يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۳۵
۸۰
نگاهی به عزاداری مطلوب در یک هیأت دانشگاهی؛

هیأتی که می خواهد «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را مصداق عینی ببخشد+صوت

يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 325998
این هیأت که برگزارکنندگانش، همگی دانشجو هستند، به مرور به ویژگی هایی دست پیدا کرده که مخاطبانش را به تحسین واداشته است.
هیأتی که می خواهد «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را مصداق عینی ببخشد+صوت
گروه فرهنگی جهان نيوز: ایام عزاداری سالار شهیدان که فرا می رسد، بسیاری می دانند که برنامه شان چیست و قرار است به کدام هیأت بروند. اما برخی هم هستند که دنبال هیأتی می گردند تا از همه جهت بهترین برنامه را داشته باشد و زمانی را که برای عزاداری اختصاص می دهند بهترین استفاده را ببرند. هیأتی فارغ از حاشیه و کج سلیقگی ها! که البته این روزها به مدد تبلیغات دستگاههای فرهنگی و نیز آگاهی مردم، تعدادشان بسیار کمتر از گذشته شده است. 

«هیأت میثاق با شهدا» وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) یکی از همان هیاتهاست که توانسته الگوی مناسبی برای هیات داری در کشور باشد.

این هیأت که برگزارکنندگانش، همگی دانشجو هستند، به مرور به ویژگی هایی دست پیدا کرده که مخاطبانش را به تحسین واداشته است.

شیوه عزاداری در این هیأت در ظاهر مشابه دیگر هیئات است اما زمانی که دل به روضه و نوحه و شعر و مرثیه ذاکرانش می سپاری، خبری از تحریف و مبالغه در آن نیست. اشعار میثم مطیعی و امیر عباسی دو ذاکر و مداح این هیأت که این روزها نوای شان در میان عزاداران دست به دست می شود، علاوه بر ذکر مصیبت وقایع عاشورا، حماسی است. در گوشه تاریخ نمانده است و عزادار را وادار می کند تا حسین(ع) و یزید زمان خود را بشناسد. ارتباط معناداری با وضعیت اجتماعی و سیاسی این روزها با روزگار حیات سالار شهیدان برقرار می کند و «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را مصداق عینی می بخشد. نکته ای که در بسیاری از هیئات و عزاداری ها به آن پرداخته نمی شود.

"میثم مطیعی" این روزها چهره شناخته شده مداحی کشور است. او دانشجوی دکتراست و در مداحی هایش از بیان مطالب خرافی پرهیز کرده و اشعاری می خواند که توسط شاعران خوش ذوق و تحصیلکرده ای چون میلاد عرفان پور، محمدمهدی سیار و مرتضی حیدری آل کثیر سروده شده و تلفیقی از عاشورا و وقایع امروز است.




ویژگی شاخص دیگر این هیأت محتوای سخنان سخنران آن است. حجت الاسلام پناهیان، با در نظر گرفتن موضوعات مهم روز و نیاز مخاطب، یک موضوع مشخص را مد نظر قرارداده به تشریح آن در برنامه دهه اول محرم این هیأت می پردازد. مخاطب، در پایان سخنرانی احساس می کند به نکات تازه و نگاه جدید درباره مسأله مطرح شده دست یافته است. او هم یک بحث منطقی را شنیده است، همه به فکر فرو رفته است و هم روضه مرتبط با موضوع سخن را شنیده است. روضه خوانی حجت الاسلام پناهیان مانند همیشه کاملا با موضوع بحث مرتبط است و پیوندی عمیق میان عقل و احساس مخاطب برقرار می کند.


https://cdn.jahannews.com/images/docs/000325/n00325998-t.jpg

نظم در این هیأت حرف اول را می زند. خادمان و مسؤولان برگزاری هیأت، هر یک با توجه به وظیفه ای که بر عهده دارند، فضایی را ایجاد کرده اند که عزاداران در نگاه اول متوجه نظم حاکم بر مراسم می شوند، حتی اگر جمعیت عزادار آنقدر افزایش یابد که نتوانند در مسجد و فضای پیرامونی آن مستقر شوند. پیش بینی این موضوع هم شده است و عزادارن با پهن شدن موکتی بزرگ در خیابان اصلی دانشگاه، از مراسم بهره می برند.

غیر از متن مراسم عزاداری، حاشیه های این هیأت هم دیدنی است. از در ورودی که وارد خیابان اصلی دانشگاه می شوی، غرفه های فرهنگی با موضوعات مختلفی چون فروش محصولات فرهنگی نظیر تابلوهای هنری ـ مذهبی، نشریات، کتاب، پوشاک ویژه ایام عزای حسینی و... برای مخاطبان در نظر گرفته شده است. می شود بعد از مراسم دست پر از کتاب و نشریه و... از مراسم خارج شد.

در بخش بانوان نیز فضایی برای نگهداری از کودکان مهیا شده است که در آنجا هم کودک با داستان وقایع عاشورا و قصه های دینی دیگر و سوره های مبارکه قرآن آشنا می شود و مادر و پدر با خیالی آسوده، به عزاداری می پردازند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000325/nf00325998-1.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000325/nf00325998-2.jpg

هیأت میثاق با شهدا، غیر از برنامه ثابت دهه اول محرم که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء برپا می شود، پیش از ظهر روزهای تاسوعا و عاشورا دسته بزرگ عزاداری خود را در خیابان های اطراف دانشگاه به حرکت در می آورد. راهپیمایی عزادارن حسینی در برپایی عزای اباعبدالله الحسین(ع) سنتی است که از گذشتگان برجای مانده است و زنده نگهداشتن این حرکت ارزشمند از ویژگی های دیگر این هیأت است. مبداء حرکت دسته عزا، مسجد دانشگاه و مقصد آن میدان شهید تهرانی مقدم (کاج) سعادت آباد در مجاورت مسجد الرسول(ص) است. حرکت این دسته عزاداری خود باعث جلب نظر اهالی محله های سعادت آباد و شهرک غرب نیز شده و تعدادی از هیأت این دو محله نیز برای اقامه عزا دسته های خود را به میدان شهید تهرانی مقدم هدایت می کنند تا عزاداری حسینی با شور و عظمت بیشتری برپا شود. اقامه نماز ظهر و عصر و بازگشت به سمت دانشگاه پایان بخش این راهپیمایی حسینی است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000325/nf00325998-3.jpg


پس از ایام محرم نیز، هر یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی و مداحی اهل بیت(ع) برقرار خواهد بود.


برنامه هفتگی هیأت میثاق با شهدا تا پایان سال ۱۳۹۲

تبلیغ و معرفی اینگونه هیئات در حالی که برخی با سبک خواننده های لس آنجلسی نوحه خوانی می کنند و سنت های خرافی نظیر حنابندان حضرت قاسم(ع) وجود دارد، لازم و ضروری است و باید این فرهنگ سازی ادامه پیدا کند.

شور و شعور حسینی وقتی چراغ راه زندگی مان می شود که هیئات عزاداری سالار شهیدان تبلور آن باشد. از نوحه و روضه تا سخنران و دسته عزاداری هیأت باید مسیر راه فردی، اجتماعی و سیاسی را روشن کند و گرنه عزاداری و نوحه سرایی صرف برای سالار شهیدان، هدف غایی نهضت حسینی را محقق نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
خدا بانیان رو خیر بده ما که از سایتش استفاده می کنیم و دعا می کنیم.
United States
البته تو یه هیئت دیگه چیزی دیدم که قشنگ بود : اینکه ابتدا روضه خوانی و سینه زنی و بعد سخنرانی. تا همه برای سخنرنی که قسمتیه که شعور مخاطب رو افزایش میده مهمتره جمع بشن.
United States
شور و شعور باهم تو عزاداری می چسبه
محسن از قم
Iran, Islamic Republic of
با سلام قربون امام حسین ع برم خدا کنه که ما همیشه در راهش قدم برداریم ولی خیلی از دست شما ناراحتم که همه چیزو سیاسی میکنید اگر مداح و سخنرانتون اینا نبودن اینقدر تبلیغ میکردین هزار تا از این مجالس داریم که بهتر از اینها هستند چرا تبلیغ نمی کنید چون با شیوه و مرام شما سازگار نیست هر کس تندرو و افراطی باشه شما تبلیغ کنید من چندبار تا بحال کامنت گذاشتم ولی متاسفانه چون با مشی شما سازگار نبوده نذاشتین خیلی زشته که با مجالس امام حسین ع هم کاسبی میکنید خجالت بکشید ... کسی نیست که شما اینقدر تبلیغش میکنید یا ... از اینها بهتر هزاران هستند که شما اسمی از اونا نمیارین
خدا آخر و عاقبت ما و شما را به خیر کنه
محمد از تهران
عزیز دل برادر
شما یکبار قدمت رو رو چشمای ما بذار، تشریف بیار این هیئت خودت بعد اذعان می کنی سطح این هیئت با بقیه هیئات خیلی تفاوت داره
محسن جانم! اینطور نظر دادن درباره اتفاقی که در اون حضور نداشتید و از نزدیک نمی شناسیدش در شان شما نیست... کدام افراط برادرم؟...تشریف بیارید تا خودتون بشنوید و ببینید که صحبتی از افراط و تفریط نیست...
انشا الله امام حسین (ع) سایه اش رو از سر شما کم نکنه
حقیر
Finland
اتفاقا جناب محمد خان شما یه سر به سایر هیئات بزن.من هم این هیات رو دیدم هم سایر هیئت ها رو.خیلی جاهای دیگه هست که جلسات بسیار خوبی دارند ولی همه میدونند چرا این هیئت اینقدر تبلیغ میشه.
البته همه جا سفره سقاست و ما هم دوست داریم که همه جا همه زیر پرچم سقا جمع بشند.
اما خوبه که مداح یک جلسه و کلا بانیاش درباره سایر جلسات حضرت مولاناالحسین (ع) اظهار نظر نکنند.
اگه شما جلسه ای رو می پسندی دلیل نمیشه که سایر جلسات رو زیر سوال ببری.هر کی در این خونه تواضع کرد به مقامی رسید نه اینکه...
کبر و غرور کوه کند مشت کاه را...
سید
Iran, Islamic Republic of
سلام بر دوستان عزیز: محسن از قم، محمد از تهران، حقیر و همه‌ی دوستان دیگه
اولا بگم که بنده خودم از دانشجویان همین دانشگاه هستم و اگه خدا قبول کنه از خادمان همین هیئت هم بوده و اگه آقا اجازه بده بازم هستم.
ثانیا در اینکه هیئت‌های مذهبی خوب زیاد هست و داریم شکی نیست، از جمله ی این هیئت ها که خودم تمام جلسات اون رو شرکت میکنم هیئت رایه العباس با مداحی حاج محمود کریمی،(از این جهت که خودم پایه ثابتش هستم اسم بردم).
ثالثا یه سری تفاوت‌هایی بین همه‌ی هیئت‌های خوب هست که طبیعیه مثل اینکه توی هیئت دانشگاه ما فضا طوریه که مباحث باید منطقی و دقیق بیان بشه چون مخاطب اون بیشتر دانشجو و تحصیل کرده است(نمیگم جاهای دیگه نیست ولی اینجا فضاش فرق داره)، از طرف دیگه مثلا توی هیئت رایه العباس اکثر افراد توی فضای بالای شهر تهران هستند و اگه یه سری رفته باشید میبنید که واقعا صحبت‌های حاج آقای پناهیان شاید یه کم سطحش برای اونا بالا باشه اما درعوض صحبت‌های حاج‌اقای دارستانی واقعا براشون تأثیرگذاره. از طرف دیگه مثلا اگه شب آخر توی مجلس میبودید میدید که حاج محمود چه نکات مفیدی در مورد وضع حجاب و پوشش جوانان در حیط مراسم گفت که اجازه نمیده توی فایل های صوتی منتشر بشه ولی واقعا تأثیرگذاره.
اما چهارما، به نظر بنده هم یه جانبه به میدان رفتن خوب نیست، اینکه فقط از این هیئت بگیم و از بقیه حرفی نزنیم درست نیست، به نظرم خوبه که بیاییم و نکات مثبت همه ی هیئت ها و نکات منفیه همه هیئت‌ها رو بگیم که آروم آروم به یک یا چندالگوی خوب برسیم.
پنجم، اینکه خودم شروع میکنم و یکی از بزرگترین عیب‌های هیئت میثاق رو میگم و اونه اینه که سینه زنی مراسم علی رغم شعرهای خوبی که دارن اصلا نظم خوبی نداره به خصوص توی شور.
محمد از تهران
من کی و کجای صحبتم باقی هیئت ها رو زیر سوال بردم دوست من؟ شما مطمئنی جواب من رو خوندی؟؟؟؟
جوابم همین بالاست دوباره بخون و بگو کجای جملاتم بقیه هیئت ها رو زیر سوال بردم؟...هیئت میثاق در انتخاب اشعار بسیار حساس هست و دقت داره و حتی در انتخاب ملودی ها...در چیدمان مطالب هم همینطور که خسته کننده نشه...مطالب تکراری ترجیحا نمیگن و از همه مهمتر تلاش در این هست که مخاطب متوجه باشه تمام اون اتفاقات نیفتاد که فقط اتفاق افتاده باشه! باید دید چه درسی در زمان حال میشه ازشون گرفت و این رو به روش جوون پسند و جذابی هم ارائه می کنند.
عرضم این بود و ابدا کلمه ای درباره سایرین صحبت نکردم که قطعا همه شون اجر می بینن وقتی خالص و خوب و مخلص برای خدا کار می کنند
بتتتتتترکه چشم حسسسود!
United States
خوبه ادبیات بهتری استفاده کنیم
عماد الدین
بترکه چشم حسود اصلا بد نیست و ریشه در فرهنگ ما برای دور کردن چشم زخم دیگران داره
سلام دوستم.
اگر این روضه های سیاسی نبود که الان.....باید...
محمد
همين كه مذهبي‌ها رو تندرو مي‌نامي و ادبياتي مشابه نخست وزير رژيم صهيونيستي براي خطاب قرار دادن قشر انقلابي ايران استفاده مي‌كني نشان مي‌دهد خودت بيشتر در سياست غرقي.

البه سياست‌دان نيستي، بلكه سياست تو را برده و غرق كرده است.
اما اينكه عزاداران حسيني را كاسب مي‌داني، نشان مي دهد اگر در كربلا بودي، عاقبت خوشي نداشتي. چون ياران حضرت سيدالشهدا(ع) هم دور ايشان جمع شده بودند، نه دور يزيد.

ما هم دور حسينيان زمان جمع مي‌شويم، نه يزيديان زمان.
تندور از نظر شما نه از نظر خیلی از مردم
شما از از مداح می خواید و سخنران می خواید که مثل ضبط صوت باشن و فقط یه سری تواریخ رو لق لقه زبان کنن و برن در حالیکه روضه امام حسین (ع) اگر منجر به شناسایی یزید زمان و حسین زمان نشه فقط یه تشریفاته.
بهتره دیدتون به امام حسینو عوض کنید. در آخر اگر از دیدگاه این حضرات خوشتون نمیاد بگید خوشم نیومد چرا اصل موضوع رو محکوم می کنید؟؟
Iran, Islamic Republic of
اصلا اينطور نيست شما ديديد كه قضاوت نابجا ميكنيد؟ حرف حق زدن چه ربطي به سياسي بودن داره از پارسال با اين هيات آشنا شدم با اينكه هيات هاي خيلي معروفي ميرفتم ولي هيچ جا مثل اينجا نبوده هيات ميثاق با شهدا نياز به تبليغ سايتها و تلويزيون و...نداره خودش به لطف امام حسين (ع) اينقدر به كيفيت اهميت ميده كه بعد از گذشت چند سال مخاطب خودش رو جذب كرده در واقع تبليغ اينها رفتار شايسته و برنامه هاي درستشه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام
اگرهیاتی حرفه ای بودی وسالهاتوهیاتها کارکرده بودی یقینا این طور اظهارنظرنمیکردی!
مداح وسخنران و هیات زیاده یه دور دقیق بررسی کن به نتیجه نرسیدی دیگه ... بیخیال
یازهراس
Iran, Islamic Republic of
آقاي پناهيان مي گفت ما عقل نمي خواهيم ما عشق مي خواهيم . حالا چي شد كه ايشان عقل را با احساس و عشق پيوند مي دهند؟!!!!!!!!
شما صحبتهای ایشون رو گو ش ندادی و فقط یه قسمتش رو گرفتی
United States
اتفاقا همین رو می گفت . من گوش دادم
United States
سند بیار که این حرف رو ایشون زده با این منظور؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا حرفهاي آقاي پناهيان را با دقت بيشتري گوش دهيد و تحريف نکنيد.
عقل واقعی در اسلام عقل عاشق است
مثلا کسی که در راه خدا جاننثار میکند عاقلترین فرد است زیرا با شهادت هم محبت خدا را می خرد و هم از مرگ طبیعی و بی خاصیت میرهد
United States
دقت بفرمائید لا اله الّا الله را کامل بخوانی اگر نه مشرک می شوی ....
بنده خودم پای یکی ازصحبتهای ایشون بودم که داشت در مورد شهدا صحبت می کرد و می گفت شهدای ما عاقلترین افراد بودند و چون عاقل تر بودند بالتبع عاشقتر هم شدند...
این کار شما درست نیست که یک تیکه از صحبتهای ایشان را بگیرید جدا کنید و روش مانور بدید با فرض اینکه گفته ی شما صحیح باشد...
میشه یک کم ی دیگه از این آقای پناهیان تعریف کنید .
United States
جای تعریف دارن که تعریف می شه
از اين بيشتر هم جا داره.
عوضش شما كه از خاتمي فتنه‌گر تعريف مي كنيد، دل به چي خوش كرديد؟!
روحاني داريم تا روحاني!
عمادالدین بهشتی
ایشون مثل مشک هستن که خود م یبویند نیازی به تعریف ما ندارن.
شما چرا ناراحت شدی؟؟؟ مگه جای شمارو تنگ کرده؟؟؟

فدایی داری پناهیان....
توی شهر کورها ادم یک چشم پادشاهه.توجمع شما دکترها!!!! پناهیان دانشمنده.البته دکتر لقب پدر لیلا فرو... هم بود.
نفس گرمی دارن خدا حفظشون کنه
Iran, Islamic Republic of
من امسال اولين سالي بود كه رفتم دانشگاه امام صادق.يعني شب چهارم اتفاقي با رفيقم گذرمون افتاد اونجا ولي به قدري محو سخنراني آقاي پناهيان و بحث جالب امسالش كه در مورد دستگاه امتحان الهي و رابطه اون با مقدرات الهي بود، شدم كه تا شب يازدهم مهمون اين هيات بودم.
دمشون گرم واقعا. خدا به بيانيانش خير بده...
Iran, Islamic Republic of
ميثم از بهترين دوستان من بوده و هست بسيار متواضع و خوش برخورد و صميمي.
ایشون وقتی پدرشون رئیس جهادکشاورزی زاهدان بودند مثل بقیه دانش آموزان به دبیرستان می آمدند و می رفتند و وقتی هم تهران منتقل شدند ارتباطش رو با مسجد بعثت زاهدان حفظ کرد و برای مداحی در برخی برنامه ها حضور پیدا می کرد و از صدای گرمشون استفاده می کردیم.
حضرت آقا در مورد آقا میثم توصیف زیبایی دارند: آرزو و آمال من در مداحی در ایشون تجلی یافته است. از ویژگی خاص ایشون این است که ایشون مقید به خواندن مقتل در ذکر مصیبت هاست.
امسال چند شب رفتم عالی بود
United States
انشاالله کربلا همین جمع صمیمی
جای شکرش باقیه که مدعی جمع صمیمی تو بهشت نشدی!!پسران معصوم!!
لطفا عزاداری مطلوب خودتان را بعنوان الگو معرفی نکنید.
عزاداري مطلوب همين است.
ميخواد خوشت بيا، ميخواد خوشت نياد. به هر حال، دوره عزاداري بدون بصيرت‌دهي گذشته.
حالا دیگه علم وکتل وقمه وسینه وزنجیر شدبی بصیرتی؟
...
ولي باقي مواردي كه گفتي، در حد خود خوب است و منظور حرف من نبود.
عمادالدین بهشتی
هر کس الگوی خودشو معرفی می کنه و مخاطب هم ازبین همه معرفی شده ها اونی رو که بیشتر می پسنده بر میگزینه. بهتره شما مثل دیکتاتورها حرف نزنی. نکنه توقع داری همه علایق شما رو به عنوان الگو معرفی کنن؟!!!
کسی به عنوان الگو معرفی نکرد ... دوستان پیشتهاد میدن که هرکسی دوست داره بره ببینه و اگر خوشش آمد فبها و اگر نه که هرجا دیگه دلش می خواد بره...
ايراني
خداوند كساني رابراي اسلام ومسلمين وايران اسلامي تلاش مي كنند توفيق عنايت فرمايد وكساني كه از امام حسين وعزاداري ها براي منافع ومقاصد خود استفاده مي كنند ذليل ونابود كند ونسلشان را از روي زمين بردارد
United States
یه هیأت شهدای گمنام هست و این عزیزان
مجید مجد
United States
به نظر من جدا از رعایت شئونات عزاداری بحث مداحان و سخنرانان هم مهم و حیاتی است و بنده شخصا به این مسائل توجه خاصی دارم
سپاس از شما بابت انتشار این مطلب و سپاس از مداحی دکتر مطیعی و سخنرانی حجت الاسلام پناهیان
.
انشاالله
عزاداری همه مردم قبول حق
کربلایی
من بیشتر شبها می رفتم هیئت میثاق با شهدا الحق و النصاف خیلی خوب سنگین و پور شور بود هیچ نکته منفی تو مراسم دیده نمی شد این یاعث شد من توی دسته روز عاشورا هم شرکت کنم ولی دسته چند تا اشکال بزرگ داشت :

1- بلندگو ها خراب بود مسئولیت در پاسخ به ما می گفتند که سربالایی!!! در حالی که کلی دسته توی سربالایی و سرپایینی می یان بیرون و شهر رو سرشون می ذارن چرا بلندگو اونا مشکل ندارن

2-هر وقت هم که بلندگو صداش بلندمی شد مداح صدا نداشت نگید روزای آخر مداح صداش گرفته که بقیه این مشکل رو یه جور دیگه حل کردن

3- اشعار بدون شور بدون حرارت استفاده می شد اشعاری که همسرایی جالبی نداشت

در کل استفاده مناسبی از این جمعیت و مکان نشد

4- خیلی خوبه دسته از علم استفاده نمی کنه ولی خوب بی هیچی هم خیلی یخه لااقل پرچم ای چیزی سربندی ...

حلال کنید
رضا
فقط میتونم بگم فوق العاده بود، همه جوون، دانشجو و تحصیل کرده و مذهبی به نظر من واقعا خاص بود. از الان دلم تنگ شده به اون جو معنوی ای که اونجا حاکم بود. همه چیز حساب شده و دقیق. از سخنرانی حاج آقا پناهیان که واقعا آدم رو به فکر وا میداشت تا مقتل خوانی حاج آقا مطیعی و سینه زنی متعادل همه عالی بودن. خدا حفظشون کنه انشالله.
محسن
البته اقای مطیعی از مداحان خوب و بسیار عزیز هستند و حاج اقای پناهیان هم که نیاز به تعریف ندارن ولی توی همین تهران هییت هایی هستند که مسیرشون همین مسیره و شاید خیلی موفق ترن اما این که شما روی یه هییت زوم میکنید خیلی خوب نیست البته اگه دوست داشتید من چند نمونه رو خدمتتون معرفی میکنم ( یا علی )
عمادالدین بهشتی
خوب محسن جان این منافاتی با معرفی این هیات نداره
شما هم می تونی هر جا ابزارشو داری هیات های خوبو معرفی کنی.
مثلا تو کامنتا بذاری و از طریق جهان به ماها معرفی کنی. فکر نمی کنم جهان مشکلی داشته باشه
اما بین هیات های مطرح این به شاخصه های هیات انقلابی سنگین و دور از حاشیه نزدیک تره
حزب الله چی شد آقای پناهیان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهرداد
معلومه هیئت بین الحرمین ( جواد مقدم ) نیومدید،
هنر این نیست که چهارتا بچه بسیجی دور هم روضه بگیرن هنر اینه که دست لات سر خیوبونتون را بگیری بیاری روضه.
جلسه خوبی دارید اما عامه پسند نیست
التماس دعا یاعلی
عمادالدین بهشتی
البته بستگی داره برای جذب لات سر کوچه از چه ابزاری استفاده کنی
از اخلاق محمدی (ص) یا سبک های سخیف و ترانه های غربی و سبک
به هر قیمتی قرار نیست لات سر کوچه جذب بشه عزیزم
منظورتون اینه که هیات لاتها بهتر از هیات بسیجی ها هست؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!
بنده ی خدا؛ کار این نظام معرفی الگو هست..
منکر این نیستم که هیات امام حسین باید جذابیت عامی هم داشته باشه ولی نباید اینطور برداشت بشه که تمام هیتها در یک طراز هستند..
طراز و کلاس کاری هر هیاتی با توجه به مخاطبینش تنظیم میشه..جایی که همه فرهنگی و دانشجو هستن با جاییکه بیشتر به گفته خودتون لاتها هستن باید تفاوت چشمگیری داشته باشه..
یاعلی
جواد مقدم کی هست؟
مداحه یا سخنران؟
رضا
عزیزم شما تنهایی این هنر رو تشخیص دادی؟
ناشناس
Netherlands
آقای پناهیان باید ابتدا از تهمتها و توهین هایی که در سالهای گذشته به اشخاص موجه و مسلمان کرده توبه کند.
عمادالدین بهشتی
مثلا چه تهمتی؟؟؟
البته قبلش بگید منظورتون از اشخاص موجه و مسلمان کیا هستن.
درتاریخ مسلمان موجه زیاد داشتیم اما اهل بیت و اهل بصیرت درباره خلافهاشون روشنگری می کردن.
چند تا از اون مسلمان های موجه رو براتون نام می برم:
زبیر
طلحه
اشعث
ابوموسی اشعری
قاضی شریح
و ...
علی رضا
واقعا هیأت خوبیه. شور وشعور در آن با هم وجود دارد.
دمشون گرم
انصافا با تحلیل های پناهیان از تاریخ حال می کنم
حالا شایدم بعضا غلط باشه ها اما همین که اهل تحلیله و سعی می کنه خودش بفهمه نه اینکه هی منتظر دیگران باشه لذت می برم
Iran, Islamic Republic of
واقعا هيات منظم و پرباري است پارسال با اين هيات آشنا شدم و چيزي را در اينجا ديدم كه در هيچ هيات ديگري نديده بودم بدور از تكبر و اغراق با يك تفكر درست از اسلام. آشنايي با اين هيات ديد انسان را وسيع مي كند و توقعش را از هيات هاي مذهبي بالا مي برد خدا خيرشان دهد واقعا بي نظير هستند از رفتار با مردم تا برنامه هايي كه براي مردم تدارك ديده اند بسيار مفيد است حتي نوع سياهپوش كردن و طراحي صحنه بسيار زيبا و نو است.
Iran, Islamic Republic of
خداییش هیات خیلی خوبیه. بویژه آقای حاج میثم مطیعی عالی می خونه اما صحبتها آقای پناهیان انصافا اول تا آخرش چهار تا مطلب اساسی ندارد.
نرگس
سلام
انشاءاله خدابه شماهم توفيق بده ازمحضر اين استاد بزرگوار بهره ببرين بنده شهرستاني ام جلسات ايشون رو مداوم ومستمر از اينترنت ميگيرم وبسيار برام راهگشاست حالا شما چطور تو جلسه حضوري بوده ايد و بي بهره! خدا بر توفيقاتتان بيفزايد ياعلي
سلام خدا خیرتان دهد بنده دختری هستم که نامزدم در هیئت های منحرف میرود و ما که تصمیم گرفتیم با مهریه 14 سکه و آسان گیری به خانواده پسر به دیگران نشان دهیم که زندگی بدون تجملات هم میشود نامزدم قصد طلاق دادنم را کرده و به ما میگوید شما خانواده سنتی هستید که طلاق در آنها مفهوم ندارد بنده زخم خورده هستم چون نامزدم در هیئت های منحرف میرود و نکاتی را مطرح میکند که بنده که طلبه هستم با تحقیق و بررسی میبینم که هیئت آنها انحراف شدیدی دارد
دعایمان کنید
يا الله
يا اباعبدالله الحسين(ع)، اين خواهر گرامي را كمك بفرما و نامزدش را به راه راست هدايت فرما.
با سلام خدمت شما خواهر بزرگوار
اگر اختلاف نظر شدید دارید و بر سر مسائل اصولی توافقی ندارید چه بهتر که در همین دوران نامزدی از همدیگر جدا شوید.
خدای شما و همه بچه شیعه ها بزرگ است. سر اصول کوتاه نیائید.
Iran, Islamic Republic of
من همیشه به هیئت محبان الحسن (ع) میروم.
حاج آقا پناهیان خیلی خیلی کاربردی و به روز صحبت می کنه میثم مطیعی هم صداش سوز عجیبی داره و صحیح مداحی می کنه
Iran, Islamic Republic of
هيات ميثاق با شهداي دانشگاه امام صادق عليه السلام سالياني است به قطب هياتهاي دانشجويي كشور بدل شده با ارائه الگوي جديدي از عزاداري مورد توجه فرهيختگان و علما واقع شده است. تاكيد بر مقتل خواني و استناد به منابع معتبر،انتخاب اشعار فاخر، توجه به موضوعات روز و مسائل جاري انقلاب، پرهيز از برهنه شدن در عزاداري، دوري از انحرافات مداحي و... از مولفه ها و ويژگيهاي اين هيات است. مقتل خواني در اين هيات خيلي شاخصه مهميه كه من تعجب مبكنم شما چطور بهش نپرداختيد. هر روضه اي كه آقا ميثم ميخوند بلافاصله متن و ترجمه و منبعش در سايت هيات ميثاق بود. اين خيلي مهمه و تزريق فرهنگ جديدي در عزاداري است كه قبل آقا ميثم كسي نكرده. همه منابع هم به گفته خودش از نيمه دوم قرن دوم تا قرن هشتم هستند و منابع دست اول تاريخي به حساب ميايند
حسین
Iran, Islamic Republic of
با تمام احترامی که برای بر و بچه های هیات میثاق با شهدا قائل هستم،به ویژه برای آقا میثم باید عرض کنم که این هیات،خیلی عمومی و به قول معروف مردمی نیست،یعنی اکثرا همه بچه های خود دانشگاه امام صادق(ع) هستند که میشه گفت یه هیات خودمانی است ا،این رو واقعا باید قبول کرد اما تو مجالس دیگه مثل حاج منصور همه جور آدمی می تونی پیدا کنی از پزشک گرفته تا رفتگر محل.....
یا حق.
علی
شما معلومه که اصلا به این هیأت نیومدی ..... چند شب اول فقط بچه ها هستند .... شب های باقیمانده 95 درصد از بیرون هستند .....

چرا از چیزی که خبر ندارین ، می نویسید؟؟؟!!!!!!!
مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
دعا کنید با بچه های هیأت مولا دوباره من بیام زیارت
صدها هیئت دیگه هست که این طوریه...
يك پزشك
Iran, Islamic Republic of
اين مجلس يكي از مصاديق بارز شور و شعور بود
United States
انشاالله همه باهم با این مداح و سخنران بریم کربلا
شهریار
دلمون روشن شد ...
میثم
با سلام و عرض ادب.خدا قوت.چطور میتونیم سخنرانی و مداحی هر جلسه رو دانلود کنیم؟ التماس دعا...
United States
نفسشون داغ