شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
۱

"ناهید" نماد زن ایرانی نیست!/ بیماری سیاه‌نمایی در جامعه فیلمسازی

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 406356
بیماری سیاه نمایی ، بیماری ای است که از جامعه روشنفکر زده به فیلم سازان سرایت کرده و این توهم را در ذهن و فکر این جماعت رسوخ داده که پیشرفت و فرهنگ و هنر مساوی است با ضدیت با فرهنگ و و دین و اخلاق جامعه ایرانی.
"ناهید" نماد زن ایرانی نیست!/ بیماری سیاه‌نمایی در جامعه فیلمسازی
به گزارش جهان، سیدجواد حسینی در وبلاگ "دین ، فلسفه و فرهنگ" نوشت:
در مورد فیلم "ناهید" اولین ساخته سینمایی "آیدا پناهنده" حاضر در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر چند جمله زیر گفتنی است:
 
1.  فیلم ، روایت زندگی زنی طلاق گرفته از شوهری معتاد است. زن یک پسرنوجوان دارد. شرط شوهر سابقش برای واگذاری حضانت به مادر ، شوهرنکردن اوست ولی ناهید ، نقش زن اصلی عاشق مردی است که او هم ناهید را  دوست دارد و بارها تقاضای ازدواج با وی را کرده است. نهایتا آن ها بصورت پنهانی و بدور از چشم پسرش ، به عقد موقت هم در می آیند . شوهر سابق ناهید ، ماجرا را می فهمد و به بهانه این که شرط واگذاری حضانت عدم ازدواج بوده ، پسر را از ناهید می گیرد و ادامه ماجرا .

2. این فیلم هم در ردیف دیگر فیلم های اعصاب داغون کن چشنواره فیلم فجر قرا می گیرد. فیلمی سیاه نما از وضعیت زنان در ایران و فرسنگ ها دور از واقعیت.

3. بیماری سیاه نشانی وضعیت مردم به هیچ وجه قابل توجیه با منطق "توجه به دغدغه مردم در فیلمسازی" نیست. فیلمی که هیچ نقطه سفید و قابل امیدی را پیش روی مخاطب قرار ندهد ، دور از واقعیت و کارخانه دروغ سازی است.

4. بیماری سیاه نمایی ، بیماری ای است که از جامعه روشنفکر زده به فیلم سازان سرایت کرده و این توهم را در ذهن و فکر این جماعت رسوخ داده که پیشرفت و فرهنگ و هنر مساوی است با ضدیت با فرهنگ و و دین و اخلاق جامعه ایرانی. تعبیر دیگر این رفتار فیلم سازانی از این دست را می شود با عنوان توهین به شعور مردم تعبیر کرد. 

5. مسابقه توهین به فرهنگ و مردم ایران و تلاش برای هرچه ذلیل تر و حقیر تر به تصویر کشیدن موقعیت زنان ایران ، در این دوره از جشنواره ای که به نام درخشان انقلاب اسلامی مزین شده ، برای هر بیننده منصف و آگاهی بارز و آشکار است.

6. ناهید در واقع محصول توهمات و انگاره های ذهنی سازندگانش است و نه فیلمی که بازگویی واقعیت در قالب هنر و با هدف سازندگی و پالایش روح بیننده تلقی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با نام
هنرمندان ما واقعا خیلی بی غیرت و از خود باخته شدند
جهان نیوز میدونم تند حرف زدم اما نظرمو منتشر کن تا این اح[...] بی[...] بفهمند که راه غلط میرن