سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱۵
۸۳
درس عبرتی برای همه دولت‌ها در جمهوری اسلامی؛

مواضعی که اصلاح‌طلبان را به سقوط کشاند‬/ بی‌اعتمادی به اصلاحات از کجا نشات می‌گیرد؟

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 362080
محمد خاتمی در اولین سالگرد دوم خرداد در دانشگاه تهران می گوید: اگر دین هم در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی!
مواضعی که اصلاح‌طلبان را به سقوط کشاند‬/ بی‌اعتمادی به اصلاحات از کجا نشات می‌گیرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز:‌ اظهارات، جملات و سخنانی که نشانه نیت درونی و ذات واقعی مدعیان اصلاحات بود، از سوی بانیان این جریان و فتنه گران و اصلاح طلبان دوره اصلاحات بی باکانه و بدون کمترین ابایی بیان شد و سقوط آنان و بی اعتمادی عمیق مردم متدین و نظام به این جریان را رقم زد. برخی از آن مواضع تاسف برانگیز و شگفت آور را به اختصار مرور می‌کنیم:

 محمد کاظم محمدی اصفهانی  ، روزنامه ایران  ۲۴ / ۴ / ۷۹

مردم حق دارند همه مسئولین را به سوال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسئوول ، پیامبر و امام معصوم باشد ، بلکه به خود خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید  .

 عطاءالله مهاجرانی ، آریا ، ۱۶ / ۱ / ۷۹

نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است .

عطاءالله مهاجرانی، روزنامه آریا، ۱۸/۹/۷۸،ص۲:

وقتی پیامبر اولوالعزمی چون ابراهیم در مورد معاد این چنین شک می­کند که به خدا می­گوید: «به من نشان بده» چطور جوانان ما مجاز نباشند، در مورد همه مسائل سؤال کنند؟

سالار بهزادی، روزنامه صبح امروز ۲۳/۸/۷۸ :

 سیره حضرت علی(ع) و سایر فرق مذهبی صدر اسلام، دموکراسی در انتخاب رهبری و عدم تعیین رهبر برای مردم بوده است.

مهاجرانی، نشاط، ۱/۶/۷۸:

 رقص را نباید همواره ناپسند دانست.

علیرضا علوی تبار، یالثارات، ۴/۳/۷۹:  

 جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و می­خواهد مدرن و صنعتی شود.

اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه می­توانیم به این وضعیت چیره شویم.

رجبعلی مزروعی، حریم، ۲۳/۱۱/۷۸:

 حضرت علی مشروعیت خود را از مردم گرفته

 همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.

هاشم آغاجری ، بن‌بار گزارشگر روزنامه واشنگتن پست ۱۴/۵/۷۹):  

وقت آن رسیده نهاد مذهبی از نهاد حکومتی جدا شود.
گزارشگر آمریکایی سخنان ایشان را به عنوان صریح‌ترین لحن در ابراز اینگونه عقاید بر درخواست رفرم می‌داند.

اکبر گنجی در مصاحبه روزنامه تاگس اشپیگل آلمان (کیهان ۲۴/۱/۷۹):

 دین یک قسمت از فرهنگ است، حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش می‌رود.

سخنرانی آغاجری، مجتمع فرهنگسرانی کوثر ۱۰/۲/۸۱:

 «… نویسندگان (نامه به امام حسین (ع)) می‌گویند:

 این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در راس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است.

آغاجری در همین سخنرانی امام حسین (ع) را با سیاوش در تاریخ ایرانیان مقایسه می‌کند:

«… سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می‌نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین (ع) مانند منظومه‌ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟»

سخنرانی آغاجری، ساختمان مرکزی دفتر تحکیم، ۲۵/۱/۸۱ :

«امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت.

 با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود… منطقی که می‌گوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است. و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است.»

«… اینکه مارکس می‌گوید دین افیون توده‌هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من می‌گویم در حکومت‌های دینی، نه تنها دین افیون توده‌هاست که افیون حکومت‌ها نیز هست.»

«رابطه انسان و دین و یا به عبارت بهتر انسان و خدا یکی از رابطه‌های تعارض آمیزی بوده است که در تاریخ بشر خود را به شکل‌های مختلف نشان داده است. در اکثر دوره‌های تاریخ بشر آنگاه که خدا اثبات می‌شده است. انسان نفی می‌گردیده است… تکیه بر آزادی اندیشه، اصالت دادن به این امر است که ارزش هر انسانی نه به تقلید، نه به طاعت و نه به تن دادن به یک آمریت فکری و دینی محض است بلکه به‌طور اساسی و ریشه‌ای ارزش هر انسانی به تفکر ذاتی و مستقل است. متاسفانه در بسیاری از جوامع اسلامی، حربه‌های گوناگون حتی دینداران را نیز به دلیل تفاوت قرائت دینی به محکمه می‌برند و محکوم می‌کنند.»


مهرانگیز کار ، کیان ، ش ۴۵ ، بهمن ۷۷ :

احکام کیفری اسلام کارآیی ندارد و موجب رواج خشونت می گردد .

حسین باقر زاده ، نشاط ، ۲ / ۶ / ۷۸

خشونت در هر شکل آن باید از ایران محو شود و اعدام برجسته ترین نوع خشونت قانونی است .

عماد الدین باقی ، جمهوری اسلام ، ۱۳ / ۲ / ۷۹ :

معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست .

عبدالکریم سروش : اسلام نه احکام سیاسی ، نه احکام اقتصادی و نه احکام حقوقی اش قابل استناد نیست و رسما باید آن را بگذاریم .

فرهنگ شهادت ، خشونت آفرین است اگر کشته شدن آسان شد ، کشتن هم آسان می شود .

 ماهنامه کیان بهمن ۷۷  عبدالکریم سروش :

ولایت ، منحصر در شخص نبی اکرم است و با رفتن او ولایت نیز خاتمه می یابد او خاتمه نبوت و خاتم ولایت بود ، ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است .

 عبدالکریم سروش، هفته نامه مبین، ۳/۷/۷۸ :

 حق اطاعت شدن، زاییده و مشروط به پذیرش مطیع است و الا برای کسی حق طاعتی نیست .

عبدالکریم سروش، هفته نامه آبان، ۲۹/۳/۷۸،ش۸۰، ص۶۳:  

تفکر دینی با استخدام طبیعت منافات دارد یا حداقل خنثی است .

 
عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، ۹/۳/۷۸ :

  حقیقت دین همان تجربه فردی دینی است که در مورد پیامبران «تلقی وحی» نام گرفته و دین هیچ ارتباطی به امور اجتماعی و سیاسی و حکومتی ندارد، هر کسی همان قدر دیندار است که به این تجربه فردی رسیده باشد.

عبدالکریم سروش، ماهنامه کیان، مهر و آذر ۷۸ :

  کار اساسی پیامبر آن بود که اعراب را دچار بحران هویت نمود و آنها را هویت نو بخشید، امروز نیز تمدن متجدد غرب، ما مسلمانان را دچار بحران هویت نموده و دین توان رویارویی با تمدن غربی را ندارد. تنها منجی، عقلانیت مستقل است.

عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، ۱۶/۶/۷۸ :

 هیچ دینی عقلا نمی­تواند مردم را از انتخاب دین دیگر منع کند، چون خود آن دین زاییده انتخاب بوده همچنانکه هیچ نماینده­ای نمی­تواند به مردم بگوید:

 بعد از انتخاب من حق انتخاب کس دیگر را ندارید.

عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، ۱۶/۶/۷۸ :

 در تعارض تکالیف دینی و حقوق بشر، حقوق بشر مقدم است؛ متأسفانه فقهای ما اطلاعات برون دینی ندارند و متوجه این نکات نیستند.

عبدالکریم سروش، ماهنامه زنان، دی ماه ۷۸، ش۵۹ :

  ارزش­های دینی دائما در تغییرند، اگر روزی فاطمه (س) می­گفت، بهترین زنان کسی است که نامحرم او را نبیند، امروز کسی نمی­تواند این را بپذیرد. اگر آن روز سعادت دختر این بود که در خانه پدر حیض نبیند، ولی امروز این امر خلاف سعادت است و شوهر دادن دختر نه ساله خلاف ارزش است، اینها همه داد می­زند که این کلمات مقطعی و مخصوص جامعه­ای خاص بوده است.

عبدالکریم سروش، زنان، ش۵۹، دی ماه ۷۸:  

به نظر من گفتار فاطمه که بهترین زنان کسانی­اند که «لایرین احداً و لایراهنّ» (و) رفتار او (فاطمه) در پنهان شدن از مقابل فرد نابینا نمی­تواند الگوی رفتاری زنان ما باشد.

عبدالکریم سروش، کیان، ش۵۲:

 در تاریخ جدید خدائی که مؤمنان کشف می­کنند ممکن است با خدائی که گذشتگان کشف و تجربه می­کردند متفاوت باشد.

روزنامه صبح امروز،۱۸/۲/۷۸ :

 تأکید بر جنبه عطفی عاشورا کافی است و انقلاب حسین دیگر در معرض فراموشی نیست، از این پس باید جنبه عقلائی آن پرداخت.

 روزنامه صبح امروز متعلق اکبر گنجی، صبح امروز، ۲۳/۲/۷۸:

 پیامبر در بدر و حنین و … شمشیر زد … اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟…

 خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه ­هایی جز خشونت به بار نمی­آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می­داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.

اکبر گنجی، روزنامه صبح امروز، ۲۶/۲/۷۸، ص۲:

  آدم زمینی نباید در پای ایدئولوژی­ های ناکجا آبادی قربانی شود؛ ارزش او از ایدئولوژی بالاتر است. ما انسان کامل در بین غیر معصومان نداریم و لذاست که قدرت مطلق، فساد مطلق را به بار می­آورد و جهنمی را روشن می­کند که همگی در آن خواهند سوخت. پس بهترین راه نجات توزیع قدرت است.

سعید حجاریان، روزنامه ایران، ۳۱/۱/۷۸،ص۱۰:

تفکر فقهی نمی­تواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند، فوقش فقه می­تواند امر به معروف و نهی از منکر را واجب کند، ولی این مسأله گنجایش مبارزه مسلحانه را ندارد؛ عرفان است که فرهنگ عاشورایی می­سازد.

حمیدرضا جلائی پور، کیهان، ۲۶/۳/۷۹:

  شهادت طلبی را مرحوم شریعتی به جامعه یاد داد و این تفکر از پای منابر شکل نگرفته است.

ج . م تبریز ،ق به سعید حجاریان ، خرداد ۷۸ :

صحت قصه حضرت یوسف در قرآن کریم از محالات است .

محمد مهدی فولادوند ، روزنامه صبح امروز ، ۱۹ / ۱۰ / ۷۸ :

عمر نوح پیامبر  ۶۰ الی  ۷۰ سال بوده و ۹۵۰ سال ، عمر خاندان نوح بوده است ، نه شخص نوح ، واقعا بعید است یک شخص نهصد و پنجاه سال عمر کند .

توضیح : قرآن در سوره عنکبوت آیه ۱۴ آورده است : ( همانا نوح را ( به رسالت ) به سوی قومش فرستادیم و او هزار سال پنجاه سال کم ( نهصد و پنجاه سال ) میان قوم درنگ کرد و چون همه ستمگر و ظالم بودند همه را طوفان هالک فرا گرفت .

آقای کدیور در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۷۹ طی سلسله مباحثی تحت عنوان (( پژوهش های قرآنی )) ایراد کرد :

(( ….. یک زمانی مردم می گفتند چون عیسی ( ع ) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهند پذیرفت . امروز خدا در جامعه هیچ کاره است همه کاره مردند . ))

خاتمی ، جلسه شاخه زنان جبهه مشارکت :

قرآن دارای یک فرهنگ قبیله ای است و دکتر سروش و مجتهد شبستری درست می گویند که قرآن امروز قابل انتقاد است .

محمد خاتمی ، آریا ۲۸ / ۶ / ۷۸ :

شما برای این که بتوانید پیشرفت بکنید ، راهی جز راه غرب ندارید و راه غرب یعنی پذیرش خرد غربی.

 محمد رضا خاتمی ، جمهوری اسلامی ، ۸ / ۶ / ۷۹

مبنای مشروعیت هر کاری رای مردم است و قرائتی از اسلام در جمهوری اسلامی پذیرفته شده که همه چیز را بر اساس رای مردم می داند .

غلامرضا سالار بهزادی ، روزنامه صبح امروز ، ۲۳ / ۸ / ۷۸

تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است .

بهزاد نبوی ، نایب رییس مجلس ششم :

 تمام کسانی که با حمله امریکابه هر نقطه جهان مخالفند ، در صورت رخداد آن از هر کاری عاجزند . در اقع هیچ عقل سلیمی حکم نمی کند که در یک کشور جهان سوی حتی اگر همه ملت پشتیبان حکومتش باشد و آن ملت مسلح هم باشد ، با آمریکا بجنگد . این سخنان که می گویم ، شاید جبهه بگیرند که فلانی از امریکا می ترسد ، بله از امریکای تا بن دندان مسلح می ترسم . کیست که از امریکای تا بن دندان مسلح در عراق که خودش را چنین نشان داد ، نترسد ؟

 بهزاد نبوی، جمهوری اسلامی، ۱۳/۲/۷۹:

 خواستم سخنانم را مثل سوره توبه بدون بسم­ الله شروع کرده باشم.

رامین جهانبگلو کتاب نیمه پنهان جلد۳۰ :  « دموکراسی یعنی ابطال پذیری دائم هر چیز. اگر دموکراسی با حقیقت همراه شود، خود را نقض می کند. » «مذهب و دین می تواند مدرن شود، همچنان که کاتولیک ها مدرن شدند.آنها، پاپ را آکواریوم از این طرف می برند و این یعنی مدرن شدن کاتولیک ها.»

رامین جهانبگلو ، روزنامه عصر آزادگان ۳/۸/۷۸ :  « روحانی هم می تواند روشنفکر باشد، اما بایستی دید که بینش خداشناختی و اندیشه روشنفکری او تا چه حد مانع یکدیگر می شوند و با هم اصطکاک پیدا می کنند. مشکل اصلی آن است که یک روشنفکر مدام در پی جستجوی حقیقت است. این در حالی است که روشنفکر، حقیقت مطلقی را برای همیشه نمی پذیرد. بلکه درست در مقابل آن بینش قرار می گیرد. از این جهت بهتر است یک روحانی روشنفکر بخشی از اعتقادهای خود را برای برجسته کردن بخش ها دیگر کنا ربگذارد.»

محمد بسته نگار، هفته نامه پیام هاجر، ۲۳/۱/۷۹ :  با اینکه پیامبر مقام عصمت دارد، مع ذلک در قرآن اطاعت از پیامبر در معروف و نیک واجب است نه اطاعت مطلق (ولایعصینک فی معروف …). مسائل اجتماعی باید با شور و مشورت و بدون استبداد رأی انجام گیرد. از گفتار امام علی هم برمی­آید که نظر مردم و قبول آنها در صحت ولایت مؤثر است.

ابراهیم یزدی، هفته نامه پیام هاجر، فروردین ۷۷ :  جامعه ولایی انحصارگر و مستبد است و ارزشی برای توده­ها قائل نیست

محمد مجتهد شبستری، هفته نامه آبان، ۲۸/۱/۷۹ :  از آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول …» هیچ حق حاکمیتی برای پیامبر و غیره فهمیده نمی­شود، بلکه این آیات می­خواهد بگوید، حالا که ایمان آورده­اید و پیامبر را حاکم خود قرار داده­اید، در این چارچوب از حاکم خود پیروی کنید، چنانچه عقلا هر قومی باید از حاکم خود پیروی کنند و الا امر حکومت دچار اخلال می­شود.

محمد مجتهد شبستری، هفته نامه آبان، ۲۸/۱/۷۹ :  نظریه حکومت اختصاصی تفویض شده از طرف خداوند به انبیاء دلیل قابل دفاع ندارد، نمی­شود خدا انسان را آزاد آفریده و حاکم بر سرنوشت خود کرده باشد و از سوی دیگر به عده­ای حق حاکمیت بر این انسانها را بدهد، این دو مسأله با هم ناهماهنگ­اند، انسان مختار است.

روزنامه خرداد، ۸/۱۰/۷۷ :  قرآن، تعیین حاکم و تأسیس حکومت را به مردم سپرده است و هر جا سخن از قدرت سیاسی به میان آورده آن را به جمع و جامعه اسناد می­دهد و حتی اجرای قدرت و اعمال آن را نیز وظیفه مردم می­داند.

محمد کاظم محمدی اصفهانی، روزنامه ایران، ۲۴/۴/۷۹:  مردم حق دارند همه مسؤولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسؤول، پیامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم می­توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید.

تقی رحمانی، روزنامه فتح، ۱۷/۱/۷۹ :  چرا باید جریان سقیفه را تبدیل به یک کینه تاریخی کنیم؟ سؤال اینست که اگر طراحان سقیفه گناهکارند، پس تمام فرق اسلامی به جز شیعیان گناهکار و فریب خورده ­اند و اگر این طور است، چرا آیت الله بروجردی پذیرفتند که شیعه نیز در کنار چهار مذهب دیگر اهل تسنن قرار گیرد. این تعصب غیر معقول است که طراحان سقیفه را الی الابد گناهکار بدانیم.

دو هفته نامه ایران فردا، ۸/۱۰/۷۸ :  علی(ع) حکومت و ولایت را یک امر مردمی و امانتی از سوی مردم حکومت شونده تلقی می­کند، نه از طرف خدا؛ در ختم جنگ صفین و آتش بس هم، تسلیم رأی عمومی شد.


روزنامه خرداد، ۸/۱۰/۷۷ :  قرآن، تعیین حاکم و تأسیس حکومت را به مردم سپرده است و هر جا سخن از قدرت سیاسی به میان آورده آن را به جمع و جامعه اسناد می­دهد و حتی اجرای قدرت و اعمال آن را نیز وظیفه مردم می­داند.

هفته نامه آبان، ۱۹/۱۰/۷۷ :  حضرت علی(ع) مشروعیت خود را به رأی و انتخاب مردم می­داند و در قبال معاویه به مشروعیت مدنی خود استناد و مباهات می­نمود.

عزت الله سحابی، روزنامه عصر آزادگان، ۱۶/۱۰/۷۸ :  آدم­ها و حتی معصومین(ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند.

عزت الله سحابی،روزنامه فتح، ۵/۱۰/۷۸ :  طیف ملی- مذهبی برای افراد مقام مقدس قائل نیست، تنها خداوند مقدس است، حتی پیامبر(ص) و امام علی(ع) هم خود را از انتقاد و نقد مصون نمی­دانستند.

روزنامه خرداد، ۲۲/۸/۷۸، ص۶:  قرآن بالصراحه یهود را به تورات ارجاع می­دهد و از مراجعه آنها به پیامبر انتقاد می­کند و تورات را هدایت و نور معرفی می­نماید، عیسی و انجیل را تأیید می­کند و انتظار پیامبر هم از یهود و مسیح عمل به تورات و انجیل بوده است نه قرآن.

روزنامه خرداد، ۳۰/۸/۷۸، ص۶:  قرآن عقیده انحصاری بودن یک آئین خاص را مورد نقد قرار می­دهد و بر امکان رستگاری پیروان ادیان مختلف تأکید می­کند. معیار رستگاری از نظر قرآن عام و برون آیینی است و آن ملاک­های معنوی و اخلاقی­اند که می­تواند به صورت جهانی و در همه ادیان یافت شود.

روزنامه خرداد، ۲۰/ ۸/۷۸، ص۶:  پیامبر(ص) از اهل کتاب توقع نداشت و نمی­خواست که اسلام بیاورند؛ «قل یا اهل الکتاب لستم علی شیءٍ حتی تقیموا التوراه و الانجیل» (مائده/۶۸) از آنها اقامه کتاب آسمانی خودشان را می­طلبید.

عمادالدین باقی، روزنامه خرداد، ۱۹/۸/۷۸،ص۶:  آیات قرآن صریحاً اصل «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» را تأیید می­کند و هرگز اهل کتاب یا حتی کافران و مشرکان را طرد نمی­کند.

ح.م. تبریز، روزنامه صبح امروز، خرداد ۷۸:  صحت قصه حضرت یوسف در قرآن کریم از محالات است.

محمد تقی فاضل میبدی، روزنامه نشاط، اردیبهشت ۷۸:  جهاد در جایی معنا دارد که مجاهد مطمئن باشد، پیروز می­شود وگرنه چنین جهادی بی­معناست، بر این مبنا حسین (ع) برای پیروزی و تشکیل حکومت دست به جهاد زد.

محمد سعید حنایی کاشانی، ماهنامه کیان، فروردین ۷۸:  تراژدی حسین بن علی(ع) مشابه تراژدی­های آنتیگونه، تامس مور و جان پروکتور است.

عزت الله سحابی، روزنامه خرداد، ۶/۸/۷۸ :  به گفته امام علی(ع) هر شیوه حکومتی که مردم بر آن تفاهم کنند، همان مورد رضای خداوند است و تفاهم دینی و غیر دینی معنا ندارد.

باقر پرهام، هفته نامه راه نو، ۳/۵/ ۷۷ :  دوران مدرن دوران حکومت و رهبری عقل است و دین باید به عرصه زندگی خصوصی باز گردد. رهبری ائمه و پیامبر هم به خاطر آن بود که هنوز مردم آن زمان عقل را مرجع استناد خود قرار نداده بودند.

جعفر آبادی، هفته نامه آبان، ۲۴/۱۱/۷۷ :  ولایت آسمانی دلیل شرعی ندارد و در صورت وجود دلیل هم امکان وقوعی ندارد، چون تشخیص مصداق آن ممکن نیست علم غیب هم نداریم، در نتیجه چاره­ای جز مراجعه به آرای عمومی نیست.

محسن کدیور، ماهنامه کیان، بهمن ۷۷ :  ائمه (ع) از دو ویژگی علم غیب و عصمت، برخوردار بودند، اما فقیه هیچ کدام از این دو را ندارد، لذا وجوب تبعیت ندارد و جامعه هم راهی جز رجوع به عقل جمعی ندارد. هیچ الگویی در زمان غیبت برای اداره جامعه در دست نداریم.

محسن کدیور، روزنامه خرداد، ۱۸/۹/۷۷ :  دین حکومت ندارد هیچ روشی را برای نحوه حکومت پیشنهاد نداده است؛ نحوه حکومت را مردم تعیین می­کنند، چون اصل حکومت یک امر عقلانی است، نه دینی.

محمد مهدی فولادوند، روزنامه صبح امروز، ۱۹/۱۰/۷۸ :  عمر نوح پیامبر ۶۰ الی۷۰ سال بوده و ۹۵۰ سال، عمر خاندان نوح بوده است، نه شخص نوح، واقعاً بعید است یک شخص نهصد و پنجاه سال عمر کند.

 
محمد مجتهد شبستری ماهنامه زنان، آبان ۷۸ :  آنچه پیامبر از طریق کتاب و سنت پیاده نمود و احکامی که بیان کرد، اقدامات ممکنه و مقدور آن زمان بود، ما هم مطابق زمان خود، باید اقدام کنیم.

هفته نامه پیام هاجر، ۱۶/۱/۷۹،ش۳۱۰،ص۶:  یکی از معضلات ما شیعیان، نداشتن منابع موثق روایی است، لذا هر کسی در هر موقعیتی با ذکر روایات و احادیثی که به معصومین نسبت داده می­شود، جوانان پاکدل و شیفته مذهب را فریب داده و مرکز اقتدار مافیایی خود را حفظ می­کند.

روزنامه خرداد، ۲/۹/۷۸،ص۶:  اصل آزادی در انتخابات دین یا بی دینی از اصول مسلم حقوق انسانی است و قرآن نیز این اصل را به عنوان یک حق انسانی به رسمیت شناخته و می­فرماید:«لا اکراه فی الدین».

محمد مجتهد شبستری، ماهنامه کیان، بهمن ۷۷:  در مسائل حکومت و سیاست فعل و قول معصوم حجت نیست. زیرا این قبیل احکام تاریخی و زمانی­اند. آنچه در صدر اسلام بوده باید با قوانین امروز حقوق بشر سنجیده شود. ممکن نیست پایه­های اصلی زندگی سیاسی و اجتماعی انسان بر استنباط از متون دینی مبتنی شود.

محسن کدیور، ماهنامه کیان، بهمن ۷۷:  معصومین(ع) فقط در کلیات و اصول اسوه­اند، نه در فروع و جزئیات.

داریوش شایگان، ماهنامه کیان، بهمن ۷۷:  ایدئولوژی کردن دین مساوی انتحار معنوی دین است، حوزه دین از سایر حوزه­ها جداست و نباید همتای دیگر قالبهای زندگی بشری قرار گیرد.

احمد قابل، روزنامه صبح امروز، ۲۴/۷/۷۸،ص۶:  پذیرش دین حق است نه تکلیف؛ در نتیجه هر کس حق تبدیل دین خود را هم خواهد داشت.

حبیب الله پیمان، هفته نامه پیام هاجر، ۲۳/۹/۷۸، ص۶:  فرآن قابل نقد عقلی و تجربی است و خود قرآن نیز در آیات بسیاری دعوت به آن نموده است.

فاطمه گوارایی هفته نامه پیام هاجر، ۲۳/۱/۷۹ ش۳۱۱، ص۲:  داستان تکاپوی آدم که جرأت کرد میوه ممنوعه را برگیرد و زیستن زبونانه را نفی کند، دوباره و دوباره (با آمدن عاشورا) به تصویر کشیده شده است.

عباسی سلیمانی، روزنامه خرداد، ۷/۷/۷۸، ص۶:  هر گونه خشونت (قانونی و غیر قانونی) از ساحت مقدس پیامبر به دور است.

احمد نراقی، هفته نامه راه نو، ۱۷/۵/۷۷،ش۱۶، ص۱۲:  در قلمرو ایمان نیز تسامح هست؛ به این معنا که ایمان ابراهیمی، ایمان دین گرای شکاک و ایمان ملحد دین گرا، هر سه با تفاوت مراتب بهره­ای از قدسیت دارند و هر سه دسته مؤمن­اند.

مهرزاد بروجردی، ترجمه علی صدیق زاده، ماهنامه کیان، مهر و آذر ۷۸، ش۴۹، ص۴۰ به بعد:  اسلام نیز چون مسیحیت در نهاد خود قابلیت عرفی شدن و سکولاریزه شدن را دارد و چنین امری در حال وقوع است.

محمد مجتهد شبستری، ماهنامه چشم انداز ایران، فروردین و اردیبهشت ۷۹، ش۴، ص۶۸:  وحی امری تجربی است، نه امری گزاره­ای. وحی یافتنی است، پیامبر هم وحی را تجربه کرد و یافت، قرآن هم می­گوید تو وحی را تلقی کردی و از مخاطبان خود نیز خواسته که وحی را تلقی کنند. اگر دیگران وحی را صرف گزاره­های قرآنی بدانند، وحی بودن قرآن بر آنها معلوم نشده است.

احمد الستی، روزنامه ایران، ۱۹/۹/۷۷، ص۱۲:  موسی به دین خود عیسی به دین خود؛ فرهنگ یک ملت نظیر یک لحاف چهل تکه است که از نقوش متفاوت تشکیل شده و به جای تعارض با هم کنار آمده و به تفاهم رسیده­اند.

مرضیه آذرافزا، هفته نامه پیام هاجر، ۱۳/۷/۷۸، ش۲۸۶، ص۸:  اینکه پیامبر را ابوالقاسم لقب داده­اند نه ابو فاطمه حاکی از غلبه فرهنگ جاهلی مردسالاری است.

مقصود فراستخواه، هفته نامه توانا، ۲۲/۶/۷۷،ش۲۸، ص۸:  حقیقت ثابت نداریم؛ حتی در دست انبیاء و معصومین هم حقیقت ثابتی نبوده که بتوانند آنرا برای همه ازمنه و امکنه دیکته کنند.

احمد نراقی، هفته نامه آبان، ۱۱/۱۰/۷۷، ش۵۹، ص۴:  وحی برای نسلهای بعد از زمان خود، قابل فهم نیست، چون کدهای مشترک زبانی به مرور زمان از بین می­رود به علاوه ذات وحی زبانی، ناقص است، چونت بالاجبار یک امر آسمانی باید در قالب الفاظ زمینی قرار گیرد و این خود محدودیت آفرین است.

جواد مقامی، آفتاب امروز، ۲۴/۱/۷۹:  سالهای فراوان و بلکه قرنها این بزرگداشت (قیام عاشورا) حاصلی جز تأثر، حزن و اشک آوری نداشته.

 
همشهری، ۱۷/۱۲/۷۸:  نوحه خوانی­ هایی که متأسفانه الان در جامعه ما به شدت رواج دارد… این باید تعدیل بشود و به جای خودش بنشیند. تشویق هایی که در این زمینه می­شود، تشویق هایی که از ناحیه برخی روحانیون می­شود، باید به جای خودش بنشیند.

مدیر آموزش و پرورش استان مازندران، کیهان اخبار ویژه، ۱۰/۳/۷۹:  ثواب کف و سوت زدن برای تقویت یکی از نخبگان جامعه کمتر از سینه زنی و عزاداری برای امام حسین(ع) نیست.

نشاط، ۳۰/۱/۷۹:  شیعیان برای استفاده خود به آن (عاشور) تأکیدفراوان ورزیدند و کوشیدند تا نور فروغ این حادثه خاموش نشود… در روزگار حاضر هیچ یک از این عوامل عاطفی دیگر به کار ما نمی­آید.

تقی رحمانی، روزنامه فتح، ۱۷/۱/۷۹،ص۳:  اگر امامان برای خود مشروعیت حکومت قائل بودند، چرا همواره از مردم برای حکومت کردن خود مشروعیت می­طلبیدند؛ همچون بیعت امام علی(ع) و صلح امام حسن(ع) و دعوت اهل کوفه از امام حسین(ع) و قبول ولایتعهدی امام رضا(ع) با اصرار مأمون عباسی.

فرهاد بهبهانی، زن، ۱۰و۹/۹/۷۷:  حکم سنگسار زناکار هیچ مستند شرعی ندارد.

فرهاد بهبهانی، آبان، ش ۵۹، ۱۰/۷/۷۸ :  حکم «سابّ النبی و الائمه» قتل نیست بلکه باید آن را تحمل کرده مقابل به مثل نکرد.

ابوالفضل موسویان، پیام هامون، ش۲۶، ص۶:  حکم حرمت چاپ و فروش کتب ضاله در زمان حال بی­معناست.

حسین باقرزاده، نشاط، ۲/۶/۷۸:

 خشونت در هر شکل آن باید از ایران محو شود و اعدام برجسته­ترین نوع خشونت قانونی است.

بهاءالدین خرمشاهی، صبح امروز، ۲/۶/۷۸، ص۷:  کافر و بی دین هم خودی است. قرآن هم فرمود«لکم دینکم و لی دین» بنی آدم اعضای یکدیگرند.

فرامرز شکوری، آبان، ۷/۶/۷۷،ش۴۰:  اراده مردم همان اراده خداست و انتخاب مردم هم همان انتخاب خداست، لذا دموکراسی غربی با دین سازگار است.

روزنامه فتح، ۲۵/۱/۷۹:  روزنامه فتح از قول امام حسین(ع): تنها اصلاح دین! پیامبر(ص) را خواستم.

عمادالدین باقی، جمهوری اسلامی، ۱۳/۲/۷۹:  معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست.

بهروز افخمی،کیهان، ۲/۸/۷۹:  هنرمند اصیل هم به نحوی به فضای زنده و البته آمیخته به ابتذال نیاز دارد و در یک فضای پاکیزه شده و تحت سانسور از دل و دماغ می­افتد.

هنری پرکت ، مسئول سابق امور ایران در وزارت خارجه آمریکا ، ماهنامه صبح ، ش ۹۱ ، فروردین ۷۸  :

اگر موجی که در مطبوعات اصلاح طلب ایران با تز امکان ارتباط با آمریکا شروع شده و حالا به تردید در اساسی ترین وجوه انقلاب اسلامی مشغول است . بتواند از حریم روحانیت عبور کند و از آن طریق ولایت فقیه را بر کشتی تردید سوار کند . بار سنگینی از دوش آمریکا بر داشته خواهد شد .

ماهنامه گزارش – ش ۱۲۹ – آذر ماه ۸۰ – ص ۷ :  تا برخی از بزرگان یزدی از جمله استاندار سابق ، آقای مفید ، آقای دعایی و … به هم برسند و خطوط هواپیمایی و قطار و یکسری امکانات اقتصادی را انشاالله بدون رانت یا خرید و فروش واگن یا معافیت ها و … در اختیار بگیرند و یک شرکت نیمه خصوصی ایجاد و به نفع مردم یزد و سهام داران یزدی سود آوری کنند .

مسعود روغنی زنجانی ، تئورسین اقتصادی دوران آقای هاشمی ، شماره ۵  ص ۱۵۲ :  ما با دیدن هاشمی ( عالی نسب ) به یاد انگلس می افتادیم . انگلس هم یک سرمایه دار بود اما به کارل مارکس کمک می کرد .

محمدرضا خاتمی : امام را هم می شود، نقد کرد.

خاتمی ، جلسه شاخه زنان جبهه مشارکت : قرآن دارای یک فرهنگ قبیله‌ای است و دکتر سروش و مجتهد شبستری درست می‌گویند قرآن امروز قابل انتقاد است.

دکتر سروش : این اسلام نه احکام سیاسی،‌ نه احکام اقتصادی و نه احکام حقوقی‌اش قابل استناد نسیت و رسماً باید بگذاریم.

احمد شیرزاد، همبستگی، ص ۲-  ۵ مهرماه ۱۳۸۰ : چشم بر هم بزنیم ۴ سال تمام شده و باید شال و کلاه کنیم و برای کسب رای دوره بعد به این روستا و آن شهر سر بزنیم و قول‌ها‌ی نشدنی و شعارهای جدید بدهیم .

 
عبدالکریم سروش ، ماهنامه کیان در شماره ۴۶ : زیر سوال بردن حکم تاریخی امام درباره ارتداد سلمان رشدی

روزنامه خرداد بامدیر مسولی عبداله نوری با درج مقاله ای از مجید محمدی : انکار محرمات و واجبات شرعی

اکبر گنجی  ، روزنامه صبح : بعد از اینکه قیام حضرت امام حسین ع  را خشونت نامیده و حتی مشروعیت این قیام را زیر سوال برده و می گوید : خشونت،فرزند خشونت و درخت خشونت میوه هایی جز خشونت به بار نمی آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می داند ،دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی بر آید.

عبدالکریم سروش : فرهنگ شهادت،خشونت آفرین است ؛ اگر کشته شدن آسان شد ، کشتن هم آسان میشود.

علی حصوری ، روزنامه جامعه سالم : پس از گذشت  بیست سال،عدم کارایی حکومت دینی بر همگان روشن شده است.

ایران فردا : انزوا و عقب ماندگی ثمره دو دهه انقلاب است.

نشریه جامعه سالم شماره ۳۵ : دیگر انقلابی نیست تا ضد انقلابی باقی مانده باشد.

نشریه جامعه سالم شماره ۳۸ : در زمان شاه ما قوانین مترقی تر از الان داشتیم .

معین فر ، اجلاس دفتر تحکیم وحدت در آبان ماه ۸۶: در خصوص سرنوشت انقلاب ما چاه کندیم به آب برسیم به فاضلاب رسیدیم .

خاتمی ۱۶ آذر ۸۳ ، دانشگاه تهران : از درون اردوگاه اصلاحات صدای دشمن به گوش می رسد !

 هاشم آقاجری ۸۷/۱۱/۲۹ در منزل عبدالله نوری و با حضور جمعی از اصلاح‌طلبان : در حکومت ما از هیچ فقیهی حکمی پیرامون مسایل اخلاقی و کرامت انسانی ندیدیم و تمامی موارد در جهت خرد کردن انسانیت و سلطه‌پذیری بوده است. آغاجری در این سخنان که با عنوان «اخلاق سلطه و اخلاقی رهایی» ایراد می‌شد، تقلید را به برده‌داری تشبیه کرد وافزود: همچنین هیچ کس برده‌داری را حرام نکرده است در صورتی که برده‌داری و برده‌پذیری در تضاد با اخلاق است.نمی‌توان هم وظیفه‌گرا بود و هم به هر قیمتی که شده نظام را حفظ کرد زیرا ممکن است ما در حفظ نظام، متوسل به زور و استبداد و سلطه شویم و این در تضاد آشکار با اخلاق است.
در این جلسه انصاری راد، ابراهیمی ، جماعتی، ابراهیم یزدی، عطریانفر ، سعید لیلاز، اعظم طالقانی ، مرتضی مبلغ ، صفری و چند تن از اعضای نهضت آزادی حضور داشتند.

صفحه ۴۰۹ کتاب مبانی نظری توسعه چهارم که توسط دولت خاتمی نگارش شده بود : تمایز ۲ نهاد دینی و سیاسی باید از هم بازشناخته شود.

محمد رضا خاتمی  در مشهد در تبلیغات دوره هشتم انتخابات : هرکس پیام دوم خرداد را درک نکرده است، باید کنار برود . هرکس که با اصلاحات نیست، نابود شود.

محمد خاتمی  ۳/۲/۷۵ روزنامه سلام : توسعه به طوری که امروز مورد نظر است، امری غربی است و دارای مفهومی‌است که مردمان آن سامان از این کلمه اراده می‌کنند و اگر مراد از توسعه، همین باشد، چارهای نیست جز این که خوستاران آن به تمدن جدید متمدن شوند. یعنی توسعه به معنای امروزش میوه و یا شاخ و برگ درخت تمدن جدید است، اگر آن تمدن آمده توسعه هم خواهد آمد و به این معنا سخن کسانی که می‌گویند ابتدا باید «خرد» غربی را پذیرفت تا توسعه بیاید، سخن بیراهی نیست و این سخن را کامل کنم که علا‌وه بر خرد و بینش غربی باید منش غربی متناسب با این بینش را نیز پذیرفت.

محمد خاتمی  ۳/۲/۷۵ روزنامه سلام :  امروز به جرات می‌توان گفت در زندگی قومی‌که عزم تعالی و پویایی کرده است هیچ تحول کارساز پدید نخواهد آمد، مگر آن که از متن تمدن غرب بگذرد و شرط دگرگونی اساسی، آشنایی با تمدن غرب و لمس روح آن یعنی «تجدد» است. کسانی که با این روح آشنا نیستند هرگز به پدید آوردن دگرگونی سودمند در زندگی خود توانا نیستند. باری! شرط تحول اساسی گذر از تمدن غربی است و مراد از آشنایی با مبانی  تفکر و تمدن جدید است که در پس مظاهر آن نهفته است و سوگمندانه اقوامی‌نظیر ما هنوز از آن محروم هستیم!

محمد خاتمی  آریا ۲۸/۶/۷۸ : شما برای‌ این‌که‌ بتوانید پیشرفت‌ بکنید، راهی‌ جز راه‌ غرب‌ ندارید و راه‌ غرب‌ یعنی‌ پذیرش‌ خرد غربی .

محمد خاتمی لوموند ۲۴/۹/۱۹۹۸ : آمریکا و آمریکایی‌ها برایم فوق العاده جالبند !

محمد خاتمی در اولین سالگرد دوم خرداد در دانشگاه تهران : اگر دین هم در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی !

محمد خاتمی کیهان، ۱۲/۶/۸۷، ص۲، یادداشت روز :

در دیدار با زنان حزب مشارکت در بررسی «جایگاه زن در قرآن : این سخن عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که وحی الهام بر پیامبر بوده و ماهیت قرآن بر ما آشکار نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد درست است… ! در حال حاضر مطالب قرآن با برخی دریافت‌های بشری سازگار نیست؛ چرا که احکام آن متناسب با زندگی قبیله‌ای است و اگر بپذیریم احکام کتاب آسمانی مسلمانان قطعی و جاودانه است، باید بگوییم که زندگی مورد نظر اسلام زندگی قبیله‌ای است!  در زمان حاضر بنابر ادله‌ای که ذکر کرده، قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست.

محمد خاتمی صبح امروز،۲۱/۹/۷۸ : معتقدم که دین برای آن که بماند نباید آن را محصور در یک برداشت خاصی کرد. طبع بشر چنین است که اگر دین یا هر نهاد دیگری را وافی به مقصود نیافت یا آن را کنار گذارد و یا برداشت تازه از آن خواهد داشت و این امری است که در تاریخ رخ داده و باز هم رخ خواهد داد.

روزنامه صبح امروز متعلق به حجاریان (۱۲/۸/۷۸، ص۸) : از ضرورت آزادی جنسی، مثل هم جنس بازی سخن به میان آورده، نوشته است : دامنه تساهل، امور جنسی و هم جنس بازی را نیز فرا می‌گیرد، این امور مردود است ولی نباید ممنوع باشد .

محمد خاتمی کیهان ۲۳/۱۱/۷۹ : شعار جاویدان انقلاب اسلامی همان خواست تاریخی ملت یعنی استقلال، آزادی، پیشرفت است.

دروغ بزرگ محمد خاتمی آفتاب یزد، ۲۵/۱۱/۷۹ : و امام به عنوان مرجع دینی خواستار تحقق سه خواست تاریخی ملت ایران یعنی استقلال،‌ آزادی و پیشرفت شد.

محمد خاتمی مجلس پنجم : سروش ملا صدرای زمان است.  آیندگان به عظمت وی پی خواهند برد!

سروش روزنامه نشاط، خرداد ۷۸ : حکومت دینی جلوی رشد علمی را می‌گیرد. درنظام لاییک ترکیه، روحیه علمجویی و حقیقت طلبی بهتر رشد کرده است، زیرا آن‌جا ارزش‌های دینی را با علم مخلوط نکرده است.

عطریان فر، ویژه نامه اعتماد ملی،۱۲/۱۱/۸۷، ص۱۶ :

 آقای خاتمی برای دور آینده می‌خواهد از مدل ترکیه بهره گیرد.

محمد خاتمی جهان اسلام، ۱۵/۶/۷۷ :

 جناب آقای مهاجرانی از ارزنده ترین چهره‌های انقلاب و کشور، خدمت گزار آزاده و اندیشمند آیین و مردمند.

محمد خاتمی ایران، ۲۶/۹/۷۹ :

برادرمان جناب آقای مهاجرانی از زمره مردان دیندار، اندیشه ورز و انسان دوست هستند که قطعا در هر کجا که باشند منشا خیر و برکت خواهند بود.

بخشی از نامه معروف به جام زهر خطاب به رهبری از سوی نمایندگان مجلس ششم - حیات نو، به نقل از کتاب وسوسه شیطانی :

 شاید در صفحات تاریخ پرفراز و نشیب معاصر ایران هیچ زمانی را به حساسیت امروز نتوان یافت، تنها با تسامح  می‌توان وضعیت ایران را در زمان اشغال در جنگ جهانی دوم و یا پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وضع کنونی قابل مقایسه دانست که در اولی با قطع هرگونه امید در داخل،‌ عامل خارجی سرنوشت کشور را رقم زد و در برههِ دوم، دور اندیشی و اراده و تدبیر حضرت امام خمینی و اتکای به مردم کشور را نجات داد؛ اما شاید دوره کنونی از این لحاظ بی مانند باشد که شکاف‌های سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالا‌ت متحده آمریکا به عنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمی‌بیند، برای تغییر نقشه ژئوپولتیک منطقه هم‌زمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است…
اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آن‌که کیان نظام و مهم‌تر از آن استقلا‌ل و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد باید نوشیده شود و بی‌تردید این برخورد خردمندانه و متواضعانه از سوی ملت با همان پاداشی مواجه می‌شود که امام عزیز راحل روبه‌رو شد. این اقدام؛ نشانهِ تدبیر، دوراندیشی، مصلحت‌جویی و خیرخواهی و توفیق الهی است.

سعید حجاریان ، روزنامه صبح امروز ( ۱۲ / ۸ / ۷۸  ، ص ۸ ) :

همجنس بازی در کشور ما باید آزاد باشد .
از جهت حقوقی نباید ممنوع باشد
گرچه از نظر اخلاقی زشت است.

منبع: وبلاگ معبر سایبری فندرسک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نکته جالب با همه این سخنان شیطانی سران اصلاحات شوخ طبع و منافق هستند و میگویند پیرو خط امامیم!!! احتمالا منظورشون رئیس جمهور آمریکاست
محمد
Iran, Islamic Republic of
افسادطلبان درست است.
ضمناً جریان افسادات نه اصلاحات.
متاسفانه [برخی از] افسادطلب ها خیلی وقت است با اسرائیل و آمریکا و منافقین هم پیاله شدند .....
ارمیا
نباید همه ی اصلاح طلب ها رو با یه چشم دید...
واقعا در بین اونها ادم های خوبی پیدا میشن که متاسفانه به خاطر عدم موضع گیری صحیح هیچ وقت از افراطیون جدا نمیشن...
فعلا که مخالفان اصلاحات سقوط کردند و کاندیدای اصلاح طلبان به ریاست جمهوری رسید
کاندیدای اصلاح طلبان عارف بود! نکنه یادت رفته؟
اگه غیر از این بود، جهان از ترس همچنین مقاله ای انتشار نمی داد
کاندید شما عارف 7 درصدی بود !
نکنه روحانی کاندید اصول گرایان بود ما خبر نداشتیم؟
کاندید اصولگراها نبود افساد طلب ها هم نبود ..
علی اصغر
کاندید اصلاح طلبان عارف بود که بهش گفتندرای تو مانندرای کروبی در سال 88 است اگه کنار نکشی هم آبری خودت را بردی هم آبروی اصلاح طالبان را اونم کنسل کشیدبه طمع معاون اولی ولی رئیس سبلوی گندم کن سولوقون هم نشد .
زرشک!!
اون اعتداله نه اصلاحات
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
ممنون بابت یادآوری و آگاهی افزایی.

متاسفانه برخی از مردم حافظه تاریخی خوبی ندارند و برخی مسائل مهم را زود فراموش می کنند ولی باید با این یادآوری ها مردم را هوشیار نگاه داشت و جوانان امروز که آن روزها کودک بودند هم با این اطلاع رسانی ها دوران سیاه اصلاحات را بشناسند.
بله مثلا مردم یادشان رفته که حاج محمود ننه چاوزو در آغوش گرفت!!!
هر چیزی سر جای خودش.
با همه مسائل سیاسی برخورد نکنید
آره یادمون نرفته چطور خاتمی فتنه گر با دختران جوان دست داد !!!
راستی از منشی افسادات و وزرای فراری دوران خاتمی چیزی شنیدی ؟
ننه چاوز رو بغل کرد ولی نگفت که شیعه یعنی خشونت طلبی؛ بعدش هم مگر شما از بغل کردن بدتون میاد؟ دفاع تون از لیلا حاتمی چی بود؟ دفاع تون از دست دادن های خاتمی با زنان داخلی و خارجی چی بود؟
ناصر
Iran, Islamic Republic of
کار احمدی نژاد خیلی بد بود اما دوره اصلاحات مملو از بدتر از اینها بود. عکس های یادگاری خاتمی رو یه تورقی کنی می فهمی
Iran, Islamic Republic of
فعلاً بحث بر سر افسادطلبانه.
ضمناً ننه چاوز بود که ناگهان پرید رو شونه داش محمود گریه کرد. به محمود چه ربطی داشت؟!!
haftebehafte.ir
داداش خیلی باهال بود
....
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
اولا احمدی نژاد اینکار را نکرد و برعکس بود وانگهی ما یادمان هست یک بنده خدایی هم با یک پیرزن دست داد فقط 50-60 سال سن آن خانم کم و زیاد داشت
محمد
Iran, Islamic Republic of
فریبا داودی مهاجر مشاور آقای خاتمی در دولت اصلاحات و رئیس ستاد انتخاباتی ایشان در دانشگاه ها در آغوش منافقین و معاندین نظام!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
البته مردم دوران معجزه هزاره سوم را هم به یاد دارند
ارمیا
ممنون مجموعه خوبیه...
چه خوبه که کسانی که توی طیف اصلاحات هستند اما این حرفها رو قبول ندارن تعصب نداشته باشن و خودشونو مبری کنن از این افراد و این افکار مسموم...
باور کنن که این توصیه دوستانه به نفع خودشونه و کاش مدتها پیش این کارو کرده بودن...
مث کاری که اصولگرایان با احمدی نژاد کردن...
درسته یه مدت کوتاهی بعضی کارهاشو توجیه میکردن اما بعدا محکم ترین انتقادات رو خود اصولگرایان به احمدی نژاد میکردن (یه سری به سایت طرفدارای احمدی نژاد (هما) تا ببینید بیشتر از اصلاج طلبا به اصولگراها بدو بیراه میگن...
ali
Iran, Islamic Republic of
سال دیگه مجلس تو مشت اصلاح طلبانه / برید یه فکری به حال خودتون بکنید
...شما هر وقت کاندید مستقل داشتید بعد بیا اینجا کری بخون ...
Iran, Islamic Republic of
زرششششک
19
Iran, Islamic Republic of
منظورتان با آن 7 درصد است.
Iran, Islamic Republic of
وقتي در قدرت بودند، سرمستانه به ارزش هاي ديني حمله ور مي شدند،
و حالا كه از سكه افتاده اند دائم خط امام خط امام مي كنند !!!
احسنت
Iran, Islamic Republic of
من در عجبم از مواضع بیت امام و نوه های امام.
به جای اینکه توی دهن این ها بزنند، مشغول فالوده خوری و نوشابه باز کردن و دفاع کردن از آن ها هستند.
اظهار نظرهاي مسئولين وسياسيون هيچ وقت نظر واقعي مردم ايران نيست مردم ايران در همه انتخابات نشان داده اند كه برعكس سياسيون ومسئولين فكر مي كنند انتخابات سال 1376 ، 1384 و 1392 پس لطفاً خاموش
عزیز جون انتخابات 84 را هم خط میزدی بهتر بود!
با توجه به اینکه همونی که انتخابات سال 88 را رد کرد انتخابات سال 84 دولت صلاحات را هم تقلبی خواند!
حالا تو در جریان نبودی یااینکه از اون اصلاح طلبان فرصت طلبی که در مواقعی که به نفعتون نیست کر میشید؟
بی اعتمادی به اصلاح طلبان؟
United Kingdom
من ماندم اگر خدایی نکرده جناب جلیلی در انتخابات پیروز می شد شما دیگه چی می گفتین
فعلا که خدا رو شکر افسادطلب ها هم طبق نظرسنجی خودشون 7 درصد بیشتر رای نداشتند ...
پس 18 میلیون رای روحانی از کجا اومد؟ نکنه طرفدارای جبهه پایداری بودن چون نخواستن ریا بشه به روحانی رای دادن
اون 18 میلیون به افسادطلب های 7 درصدی سننم ؟
شماها اگر فکر می کنید اصلاح طلب ها رای ندارند کافیه اجازه بدید سید محمد خاتمی در یک انتخابات شرکت کند . اونوقت خواهید دید کی رای داره کی 7 درصده؟؟
اگر خاتمی این همه هوادار داشت چرا جرا حضور در تشییع جنازه پدر زنش در شهرری را پیدا نکرد؟
امير
Iran, Islamic Republic of
بخاطر وجود تندروهايي همچون شما
ببخشید مگه معین کاندید خاتمی نبود ؟ چرا مردم به کسی رای دادن که مخالف خاتمی بود ؟
کسی جلوی اصلاحات را نگرفته! نماینده اصلاحات جناب آقای عارف در انتخابات تایید صلاحیت شد و به دستور جناب خاتمی کنار کشید! اگر رد صلاحیت میشد میتونستید مظلوم نمایی کنید ولی حالا دیگه نمی تونید !
اگه خاتمی این همه هوادار داشت معاون خودش رو مجبور به برکناری به نفع یک راستی سنتی نمیکرد
Iran, Islamic Republic of
هم اون موقع و هم الان می گفتند افسادطلبان دشمن خط امام هستند و ....
Iran, Islamic Republic of
بله افسادطلبان، دشمن خط امام و دشمن حضرت امام حسین(ع) هستند.
مواضعشان را ببینید.
Iran, Islamic Republic of
دستتون دردنكنه بااين همه يادآوري واطلاع رساني دقيق .1-موضع اصلاح طلبان اين است كه مي خواهندهركاري رابانام امام (ره )انجام دهند2-فراموش گردن ولي زمان 3-حمايت كامل ازاصحاب قتنه4-مردم را به ديدگاه خودغالب كردن ،ومردم مي خواهدماچنين باشيم 5-خطاب گردن م خ بعنوان رهبر به ظعم خود؟؟؟
چقدر حرف هاي درست و منطقي توشون زياده، البته اشتباه هم كم نيست!
خیلی از این افراد را خود اصلاح طلب ها نفی کردند.
و بازنشرش در حال حاضر برای من داری ابهام است.
برای بی دین ها و غربگرایان این حرف ها کاملا منطقی است ولی با منطق دینی این حرف ها و اندیشه ها کاملا ضددینی است
Iran, Islamic Republic of
البته از نظر منطق بیگانه پسند و کفر دوست شما، همه اش درسته
مواصعی که دولت احمدی نژاد را به سقوط کشاند چه بود !
مواضعی صد پله پایین تر از این مواضع
Iran, Islamic Republic of
ربط نظر شما به این خبر چیست؟!!
ربطی نداره. فقط خواستن پشت احمدی نژاد پنهان بشن
شایان ناصری سنگسری
Iran, Islamic Republic of
محمد رضا خاتمی در مشهد در تبلیغات دوره هشتم انتخابات : هرکس پیام دوم خرداد را درک نکرده است، باید کنار برود . هرکس که با اصلاحات نیست، نابود شود.این یعنی دیکتاتوری پس معنی دیکتاتوری چیه؟
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم به اصلاح طلبان بی اعتماد بودند الان جلیلی رییس جمهور بود
7 درصدی ها
نه خیر عارف رئیس جمهور بود !!!!!!!!
اگر مردم به اصلاح طلبان اعتماد داشتن الان عارف رئیس جمهور بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
روحانی گفت مستقل آمده و تمام...
ايراني
درج شود لطفا
چه جهان و امثال جهان بخوان يا نخوان فعلا كه ممكلت رو در اختيار دارند
هر كسي هم ميگه روحاني مال اصلاح طلبان نيست خودشو گول ميزنه
همه روشها و اتفاقاتي هم كه تو اين يه ساله دولت يازدهم افتاده شبيه كه هيچ كاملا مشابه و حتي بدتر از اون دوران هم هست و خواهد بود
فكري بكنيد براي مقابله و الا همه اينا كه گفتين داره دوباره پيش مياد و خواهد آمد
علی
Iran, Islamic Republic of
اعتماد مردم به اصلاح طلب ها بسیار بیشتر از اصوگرا ها است ... ...
آخ من بمیرم واسه این مردم مورد نظر شما !!!!
ناصر
Iran, Islamic Republic of
یه نقطه مشترک تقریبا توی همه این افراد هست و اون اینکه اینا دوره دیده های غرب و دیار کفرند ....
سیدعباس
Iran, Islamic Republic of
درود بر دوم خرداد
دوم خرداد و نه خـــــــَرداد ..!
اصلاحات یعنی شعارهای توخالی و کشته سازی و مظلوم نمایی و اسطوره پردازی..
یادتون هست که قدیما با حقه بازی رفیقشون را رقیب نشون میدادن و بهش میگفتن عالیجناب سرخپوش!؟
الانم من مطئمنم اینا از ته دل خواستار پابرجایی حصر موسوی و کروبی هستن تا از این طریق مظلوم نمایی کنن اما در ظاهر خودشون را دلسوز اون 2تا نشون میدن. همانطور که به تازگی با زدن یکی به نعل یکی به میخ حرف دلش را زده در جمع حامیانش گفته از آزادی موسوی و کروبی حرف نزنید! چون با با آزادی این 2 تا این جماعت دستشون رو میشه و حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
بعضی ها هم که با ادعای اصولگرایی با مخالفت با آزادی این دوتا در راستای اهداف اصلاحات حرکت میکنن.
البته من مطئمتم بسیاری از این کامنت های تند در جهت مخالفت آزادی موسوی و کروبی از طرف اصلاح طلبانه. چون میدونن با آزادی این 2 دستشون رو میشه و دیگه چیزی برای مظلوم نمایی نخواهند داشت..
ببینید اتفاقا حصر باعث شد دروغ تقلب بزرگ رسوابشه، رفع حصر هم حتما باید درزمان مناسب انجام بشه به شرط این که بعدش سران فتنه آزاد نشن بلکه دردادگاه علنی محاکمه بشن تابیش ازپیش رسوابشن چون آزادی این دو کشور رو دچار تشویش و آشوب میکنه
...چه دوران سیاهی بود
مجید مجد
اگر اون دوران سیاه دوباره به وجود اومد مردم بریزن تو خیابونا
Iran, Islamic Republic of
کاش به نیم نگاهی به شاخص های اقتصادی میکردی و متوجه میشدی که بهترین دوران بعد از پیروزی انقلاب همین دوران از نظر شما سیاه است آمار تورم ، رشد اقتصادی و بیکاری در دوران اصلاحات با دوران معجزه هزاره سوم مقایسه کن و بعد بگو دوران سیاه کدام بود آن دوران اصلاحات نفت 12 دلاری و دوران احمدی نژاد نفت 100 دلاری
کاش شما هم یه نیم نگاهی به اقتصاد جهان در اون دوران بندازی تا بفهمی شکوفایی اقتصادی و رکود اقتصادی جهانی چه تاثیری بر اقتصاد ایران داشته! البته اگر به علم اقتصاد اعتقاد داری!
ماانقدر هم فراموش کار نیستیم و یادمون هست که اتفاقا به روایت همین آمارهای دولت جدیدفبهترین وضع ازنظر شاخص های اقتصادی دردوران همین معجزه ی هزاره ی سوم اتفاق افتاده، طبق همون آمارها ،کاهش بیکاری،کاهش تورم تا نرخ9دزصد همراه بافراوانی کالاها،کاهش اختلاف طبقاتی و....همه و همه در دولت قبل بوده به غیراز دوسال آخر و اگر میخواهید ادعاکنید که شش سال قبل حاصل کار دولت خاتمی بوده باید عرض کنم اتفاقا خاتمی،دولت را با همان خزانه ی خالی که جناب روحانی هم تعبیر آنرابه کار بردند تحویل احمدی نژاد داد و درمورد اینکه خرابکاری های احمدی نژاد بعداز شش سال مشخص شدو... هراقتصاد دان عاقلی میداند که چنین چیزی غیرممکن است و اگر یک دولت خرابکار برسرکار امده باشد یکباره بعداز شش سال از روی کار آمدن دولت ،وضع اقتصاد به طور کلی متحول نمی شود
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر اصلاحات امریکایی
Iran, Islamic Republic of
نوشته ها و گفته های روشنفکران همیشه با نقد همراه بوده است ...
احسان
خدا شفایتان دهد
خفقان و تحجر به تمام معنا درجهان نیوز دیده می شود ( زنده باد اصلاحات )
93
تمام جملات بالا درست است شما ها هم قبول دارید و لی چون متحجر و عقب مانده هستید و مغزهای روشن اندیش ندارید نمی توانید اظهار نمائید .
کیوان
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا همش میگید اصلاح طلب مرده اشتباه میکنید الان با قوت دارن کار میکنن در مجلس دهم حدود 150 نماینده دارن با اینکارا نمیتونین کنار رفتن خودتونو انکار کنین محبوبیت خاتمی وحمایتش از روحانی باعث پیروزی شد
فرهاد
همه این مطالبی که گفتین یه طرف موضوع معجزه هزاره سوم با هاله نورش یه طرف . شماها که خیلی ادعای مسلمانی دارین کدومشون بیشترین ضربه رو اعتقادات مردم زد ؟؟؟؟ بیدار شین اقایون
مهم مهم
United States
استثناءا از این مطلب شما که البته اصل مطلب مال خودتون نیست فقط جمع اوری کردین از بعضی جملاتش در یک نوشته استفاده کریم بدون ذکر منبع. حلال کنید. و الا خبر بدین.
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
واقعا" این ناکسان همچون ( خاتمی و بقیه دوستانش ) مواضغشان چقدر سخیفانه بوده است
محمد
Russian Federation
مردم به اصلاحات امید ندارند شما ها چرا رای نمیارید؟؟؟!!!!! خیلی طنزید بخدا!!