يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱
۵۱
جلسه علنی سوال از رئیس‌جمهور؛

سوال نمایندگان: چرا بی تدبیری؟ چرا مثل دولت قبل؟/ رئیس جمهور: راهی جز اعتدال نداریم/ مجلس قانع نشد/ روحانی رای نیاورد

سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 636884
باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم باور کنند مشکلات این چند ماهه زودگذر است
سوال نمایندگان: چرا بی تدبیری؟ چرا مثل دولت قبل؟/ رئیس جمهور: راهی جز اعتدال نداریم/ مجلس قانع نشد/ روحانی رای نیاورد
گروه سیاسی جهان نيوز: جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی از به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد. سوال از رئیس جمهور مهمترین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.

طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی پارلمان، بر اساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس ‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

طبق تبصره یک این ماده، تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.

همچنین در تبصره 2 این ماده تصریح شده است پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌گردد.

بر اساس ماده 213 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی.

مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌گردد.

در تبصره این ماده آمده است پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

برای بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور
روحانی وارد صحن علنی مجلس شد

حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

لاریجانی: جلسه امروز می تواند کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 6 شهریور 97) گفت: برای حجاج عزیز بیت‌الله الحرام که این روزها به میهن عزیز بازمی‌گردند، قبولی طاعات را آرزومندیم و از اینکه امسال برای عزیزان امکان مناسبی برای انجام این فریضه الهی حاصل آمد از دولت عربستان سعودی تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز سؤال برخی نمایندگان از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار دارد. به آقای رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیأت وزیران که در جلسه حضور دارند خیرمقدم می‌گویم و ملاحظاتی را تقدیم می‌کنم.

وی افزود: طبق اصل 88 قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند. عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این ارزش بزرگی برای ملت ماست که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در مقابل ملت و نمایندگان آنها می‌داند.

وی افزود: برای ملت ما که دوران طولانی سلطنت وابسته را تحمل کرده است که مسئولین نظام شاهنشاهی با بی‌اعتنایی به پاسخگویی به ملت خود را مدیون و خاضع قدرت‌های بیگانه می‌دانستند یک شکوفایی سیاسی بزرگ است که با مجاهدت زیاد حاصل آمده است. حال آنکه بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از کشورهای منطقه هنوز گرفتار نظام‌های استبدادی و قبیله‌ای وابسته هستند و در این امر فاصله زیادی با نظام دموکراتیک جمهوری اسلامی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نمایندگان که سؤالاتی را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور می‌خواهم طبق ماده 213 و ماده 113 آئین‌نامه مطالب خود را بدون خروج موضوعیت که مستلزم تذکر رئیس‌مجلس باشد بیان کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر رعایت انصاف و حد کلام فاخر است که در بیان رهبری معظم به حس کرامت یکدیگر ظهور یافت و انشالله بر حسن ظن نسبت به یکدیگر استوار باشد.

وی در پایان افزود: با رعایت اصولی که مذکور افتاد جلسه امروز می تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد و شرافتی در حکمرانی را به تصویر بکشد و چون مطالب مستقیما در اختیار مردم قرار می‌گیرد در عین جدیت موضوعات مطروحه عواطف برادرانه و ادب دیوانی نظام را عیان کند.

سؤالات پاسخ روحانی به نمایندگان در صحن علنی پخش شد

در این جلسه کتابچه‌ای حاوی پاسخ به سؤال تعدادی از نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور بین نمایندگان پخش شد.

این کتابچه شامل 47 صفحه است که طی آن به مهمترین دلایل استمرار حوزه ارز و اقدامات صورت گرفته در این زمینه و همچنین در پاسخ به تک تک محور سؤال نمایندگان به صورت مشروح پاسخ داده شود.

دهقان خطاب به روحانی: دولت چطور با این همه ژنرال، این میزان بی‌تدبیری داشت

نماینده طرقبه به عنوان اولین نماینده سوال کننده‌ از رئیس‌جمهور:

همان موقع که آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را اعلام کرد، کارشناسان گفتند این روش غلط است، سه ماه و نیم طول کشید شما این نظر را قبول کنید.

چرا لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر نمی کنند؟ اگر کسی رانتی نبرده است، چرا با این خواست مخالفت می‌شود؟

در زمانی که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت شما صدها میلیون دلار را برای سفر اختصاص داد تا بروند آنتالیا و …

در زمان تحریک تقاضا، جلوی توزیع ارز را گرفتند، هم ارز صادرات و هم کسی می خواست 10هزار دلار ارز بفروشد، به عنوان قاچاق گرفتند.

ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت‌های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود، 10 میلیارد دلار است، اما دو میلیارد دلار توزیع شد

شما ارزیابی از ذخایر خودتان نداشتید؟ دولت چطور با این همه ژنرال، این بی تدبیری داشت؟

به قیمت خالی کردن جیب مردم، گفته اند بیش از 80 هزار میلیارد تومان پول به کیسه تعدادی آدم مفت‌خوار و اندکی از ثروتمندان داده شود. ذخایر طلای کشور تلف شود

ماده 598 قانون مجازارت اسلامی می‌گوید هرکسی موجب تضییع اموال دولتی می شود، باید هم مجازارت کیفری شود و هم جریمه. چه کسی می‌خواهد جبران کند؟

نقوی حسینی: آقای روحانی قانون اساسی از شما خواسته اشتغال مناسب برای ملت ایجاد کنید/پشت سر رهبری حرکت کنید، پشت سر شما هستیم

 نماینده مردم ورامین به عنوان سومین نماینده سوال کننده‌ از رئیس‌جمهور:
5 میلیون بیکار در این کشور! آقای رییس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید که از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

 به مردم بگویید شورای عالی اشتغال بالاترین مرجع اشتغال در کشور، در دوره شما چندبار تشکیل شده است؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید، باید پاسخگوی مردم باشید

به مردم می‌گوییم، تحریم‌ها را له می کنیم، ما پشت سر شما آقای رییس جمهور هستیم، شما پشت سر رهبری حرکت کنید، پشت سر شما هستیم.

 از ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنید، به نخبگان خودتان توجه کنید. وزیر صنعت شما نمایشگاهی گذاشت به اسم صنایع کوچک، ای کاش سر می‌زدید

 اشتغال مصیبت کشور است، ظرفیت های اشتغال مهمتر از شغل است. این همه روی بودجه مانور ندهید. 300 نوع شغل روی صنعت نهفته است.

 آمار خودتان است؛ بیش از 50 هزار منشاء شغل تعطیل شده است.

مرد کسانی هستند که روز سخت نظام پای کشور بایستند

فرهنگی:معضلات را به دیگران حواله ندهید، حلقه مفقوده این سال‌ها، مدیریت بوده است/تورم بالای 60 درصد است

نماینده مردم تبریز به عنوان دومین نماینده سوال کننده‌ از رئیس‌جمهور:

رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد. برنامه های علمی برای رکود وجود دارد، اما در دولت شما برنامه ریزی مدونی وجود ندارد

 این رکورد سنگین و بی‌سابقه درحالی است که بودجه سالانه افزایش پیدا کرده است. و نقدینگی افزایش یافته است

رد شدن نقدینگی از 1600هزار میلیارد تومان موجب هجوم به بازار ارز و طلا شد
 تورم بانک مرکزی، زیر 10 درصد است، اما شواهد می‌گوید بالای 60 درصد است. رکود تورمی حاکم شده است.

رکود تورمی حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، می تواند تاثیر طولانی داشته باشد و باید دولت دست به اصلاحات اقتصادی می‌زد، اما تحولی انجام نداد

از سال 92 دست به کدام تحول اقتصادی زده‌اید؟ در زمینه بیکاری، قاچاق و … و حتی یارانه‌ها که از آن انتقاد می‌کردید، اتفاقی نیفتاد

صحبت های روحانی برای پاسخ به سوال نمایندگان آغاز شد

سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خانه ملت آغاز شد.

رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود به توصیه‌های رهبر انقلاب به وی برای جلسه امروز اشاره کرد و گفت: این روز را من روز مبارکی برای دموکراسی و کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطعه ضعف است، به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولان پاسخگو باید باشند،  هرکدام در چارچوب وظایف خودو در چارچوب قانون که برای همه مقرر شده است.

وی افزود: دشمنان و دوستان فکر نکنند امروز آغاز شکاف بین دولت و مجلس است،  این تصور کاملا اشتباه است،  مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن می‌گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند،‌ در کابینه دوازدهم دولت را یاری کردند،  اظهار داشت: ممکن است گلایه‌هایی را داشته باشیم اما گلایه‌ها دوستانه و برادرانه است.

روحانی ادامه داد: به نظرم سوال نمایندگان مجلس که در 5 بند تهیه شده است،  سوال‌های ملت ایران هم است،  نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی این سوال‌ها را دارند بلکه به اعتقاد من مردم هم این سوال‌ها را دارند که چرا بیکاری و وضع بانک اینچنین است. چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست.

وی تصریح کرد:‌ باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم باور کنند مشکلات این چند ماهه زودگذر است. ما باید برای مردم توضیح دهیم که از این مشکلات با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. ما باید به ملت ایران عرض کنیم ما نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملت مطمئن باشید ما نمی‌گذاریم یک مشت ضدایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده‌اند، بخواهند علیه ما توطئه کنند. کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوه‌بار خواهد شد. پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر مجلس و دولت و بین همه مسئولان و سه قوه با نظارت و راهبری مقام معظم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم و از مکشلات عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ برای جلوگیری از قاچاق نیازمند تولید باکیفیت داخلی هستیم و باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات با کیفیت در داخل. مگر کالایی که به لحاظ فرهنگی نمی‌توانیم سمتش برویم. چطور توانستیم از 25 میلیادر دلار قاچاق توانستیم برسیم به 12.5 میلیارد دلار در مدت 4.5سال. می‌دانید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرا قوه‌ای‌ است. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست.

روحانی با بیان اینکه در قاچاق ازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق از 7.8 میلیارد به نیم میلیارد در سال 95 رسید،‌ تصریح کرد: در زمینه قاچاق، نقش نیروی انتظامی و سربازان گمنام و نیروهای نظامی دیگر بخصوص سپاه، پررنگ است. مرزهای جنوبی را در اختیار سپاه قرار دادیم و با کمک همه اینها توانستیم به این عدد برسیم. سوال باید چنین باشد که دولت چطور توانست قاچاق 25 میلیارد را به 12.5 میلیارد رساند و حالا برنامه‌اش چیست که به صفر برساند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به 5 سال که 2.5 سال دیگر تمام می‌شود. در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی هم حاصل شد. بعد از امضای برجام و اجرایی شدن، تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد. اما تحریم‌ها بخش‌های دیگر دارد که به هسته‌ای مربوط نیست.

وی افزود:‌ با 278 بانک رابطه کارگزاری داریم. هزاران حواله رد و بدل می‌شود. در زمینه بانک، 4 لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران اساسی است؛ ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی. یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می‌کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح.

رئیس‌جمهور به ارائه گزارشی از وضعیت بیکاری پرداخت و ادامه داد: در زمینه بیکاری، ببینید از سال 84 تا 91 چقدر بوده است؟ اشتغال خالص ما آنقدر کم بوده که نمی‌توانم بگویم؛ 10 هزار نفر بوده! اشتغال خالص ما دو میلیون و 700هزار نفر است. این افتخار بزرگ برای کشور است. به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مراجعه کنید. البته اشتغال ارتباط خارجی می‌خواهد، امنیت داخلی می‌خواهد، آرامش سیاسی می‌خواهد. اما برای اولین بار در بهار 97 بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم؛ 711 هزار نفر جویای کار بودند که 756 هزار کار ایجاد شد.

روحانی گفت: البته مردم ما قانع نیستند، هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مضمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما 12.1 درصد است و به نظر من قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که این اشتغال را حس نکرده اند. اگر دولت یازدهم و دوازهم مثل نهم و دهم کار می‌کرد، رقم بیکاری ما 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. که البته در همهاین زمینه ها قوای دیگر کمک کردند

پایان نوبت اول پاسخ های رئیس جمهور

سوال ذوالنور نماینده قم از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:
اگر این آمارهای رییس جمهور  صحیح باشد، باید در چندجا نمود داشته باشد؛ تقاضای ارز کاهش پیدا کند. خودنمایی جنس خارجی باید کم شده باشد. باید تولیدات داخلی فعال شده باشد، اما چنین نشده است. اما این بحثی که قاچاق و واردات کم شده، درست نیست.

آقای رییس جمهور، در این ۶ سال که رییس جمهور هستید، تاکنون نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشتید.

گفتید با ۳۰۰ بانک دنیا ارتباط برقرار شد، این ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیاست یا بانک های کوچک دنیاست؟ اگر مشکل نرم افزار است، با بانک‌های کوچک و درپیتی مشکل نداریم و با بانک های بزرگ داریم؟

اگر ارجاع به FATF می‌دهید، که بخشی تصویب شد، این دوسال که مشکل FATF نداشتیم، چرا بانک های بزرگ دنیا با ما ارتباط نگرفتند؟مشکل در برجام بود. قصه این است. برجام ماموریت را انجام نداد. تحریم های بانکی سرجایش است.

بحث بعدی درباره بیکاری است؛ زمانی که مسکن مهر ساخته شد، کارگران سر کار بودند. سه سال بعد از شروع بکارتان گفتید دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اید، سال بعد هم گفتید ۷۰۰ هزار تا، می‌شود سه میلیون و ۳۰۰هزار شغل، اما اکنون می‌گویید دو میلیون و ۷۰۰هزار تا تاکنون.

گفتید ساعت ۹ نمی‌دانیم ساعت ۱۱ قیمت ارز چه می‌شود. مشکل کجاست؟ مشکل خودشیفتگی است، مشکل مشورت نکردن با کارشناسان است.

چه اتفاقی افتاده که بازار ما بهم می‌ریزد؟ این فضا را چه کسی درست کرد؟ یک کاخی ساختید به اسم کاخ آرزوها، برجام و تهش ارتباط با آمریکا بود. به توانمندی داخلی تکیه نشد، ارتباط با همسایگان فراموش شد. بارها گفتاید برای گزینه‌های مختلف برنامه دارید. اما ما نتوانستیم مدیریت کنیم. مشکل در توزیع ارز بود.

بخش دوم سخنان روحانی
رئیس‌جمهور در بخش دوم سخنانش پس از نطق ذوالنور گفت: 5 دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده‌ای در خیابان شعار می‌دهند و شعارها کم کم تبدیل به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای همه مردم شد. مردم دچار حیرت شدند و درست است که مردم در راهپیمایی‌ها پاسخ قاطع دادند اما در عین حال این حادثه، حادثه کم‌نظیری بود،‌ دی‌ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی‌ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا با من در موضوع موشک ایران همراه شود.

روحانی گفت: نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیر آرام حرکت می‌کرد و امید در منطقه خلیج فارس و همان ایام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی را به ترامپ و کشورهای اطرافش زدند، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟ تاریخ این تغییر 5 دیماه 1396 است؛ هرکس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط داده است. 5 دی 96 بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای امدند، شعار می‌دهند و بعد شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم.

مردم دچار حیرت شدند، پاسخ قاطع در راهپیمایی‌ها دادند، اما حادثه کم‌نظیری بود و نداشتیم. حادثه دیماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، یکجانبه خارج می‌شوم. بعد از آن تهدید و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اتفاق فیضیه قم اشاره کرد و  افزود:‌ بدانید سیاه‌نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. فکر کردند بین مجلس و دولت فاصله افتاده است. اگر اتحاد داشته باشیم،‌ فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش گفت: PMD چیزی بود که تمام کارشناسان می‌گفتند غیر ممکن است بتوانید برطرف کنید. طرح نظامی بلند مدت تبدیل به 5 ساله شد، در زمینه اقتصادی هم قدم‌های اساسی برداشته شد، برخی هم نشد که عمدتا تقصیر آمریکا بود.

وی با بیان این مطلب که نمایندگان محترم می‌فرمایید زندگی مردم مطلوب نیست و ناراحتند، کاملا درست استف  اظهار داشت: می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ آیا تورم در طور 4 سال 60 و چند درصد شد، حقوق کارگر، دوبرابر نشد؟ آیا مستمری 3.4 برابر و در برخی مواقع به 4 برابر افزایش ندادیم؟ دوستان می‌گویند اگر اشتغال دارند، آنهایی که رفتند را حساب نکردید، من می‌گویم اشتغال خالص، یعنی همه رفته‌ها از اشتغال جدید کم شد، این حرف من نیست، حرف مرکز آمار است. در انتخابات 92 و انتخابات 96 گفته‌ام راه من، راه اعتدال است، با تندروی به جایی نمی‌رسیم، از راست باشد یا چپ. راهی جز اعتدال و دوستی و برادری و وحدت نداریم.اشکالی ندارد مخالف دولت باشید، اما وحدت داشته باشیم. خواهش می‌کنم هم شما هم ما، هرکاری می‌خواهیم بکنیم، اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم؛ نمی‌توانیم به منافع ملی آسیب بزنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه دولت نقص دارد، حتما دارد. اما تلاش من این بوده که بهترین‌ها را جمع کنم. به همین دلیل است که سوال می‌کنید، استیضاح می‌کنید و این حق شماست. مهم است دست به دست هم بدهیم برای حل مشکل مردم. مردم نمی‌خواهند از من بپرسید و من آمار و ارقام بدهم. مردم درد را بهتر از من و تو می‌دانند و به صورت روزمره‌ای می‌بینند. لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی شده، وجود دارد. درمان موقت دردی را دوا نمی‌کند، درمان دائم می خواهند. چطور درست می‌شود؟ با کار دولت؟ به تنهایی خیر! با کار مجلس؟ به تنهایی نه. با کار قوه قضاییه؟ به تنهایی نه. همه با هم.

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: پشت تریبون‌ها نگویید دچار بحران شده‌ایم. ما در مرحله آسیب‌هستیم، در گاهی مواقع در لبه آسیب‌ هستیم، اما نه بحران. ما مشکل داریم، باید دست به دست هم بدهیم. ما بدون ایراد نیستیم، شما باید تذکر بدهید. اما هیچ تصمیم بدون مشورت جمعی انجام نمی‌دهم. من برای تصمیمی، صددرصد قاطع بودم، اما دیدم حمع مخالف است و از تصمیمم برگشتم.

نمایندگان مجلس تنها از یک پاسخ رئیس جمهور قانع شدند

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص قاچاق قانع نشدند

نمایندگان مجلس از  پاسخ رئیس جمهور در خصوص استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند

نمایندگان مجلس از  پاسخ رئیس جمهور در خصوص اقدامات دولت در کاهش بیکاری قانع نشدند.

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص رکود شدید اقتصادی در دو دولت دهم و یازدهم قانع نشدند.

نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در خصوص کاهش ارزش پول قانع نشدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیژن
Iran, Islamic Republic of
دیگر ...
Iran, Islamic Republic of
/بازم ...
Canada
...
Iran, Islamic Republic of
بابا گرانی وبی مدیریتی و بی کاری بی داد میکنه نماینده های که رای دادن به روحانی باید دردادگاه عدل الاهی جوابگو باشند
Iran, Islamic Republic of
الهی، درست است.
Iran, Islamic Republic of
کجا تو فیضیه تو رو تهدید به ترور کردند ؟!!!...
Iran, Islamic Republic of
روحانی 92:
ساعت ۹ نمی‌دانیم ساعت ۱۱ قیمت ارز چه می‌شود. مشکل کجاست؟ مشکل خودشیفتگی است، مشکل مشورت نکردن با کارشناسان است.
بی سواد: مجلس مردم را استیضاح کند!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان عزیز یا مردم را استیضاح کنید ! یا روحانی را
این که وضع مملکت داری نشد
Iran, Islamic Republic of
مردم متاسفانه مسولیتهای خود را درست انجام نمی دهند مدیران دچار مشکل شده اند!
Iran, Islamic Republic of
فقط استیضاح
Iran, Islamic Republic of
خوب الان مردود شد بعدش چیه؟ همون آش همون کاسه؟
Iran, Islamic Republic of
آخر جلسه معلوم خواهد شد ...
Iran, Islamic Republic of
اخر جلسه مثل جلسه سوال از احمدی نژاد میشه ان بار هم نمایندگان از جواب های احمدی نژاد قانع نشدند ولی هیچ اتفاقی نیفتاد
حسین.ک.ف
Iran, Islamic Republic of
"مردم ما قانع نیستند" !!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آخر جلسه معلوم میشه نماینده ها وکیل دولتن یا وکیل ملت چون روحانی جواب به درد بخوری نخواهد داد
Iran, Islamic Republic of
ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی. یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می‌کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح..!!!!!!!
یعنی تکرار تعفن برجام و تکمیل کردن میزان نفوذ دشمن در همه ارکان ایران =یعنی بر باد دادن کامل ایران .این جواب سوال نماینده هاست یا بیان ارزوهای بربادرفته .......
ايراني
Iran, Islamic Republic of
فقط فرافكني
فرافکنی و لفاظی
Iran, Islamic Republic of
/واقعا پاسخ های روحانی، ... فرافکنی است...
Iran, Islamic Republic of
دقیقا ،به هیچکدام از سوالهای نمایندگان جوب نداده ومثل مناظرات که سوال چیزی بود وجهانگیری بی توجه به سوال ،از رو ی متن حرفهای خودش را میزد ،شده است.
Iran, Islamic Republic of
نماینده ها میخوان چند بار یه اشتباهو تکرار کنن؟ با اینکه ۴ سال کار نکرده بود باز ازش طرفداری کردن الانم همون طرفداری بیجارو میخوان بکنن و ملت دوباره اسیر این دولت بشن
گفتار درمانی
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی حقیقتش من و همسرم چند وقته درگیر مسائل خانوادگی شدیم، خدا رو شکر از امروز که حرفای شما رو شنیدم احساس میکنم دیگه مشکل اقتصادی نداریم. ....
Iran, Islamic Republic of
اگه گفتار درمانی تاثیر نداشته برو اواز درمانی پسر شجریان
حامد
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی می دونی چرا ناگهان تورم بالا رفت؟
مشکلات دیگر مانند رکود و بیکاری در 4 سال گذشته بود. اما تورم ناگهان بالا رفت.
دلیل آن این بود که شما آبی را پشت سدی معیوب در این 4 سال جمع کرده بود که وقتی ظرفیت سد معیوب پر شد سد شکست و سیل جاری شد.

شما با کنترل حقوق معلم و کارگر. تعطیلی ساخت و ساز و عمرانی. تعطیلی کارخانه ها و مانند آن تورم رو پائین نگه داشتید . البته قیمت ها به اشباع رسیده بود. ظرفیت بالا رفتن هم نداشت. با برجام درمانی حرف هایی می زدید.
اما حباب تورم 8 رقمی ناگهان ترکید.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آدم های بیسواد این مملکت که از جواب رئیس جمهور قانع نشدند چه برسد به باسوادها
Iran, Islamic Republic of
اصلا جوابی داد؟ کدوم سوال نماینده ها رو جواب داد،که حالا قانع کننده باشه یا نباشه ؟
مهدی
امان از علمی که باعث حجاب بشه و با سوادا اون چیزی رو که باید ببینند و بفهمند رو نفهمند
البته بی سواد در منطق جناب رئیس جمهور با منطق دیگران فرق دارد
ناشناس
United States
جناب رئیس جمهور به جای پاسخ دادن به سوالات اقتصادی نمایندگان یه انشای از قبل اماده شده رو قرائت کردن وقطعا اون صحبتها هرچقدرم زیبا باشه قطعا پاسخ سوالات اقتصادی نماینده ها نیست.مشخصه که قانع کننده نبود حرفاش. ایشان باید بدونند که دلار دوازده تومنی شوخی نیست سفره ی مردم به کوچکترین حد ممکن خودش در چهل سال اخیر رسیده.دیگه نون وپنیرم داره کمکم به جمع کالاهای لوکس می پیونده با این قیمتی که شده.الان زنگ انشا نیست. بلکه زنگ حساب و ریاضیه.ایشون باید برای مسائل اقتصادی وقت بیشتری صرف کنه تا حواشی سیاسی.ملتی که جیبش خالی باشه هرچقدرم ازادی بهش بدی براش جذابیتی نخواهد داشت.چون ازادی شکمشو پر نمی کنه.
Iran, Islamic Republic of
توضيحات رييس جمهوربعد از آنهمه طفره روي فقط يك نكته مهم داشت كه همه چي را لو داد :
گفت : ذخيره ارز زياده ميتوانم همين الان به رييس بانك مركزي دستور دهم قيمت ارز را به نرخ شهريور سال گذشته برگرداند!
ما هم خواهش ميكنيم:
بگو برگردانه مگه صداي شكستن كمر مردم زير فشار را نميشنوي آقاي روحاني ؟
Iran, Islamic Republic of
یادمه وقتی دلار 4 تومن شده بود جناب نوبخت فرمودند که خاطر رییس جمهور مکدر شده است. یعنی الان خاطر ایشون برای دلار 11 تومنی مکدر نیستش که زحمت صدور کاهش قیمت ارز رو صادر کنن.
🎯
Iran, Islamic Republic of
بازگشت مقتدرانه مجلس به جایگاه وکیل المله را تبریک گفته واز انان تشکر میکنم.
Iran, Islamic Republic of
آشیخ کلید ساز آمار اشتغال خانواده ها که چیز دیگری می گوید نه تشکیلات آمار ساز اداره تحت امرشما مر کز آمار شما که می گفتید آمار جیب مردم است نه آمار ساز مان های آمارساز
Iran, Islamic Republic of
من دلار م كه در خزانه به امانت نزد شما بود و گم و ناپديد شد ميخوام و از حق خود و فرزندانم براي باز پس گيري نمي گذرم و گوشم از اين حرفها پر است
حقوق دانم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پنج از بیست یعنی مردود
من سرهنگ نیستم
Iran, Islamic Republic of
حسن چه کردی
اخه 5 از 20
پارسا
Iran, Islamic Republic of
جواب قانع کننده ای نداد باید استیضاح بشه
Iran, Islamic Republic of
واقعا دیگه نمی توان نمره 10 بهش داد اخه 5
حقوق دان
Iran, Islamic Republic of
من که اگه 5 گرفته بودم بابام می کشتم
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید استیضاح بشه
Iran, Islamic Republic of
آقا میگن حقوقا رو اضافه کردیم نمیگن قیمت ها صد برابر اضافه شد...!
توصیه دوستانه
Iran, Islamic Republic of
حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران و یارانه ها رو باید از منابع افزایش نرخ ارز حداقل دو برابر کنند.
Iran, Islamic Republic of
خود روحانی امروز در مجلس اعتراف کرد وگفت اگه بخواهیم قیمت ارز در عرض دو هفته مثل پارسال خواهد شد. این یعنی اوضاع ساختگی توسط دولت روحانی...
حقوق دان
Iran, Islamic Republic of
یکی صابون بیاره یکی وایتکس یکی تاید دست رومونو بشوریم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یکی بنده حقیر را آگاه کند اینانی که رأی ممتنع داده و در رأی گیری امروز تعداد تقریباً مشخصی بودند :
1 ) چه کسانی هستند که شهامت موضع گیری صریح ندارند . 2 ) آیا در هنگام دریافت های مالی ، سفرهای خارج از کشور و سوء استفاده های رانتی هم خنثی هستند ؟ یا حریص بیت المالند ؟
3 ) خاصیت حضور اینگونه افراد در مجلس شورای اسلامی چیست ؟ 4 ) بهتر نیست اینان به مردم معرفی شوند تا کسی به آنها رأی ندهد ؟ 5 ) اختمالاً این افراد در تمامی رأی گیری ها همچنان خنثی و بی خاصیّت هستند .
سید نورالدین آل علی
Canada
با عرض سلام و خسته نباشید
موضوع : راهکار اقتصادی دولت دکتر روحانی چرا پاسخگوی نیاز مردم ما نیست ؟
ابتدا چنانچه به دولت های گذشته هم نظر اجمالی بعنوان ادبیات نقد و بررسی بکنیم . در خواهیم یافت رای مردم در پایان دوره دولت های سازندگی . اصلاحات . مهر پرور و امروز بعد از پنج سال نه تنها نمایندگان محترم مجلس بلکه عموم مردم از برنامه های اقتصادی دولت ناراضی هستند.
خوب قطعا اگر بخواهیم بدون تعارف و رفیق و حزب و دسته و گروه سیاسی به مسئله نگاه علمی داشته باشیم . این نتیجه گیری ها می تواند یک پیام کلی داشته باشد. و ان پیام اینست که مسیر راه اشتباه است !
چرا ؟‌به ده ها دلیل ولی چون بحث اقتصادی است به شاخص های واقعی و آمارها چنانچه نظر اجمالی کنیم . در خواهیم یافت که
۱- درآمدها با هزینه ها نمی تواند همخوانی داشته باشد.
۲- ارزش پول ملی بکجا رسیده است؟
۳- صادرات منهای نفت و مشتقات و منهای تحریم ها چگونه است؟
۴- واردات کالاها و خود توزیع ارز و سکه گواه بر آنست که بین وزارت خانه های صنعت .اقتصاد و دارائی . بانک مرکزی .مشاوران رئیس جمهور . معاون اول رئیس جمهور و... ناهماهنگی بسیار فاحشی وجود دارد .
و ده ها مورد دیگر
راهکار چیست ؟ آیا با همین وضعیت که تحریم های دیگر (آبانماه ) در راه است . و از زمان دولت تقریبا ۲ سال باقی مانده است . این دولت می تواند کاری کارستان انجام دهد؟ اگر وجود درد آن راهکار کدامست؟
الف - اگر دولت بخواهد بله ما می توانیم با همین اندک زمان دولت نام خود را در تاریخ به نیکی ثبت نماید.
ب - در تیم دولت (‌مسکن و راه . صنعت . اقتصاد و دارائی . کارتامین اجتماعی و رفاه .کشاورزی و نیرو تغییرات بنیادی انجام پذیرد.
ج - بانک مرکزی استقلال یابد.( سیستم بانکی - پولی )تغییر یابد.
د - بپذیریم در چهار بسته مشکل داریم .( اقتصادی - فرهنگی - اجتماعی و آب و محیط زیست )
ح - سیستم مدیریتی و برنامه و بودجه هم نیاز به تغییرات اساسی دارند.
حالا با پذیرش موارد فوق بایستی بصورت زمان جنگ تیم اقتصادی شبانه روز کارهای اجرائی زیر را به اجرا در بیاورد.
این سیستم طوری طراحی گردیده است که دولت بعدی بتواند در این مسیر قدم بگذارد.
پنج ابر پروزۀ بایستی انجام گیرد.
۱- ایجاد کانال خلیج فارس
۲- استفاده از تکنولوزی آب شیرین کن.
۳- استفاده از سیستم کشاورزی صنعتی .
۴- استفاده از سیستم ساختمان سازی صنعتی.
۵- استفاده از سیستم ثطار سریع السیر ۳۵۰- الی ۵۰۰ کیلومتر در ساعت.
با اجراء این ابر پروزه ها چه دستاوردی عاید این مملکت می گردد.
۱- ایجاد ۳ میلیون شغل پایدار .
۲- ایجاد ۲ میلیون شغل مرتب با این ابر پروزه ها.
۳- ریشه کن نمودن وابستگی به دلار و نفت.
۴- استقلال در صنعت کشاورزی . دام و طیور ، شیلات و ماهی های گرمابی و
۵- ایجاد صنعت پایدار آب .
۶- تغییر و تحول در صنعت اکو سیستم ایران و منطقه .
۷- ایجادو خود کفائی در صنعت کشتیرانی.
۸- ایجاد درآمد پایدار در سیستم حمل و نقل کشتیرانی. ریلی . زمینی.
۹- ایجاد درآمد پایدار در صنعت توریسم و استفاده از امکانات جاده ابریشم.
۱۰- ارتقاء ایران به بلندترین مرتبه جایگاه جهان ( ژئوپلیتیک . ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک)
۱۱- ایجاد کریدور ایران . پاکستان و چین .
۱۲- ایجاد کریدور ایران افغانستان و هندوستان
۱۳- ایجاد کریدور ایران روسیه .ترکیه و سوریه
۱۴- ایجاد کریدور ایران سوریه . روسیه . عراق . لبنان ( مقاومت)
۱۵- ایجاد کریدور ایران و چین و جاده ابریشم.
و ده ها مورد که میتواند طی ۸ الی ۱۰ سال با کار کرد انقلابی بر اساس اقتصاد مقاومتی و فرهنگ جهای ایران را به ۱۰ کشور برتر اقتصادی دنیا رساند.
این موارد از مزایای این تحقیقات و پزوهش های علمی است.
باید باور داشته باشیم که می توانیم.
یکی و یا دو شرط لازم را هم همراه دارد.و آن
پاک دستی مدیران از راس تا به پایین.
کار را برای خدا انجام دادن و از خود گذشتن و به مردم و انقلاب فکر کردن.

با سپاس و تشکر
سید نورالدین آل علی
بی نام
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای روحانی حرف هایی که شما زدید جواب هیچ کدوم از سوالات نمایندگان نبود ...
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی نه توانست جواب بدهد و نه ظرفیت اداره کشور را دارد !!!!!!!!! ...
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
چرا اعتدال با داخل نیست دائما با طعنه و تهدید ولی اعتدال با خارج یعنی ...