پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۶
۶
نگاه استراتژیک رسانه های آمریکایی به واقعیتی به نام ترامپ

دونالد دشمن ماست یا آمریکا؟/ می خواهند ما را تشنه آمریکای پسا ترامپ کنند

يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 501432
اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است. ترامپ یک تنه معادلات سیاسی دنیا را به هم ریخته است. اما منظور این یادداشت شبیه تحلیل های مرسوم این روزها نیست؛ درست در نقطه مقابل، ترامپ دارد تا حدودی به نفع ایالات متحده عمل می کند.
دونالد دشمن ماست یا آمریکا؟/ می خواهند ما را تشنه آمریکای پسا ترامپ کنند
گروه اجتماعی جهان نيوز: رسانه های غربی در یک تدبیر حرفه ای سعی می کنند از تهدید ترامپ، فرصت بسازند. آن ها می کوشند از رئیس جمهور آمریکا، برای افکار عمومی، یک هیولای دو سر و یک اژدهای عصبانی ترسیم کنند و با یک مدیریت هوشمند، او را پدیده ای جداگانه و استثناء از مردم آمریکا و متفاوت از رویکردهای نظام ایالات متحده نشان دهند.

و در سال های اخیر این سیاست رسانه ای برای آمریکا، از نان شب واجب تر شده است. چرا که آمریکا در شرایط حاضر و پس از افت اقتدار و محبوبیت در عرصه بین الملل، نیاز به یک بزک عمومی و روتوش چهره در سطح جهانی دارد. آمریکای قرن اخیر پر است از روحیه استکباری و سرشار از نخوت «خود جهان پنداری»، همراه با پرونده ای آکنده از جنگ های ویرانگر، استعمار کشورهای فراوان، حمایت از کودتاهای رنگ وارنگ و توسعه تسلیحات نظامی در جای جای دنیا.

آمریکایی که خود را ابرقدرت عالم می داند، به خوبی فهمیده که دیگر از نگاه دیگران چندان قابل اعتماد نیست و جذابیت های دهه های قبل را از دست داده است. پس باید با برای ترمیم قیافه خود، راهی بیابد. عجالتا او می کوشد از طریق لجن مال کردن چهره رسانه ای ترامپ، برای پسا ترامپ، چهره ای درخشان از خود نمایش دهد.

پس در این مقطع کوتاه چندماهه، ترامپ این فرصت را به سیاست ورزان آمریکایی می دهد که با برجسته سازی سیاست های رادیکال و غیر نخبگانی رئیس جمهور بداخلاقش، و جدا کردن او از ماهیت واقعی آمریکا، به مردم بفهمانند «آمریکا و آمریکایی» دقیقا در نقطه مقابل آن چیزی است که ترامپ تصویر می کند. اینگونه، مردم به جای آنکه با آمریکا دشمن باشند، با ترامپ دشمن شده و برای بازگشت به دوران پیشا ترامپ آرزو پردازی می کنند.

همینک شاهد هستیم که در تظاهرات مردم کشورهای گوناگون، دیگر کمتر کسی بر علیه آمریکا و نظام آمریکا شعار می دهد، بلکه همه پلاکاردها، توئیت ها و پست های اعتراضی بر علیه شخص ترامپ سوگیری می شود.

نشریه ای ترامپ را با دو شاخ شیطانی روی جلد می آورد، کاریکاتوریستی ترامپ را در حال سر بریدن مجسمه آزادی نشان می دهد و یک ایرانی در راهپیمایی داخلی آمریکا، روی پلاکاردی به فینگیلیش بر علیه ترامپ شعار می نویسد.

اما نظام رسانه ای می کوشد با برجسته سازی برخی اخبار، افکار عمومی را به سمت علاقه مندی به نظام آمریکا هدایت کند:
- اساتید دانشگاه های آمریکایی به دانشجویان هفت کشور که ممنوع الورود شده اند ایمیل می زنند که فدایتان شویم ما هم به خاطر این رفتار رئیس جمهور شرمنده ایم!

- فرمان ترامپ توسط یک قاضی فدرال لغو شده است و این گواه مجد و عظمت و استقلال سیستم قضائی آمریکاست!

- گزارش های وحشتناکی از تکروی ترامپ در نظام دموکراتیک آمریکا منتشر می شود تا در عوض فضائل آمریکای دموکراتیک، به علاقه مندان غرب، اثبات شود.

- نشان دادن چهره ضد جنگ نظام آمریکا؛ به این معنا که همه با راه انداختن جنگ مخالفند الا ترامپ!

- توصیه به کشورهای آسیب دیده از سیاست های آمریکا، که در مواجهه با دیوانگی ترامپ دیوانگی نکنید، حالا او مشاعرش خوب کار نمی کند، اما شما با نظام سیاسی آمریکا منصفانه و عاقلانه برخورد کنید.

- موضع گیری شرکت های بزرگ و غول های تجاری آمریکا بر علیه دستورات ترامپ!

- صف کشیدن مسیحی ها به دور مسلمانان در هنگام نماز خواندن و نشان دادن یک چهره مهربان و دین دوست از مردم ایالات متحده!

رسانه های غربی استاد سانسور مفاهیم بدیهی هستند، درست مثل این ماه ها که دیگر کسی از این صحبت نمی کند چرا اسرائیل مثل گرگ خون آشام، هر روز به فلسطینی های بیگناه حمله می کند؟ چرا آمریکا مدافع سرسخت اسرائیل است؟ ماجرای جنگ افغانستان و عراق و سوریه و و لیبی به کجا رسید؟ چرا مردم آمریکا در برابر این همه جنگ و خونریزی نظام سیاسی شان، ساکت و راضی اند. ایران چرا تحریم شده است و تنگنای کشورهای مسلمان، به خاطر دخالت های آمریکا، چرا حاصل شده است؟

ماهیت آمریکا استکباری است، او دشمن مظلومان عالم است، اما می کوشد هیچ وقت در مقام دشمن دیده نشود. حواس مان باشد فریب تبلیغات موجود را نخوریم و خدایی ناکرده از دشمنی های آمریکا غافل نمانیم. مبادا با ساده انگاری، ترامپ را در جایگاه اصلی ترین دشمن انقلاب اسلامی ایران قرار دهیم و از ماهیت شیطانی آمریکا غافل بمانیم.

یادمان باشد ترامپ عریان شده خواست و مطالبه آمریکایی هاست، او برآمده از نظام انتخاباتی آمریکاست، او این روزها همان کارهایی را انجام می دهد که قبلا به مردم وعده داده بود و مردم افکار او را پسندیده و به او رأی داده بودند. ترامپ، همان آمریکاست، نه یک چیزی کمتر، نه چیزی بیشتر!

*سید مهدی سیدی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با تشکر از تحلیل منطقی و علمی نگارنده
Iran, Islamic Republic of
این مبحث را ادامه دهید به خصوص در مورد pnac
حسین
Netherlands
بسیاری از نکات فوق صحیح اما مثلا دوره کردن مسجد در روتردام هلند روی داد و یهودی و مسیحی کافر و مسلمان در آن دست بدست دادند تا نشاندهند که بعضی در غرب آنگونه می اندیشند یا اینگونه را نمی پسندند یا استقلال فکری دارند. حتی اگر فرض کنیم، که بعید هم نیست ، که این حرکت مهندسی شده بوده ، باز منکر مخالفت طبقه کوچکی از غرب نمی توانیم باشیم که این مهندسی را پسندیده اند و برای ابراز مخالفت خود به آن پیوسته اند. لذا دافعه های درونی و بیرونی ما میتواند و باید جاذبه هم در کنار خود داشته باشد.
مطلب عمیقتر اینکه تفاوت در اعمال نظر یا اجرای طرحهاست. اینک با دستی چدنی و کمی قبل تر مخملی بود.
مورد دیگر اینکه در حال فعلی مخفی کاری ، کاری نشدنی است و می توان این پنبه را ازگوش بیرون آورد.
لذا در اندک زمانی روشن می شود که این هرج ومرج ساختگی است یا طراحی شده. وظیفه ما این استکه نظمی در آن بیابیم که در خدمت اسلام است و برای هر احتمال قوی و ضعیفی پاسخی تهیه و آماده اجرای آن باشیم. چون دشمن در دوقرن گذشته همیشه و در تمام صحنه ها در صدد یا فتن زمان مناسب بوده و زمان گیری را بعنوان اصل در ذهن خود آگاه و ناخداگاه خود دارد.
یا علی
Iran, Islamic Republic of
اینم تحلیل خوبیست. اما اینکه ابرقدرت پیشین یعنی کلونیالیسم هم آمریکا را رقیب جدی منافعش میداند و دشمن پس پرده آمریکا بوده و بخصوص از ترامپ متنفرست هم ثابت شده.
Iran, Islamic Republic of
دشمن ما بلاهت و ذلت کسانی است که ... قرار گرفته اند
ماهان
Iran, Islamic Republic of
مقاله فوق العاده ای بود!