شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۳

عشوه‌های ترامپ برای «راست مسیحی»

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 501024
شاید خیلی عجیب و غیر‌قابل‌پیش‌بینی باشد، اما ظاهرا دونالد ترامپ، مردی که پرونده‌های رسوایی اخلاقی‌اش در میان سیاست‌مداران آمریکایی مشابهی ندارد و در لیست رسواترین مقامات سیاسی جهان در صدر قرار دارد، این روزها به دنبال جذب رأی جریان «راست مسیحی» (Christian Right) در داخل آمریکاست.
عشوه‌های ترامپ برای «راست مسیحی»
به گزارش جهان نيوز، شاید خیلی عجیب و غیر قابل پیش بینی باشد ، اما ظاهرا  دونالد ترامپ مردی که پرونده های رسوایی اخلاقی اش در میان سیاست مداران آمریکایی مشابه ای ندارد،  و در میان لیست رسوا ترین مقامات سیاسی جهان در صدر قرار دارد، این روزها به دنبال جذب رای جریان راست مسیحی Christian Right  در داخل آمریکاست.
ترامپ از همین حالا به فکر انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری است، او حتی شعار انتخاباتی دوره بعد را هم رسما ثبت کرده است،"آمریکا را بزرگ نگاه خواهیم داشت". از سوی دیگر رئیس جمهور جدید امریکا به خوبی می داند که در جریان کشمکش های داخلی امریکا به شدت
ترامپ از همین حالا به فکر انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری است. او حتی شعار انتخاباتی دوره بعد را هم رسما ثبت کرده است: «آمریکا را بزرگ نگاه خواهیم داشت.». دونالد ترامپ، در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با وجود اینکه نسبت به کلینتون آراء مردمی کمتری کسب کرده بود، توانست به دلیل رأی الکترال بیشتر رئیس جمهور آمریکا شود، امری که مشروعیت سیاسی او را به چالش کشیده است.
نیازمند حمایت بدنه مردمی حزب جمهوری خواه است، حمایتی که می تواند علاوه بر جبران خلا مشروعیت ترامپ قدرت چانه زنی او در داخل حزب را نیز افزایش دهد. دونالد ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی با وجود این که آرا مردمی کمتری نسبت به کلینتون اتخاذ کرده بود توانست، به دلیل رای الکتورال بیشتر رئیس جمهور آمریکا شود. امری که مشروعیت سیاسی او را به چالش کشیده است. علاوه بر این مواضع و رویکرد های وی در عرصه سیاسی باعث شده تا بسیاری از افراد رده بالای حزب جمهوری خواه انتقادهای تند و تیزی را نسبت به او سیاست هایش مطرح کنند.

ترامپ به دنبال یارگیری از بدنه حزب جمهوری خواه
حالا ظاهرا ترامپ مهمترین پایگاه حزب جمهوری خواه را هدف گرفته و تلاش دارد تا این بخش از جامعه امریکا را پشت سر خود بسیج کند. باوجود آنکه آرایی که ترامپ از مسیحیان سفیدپوست به دست آورده بیشتر از آرایی است که نامزدهای پیشین جمهوری‌خواه از آنها به دست آورده بودند، اما راست مسیحی به عنوان یک بلوک سیاسی مذهبی در جریان انتخابات گذشته بر سر حمایت از دونالد ترامپ به شدت دچار انشقاق شد. بخشی از سران ان به رهبری "مایکل فریس" یکی از نخستین رهبران "اکثریت اخلاقی" بود به شدت مخالف ترامپ بودند و در مقابل رالف رید رهبر سابق ائتلاف مسیحی، رونی فلوید رئیس سابق کلیسای تعمیدی در جنوب، جیمز دابسون رئیس سابق سازمان "تمرکز بر خانواده"، بودند که بر حمایت از ترامپ تاکید داشتند. اختلافات به وجود آمده در جنبش
راست مسیحی در ایالت‌هایی که از حمایت مردمی برخوردار است، همان ایالت‌های معروف «کمربند انجیلی»، تا کنون توانسته به عرصه قانون‌گذاری در سطح ایالتی ورود کند، اما قانون‌گذاری در سطح ملّی از دیرباز هدف اصلی جنبش راست مسیحی بوده است.
راست مذهبی آن قدر عمیق شده  بود که چهل سال پس از تشکیل این حزب،  سیستم رأی گیری متحد و قدرتمند آن ها در معرض خطر قرار گرفت.

حزبی برای یکی کردن دین باسیاست
این حزب تأسیس شد تا سیاست مدارانی انتخاب شوند که دیدگاه محافظه کار مذهبی دارند یا حداقل به این دیدگاه نزدیک هستند و از شخصیت و اخلاق خوبی برخوردارند. هیچ یک از نامزدهای اخیر جمهوری خواه  گزینه کاملاً مناسبی نبودند.  اما ترامپ به این استانداردها حتی نزدیک هم نبود. با این حال راست مسیحی اهداف دیگری را هم دنبال می کند که در مقابل هدف اول جایگاهی بالاتر دارد. این اهداف عبارتند از حمایت بی چون چرا از اسرائیل، حمایت از انتقال پایتخت اسرائیل به قدس، مقابله با نژاد پرستی و همچنین سقط جنین و..، که اگر بخواهیم در یک کلام این اهداف را جمع ببندیم، راست مسیحی به دنبال توانایی قانون گذاری در سطح ملی است.  راست مسیحی در ایالت هایی که از حمایت مردمی برخوردار است، همان ایالت های معروف کمربند انجیلی، تا کنون توانسته به عرصه قانون گذاری در سطح ایالتی ورود کند. اما قانون‌گذاری در سطح ملّی از دیرباز هدف «جنبش راست مسیحی» بوده است. رهبران مسیحیِ
ترامپ روز گذشته نیل گورساچ، قاضی ۴۹ساله دادگاه تجدیدنظر در کلرادو را که به شدت مخالف همجنس‌گرایان و سقط جنین است، به سنا معرفی کرد، اقدامی که می‌تواند گام اول برای جذب راست مسیحی در آمریکا باشد. گام دوم، احتمالا، منوط به سفر نتانیاهو و اقدامات داماد ترامپ، به عنوان مشاور خاورمیانه‌ای وی، خواهد بود.
این جنبش در ابتدا خواستار وضع اصلاحیه‌هایی به قانون اساسی بودند تا سقط‌جنین را ممنوع سازند و مجدداً برنامه‌های عبادی را در مدارس رواج دهند و همچنین با روند همجنسگرایی در آمریکا مبارزه کنند، چراکه قصد آنها ضدّیت با اقدامات عملگرایان راست لیبرال بود. اما در سال‌های اخیر با این که حزب جمهوری‌خواه همچنان وعدۀ اصلاح‌سازی قانون‌اساسی را در جهت تامین خواسته های راست مسیحی داده ، اما تلاشی جدّی برای این امر نکرده است.

گام اول؛ معرفی نامزد دیوان عالی امریکا
حالا ترامپ تلاش دارد تا در یک پروژه مدیریت شده این بخش از بدنه حزب جمهوری خواه را در پشت سر خود بسیج کند.  از همین رو او روز سه شنبه (۳۱ ژانویه / ۱۲ بهمن‌) در مصاحبه‌ای با رادیوی CBN  که به کلیسای پروتستان آمریکا نزدیک است، گفت گزینه‌ اش برای دیوان عالی آمریکا هر چند که "صد در صد" نظرات پروتستان‌ها را نمایندگی نمی‌کند، ولی "مسیحیان او را دوست خواهند داشت".  او روز گذشته نیل گورسوچ،  قاضی ۴۹ ساله، دادگاه تجدید نظردر کُلرادو را که به شدت مخالف همجنس گرایان و سقط جنین است به سنا معرفی کرد. اقدامی که می تواند گام اول عملی ترامپ برای جذب راست مسیحی در آمریکا باشد. گام دوم احتمالا منوط به سفر نتانیاهو و اقدامات داماد ترامپ به عنوان مشاور خاورمیانه ای وی خواهد بود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
مسیحیان واقعی از ترامپ فاسد و هرزه متنفرند همانگونه که پاپ فرانسیس در باره ترامپ گفته که میخواهد هیتلر زمانه شود
Iran, Islamic Republic of
مهم اینه که ترامپ میتونه اونا رو به اهدافشون نزدیک تر کنه
Iran, Islamic Republic of
مسیحیان واقعی اصلاً واتیکان رو نماینده مسیح نمیدونن.
بهرحال اگر قراره مافیای سلطه را به عقب راند? شریکی بهتر از ترامپ پیدا نمیکنید. اگر از این فرصت استفاده نشه و قدرت به ملتها بازنگرده حتماً وضع دنیا بدتر خواهد شد.
مسیحیانی که اشاره کردین تنها گروهیست که با شما در انتظار منجی مشترکن. بالاخره برا پایان عصرحجر جادوگران کلونیال یکسری گروه های ناهمگون می بایست همکاری کنن.

عصر رهایی که در انتظارشید تا خاکسپاری تابوت استعمار نخواهد دمید.