پیگرد قضایی هستند، زبان به مدح عربستان و تصمیم آن برای بازگشایی سفارت در بغداد گشوده و این اقدام را گامی برای بازگرداندن عراق به جمع کشورهای عربی می دانند.

یکی از این فراد طارق الهاشمی است که گفت: « ای کاش سفارت عربستان مدت ها پیش بازگشایی می شد».

یکی از کارشناسانی که مسائل عراق را پیگیری می کند در واکنش به این اظهارات الهاشمی گفت: حق با اوست، زیرا زمانی که از عراق پا به فرار گذاشت، عربستان در بغداد سفارت نداشت وگرنه او به آنجا پناهنده شده بود».

وی که کارشناس روابط عراق و عربستان است و المسله به نام او اشاره نکرده است، افزود: «داعشی های سیاست» اکنون به بازگشایی سفارت در بغداد چشم دوخته اند تا در لحظه مناسب به آنجا پناه ببرند، همانطورکه نزدیکانشان به اربیل پناه بردند تا جایی که این شهر به محل آسایش و رفاه بسیاری از افراد تحت تعقیب قضایی تبدیل شده است.

عربستان از بیم داعش به فکر ائتلاف منطقه‌ای است

به هر حال گفته می شود آب شدن یخ روابط عربستان و عراق منجر به تقویت ائتلاف منطقه ای علیه تروریست های داعش می شود، اما انگیزه مشارکت عربستان در این ائتلاف نه تامین منافع عراق بلکه ناشی از این است که تروریست ها و افراط گرایان از تلاش برای برپایی خلافت اسلامی در عربستان و بر ویرانه های پادشاهی این کشور خبر داده اند.

عربستان در سال ۱۹۹۰ و در پی حمله نیروهای صدام به کویت، سفارت خود در بغداد را تعطیل کرد و پس از آن ریاض به دلیل نزدیک شدن روابط عراق با ایران به عناوین مختلف بغداد را در تیررس اتهامات خود قرار داد، اما ایران برعکس عربستان، در حمایت از عراق در مقابل حملات تروریست ها نقش روشن و شفافی را آغاز کرد.

از آن زمان سفارت عربستان در بغداد همچنان بسته باقی ماند تا اینکه پس از تعیین حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق، ریاض تکاپوی محتاطانه ای را برای آشتی با عراق در پیش گرفت و خبرگزاری رسمی عربستان نیز به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد ریاض در نظر دارد در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق نیز یک کنسولگری دایر کند.

در این میان مصطفی العانی کارشناس مسائل امنیتی عراق که روابط نزدیکی با دولت سعودی دارد گفت: انگیزه عربستان از تغییر روابط با عراق تغییر رهبران این کشور و خطری است که از ناحیه داعش وجود دارد.

ناگفته پیداست که عربستان در خصوص روابط با عراق سرگردان به نظر می رسد زیرا در مبارزه با تروریسم صادقانه عمل نمی کند و مسئولان آن در اظهارات خود از یک گروه و طایفه مشخص در عراق سخن می گویند، به اضافه اینکه عربستان به حمایت از عشایر اهل تسنن عراق در برابر دولت بغداد معروف است.

موضوع دیگری که باید به موارد بالا اضافه کرد اینکه ریاض چشم خود را به روی ورود تروریست ها به عراق بست، زیرا در تلاش بود بیرون از مرزهای خود از آنان خلاص شود.

نکته قابل ملاحظه اینکه عربستان همواره سیاست تضعیف عراق و ایجاد بی ثباتی در این کشور را در پیش گرفته و از سال ۲۰۰۳ بسیاری از سیاستمداران عراق را که رویکردهای طایفه ای داشتند، تحت حمایت مالی قرار داد.

علاوه بر این برخی سیاستمداران عراقی که به اقدامات تروریستی متهم هستند در فواصل زمانی مختلف در سفرهای محرمانه و یا آشکار عازم ریاض می شوند تا در آنجا مواضع خود را هماهنگ کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *