يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۸
۵

چرا سکولاریسم از اسلام زاده نمی‌شود؟/ رهبانیت یعنی حضور در همه عرصه‌ها

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 375597
اسلام همزمان دین آخرت و دنیاست و در حقیقت رهبانیت در اسلام محلی از اعراب ندارد. فرموده قصار رهبری معظم انقلاب در این باره غایت و نهایت حقیقت اسلام را بازمی نماید: « رهبانیت در اسلام یعنی حضور در همه عرصه ها» .
چرا سکولاریسم از اسلام زاده نمی‌شود؟/ رهبانیت یعنی حضور در همه عرصه‌ها
سرویس اندیشه جهان نيوز - محسن سلگی: سکولاریسم ریشه‌های خود را در مسیحیت می جوید. چراکه مسیحیت در ذات خود میان دنیا و آخرت تفکیک و تمایز قایل می شود و با این جمله که «کار مسیح را باید به مسیح سپرد و کار قیصر را به قیصر» بر حاکمیت دین در دنیا و سپهرهای سیاسی و اجتماعی خط بطلانی می کشد. کسانی مانند سنت آگوستین نیز در تبیین و تئوریزه کردن هر چه بیشتر حاکمیت دوگانه- خصوصا در کتاب شهر خدا- کوشیدند. 

در باب ریشه های مذهبی سکولاریسم همین اشاره تاریخی کفایت می کند که «سکولار» در برابر «کلرک» مصطلح شده است. عنوان «کلرک» برای نخستین بار به کشیشانی اطلاق شد که دست از رهبانیت برداشته و به کار و کسب و دنیا گرویدند. در مقابل این گروه به آنان که همچنان بر عهد رهبانیت خویش ماندند «سکولار» خطاب می شد؛ گروهی که معتقد به جدایی دین و دنیا بودند. 

در غرب فردریش نیچه به منزله مهم ترین منتقد مسیحیت- خصوصا در کتاب دجال (ضد مسیح) به سبب تفکیک دنیا و آخرت در مسیحیت و زهد آن که دنیا را تحقیر و مذمت می کند، مسیحیت را مورد حمله قرار می دهد و در جایی دیگر به آن می شود که تنها یک مسیحی واقعی وجود داشته که آن خود مسیح بوده است. اما نوبت به اسلام که می رسد- نیچه در همان کتاب پس از آن که اسلام را دین راستین اعلام می کند- می گوید که فرهنگ اعراب اسپانیای اسلامی حتی از یونانیان و رمیان باستان نیز والاتر بوده است. 

اساساً اسلام مبانی نیست انگارانه نیچه که در اثر ضعف های مسیحیت تدارک می شود را فرهم نمی آورد، چراکه اسلام همزمان دین آخرت و دنیاست و در حقیقت رهبانیت در اسلام محلی از اعراب ندارد. فرموده قصار رهبری معظم انقلاب در این باره غایت و نهایت حقیقت اسلام را بازمی نماید: « رهبانیت در اسلام یعنی حضور در همه عرصه ها» . 

به همین منوال و حتی به طریق اولی زهد نیز در اسلام به معنای حضور در تمامی عرصه ها و حتی پیکارها خواهد بود و زاهد کسی است که جان خود را در راه خدا می دهد. پیکار و پیکر او زلال است. راه او و مبارزه او حلال است.

بر اساس این واقعیات، سکولاریسم در جامعه اسلامی ایران به دو دلیل عمده سترون و عقیم است: 

۱. اسلام برخلاف مسیحیت استعداد برابرنهاد قرار دادن دنیا و آخرت را ندارد و نمی توان سکولاریسم را از دل اسلام استخراج کرد.

۲. اکثریت قاطع جامعه ایران مسلمان هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
مطلب خیلی خوبی بود. جامع و مانع در عین حال فشرده
United States
الان عده ای از سکولاریسم اسلامی هم حرف می زنند!سروش که داعیه دار اصلی سکولاریسم در ایران است خیلی مومنانه هم حرف می زند بعضا. یعنی انگار در حوزه شخصی دین دار است اما در حوزه عمومی بی دین!
United States
سکولاریسم اسلامی فمینیسم اسلامی جمع کنید....
شما جهان نیوزیا به کجاها سرک نمی کشید. نیچه درست در برابر شما و منش شماست. نیچه یعنی آزادی
نیچه در برابر دغل بازی افساد طلبان هم هست. نیچه به صداقت و شجاعتش معروفه