شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳
۲

توافق از خطوط قرمز عبور کرده است

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب: 435687
اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در نشست امروز خود به سفر فابیوس به کشور واکنش نشان داده و نگرانی‌های خود را از توافق هسته‌ای بیان کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نشست خبری اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ با سخنرانی احسان ایرانمنش مسئول بسیج دانشگاه شریف، مهتدی مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، منعمی دبیر شورای هماهنگی دانشگاه های آزاد، کاظمی مسئول بسیج دانشگاه مذاهب اسلامی و علی غفاریان مسئول بسیج دانشگاه علم و صنعت صبح امروز در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

مسئولین بسیج دانشجویی برخی از دانشگاه های کشور در این نشست خبری به مسائلی مثل سفر فابیوس به تهران، توافق هسته ای، مساله یمن و اقتصاد مقاومتی پرداختند که شرح مختصری از سخنان این افراد در ذیل خواهد آمد.

مهتدی: دستگاه دیپلماسی برای فابیوس فرش قرمز پهن نکند


مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله که اولین سخنران این نشست بود، با بیان اینکه مساله یمن کاملا گم شده و وزارت خارجه کاملا معطوف به بحث هسته ای شده است، گفت: مسائل امروز جهان اسلام و یمن مغفول مانده و رسانه ها مشکلات آنها را مطرح نمی کنند و به ویژه در بحث بهداشت و درمان، یمن مشکلات فراوانی دارد.

وی افزود: یاری رسانی به مردم یمن پس از جنگ این کشور از طرف جمهوری اسلامی ایران شروع شد و کمک هایی را از طریق هواپیما و کشتی نجات به این کشور ارسال کردیم، اما هیچکدام نتوانستند به وظیفه خود عمل کنند و در این مورد بسیار منفعلانه برخورد شد.

مهتدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد عربستان صعودی گفت: همانطور که ایشان گفتند جوانک هایی که امروز در عربستان حاکم شده اند، فکر نکنند که با این اقدامات می توانند نظام استبدادی و دیکتاتوری خود را در عربستان حفظ کنند و قطعا کیفرخواست بین المللی علیه آل سعود باید تهیه شود و بسیج دانشجویی پیگیر تهیه این کیفرخواست خواهد بود.

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله با اشاره به سفر فابیوس به تهران اظهار کرد: فابیوس نیز همچون آمریکا برای ما بدعهد و جنایتکار شناخته شده است و در مذاکرات هسته ای وی، نماینده رژیم صهیونیستی بود و از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم به جای پهن کردن فرش قرمز برای وی، جنایت‌هایش را به یادش آورد و اگر قرار است تحریم ها لغو شود، قطعا نباید ابتدا فابیوس از آن نفع ببرد.

ایرانمنش: خطوط قرمز در توافق وین رعایت نشده است


مسئول بسیج دانشگاه شریف، سخنران بعدی این نشست بود که به سه نکته کلی اشاره کرد و گفت: نکته اول، بحث فرآورده های خونی بود که به ایران وارد شده و مشکلاتی را بوجود آورده و پیگیری این پرونده در قوه قضائیه یکی از مطالبات ما است. نکته دوم، این است که یکی از اصلی ترین حامیان رژیم عراق در جنگ ما با این کشور، فرانسه بوده است که این قابل بخشش نیست و نکته سوم، بحث اخلال در مذاکرات است و در دعوت ایشان برای آمدن به ایران یک کج‌رفتاری مشهود است و فابیوس نباید جزء کسانی باشد که اول به ایران می آید.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ایشان بارها تاکید کرده‌اند که به درون نگاه شود و روندی که دولت طی می کند نگاه مناسبی نیست و باید برای حل مشکلات به داخل کشور نگاه شود.

ایرانمنش با اشاره به محاسن و معایب توافق هسته ای ادامه داد: از محاسن این توافق این است که فضای نامناسبی را که تحریم ها برای ما ایجاد کرده بود را می شکند و در بحث رابطه با کشورهای دنیا امکاناتی را فراهم می کند. حسن دیگر، به رسمیت شناخته شدن انرژی هسته ای برای ایران است و ایران به دنیا ثابت کرد که به دنبال بمب اتم نیست.

مسئول بسیج دانشگاه شریف اضافه کرد: از معایب این توافق محدوده های ۱۰، ۱۲ و ۱۵ ساله ای است که از خطوط قرمز مقام معظم رهبری بود و رعایت نشده است و همچنین نباید اجرای تعهدات غرب منوط بر اجرای ایران می شد. طرف مقابل به راحتی می تواند وتو کرده و تحریم را باز گرداند ولی برای ما هیچ ساز و کاری وجود ندارد.

وی افزود: یکی از ضعف های جدی توافق، رژیم بازرسی ها است و ایران به طرف مقابل کاملا اعتماد کرده و این اعتماد در آینده کار دست ما خواهد داد و اتفاقات آینده ممکن است توافق را از بین ببرد.

کاظمی: مکانیسم ماشه به معنای بازگشت تحریم‌ها است


سومین سخنران این نشست، کاظمی مسئول بسیج دانشگاه مذاهب اسلامی بود و با بیان اینکه امام خمینی(ره) آمریکا را ذاتا تروریست می دانست، گفت: مذاکره برای لغو تحریم ها بود و بر اساس برجام این‌گونه نمود پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه مکانیسم ماشه به معنای بازگشت تحریم ها است، اظهار کرد: ما نمی خواهیم فعالیتی تحت سلطه آمریکا و غرب داشته باشیم و وقتی نگاه ما نسبت به توافق، نگاه کدخدامنشی آمریکا باشد، دیگر بحث بر سر اینکه چه داده ایم و چه گرفته ایم مطرح نیست و در این شرایط کدخدا هر چه امتیاز بگیرد، حق خود می داند.

کاظمی ادامه داد: برخی فکر می کنند که توافق به معنای آشتی با آمریکا است و نگاه ما به غرب تغییر می کند و می گویند مردم شما خسته شده اید و ما دوران صلح امام حسن(ع) را نیز داریم، اما این‌گونه نیست.

مسئول بسیج دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه متن توافق باید در مجلس تصویب شود، خاطرنشان کرد: عده‌ای می گویند این متن نیازی به تصویب در مجلس ندارد، اما در بند ۴ و ۵ این مباحث آمده که آنها می توانند از مراکز نظامی ما بازدید کنند.

غفاریان: متن برجام مشکلات زیادی دارد


مسئول بسیج دانشگاه علم و صنعت، سخنران بعدی نشست اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ بود.

وی اظهار کرد: پس از قطعنامه اخیر شورای امنیت ما دوباره مجبور شدیم بگوییم که این قطعنامه کاغذ پاره بوده و این چه مذاکراتی است؟

غفاریان ادامه داد: در متن برجام مشکلات زیادی دیده می شود و از خطوط قرمز نیز عبور شده است و اینکه ریز به ریز به خواسته های دشمن پرداخته شده، به ضرر ما تمام خواهد شد و در بحث نظارت نیز چطور طرف دعوا می تواند قاضی باشد و ما چطور می توانیم به آن اعتماد کنیم، ما وارد بازی شده ایم که داور را غرب مشخص کرده و سوت پایان بازی نیز زده شده است.

مسئول بسیج دانشگاه علم و صنعت با اشاره به برپایی جشن هسته ای خاطرنشان کرد: این جشن ها منتهی به آن نشود که تکنوکرات ها دوباره امور کشور را در دست گرفته و به خام فروشی خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه این دوران، دوران امتحان مجلس است، اظهار داشت: این دوران بیش از اینکه دوران تصویب قطعنامه باشد، دوران امتحان مجلس است و باید دید آنها تا چه میزان می توانند بصیرت داشته باشند.

غفاریان با اشاره به سفر فابیوس به ایران گفت: صدور خون های آلوده به ایران با دستور فابیوس انجام شده است و این در شرایطی است که نماینده ما در سازمان ملل را به دلیل اینکه در گذشته از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته بود، به آن کشور راه ندادند و ما چطور به این راحتی می توانیم به این فرد اجازه ورود به کشور دهیم.

منعمی: مسئولان به مؤلفه های الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت توجه کنند

دبیر شورای هماهنگی دانشگاه های آزاد، آخرین سخنران این نشست بود و با بیان اینکه نگاه به موضوعات باید فراتر از این باشد، گفت: امروز باید به بحث تمدن نوین اسلامی توجه کنیم و باید به این مساله دقت داشته باشیم که جنگ ما جنگ نرم است.

وی ادامه داد: بحث مذاکرات و مابقی این مسال ذیل جنگ نرم مطرح می شود و این جنگ نیز ذیل قدرت نرم قرار می گیرد و نظام سلطه از این مساله به خوبی استفاده می کند.

منعمی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای اظهار داشت: خروجی مذاکرات هر چه که باشد می تواند توسط یکی از کشورهای ۱+۵ وتو شود و نبض اقتصادی جهان دست این کشورها قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی دانشگاه های آزاد افزود: تحریم ها از این جهت است که اقتصاد ما را فلج کند و تحریم تنها گزینه ای است که غرب در دست دارد و باید به این نکته اشاره کرد که جان کری اخیرا اذعان کرده که تنها گزینه غرب دیگر اثرگذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مسئولان ما باید به تک تک مؤلفه های الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت توجه کنند، توضیح داد: ارتباط صنعت و دانشگاه در بحث اقتصاد مقاومتی مهم است و تاکنون نادیده گرفته شده و این ارتباطی بایستی محقق شود.

منعمی اضافه کرد: موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز مهم است و دولتمردان باید از خود شروع کرده و الگویی برای همه افراد جامعه ایجاد کند و دولت باید جنجال های رسانه ای را کنترل کرده و به درون‌زا بودن اقتصاد اهمیت دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بروید به درس و مشق خود برسید چکار به مسائل هسته ای دارید . الان همه هسته ای دان شده اند . درس فیزیک مشروط میشن ولی در مورد اتم نظر می دن
حسین
Iran, Islamic Republic of
بعضی از دانشجویان واقعا باید کمی عمیق تر به مسائل نگاه کنند . هدف تغییر نظام است. تمام حرکات در جور چینی قرار دارد که نهایتا منجر به تغییر نظام در ایران شود.